Gå til innhold

Hvordan fjerne eksos sot fra chrome


Høier

Recommended Posts

Er det noen som kan gi meg noen stalltips på hvordan jeg skal holde eksos stussene mine rene og pene? Prøver som regel å avslutte innsåpningen av bilen med litt gnikking på eksos stussene, men ser at det har festet seg en del møkk på de nå i det siste.

12 Golf mk6 cabriolet 10 Golf mk6 GTD
VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

surfex.
Deretter Autosol om nødvendig. Og tar du det ut i sann DCN-ånd legger du et lag Swissvax Autobahn på, så er den enkel å holde ren en stund framover :)

Bruker være en vinnende kombinasjon selv for svært skittene eksosstusser, såfremt ikke cromen er slitt vekk...

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for gode svar.

Blander du ut surfex'en da?

Trodde autobahn var til felger jeg, men da skal jeg få prøvd det en dag.

Mener vi har Autosol på jobben så da skal jeg prøve ut det.

:)

CH

12 Golf mk6 cabriolet 10 Golf mk6 GTD
VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Surfex funker bra på ren sot, men ofte er sot det minste problemet på eksos-stussen. Prikkbort, autosol og nanosvamp funker fint, og kanskje en liten dusj med iron-x.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om mye er fastbrent så bruker jeg autosol og en skitten MF klut får å få den helt perfekt. Deretter litt voks så holder den seg pen lenge og er enkel å rengjøre! :)

01 BMW E39 530D

09 BMW E92 320D

91 BMW E36 318I (Levert til spiker)

94 BMW E36 325I Coupe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Justere motoren så den ikke soter så mye? ;)

Nja, om det er Dieselmotor så blir det vel en del sot uansett..

Er vel forøvrig ikke mye justeringsmuligheter på en moderne bil heller, innen for rimelighetens grenser i det minste.

Så å justere motoren er jo i praksis kun et alternativ på en brøkdel av bilparken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmann63

Nja, om det er Dieselmotor så blir det vel en del sot uansett..

Er vel forøvrig ikke mye justeringsmuligheter på en moderne bil heller, innen for rimelighetens grenser i det minste.

Så å justere motoren er jo i praksis kun et alternativ på en brøkdel av bilparken

Sant nok, jeg tenkte ikke i farta på diesel. Ihvertfall tidligere var det populært å stille på dieselpumpa for å øke effekten og derav også sotinga men det er kanskje ikke mulig lengre med dagens moderne motorer?

Type bil/motor var ikke nevnt i den opprinnelige posten så vi veit ikke noe om det.

Enhver moderne motor lar seg enkelt justere, selv nyere biler. Det er jo dette som ligger til grunn for de fleste chiptrimminger enten via permanent chip eller programmering, enten det er diesel eller bensin.

Så tvert imot, dette gjelder ikke en brøkdel av bilparken med i praksis alle. ;)

Uten å spore av enda mer så er det forøvrig mange årsaker til at en motor soter utover justering av blandingsforhold, feks slitte ventiltetninger eller stempelringer :)

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Jeg sa innenfor rimelighetens grenser, det å chiptrimme en bil vil ikke løse sotproblem.
Så da må man ha utstyr og kunnskaper til å fininnstille parameter.

ALT kan i teorien justeres, men det er grenser for hvor mye penger man legger inn i noe for at det skal bli mindre sot på eksosstussen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karmann63

Jeg sa innenfor rimelighetens grenser, det å chiptrimme en bil vil ikke løse sotproblem.

Så da må man ha utstyr og kunnskaper til å fininnstille parameter.

ALT kan i teorien justeres, men det er grenser for hvor mye penger man legger inn i noe for at det skal bli mindre sot på eksosstussen ;)

Jo det kan det fint gjøre. Som du sikkert kjenner til så er selve grunntanken bak en chipping/reprogrammering, å optimalisere forbrenningssyklusen mht blandingsforhold, tenning etc. Resultatet blir som kjent økt effekt, bedre drivstofføkonomi og reinere forbrenning/mindre møkk i avgassene. :)

Om man ikke vil gå full pakke mht motorjustering så er det mange ganger god hjelp i noe så enkelt som å skifte luftfilter og tennplugger for å få bedre og reinere forbrenning :)

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I det fantastiske vinterværet som vi har i Oslo om dagen så er det jo ikke så rart at chromen ikke er skinnende blank hele tiden. Bilen er forøvrig en Golf med bensin som har rullet 30.000. Men merker at det er en del nupper osv også på de så er nok litt asfalt støv osv.

12 Golf mk6 cabriolet 10 Golf mk6 GTD
VCDS / VAGCOM bruker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Jeg ville testet noe mildere enn Autosol om du først må gni på de :-)

På Passaten min bruker jeg somregel P21S PG og felgbørste, det gir ett godt resultat, asfalt fjernes med Prickbort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...