Gå til innhold

Viktig med verneutstyr


mammut89

Recommended Posts

mammut89

Er det flere som har blitt litt sår i nese/bihuler etter prickbort / surfex spray ?

Jeg har alltid brukt engangshansker når jeg avfetter bilen og det har vært nok. Men her om dagen fikk jeg skikkelig iritert nese/bihul/hals når jeg avfettet bilen med prickbort og surfex. Fysj det var sterkt , måtte opp til flere ganger harke og spytte ut slim og det svei. Til og med han i vaskehallen ved siden av som tørket av bilen ble helt gal i halsen og harket. Så var det gjort og bilen var en og kroppen ble bra men så la jeg meg ned for å sove den natta og tror du ikke det kom tilbake da ? Tror jeg må ha trekt det greiene langt oppi bihulene og når jeg la ned hodet må det ha rent ned eller noe.

Det er forøvrig første gangen det skjer meg så det må ha vært vær / vindforholdene som ikke var optimale mens jeg sprayet men fra nå av blir det maske.

Det er sånn shit som det her man får kreft av etter langvarig bruk. ( blandt annet ) så bruk nok verneutstyr ! det skal ihvertfall jeg


Det var forøvrig ren prickbort og 1:10 blanding av surfexen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker maske med filter organic solvent ved påføring av PB og Iron-X (bruker det konsekvent ved vask innvendig, både spray og tornador), og hansker. Hender seg og at jeg bruker briller ved bruk av tornador/luft innvendig også. Det tar så kort tid å ta av og på, og fin forsikring!

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det du beskriver, samt intens hodepine hele kvelden av Iron-X og rimelig vondt av Greenclean også hvis det er dårlig nok utlufting. Mistenker at sprayhoder som forstøver veldig fint gjør mye ugagn her hvis vindforhold eller utlufting er ufordelaktig. Slett ikke hver gang jeg merker ubehag, men står man i dette ofte er det nok lurt med en støvmaske (som stopper mikroskopiske dråper) når det påføres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gangene jeg ikke har tatt meg tid til å finne frem maska, så har jeg merka på slutten av vaskerunden at jeg blir tung i hodet, litt sånn bakfull-følelse. Etter å ha opplevd det et par ganger, så drar jeg frem maska hver gang. GC som du nevner hgnubel tror jeg og er ganske tøff til oss dødelige, bruker den ofte med tornadoren, og du dæven for ei tåke som legger seg inne på lageret som må luftes da. Men så lenge jeg har på maska så går det strålende.

Dette er den jeg bruker forresten: http://www.jula.no/halvmaske-906179

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Har ikke opplevd annet enn litt uggen smak i munnen hvis jeg har pustet inn tåke av PB, Surfex merker jeg ingenting av.
GreenClean derimot gjør hals og nese tørr og ekkel for min del.

Jeg bruker vanlig filtermaske ved GC på tornador inne i bil.
Gassmaske er ikke nødvendig for min del, det blir så lite fordamping som ikke stoppes av filtermasken at det trenger jeg ikke.
Er dog kjekt å enten bruke et støvfilter med skikkelig passform etter ansiktet, eller et støvfilter på en gassmaske uten gassfilter.

En gassmaske er forøvrig i seg selv er ikke ment å stoppe dråper, det skal et forfilter til for dette, så om man bruker gassmaske husk å bruke støvfilter før gassfilteret ellers er holdbarheten svært redusert.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

blei en sånn en , 99 kr for 2pak, fungerte utmerket nå nettopp. clasohlson :D

1510549_10153705019230245_1179348029_n.j

overse beadingen... ja jeg er flau over den :P

Beadingen er en ting, men å legge den skarpe plastikkgreia rett på lakken a gitt :blink::lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Får litt ekkel smak i munnen bare ved bruk av PB og Surfex med enkelte sprayhoder. Spesielt hvis jeg har justert så de forstøver mye. Har ikke merket noe fra GC, men denne har jeg gått bort fra etter at jeg prøvde Gtechniq W2. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt trøkk i surfex selv om den er godt utblandet, mener jeg målte den til 12-13 i ph selv i 1:20-1:30ish blanding.

Dog har jeg egentlig ikke merket noe særlig under bruk, men sikkert greit å være litt obs. Kan bli noe tung i hodet ved bruk av collinite voksene hvis jeg ikke setter døren og porten på gløtt så det blir litt gjennomtrekk i lokalet... B)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Bumper denne litt jeg.

Driver å ser litt etter ny vernemaske da den jeg har til ikke ser helt ut til å holde mål.

Driver med endel lakking av smådeler til moped osv. så skulle hatt en skikkelig maske til dette. Noen som har noen anbefalinger?

Driver jo også med bilpleie, og merker at noen ganger blir det ubehagelig å stå i produktsprøyten etter avfetting og felgrens. Noen som har noen inspill her og?

Min bilpleielogg
Min samling av bilpleieprodukter


- 1999 Volkswagen Lupo 1,0 
- 1995 Saab 900 2,0 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker denne en del på jobb når det trengs. Den mest behagelige masken jeg har prøvd. Bra vektfordeling med filter på siden istedet for i front. Passer til filter for både partikler og gasser. Eller kombifilter for begge deler. Her kan man med fordel fjerne partikkelfilteret om det ikke trengs. Blir lettere å puste.

Merk at jeg ikke har kjennskap til dette nettstedet. Bare for å vise masken.

http://www.aliexpress.com/item/3M-6800-6002-full-facepiece-reusable-respirator-filter-protection-masks-anti-Acid-Gas-seven-set-free/1251163880.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan skrive under på at 3M masken er meget god, men den er forholdsvis dyr. Hvis noen vurdere å kjøpe en så må du vite at den kommer i small, medium og large, large passer til de som er tjukk i hue :lol::rofl1: Medium passer de fleste. http://multimedia.3m.com/mws/mediawebserver?66666UuZjcFSLXTt48&yM8&tEVuQEcuZgVs6EVs6E666666--.

Og så må du ha filter A1 eller A2 mot organisk damp (gass), videre må filtrene oppbevares i lukket pose eller boks. For hvis du henger den fra deg i garasjen og ikke bruker den på en stund så vil filtert sakte men sikkert mettes, dette merker du ikke og du får svekket eller ingen beskyttelse. Denne prosene går saktere ved å legge den en tett pose eller boks. Dette gjelder forøvrig alle masker med gassfilter.

Ellers er også 3M sin halvmaske meget god, faktisk bedre og jobbe med. http://www.clasohlson.com/no/3M-vernemaske-med-kullfilter/40-8054

Støv filer vil jeg ikke anbefale noen å bruke ved bruk av kjemikalier, for her slippes det en del i gjennom. Når det gjelder kjemikaljer så er det ikke enkelt å vite hvilke konsekvenser dette kan få, også senere i livet. Det er enklere med ting som man ser, feks. utslett på armen etter håndvask av bil. Neste gang tar mann på seg en oppvaskhansk for å unngå å få utsett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...