k_sandnes 130 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Jeg kan ikke lengre stole på min G220v2. Den vil til tider ikke holde et stabilt turtall og kan bare stå å jage. Trolig er det hastighets regulatoren på maskinen min som er gåen, så får vel prøve å anskaffe en slik etter hvert. men gud vet hvor lang tid det tar. Og jeg vet heller ikke om jeg er helt fornøyd med den maskinen. Den bråker mye og syns ikke den tar nok, men nå har jeg for det meste polert knallhard bmw lakk som er mye jobb med. Får jeg fiksa denne er det jo en grei maskin å bruke til 1stegs og andre lette jobber. Så ser ikke noen annen utvei enn å kjøpe en ny DA maskin. Ser jo at disse Rupes Bigfoot maskinene er veldig populære og mange som har kjøpt de sier at de ikke bruker noe annet enn disse lengre. De har to utgaver LHR 15 og 21. Forskjellen er vel slaglengde dvs at en 21 vil korigere mer per omdereining og de benytter forskjellig pad str. Jeg ser flere sier at LHR 21 er litt klumpete og vanskelig å komme til på trange plasser, siden benytter 150/180mm pads og LHR 15 benytter 130/150mm pads. Og LHR 21 har fordelen at den kan bruke den mindre bakplaten lhr 15 har, men ikke omvendt? Er korrigeringsevnen til LHR 21 betraktelig bedre enn LHR 15? Hvis så er valget enkelt. Når det er sagt så er hele arsenalet mitt av Uber pads på 160mm. De vil vel også fungere med denne rupes maskinen? Hva med Meguiars #105 og #205? eller må jeg bare bruke rupes sine egene produkter? Takker for alle innspill her Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 7 Januar, 2014 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Jeg kan ikke lengre stole på min G220v2. Den vil til tider ikke holde et stabilt turtall og kan bare stå å jage. Trolig er det hastighets regulatoren på maskinen min som er gåen, så får vel prøve å anskaffe en slik etter hvert. men gud vet hvor lang tid det tar. Og jeg vet heller ikke om jeg er helt fornøyd med den maskinen. Den bråker mye og syns ikke den tar nok, men nå har jeg for det meste polert knallhard bmw lakk som er mye jobb med. Får jeg fiksa denne er det jo en grei maskin å bruke til 1stegs og andre lette jobber. Så ser ikke noen annen utvei enn å kjøpe en ny DA maskin. Ser jo at disse Rupes Bigfoot maskinene er veldig populære og mange som har kjøpt de sier at de ikke bruker noe annet enn disse lengre. De har to utgaver LHR 15 og 21. Forskjellen er vel slaglengde dvs at en 21 vil korigere mer per omdereining og de benytter forskjellig pad str. Jeg ser flere sier at LHR 21 er litt klumpete og vanskelig å komme til på trange plasser, siden benytter 150/180mm pads og LHR 15 benytter 130/150mm pads. Og LHR 21 har fordelen at den kan bruke den mindre bakplaten lhr 15 har, men ikke omvendt? Er korrigeringsevnen til LHR 21 betraktelig bedre enn LHR 15? Hvis så er valget enkelt. Når det er sagt så er hele arsenalet mitt av Uber pads på 160mm. De vil vel også fungere med denne rupes maskinen? Hva med Meguiars #105 og #205? eller må jeg bare bruke rupes sine egene produkter? Takker for alle innspill her Du tenker høyt og viser at du egentlig har nok info til å velge maskin selv. Du kan eventuelt prøve en FlexDA, for den er også god. Du må ikke bare bruke Rupes sine produkter på Rupes maskiner, men det bør være lufting i senter av puten på grunn av varmgang. Jeg synes du skal fikse DA-maskinen du har, sette liten bakplate på den og kjøpe deg Rupes21. 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Hei Kristoffer! Hadde tenkt å svare deg på din forrige post, men du får svaret her i stedet. Det er trolig regulatoren som er gåen eller børstene som er slitte på maskinen din. Sistnevnte kommer naturlig etter mye bruk, førstnevnte skal normalt ikke skje. Jeg er selv ikke kjempeimponert over maskinen til Megs, mest fordi prisen ikke står i stil med hva du får. En DAS6-basert maskin gir deg mye det samme, men til en lavere pris. Ser man bort fra pris, er maskinen flott til en nybegynner. Jeg syns 160mm pads er litt i snaueste laget, men det går. Litt ekkelt blir på trange plasser, men på større paneler går det helt fint. Jeg kan også svare direkte på spørsmålene dine: Og LHR 21 har fordelen at den kan bruke den mindre bakplaten lhr 15 har, men ikke omvendt?Stemmer. Er korrigeringsevnen til LHR 21 betraktelig bedre enn LHR 15? Hvis så er valget enkelt.Bedre, men ikke sinnsykt mye bedre. LHR21 er bedre enn den maskinen du har, men ikke i nærheten av roterende på veldig hard lakk. Når det er sagt så er hele arsenalet mitt av Uber pads på 160mm. De vil vel også fungere med denne rupes maskinen?Som svart over; ja, de kan brukes. Hva med Meguiars #105 og #205? eller må jeg bare bruke rupes sine egene produkter?Du kan fint bruke disse to uansett hvilken maskin du kjøper deg. 1 Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Kimmen 36 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Satt akkurat med samme spørsmål som deg. Hvilken DA? Etter mye lesing og råd fra drevne folk her inne, endte jeg på Flex 3401. Den er vel straks på vei fra BilNerden Grunn til jeg valgte denne foran Rupes er bl.a at jeg ikke er så glad i stort utkast, mindre padslitasje, "opplevd kvalitet" og at Rupesmaskinene er litt nye (og muligens noe hypet) i markedet. Liker at Flex er god og gjennonprøvd tysk kvalitet. De er sikkert gode maskiner alle sammen, men dette ble altså mitt valg. Også det at Rupes må kjøpes som kit trakk ned. Har stort sett det jeg trenger fra før. Lykke til med valget! Siter Audi A4 allroad - Eissilber VACN-Bergen Logg: http://www.detailersclub.no/forum/topic/19408-kimmens-logg/ Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Flex DA er så bra at det umulig kan være ett feil valg i forhold til andre gode DA maskiner Om jeg skulle hatt kun en maskin, hadde det blitt den!Ble litt for mange gode ord om rupes for min del.Har prøvd bigfoot bare en gang og synes den var ok.Behageligere bevegelser for hendene enn de fleste andre populære DA maskiner på dcn. Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Det har vel vært mer feil på Flex enn Rupes? Rupes Bigfoot har vel også vært noen år på markedet, men ikke tatt av før i fjor har jeg inntrykk av. Det med utkast er helt relevant, på lik linje med tvungen rotasjon: noen liker det, andre ikke. Har pr idag, etter vel 2 år med Bigfoot 21 ikke ødelagt en eneste pad, med Flex har jeg klart å slitt både bakplate og pads ( om det er relevant) At Rupes Bigfoot kun fåes som kit er veldig dumt - helt enig. Man trenger ikke alltid et helt kit, og kun maskin burde vært mulig å få kjøpe. Medfølgende produkt er dog meget bra. Må ikke glemme at Rupes absolutt ikke er noen nybegynner mtp maskiner etc, de har holdt på lenge, og utstyret holder bra kvalitet. Begge maskinene er meget gode. Men også forskjellig, noen liker utkastet, andre liker tvungen rotasjon. Jeg synes Flexen er tyngre å jobbe med pga tvungen rotasjon, samt den har en mer høyfrekvent lyd fra motor som er mer slitsom. Rupes har stort utkast og pad som kan være dumt på trangere områder, bakplate og pad kan byttes til mindre, men utkastet får man ikke gjort noe med. Alt i alt kan jeg anbefale begge, men foretrekker Bigfoot selv. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erikstein 189 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Liker veldig godt Rupes LHR15. Den er stillegående, tilnærmet viberasjonsfri og korrigerer bra. Har også en FlexDA, knallmaskin det også, men av de to "liker" jeg best Rupes-maskinen. Når det gjelder opplevd kvalitet, er det lite forskjell syntes jeg. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Jeg foretrekker LHR21 of en spotpad på roterende, eller en LHR75. For min del blir lhr15 hverken fugl eller fisk, så den ligger for det aller meste i bagen sin. Den korrigerer ikke nok (sammenlignet med LHR21), og den er fortsatt for stor for trange områder. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Jeg foretrekker LHR21 of en spotpad på roterende, eller en LHR75. For min del blir lhr15 hverken fugl eller fisk, så den ligger for det aller meste i bagen sin. Den korrigerer ikke nok (sammenlignet med LHR21), og den er fortsatt for stor for trange områder. Hva synes du om Flex 3401 da? 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Har ikke brukt den veldig mye, og ikke direkte sammenlignet mot rupes på samme lakk, men føler den er i samme leia som LHR15. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Flex 3401 korrigerer mer på samme lakk og med samme produkter som LHR21 mener jeg. Spesielt om du kanter padden litt og bruker den tvungne rotasjonen for det den er verdt. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Ved litt søking finner man masse negativt og positivt om både Flex og Rupes. Tror folk må teste begge to for å gjøre seg opp en mening. Jeg valgte Flex fordi den har vært med lenge og levert mange gode resultater gjennom flere år. Rupes er forholdsvis nytt med 15 og 21 til sammenligning med 3401, og jeg gikk for det jeg kunne mest om. Konservativ ja, men iom. at dette er dyre maskiner så gadd jeg ikke å kjøpe noe som jeg var usikker på. Det er mye snakk om Rupes nå, men det vil flate ut etterhvert. Mange som hiver seg på en "nyhet" og bidrar til å reklamere for noe de kanskje aldri har prøvd. Men som sagt, det er snakk om kanskje de to beste maskinene på markedet, så begge er jo et hav foran Krauss osv. i alt. En ting Flex får mye skryt for er at kabelen er bedre enn på Rupes, noe jeg forsåvidt er enig i. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Jeg mener Flex korrigerer mindre enn 21, men noe mer enn 15. Totalt sett følte jeg den var nærmere 15 jeg også. Og når jeg mener mindre så er det selvsagt på lik tid og likt produkt. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Ved litt søking finner man masse negativt og positivt om både Flex og Rupes. Tror folk må teste begge to for å gjøre seg opp en mening. Jeg valgte Flex fordi den har vært med lenge og levert mange gode resultater gjennom flere år. Rupes er forholdsvis nytt med 15 og 21 til sammenligning med 3401, og jeg gikk for det jeg kunne mest om. Konservativ ja, men iom. at dette er dyre maskiner så gadd jeg ikke å kjøpe noe som jeg var usikker på. Det er mye snakk om Rupes nå, men det vil flate ut etterhvert. Mange som hiver seg på en "nyhet" og bidrar til å reklamere for noe de kanskje aldri har prøvd. Men som sagt, det er snakk om kanskje de to beste maskinene på markedet, så begge er jo et hav foran Krauss osv. i alt. En ting Flex får mye skryt for er at kabelen er bedre enn på Rupes, noe jeg forsåvidt er enig i. Kabelen på Rupes floker seg noe helt hinsides mye, men det er sålangt det eneste negative jeg har å si om min Rupes LHR15ES. Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Flex 3401 korrigerer mer på samme lakk og med samme produkter som LHR21 mener jeg. Spesielt om du kanter padden litt og bruker den tvungne rotasjonen for det den er verdt. Akkurat det har jeg store problemer med å tro. Da korrigerer den minst like godt som en roterende, og det er i alle fall ikke min erfaring med 3401. Driver å sammenligner LHR21 mot roterende med forskjellige teknikker og produkter, og begynner å nærme meg at jeg kommer opp på korrigeringevnen til roterende, men ikke helt, dog avslutter rupesen mye penere enn tilsvarende pute/polish på roterende. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Ved litt søking finner man masse negativt og positivt om både Flex og Rupes. Tror folk må teste begge to for å gjøre seg opp en mening. Jeg valgte Flex fordi den har vært med lenge og levert mange gode resultater gjennom flere år. Vil dette si at Flex 14-3 er et bedre valg og bedre maskin enn 14-2, fordi den har vært med lengre? Begge er solide og gode produsenter av verktøy, men det er bygget ulikt. Bigfoot/Flex da., preferanser helt klart. Men de nye og forbedrede produktene er ofte bedre, dette gjelder også fra Flex. Forskjellen er at Flex ikke har kommet med noe nytt på en stund, mens Rupes har det på DA fronten. Hadde helt klart anbefalt å prøve begge å se hvilken man foretrekker, men det er begge kvalitetsmaskiner, fra kvalitetsprodusenter som har drevet med dette i en årrekke, og som tidvis derfor også kommer med nye produkt. Kabelen på Rupes floker seg noe helt hinsides mye, men det er sålangt det eneste negative jeg har å si om min Rupes LHR15ES. No skal ikke jeg påstå at jeg er like plaget med dette som du tydeligvis er, men min Flex 14-2-150 er ikke kjempe mye bedre på dette området, og det er flex' dyreste maskin mener jeg på.. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Akkurat det har jeg store problemer med å tro. Da korrigerer den minst like godt som en roterende, og det er i alle fall ikke min erfaring med 3401. Driver å sammenligner LHR21 mot roterende med forskjellige teknikker og produkter, og begynner å nærme meg at jeg kommer opp på korrigeringevnen til roterende, men ikke helt, dog avslutter rupesen mye penere enn tilsvarende pute/polish på roterende. Jeg prøver ikke å få deg til å tro noe som helst, så uenig skal du få være. Gul Scholl og S3gold korrigerer med Flex veldig bra, spesielt med litt kanting av puta på områder som krever mer fokus. LHR21 er en mye mer behagelig maskin å kjøre, men med samme pute og polish tok det for meg lengre tid å få samme finishen, på hard lakk. Og å kante putene på den syns jeg ble bare tull da det korrigerte lite. Ingen av maskinene er i nærheten av en roterende maskin på ren korrigeringsevne mener jeg, men jeg mener at Flex'en er den som er nærmest. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Vil dette si at Flex 14-3 er et bedre valg og bedre maskin enn 14-2, fordi den har vært med lengre? Begge er solide og gode produsenter av verktøy, men det er bygget ulikt. Bigfoot/Flex da., preferanser helt klart. Men de nye og forbedrede produktene er ofte bedre, dette gjelder også fra Flex. Forskjellen er at Flex ikke har kommet med noe nytt på en stund, mens Rupes har det på DA fronten. Hadde helt klart anbefalt å prøve begge å se hvilken man foretrekker, men det er begge kvalitetsmaskiner, fra kvalitetsprodusenter som har drevet med dette i en årrekke, og som tidvis derfor også kommer med nye produkt. No skal ikke jeg påstå at jeg er like plaget med dette som du tydeligvis er, men min Flex 14-2-150 er ikke kjempe mye bedre på dette området, og det er flex' dyreste maskin mener jeg på.. Jeg valgte Flex mye på grunn av godt rykte over flere år. Rupes står det ikke æ mye om for disse modellene, dermed vet jeg i mindre grad hva jeg får. Nyeste utgaver på en eksisterende maskin er jo som regel bedre, hele poenget mitt var vel at jeg holder meg til det jeg vet mest om. På samme måte som jeg heller ville tatt en BM W M5 kontra Tesla model S. Begge er konkurrenter, men det gode gamle tiltaler meg og ikke det "nye" og uprøvde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 Nå var det ikke snakk om en eksisterende maskin, men en helt ny modell, som da burde være nytt og usikkert, og ikke gammel og utprøvd. Jeg mener den nye er bedre, selv om den er ny og uprøvd isåmåte. (Flex 14.3 vs 14.2) Men det er lite med Rupes som er nytt og usikkert, på samme måte som Flex ikke er det. Jeg skjønner dog hva du mener, og man burde velge maskinen man selv foretrekker, det burde det ikke være noe tvil om. Noen liker Flex best, og det er ikke uten grunn, det er kvalitetsmaskiner, fra en kvalitetsprodusent -på samme måte som Rupes er det samme. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Trondb 106 Skrevet 7 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 7 Januar, 2014 (endret) For min del falt valget på Rupes 21 med mulighet til å kjøpe til 15" bakplate. Leste opp og ned på forumet her med alle fordeler/bakdeler om både Flex og Rupes. Det er mange ulike meininger og erfaringer fra dei enkelte. Hadde heldigvis fått testet begge maskinene på forhånd så hadde et ekstra grunnlag der. Blir vel litt sånn at "noen liker Audi mens andre liker BMW"... Tror begge 2 er meget gode maskiner som man garantert får gjort en god poleringsjobb med! Endret 7 Januar, 2014 av Trondb Siter Mine jobber: Audi A5 S-line Ford C-Max BMW 520 Passat med ripe Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.