Gå til innhold

Har dere brannslukningsapparat i bilen?


GlennN

Recommended Posts

Jeg har et som jeg festet til varebilveggen. Det fulgte med da fattern kjøpte en ny Golf fra polen , de har kanskje påbud om å ha det? Men han trodde det var større sjanse for at jeg fikk bruk for det.. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Jeg har ett 2 kg apparat liggende i bilen. I min bil ligger det bare løst bak sjåførsetet på gulvet. Det ble egentlig kjøpt inn pga jeg skulle kjøre på bane, og da var det ett krav til og ha slukker i bilen.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke, og årsaken er at det kan være enorme følgeskader av en liten brannskade i bil, som man gjerne ikke oppdager før lenge etter reparasjon, så om min skulle ta fyr en gang, hadde jeg latt den brenne. Hadde jeg kjørt daglig i lengre tunneler hadde jeg nok revurdert saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

What Bandit said, samt at hvis det er pulverapparat som brukes ødelegger det like mye som brannen i seg selv.
Da det er sagt, så har jeg et lite bilapparat selv - i boden. :)

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg har ikke fordi jeg ikke finner noen som ser bra ut og kan festes skikkelig uten borring. Og 2 kg er for lite. For å kunne slukke en liten brann med drivstoff eller oljer er 9 kilo ett minimum.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Jeg har en boks 110 slukkeskum multipro liggende i hanskerommet. Funker bra til å slukke små branntilløp i motorrom, vet om flere som har brukt den til å slukke så lenge brannen blir oppdaget kjapt. Den skader heller ikke slik som pulver gjør.

Synes selv den funker bedre en de små 2 kg apparatene som man tømmer på 2 sek.

http://www.slukkeskum.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?
Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?

Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

Pulver får bilen til å ruste i årevis etter, og er så å si umulig å vaske bort. Nesten bedre å bare la bilen brenne opp :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Er det ikke slik at om man bruker pulver apperat i en bil, vil bilen bli kondemnert på stedet uansett skadeomfanget på brannen?

Mener og ha hørt det, og det er fordi pulveret "spiser" på ledningsnettet.

Pulveret spiser lakk, gummi, plast og kryper inn i alt som eksisterer av hulrom, luftekanaler og ventiler, så man blir aldri kvitt det igjen. Som Dennis skriver er det like greit å ha bilen brenne, den blir uansett aldri fullt brukbar igjen.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Om du tømmer et apparat i et lukket rom. F.eks stua di så koster det 10-20k per kg. Om døra er åpen.... God have mercy on your soul

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Nei, det har jeg ikke. Er endel motorbranner, men spørsmålet er vel om du i en slik situasjon bedre nyttigjør deg ved å forlate bilen, varsle 110 og evakuere personer rundt deg de første sekundene. Litt avhengig av hvor og når selvfølgelig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Bytt heller ut apparatet med 5 liter diesel slik at du får skikkelig fart på bålet :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en sånn boks 110 slukkeskum i bagasjerommet. En halvliter eller hva det nå er. Neppe nok til å stoppe en brann som har "satt seg", men den kan være grei å ha hvis uhellet skulle være ute under mekking eller knoting med det elektriske anlegget. Fort gjort å få en gnist på feil sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et lite 1kg apparat liggende under førersetet i lag med varseltrekant, refleksvest og litt verktøy i et sett.

At det kan ødelegge mer enn det kan redde stemmer i visse tilfeller. Men om man f.eks er først til en ulykke der noen sitter fastklemt i en bil som begynner å brenne så kan det utgjøre en stor forskjell om man får kommet til tidlig.

Ikke alltid om bilen "har best av å brenne opp" er det avgjørende. Ser at flere som har kommentert ikke har tenkt stort lenger enn sin egen bil, og "senskader" på denne.

Selv et lite 1-2kg apparat kan stoppe eller i det minste stagnere et tilløp til brann inntil hjelp kommer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

johime(joakim)

Mens man springer i motsatt retning ;)

http://www.youtube.com/watch?v=3OfRvjVmxkM

Har ikke apparat selv i bilen, men har sett 2 bil branner di di siste årene å det gikk så fort fra det kom litt røykt til motorrom var så overtent at det var umulig å slukke med noe annet en brannbil.

Men det lille skumapparatet som er linket til ovenfor er sikkert ikke dumt å ha liggende i hanslerommet :)

Endret av johime(joakim)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Såe.. Hvordan skal man slukke en brann i ett lithium-batteri? :)

Det er så godt som umulig. med "vanlige slukkere"

Så lenge tempraturen er over ca 200grader frigjir batteriet oksygen. ett batteri som har kommet opp i temperatur vil faktisk brenne selv om det er under vann. Det vil da brenne til batteriet er mer eller mindre borte.

Det er langt vanskligere å stoppe en EL-bil brann en vanlig bil brann, det blir også høyere temperatur.

En El-bil som har krasjet er en potensiell fare og kan starte å brenne uten forvarsel i lang tid etterpå.

De skal faktisk termograferes helst før bort transport fra skade sted (på anbefalning fra DSB) selv om batteri er frakoblet og eventuelt fjernet fra bilen.

Skadede litium batterier er potensielle brannbomber, de kan legges i saltvann til de er helt utladet (noen døgn)

før de destrueres.

Endret av Tyggern

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Jeg har i den ene bilen, man det er fordi vi kjører mye til Estland, og der er det krav at alle biler skal ha brannslukningsapparat.
Så om man farter litt i europa kan det være gode grunner til å ha et i bilen, så man slipper bøter ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...