Dash 0 Skrevet 2 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 Januar, 2014 Hei! Jeg har flikket noen steinsprutskader (knappenålshodestr) på en Toyota. Jeg brukte original Toyota flikklakk-kit (sølv metallic + klarlakk). Jeg har ikke slipt ned eller polert klarlakken i ettertid, så nå ligger klarlakken litt høyere enn lakken ellers. Dette gjør at når jeg bruker claybar, henger clayen seg fast i "klarlakkperlene" der jeg har flikket. Flikkingen ble for det meste utført på panseret. Dette skal på et senere tidspunkt hellakkeres på nytt pga en dyp ripe som kun er fyllt i. Jeg var derfor ikke så veldig nøye på det kosmetiske ved flikkingen av steinsprutskadene, men synes i ettertid at det er litt irriterende med klarlakkperlene. Så til spørsmålet: Hvor går jeg herfra? Vil det f.eks funke å slipe/polere med en DA-maskin og egnet slipe-/polermiddel, eller bør jeg sette bort jobben? Er snakk om kanskje 30 små hakk, og flikkingen skjedde for 3 måneder siden. Klarlakken er med andre ord ferdig herdet. Takker for tips. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
StianMH 234 Skrevet 2 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 Januar, 2014 Er nok mange her som vil anbefale å våtslipe. Hvor bor du evnt? Kanskje noen vil lære deg hvordan du gjør det Siter NAD - Nanolex Approved Detailer [] 17 MB E200T, iridium silber. [] 17 Kia Soul EV, Grå. [x] 17 Peugeot Expert L2 2.0 HDi mester, rich brown oak [x] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå. [x] 12 Peugeot Partner 1.6 HDi "royal mail" kommer utviklingstråd på denne etterhvert Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dash 0 Skrevet 2 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 Januar, 2014 Takk for svar! Hmm..våtsliping, altså? Er ganske grønn på slikt, så tror ikke jeg skal gå i gang selv på en 4 år gammel bil. Bor i Bergen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 2 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 Januar, 2014 Men en 3m spot-slipekloss og p3000 sliperoser sliper disse ned ganske greit. Så er det bare å polere opp med S03/FG400 eller tilsvarende, og en finpolering til slutt. Det er ingen heksekunst, men om du har fylt inn på skarpe kanter må du ta deg tid og se at du ikke sliper unødig på kanten og dermed risikerer å slipe gjennom. Dersom dette panseret uansett skal lakkeres opp så er det jo et fint prøveprosjekt.. Såfremt eieren er enig. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 2 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 Januar, 2014 Jeg skal akkurat til å sette i gang med det samme, dog på en dyp ripe i en plastikfanger. Dette blir vel for risky å slipe? Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
erikstein 189 Skrevet 2 Januar, 2014 Rapporter Share Skrevet 2 Januar, 2014 Problemet med plast er at lakken/plasten ikke tåler så høy temp som lakk på metall. Dette medfører at du må være mer forsiktig når du polerer opp igjen etter våtsliping. Ellers er det ingen forskjell så vidt jeg vet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Dash 0 Skrevet 3 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Januar, 2014 (endret) Takker så mye for tips! Jeg er ny her på forumet, og i etterpåklokskapens lys ser jeg at emnet er godt omtalt ellers i forumet. Får se om jeg våger meg på det, eller om jeg skal leve videre med de små skavankene. OBS! Om det er noen i Bergen som kunne tenke seg å gjøre en liten jobb på bilen min nå i vinter eller til våren en gang (nevnte steinsprutskader + polering), er jeg veldig interessert i dette. Så kan jeg være litt flue på veggen og forhåpentligvis lære litt :-) Bilen er en Toyota Avensis Stv -09, sølv metallic. God helg allesammen Edit: har lagt inn et innlegg på markedsplassen under "Jobb ønskes utført". Endret 3 Januar, 2014 av Dash Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.