Gå til innhold

Daniel V's Volvoer og to motorsykler!


Daniel V

Recommended Posts

Hei godtfolk! Slenger ut noen bilder av min 850 som jeg kjøpte i 2011, som da ikke liknet grisen. Det er den helt klart styggeste og mest skitne bruktbilen jeg har kjøpt noen sinne, men jeg så et potensiale der som jeg likte. Hadde lett etter en mørk blå 850 T5 med 225HK og manuell en stund. De fleste av disse er jo automat, noe jeg ikke hadde lyst på i en sånn bil. 

 

Bilen var godt utstyrt med skinninteriør, elektrisk takluke, kjørecomputer, 4x elvinduer, elspeil, cruisecontrol osv. 

 

Planen var først å ha den som bruksbil, men det endret seg ganske raskt :) Jeg har derfor laget et kort sammendrag av hele byggeprosessen og litt bilder osv fra tiden etterpå :) Håper dere liker hva dere ser, og om dere ikke liker det, så er det bare å skrive ting dere kan se for dere blir penere/bedre osv under :) Jeg håper på både ris og ros! :)

 

Jeg har prøvd å lage tråden så kronologisk som mulig, så bilder av hvordan bilen ble etter restaureringen finner dere nederst :) Totalt tid brukt fra jeg begynte til den rullet på veien første gang med ny lakk og alt var 1204 timer :) Etter det har det naturligvis gått med masse tid til vask og pleie :)

 

Jeg får fyre i gang med noen bilder av hvordan bilen så ut i 2008, da forrige eier kjøpte den:

 
CIMG0002.jpg
 
CIMG0004.jpg
 
CIMG0006.jpg
 
CIMG0007.jpg
 
CIMG0008.jpg
 
Da jeg kjøpte den i 2011: Vesentlig mer slitt. 
 
IMG_5169.jpg
 
IMG_5170.jpg
 
IMG_5171.jpg
 
IMG_5172.jpg
 
IMG_5173.jpg
 
Etter mye vasking og styr, fant jeg ut at denne bilen kunne ikke være sånn. Da var det bare å gyve løs på en full restaurering og oppgradering. 

Lagde meg følgende grovskisse på hva jeg ville ha:

19" R-felger i hvit
Ny R-frontfanger
Coilovers
Sort 850-R interiør 
Ny lakk! Blank bil er viktig, og den gamle lakken var full av sår og sprut etter 280 000km! 
 
I tillegg ville jeg overhale motor og freshe opp denne endel, da den brukte olje, og så stygg ut! 

Total byggetid fra jeg satte den inn til den rullet ut var på 1204 timer, så her gikk det med litt tid! :)
 
Beynte med å pelle ut motor, og gi denne nye lager, tetninger, honing osv. 
 
95fdb2c4.jpg
 
Ut med motor: 
 
5c7a34c8.jpg
 
96f89a83.jpg
 
ac10c7e4.jpg
 
da45ec1d.jpg
 
48fa4df7.jpg
 
58b2cb8b.jpg
 
2eeac2f0.jpg
 
 
Som dere ser var det både lekkasjer og slitasje på denne trofaste saken. :) 

2aa555f7.jpg
 
a79bba7f.jpg
 
Turboen ble overhalt og vasket! :)
16d8eac8.jpg
 
Nyfreste ventilseter: 
7a8ad177.jpg
 
Toppen hvit: 
e7f8f728.jpg
 
Topplock gull: 
aaa773a7.jpg
 
6de8d1e2.jpg
 
Ut med skinninteriøret: 
 
af5f9700.jpg
 
Inn med 850 R 96 interiør: 
7153ff22.jpg
 
 
Fortsatte interiørmontering og lakkering og montering av motor! 
 
f53f931e.jpg
 
2f8f3167.jpg
 
054249d9.jpg
 
Inn med stoler: 
 
966323b4.jpg
 
984e43c3.jpg
 
Blokka hvit: 
 
739099e0.jpg
 
Begynner å likne noe: 
0dbd3690.jpg
 
77cfbee4.jpg
 
5a27ef65.jpg
 
e547966f.jpg
 
 
14a319f4.jpg
 
Pussa litt på girkassa også! 
 
a8be23e6.jpg
 
4b403793.jpg
 
Nytt originalt karbonfiberdeksel:
0ca09a24.jpg
 
e468a6d3.jpg
 
f36114a8.jpg
 
På vei tilbake i bilen: 
 
87ddff22.jpg
 
fa02b2b5.jpg
 
Kjøpte meg noen 19" R-fälger:
 
1cccb8e6.jpg
 
Rengjorde hjulhus:
 
80e3e6d4.jpg
 
23e7cdac.jpg
 
a744d262.jpg
 
Monterte dekk på felgene:
0d4ea903.jpg
 
Monterte coilovers: 
d84b5419.jpg
 
Samt bremser: 
 
de0caba5.jpg
 
dcf6d261.jpg
 
Begynner å bli en bil igjen! 
 
813099ea.jpg
 
Startet demontering til lakkering: 
 
a552e84e.jpg
 
8efa18e0.jpg
 
eb3166aa.jpg

 

Ny original Volvo R-fanger:
 
6b4c922b.jpg
 
Gjør klar for lakk: 
 
3d61b2c6.jpg
 
a5ec970c.jpg
 
59629e40.jpg
 
Grunnad: 
 
02bea326.jpg
 
79cec2d2.jpg
 
Pussing:
 
896f7ea8.jpg
 
a864d95f.jpg
 
Ferdig sprøytad:
 
290a571f.jpg
 
d5550de5.jpg
 
d7344cd1.jpg
 
197fd88e.jpg
 
9ff0cb07.jpg
 
Blank:
 
0546829d.jpg
 
Med R-fälgar:
7416960a.jpg
 
2b9ce0be.jpg
 
Ferdig bil:
 
1e9a7ffb.jpg
 
bb528819.jpg
 
ce7a9d01.jpg

 

Irriterte meg over at det var hvitt innertak i bilen, så dette ville jeg skulle stå i stil til Alcantaraen i setene: 

 

a516378b.jpg
 
5c1fca53.jpg
 
8606b222.jpg
 
8396f9f9.jpg
 
671c086d.jpg
 
0128587f.jpg
 
de6ab243.jpg
 
d3c4d94b.jpg
 
file-8.jpg
 
file-14.jpg
 
Preparing for Oslo Motor Show: 
 
Vi fikk dårlig tid før Oslo Motorshow, så jeg og en kamerat måtte bare gønne på med litt SV Viking, så bilen skulle se noenlunde ut under OMS. Jeg bruker jo kun bilen på sommerstid, og kjørelengden strekker seg til hele 3500 km, så den blir ikke så dårlig i lakken i løpet av et år :)
 
file-31.jpg
 
file-34.jpg
 
file-50.jpg
 
file-56.jpg
 
file-75.jpg
 
file-82.jpg
 
file-83.jpg
 
Så etter OMS gikk bilen i hi for vinteren. Da våren kom var det påtide å gjøre det ordentlig. Kjørte på med en Krauss DA maskin, Scholl S17+ på lilla pad og Scholl S40 på oransj pad. :) Avsluttet med Chemical Guys 50/50 limited wax :)
 
file-117.jpg
 
file-124.jpg
 
 
file-127.jpg

 

file-128.jpg
 
file-171.jpg
 
The engine:
file-172.jpg
 
file-134.jpg
 
Klar for treffsesong: 
 
file-140.jpg
 
file-144.jpg
 
file-143.jpg
 
file-163.jpg
 
file-160.jpg
 
 
Det var alt! Vil du lese mer? 
Endret av Daniel V
  • DCN Poeng 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for det Petter! :) Ja, nå går det fort! :) Er jo vårvær ute nå allerede, så kanskje sesongen kommer ekstra tidlig!

Har sagt jeg skulle lage denne tråden lenge, men treg som jeg er har jeg ikke kommet så langt før i dag. :) Slo på stortromma med et VIP medlemsskap også, så nå bør det være velstand :)

Tusen takk for det, Duddi! :) Planen med å lage tråd her er for å lære mer om bilpleie, men så er jeg jo så heldig å kjenne Petter, så det er der jeg henter mye inspirasjon! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden din på VCCN og den har definitivt fortjent sin plass iblant gullprosjektene! Syke tid for en strøken 850! I mine øyne alt gjort riktig på den fineste bilen Volvo har laget.

Skal følge nøye med videre :)

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest hele tråden din på VCCN og den har definitivt fortjent sin plass iblant gullprosjektene! Syke tid for en strøken 850! I mine øyne alt gjort riktig på den fineste bilen Volvo har laget.

Skal følge nøye med videre :)

Tusen takk for det! :) Så gøy at du har fulgt med! :) Det gleder meg å høre! :) 850 er flotte biler ja. :) Så får man tak i mye kult til dem! :) Er du på VCCN? :)

Utrolig bra jobbet, dette kan du ;) Mekaniker? Gleder meg til å følge denne tråden. Hva kjører du om vinteren?

Tusen takk for det! :) Jeg har gått bil, men gikk aldri ut i læra. Tok bil på VGS på kveldstid i tillegg til at jeg gikk idrett på dagtid, så jeg har kun tatt det for å kunne gi bilhobbyen litt nye muligheter! :) Yrkesplanene har alltid vært noe annet :)

Som bruksbil kjører jeg denne :) En Volvo S80. Skal få seg noen fete hjul og litt senk til sommeren, så blir det nok greit nok :)

file-34.jpg

Endret av Daniel V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Konge bil! Eneste drawback er at jeg tenker på Gustavo Fring hver gang jeg ser en 850 :s

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ble jo en utrolig flott 850 til slutt, var litt redd for at du skulle beholde de latterlige baklyktene, men ser du har kontroll på sakene ;)

Original effekt av motoren eller ble det litt husmortrim? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøkent :)

Tusen takk :) Veldig hyggelig å høre :)

Konge bil! Eneste drawback er at jeg tenker på Gustavo Fring hver gang jeg ser en 850 :s

Takk for det! :) Gustavo Fring, haha! Må passe på så jeg ikke begynner å gjøre det samme selv nå :P

Meget flott denne bilen her Daniel. Vannvittig mye jobb som står bak, det er helt sikkert.

Tusen takk Øyvind! :) Er alltid gøy å snakke med deg på treff, og regner med du blir å se rundt om til våren? ;)

Dette ble jo en utrolig flott 850 til slutt, var litt redd for at du skulle beholde de latterlige baklyktene, men ser du har kontroll på sakene ;)

Original effekt av motoren eller ble det litt husmortrim? :)

Tusen takk for det! :) De baklyktene var faktisk det første jeg solgte :P Solgte dem kvelden etter jeg hentet bilen til en kar i Førde. :) Bestilte V70 lykter samme dagen :P Det sykeste var vel egentlig at han som kjøpte dem betalte meg mer for stylinglyktene enn hva jeg betalte for V70lyktene :P

Effekten er ganske original foreløpig, men med 3" eksos og filter så responderer den bedre bare :) Dog har jeg en hjerne fra en T5R (de gule 850ene) som gjør at den får hele 14HK mer :P Kan jo selvfølgelig chiptrimme osv, men pga yrkesvalg så har jeg valgt å holde effekten original :) 226HK går vesentlig bedre enn den treige S80en uansett :P

Ja her har du lakt ned noen arbeidstimer, utrolig flott bil du har fått deg her :)

Tusen takk for det! :) Veldig hyggelig å høre! :) Ja, det ble noen timer mer enn forventet :P Da jeg kjøpte den var jo bare planen å bytte ratt, rense den innvendig samt kaste baklyktene på sjøen. Det ble jo ikke helt sånn :P

Ah, her er alt blitt gjort riktig :) Den var ganske så sliten etter de andre eierne, men det har du fått tatt hånd om. Veldig bra! Og ikke bare utseendemessig.

Tusen takk! :) Ja, den var sliten, veldig sliten. Litt riskybuisness å kjøpe en sånn bil som ser sånn ut, for det pleier også å vitne om ganske heftig bruk. Jeg hadde heldigvis flaks, og bilen var heldigvis ikke ihjelkjørt :P

Utseende er en ting, men å kjøre rundt med en bil som spyr ut blårøyk er absolutt ikke kult :P Ved kjøp gikk den på 0w-30 olje, som gjorde at det så ut som jeg brukte dirtytricks ut av hver rundkjøring :)

Litt artig at tråden på VCCN bikket 300 000 visninger nå! :) Hadde jeg aldri drømt om! :D

Endret av Daniel V
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det gjenstår litt før det blir noen shine av den. Fikk ordnet meg ny dør i dag fra en japansk S80 med 77 000 km på telleren i Samme farge som min :) Døra er helt bulk og ripefri. :) Har en relativt stor bulk i førerdøra på S80en. Gleder meg til å montere! Døra så jo ny ut! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, det gjenstår litt før det blir noen shine av den. Fikk ordnet meg ny dør i dag fra en japansk S80 med 77 000 km på telleren i Samme farge som min :) Døra er helt bulk og ripefri. :) Har en relativt stor bulk i førerdøra på S80en. Gleder meg til å montere! Døra så jo ny ut! :)

Japansk faktisk. Godt å se du er tilbake på detailersclub da. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Gustavo kjører V70. :P

Ser frem til shine av S80'en og Danny.

Nesj, er ikke det en 850 altså?

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...