Gå til innhold

Har noen prøvd Osram Night Breaker Unlimited?


G-A

Recommended Posts

Som noen av oss kanskje har fått med seg så kom Osram med en ny versjon av Night Breaker Plus (NBP) som heter Night Breaker Unlimited (NBU).

I følge Osram skal NBU gi:

  • Inntil 110% mer lys enn vanlig lyspære
  • Inntil 20% hvitere lys enn vanlig lyspære
  • Inntil 40m lengre lysstråle enn vanlig lyspære
  • Fargetemperatur inntil 4 000K

I følge Osram skal NBP gi:

  • Inntil 90% mer lys enn vanlig lyspære
  • Inntil 10% hvitere lys enn vanlig lyspære
  • Inntil 35m lengre lysstråle enn vanlig lyspære
  • Fargetemperatur inntil 3 700K

Osram er vistnok veldig glade i ordet "Inntil", men alle lykter er forskjellige så det er vel bare for å garantere seg selv mot misfornøyde kunder.

Men i følge data man har fått fra Osram så skal NBU da være litt bedre enn NBP. Jeg har ingen erfaring med hverken NBP eller NBU, da jeg synes at de egentlig er litt dyre og at noen har erfaring med at de kun holder i 6-7mnd.

Ettersom jeg har tenkt på å holde bilen "lovlig" og ikke ettermontere xenon, så tenkte sjekke litt rundt om hvilke andre alternativer jeg har for å få både bedre og hvitt/hvitere lys(ca 4300K) lys enn jeg har nå.

Jeg tenker at de fleste her er litt over gjennomsnittet interessert i bil(pleie), så jeg tenkte å høre om noen her inne som har erfaring med NBU? Eller som vet om andre merker?

Jeg har søkt litt rundt på nettet, men på NBU finner en bare masse skrytebiler fra Osram, og de som er tatt av andre kan være litt upålitelige da man ikke vet instillingene på kamera.
Har også lest litt om Philips X-tremeVision, men er usikker på farge (Kelvin), samt at de gir "kun" 100% bedre og 35m lengre lysstråle enn vanlige lyspærer.

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

NBP har jeg brukt en stund, men de holder ikke så lenge som man ønsker mtp pris.

Dog er jeg veldig fornøyd med NBP.

Gikk inn på Mekonomen og sa jeg skulle ha de beste pærene de hadde og fikk noen andre pærer som etter min mening lyser like bra om ikke bedre enn NBP. Var litt dårlig tid med bytting så fikk ikke med meg navnet dog.

Men jeg er ihvertfall veldig opptatt av å ha bra lys og legger penger inn i pærer, så blir ikke usannsynlig at jeg tester NBU neste gang :)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Braathen142

Jeg kjöpte NBP og har det på begge bilene her og vil si det ble bedre lys og de holder enda, bytta for ett år siden.

Jeg kjöpte mine fra UK betallte da ca 200sek for ett sett hjem på döra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte NBP tidligere i høst, og jeg syns ikke lyset ble noe bedre.

All den tid produsentene må forholde seg til begrensninger i bl.a wattstyrke, er det begrenset hvor mye lys de kan trylle ut av en halogenpære. :)

Til neste sesong går jeg for tusenmetringer, uansett hvilken bil jeg da har. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde NBP på min Mondeo for noen år siden.

Jeg merket stor forskjell på lysene, kontra de pærene som satt i. Så det at NBP er flere milår forran de pærene som satt i(vanlig osram tror jeg) er ikke fleip.

Lyset ble skarpere, lyste lengre og mer klarhet. Hadde NBP i Nær, fjern og kurvelys.

NAD - Nanolex Approved Detailer

[] 17 MB E200T, iridium silber.

[] 17 Kia Soul EV, Grå.

[x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak
[x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.
[x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt NBP i flere år og merket helt klar forskjell når jeg satte dem i første gang.

Skal jeg tippe, så tror jeg de varer i rundt to år i min bil med min kjøring.

Litt ot: Hva tror dere om varmeutvikling på en 65w pære kontra en 55w? Men tanke på evt. skader på reflektor?

Vurderer å prøve H7 65w i kurvelysene i nybilen..

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Har byttet til NBP i Skoda Fabia, og det var virkelig stor forskjell. Før var lyset håpløst dårlig, og nå er det nesten akseptabelt.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg er veldig fornøyd med nightbreaker i langlysa på outlandern, i nærlysa har jeg Philips Extreme vision eller hva de nå heter. Blir nesten like hvitt som xenon :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har svidd noen lapper på Osram NBP, og erfaringene mine er at de lyser litt bedre, litt hvitere og litt lenger enn "vanlige" halogenpærer, og varer under halve tiden. Jeg gikk gjennom 2-3 sett pærer i løpet av et år, og prisen på dem tatt i betraktning er det ikke verdt det. "Trikset" de bruker er at filamentet i pæren brenner sterkere enn i vanlige pærer og dermed avgir et sterkere lys, men "the candle that burns twice as bright, burns half as long". Fysikkens lover gjelder for Osram også. :)


Angrer ikke på at jeg kjøpte linselykter med xenon, for å si det sånn. Prisen jeg betalte for lyktene og nå fire xenonkits over tre år er lavere enn hva jeg hadde måttet betale for NBP-pærer i løpet av samme periode.

  • DCN Poeng 1

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg byttet fra ukjent Osram (sannsynligvis noe helt standard) til Philips X-tremeVision for et år eller to siden. Kan ikke akkurat si jeg poppet champagnen like etterpå. Det ble maks 10-20% bedre lys og kanskje 100 kelvin hvitere. Mine forventninger til "inntil 100% mer lys" og semi-xenon fargetemperatur var nok vel optimistiske. Mistet litt troen på denne typen pærer etter det og stiller STORE spørsmålstegn ved hva de har sammenlignet med for å oppnå disse forskjellene, men for all del, marginalt bedre lys er fremdeles bedre lys, så det blir gjerne en NBU på meg neste gang. Men jeg kjøper ikke noe før jeg må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk gjennom 2-3 sett pærer i løpet av et år, og prisen på dem tatt i betraktning er det ikke verdt det. "

Skjønner ikke hvordan det der er mulig.

Kjerra di spiser pærer! :D

Jeg er på mitt tredje år med samme sett NBP.


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere type pærer alt fra NBP, 120% Xenon look fra Naf, noen fra mekonomen og litt annet jalla greier, men de som holder best og gir best lys etter min mening er Philips X-treme Vision, disse har jeg prøvd i H4. H1, H7 og H3 og må si at disse holder bra og gir merkbar forskjell i lysbilde, lysstyrke og holdbarhet, kan ikke sammenlignes med en vanlig halogen pære i levetid men i forhold til NBP så er levetiden minst 40% lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt NBP i flere år og merket helt klar forskjell når jeg satte dem i første gang.

Skal jeg tippe, så tror jeg de varer i rundt to år i min bil med min kjøring.

Litt ot: Hva tror dere om varmeutvikling på en 65w pære kontra en 55w? Men tanke på evt. skader på reflektor?

Vurderer å prøve H7 65w i kurvelysene i nybilen..

Det er varierende hvor mye reflektoren tåler fra bil til bil. jeg hadde Phillips Rally 100/90w på min gamle mazda i mange år. Koblingen i plastikk smelta så jeg bytta til en metallkobling så var alt greit og reflektoren tålte det. men det kunne ha gått dårlig

Endret av mammut89
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill.

Jeg må nok rette meg litt fra forrige post da det kun er NBU H7 som har inntil 40m, de resterende pære-/sokkeltypene har inntil 35m.

Det er ikke noen som har bilder som viser fargeforskjellen eller veldig likt hvordan det ser ut med det blotte øye? Med de rette instillingene så kan man få slitne biltemapærer til å være bedre enn Xenon og 3 bøtter i grillen..

NBP har jeg brukt en stund, men de holder ikke så lenge som man ønsker mtp pris.

Dog er jeg veldig fornøyd med NBP.

Gikk inn på Mekonomen og sa jeg skulle ha de beste pærene de hadde og fikk noen andre pærer som etter min mening lyser like bra om ikke bedre enn NBP. Var litt dårlig tid med bytting så fikk ikke med meg navnet dog.

Men jeg er ihvertfall veldig opptatt av å ha bra lys og legger penger inn i pærer, så blir ikke usannsynlig at jeg tester NBU neste gang :)

Som jeg nevnte, og som flere her også har erfart, så er det veldig forskjellig på holdbarhet.Alt fra noen mnd til flere år.. Det kommer selvfølgelig an på hvor mye man kjører i løpet av et år og veistandarden. Har også lest noen plasser at hos noen så kunne en NBP ryke etter 3 uker fordi man lukket panseret (men så er det noen som slenger panseret så det klinger i metallet og de andre er oss som nesten ikke får panseret i lås en gang).

jeg har det på motorsykkelen , jeg merket litt sterkere lys enn den gamle pæra men ikke noe revolusjonerende

Jeg tenkte også jeg skulle bytte til NBU på motorsykkelen, men når jeg er inne på Osram sine hjemmesider og ser på hva de anbefaler for motorsykkel så er ikke NBU der. Kan det være at de er ømfintlig for vibrasjoner?

Jeg er veldig fornøyd med nightbreaker i langlysa på outlandern, i nærlysa har jeg Philips Extreme vision eller hva de nå heter. Blir nesten like hvitt som xenon :)

Jeg har også vurdert Philips X-tremeVision og ser ofte at disse to er gode konkurrenter på markedet innen halogen. Hvilken night breaker er det du har? Er det NBP du har? I følge Philips så har XtremeVision en 3350K, mens NBU har opptil 4000K, så egentlig burde NBU være hvitere enn PXV..

Jeg har svidd noen lapper på Osram NBP, og erfaringene mine er at de lyser litt bedre, litt hvitere og litt lenger enn "vanlige" halogenpærer, og varer under halve tiden. Jeg gikk gjennom 2-3 sett pærer i løpet av et år, og prisen på dem tatt i betraktning er det ikke verdt det. "Trikset" de bruker er at filamentet i pæren brenner sterkere enn i vanlige pærer og dermed avgir et sterkere lys, men "the candle that burns twice as bright, burns half as long". Fysikkens lover gjelder for Osram også. :)


Angrer ikke på at jeg kjøpte linselykter med xenon, for å si det sånn. Prisen jeg betalte for lyktene og nå fire xenonkits over tre år er lavere enn hva jeg hadde måttet betale for NBP-pærer i løpet av samme periode.

Og dette er nettopp en av grunnene til at jeg vurderer xenon, man har ikke så veldig lyst til å bruke en formue og masse tid på å bytte pærer flere ganger i året.

Jeg har også vurdert å kjøpe linselykter og ettermontere xenon, men så har jeg hverken lyktespyling eller aut. høydejustering. Jeg har funnet linselykter på nettet, men de har kun linse på nærlysene. Jeg har også funnet en guide hvor man kan bygge om til linse på fjernlysene også, men får ta det til vurdering om det gir bedre lys selv om det så meget bra ut med linse på både nær og fjern.

Skjønner ikke hvordan det der er mulig.

Kjerra di spiser pærer! :D
Jeg er på mitt tredje år med samme sett NBP.

Og det er akkurat dette jeg mener i svaret til kristian_ Noen kan ha flere år, noen må bytte hvert kvartal, slik som Christer

Jeg har prøvd flere type pærer alt fra NBP, 120% Xenon look fra Naf, noen fra mekonomen og litt annet jalla greier, men de som holder best og gir best lys etter min mening er Philips X-treme Vision, disse har jeg prøvd i H4. H1, H7 og H3 og må si at disse holder bra og gir merkbar forskjell i lysbilde, lysstyrke og holdbarhet, kan ikke sammenlignes med en vanlig halogen pære i levetid men i forhold til NBP så er levetiden minst 40% lengre.

Jeg finner ikke igjen siden nå i farta, men jeg mener å ha sett en plass hvor Osram reklamerer for at NBU skal vare 50% lengre enn NBP.
Osram skjønte vel kanskje raskt at Philips var overlegen med X-tremeVision og kom derfor med NBU.

Endret av G-A
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg har vel 1 gen og nærlysa er hvitere ja, ble bare så ufattelig bra kontra gult og ræva nær og fjernlys :)

Hadde hatt Philips i langlysa og men var vanskelig å skaffe hb3 og hb4

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel 1 gen og nærlysa er hvitere ja, ble bare så ufattelig bra kontra gult og ræva nær og fjernlys :)

Hadde hatt Philips i langlysa og men var vanskelig å skaffe hb3 og hb4

Slik jeg har forstått det så er vel NBP 2. gen?

Det er også en av grunnene til at jeg også ikke vurderer PXV samt at de også er noe dyrere. De har heller ikke H3, synes det er litt rart da de er ganske vanlige sokler.

jeg har hatt osramen på sykkelen i ca en halv sesong, som for meg tilsvarer 5000km. for noen er 5000km 3 års bruk på sykkel

Høres bra ut, og de holdt fortsatt? Blir nok så jeg kjøper det til min også da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...