Gå til innhold

BMW 525 '00 - Lykterestaurering


Magne/Otta Detailing

Recommended Posts

Magne/Otta Detailing

BMW 525 '00 - Lykterestaurering

DSC_8087_1204x800.jpg


Vinteren er på plass, det er blitt mørkt og vi merker pågangen fra kunder som ønsker å ha god sikt i disse mørke kalde dagene.

Så her er en liten S&S på restaurering av lykter, gjort på den rette måten og som varer minst like lenge som en ny lykt fra fabrikanten.

Først litt informasjon:
Hvorfor kan vi ikke bare polere denne som med baklykter?
Baklyktene er produsert i Akryl, en ganske hard plast som lett sprekker om den blir trufet av steinsprut, men den er UV stabil og trenger ikke noe eget UV-filter.

Frontlykter lages i Polycarbonat, dette er en fleksibel og helt transparent plasttype, men den har en ulempe og det er at den brytes ned av UV-stråler, derfor har fabrikanten lakkert overflaten med en klarlakk som stopper all UV-stråling, samt hefter godt til denne plasttypen.
En vanlig klarlakk ment for å dekke en annen lakk/base vil få problemer med å hefte seg godt til polycarbonat.
Man kan polere denne overflaten akkurat som annen lakk, men sliper man bort lakk slik at plasten eksponeres vil nedbrytingen av polycarbonaten begynne og etter en stund vil den gulne, karkelere og i værstefall sprekke opp. (Dette er selverfart).

Så når lyktene har kommet til det stadiet at selve UV-beskyttelsen er begynnt å slippe, eller er slitt vekk er det bare en virkelig holdbar og god måte å restaurere de på, slipe vekk all gjenværende lakk og lakkere på nytt.

Slik så lyktene ut ved ankomst:


DSC_8077_1204x800.jpg



Så ble de slipt med P240 slipepapir for å fjerne all UV-filter og fjerne riper og sår:

DSC_8078_1204x800.jpg


Deretter ble de slipt med P400 - P600 - P1000 og P1500:

DSC_8081_1204x800.jpg

Etter dette ble de renset med silikonfjerner før de ble lakkert 2 strøk:


DSC_8082_1204x800.jpg


Her er noen ferdigbilder, de ble som nye igjen!

DSC_8085_1204x800.jpg

DSC_8086_1204x800-1.jpg


DSC_8087_1204x800.jpg

Endret av Magne/Otta Detailing
  • DCN Poeng 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Jeg har brukt en fra HBC-Systems, som er min Smart Repair leverandør.
Men jeg misstenker STERKT at dette er rebrandet fra KENT.

Ellers vet jeg SprayMax har tilsvarende produkter på sprayboks, men det er 2-steg om jeg husker rett, en transparent grunning som hefter til plasten og en klarlakk over som hefter til grunningen igjen.
Den jeg bruker er bare 1-steg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Jeg har brukt en fra HBC-Systems, som er min Smart Repair leverandør.

Men jeg misstenker STERKT at dette er rebrandet fra KENT.

Ellers vet jeg SprayMax har tilsvarende produkter på sprayboks, men det er 2-steg om jeg husker rett, en transparent grunning som hefter til plasten og en klarlakk over som hefter til grunningen igjen.

Den jeg bruker er bare 1-steg.

Spraymax sin er 1-stegs, 2-komponent. Slip ned, vask med silikonfjerner, legg på to lag og la tørke. I følge Lakkspesialisten, hvertfall (de samme som sa jeg ikke trengte grunning over sparkel), så jeg tror jeg skal lese nøye på boksen likevel :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Finfin S&S!

Burde gjøre det på mine egne lykter også.

Hvilket tidsforbruk hadde du på dette?

Takk, takk!

Bruker ca 1,5t fra start til jeg er ferdig.

Men jeg har gjort det mange ganger nå, i starten brukte jeg sikkert 3t.

Spraymax sin er 1-stegs, 2-komponent. Slip ned, vask med silikonfjerner, legg på to lag og la tørke. I følge Lakkspesialisten, hvertfall (de samme som sa jeg ikke trengte grunning over sparkel), så jeg tror jeg skal lese nøye på boksen likevel :)

Den vil helt sikkert fungere, helt til man får en steinsprut og så begynner det å løsne :D

Spraymax har en "Headlight sealer":

Special adhesion agent (primer) for repairing polycarbonate and acrylate headlamp lenses. Forms an ideal base for the subsequent protective coat with 2K clearcoat.

Advantages

  • Special product for pre-treating plastic headlamp lenses
  • Excellent adhesion properties
  • High elasticity
  • Fast drying
  • Does not impair the translucency
  • The protective coat offers very good protection against stone chips and scratches
Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Bra resultat! Cred overlevert.

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk, takk!

Bruker ca 1,5t fra start til jeg er ferdig.

Men jeg har gjort det mange ganger nå, i starten brukte jeg sikkert 3t.

Den vil helt sikkert fungere, helt til man får en steinsprut og så begynner det å løsne :D

Spraymax har en "Headlight sealer":

Nå forsvant en del av det jeg trodde jeg siterte men pytt. Jeg skal altså handle primeren også, ser jeg. :)

Skal ta frontlyktene på Fiaten til mor en gang til, siden jeg ikke ble helt fornøyd med resultatet på dem. Fremdeles en del riper igjen, så det blir vel til å slipe dem ned og legge på ny klarlakk.

Ble bra :) Ikke makinpolering til slutt etter så grove papir?

Etter P1500 er ripene så fine at lakken fyller dem igjen. Bruker man særlig mye finere papir får lakk/primer dårligere heft også.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Ble bra :) Ikke makinpolering til slutt etter så grove papir?

Som Crister sier, lakken fyller 1500riper uten problemer.

Men man må ikke gå for store steg mellom papirene.

50% økning i grovhet mellom hvert steg fungerer bra.

Men den kan tøyes litt dersom man er nøye.

Jeg bruker: 240 - 400 - 600 - 1000 - 1500

Hoppet fra 600 til 1000 er litt stort, så må være litt obs på det. Legg gjerne inn et steg med 800 papir.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Takk for svar begge to :) Skal ikke gjøre sånt enda, men får nok bruk for det om det skal gjøres skikkelig på en slitne lykter en gang. Går det bra å pusse i samme retning for hvert steg, og kan en vaske rent med f.eks isopropanol/vann.(wipedown ?)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for svar begge to :) Skal ikke gjøre sånt enda, men får nok bruk for det om det skal gjøres skikkelig på en slitne lykter en gang. Går det bra å pusse i samme retning for hvert steg, og kan en vaske rent med f.eks isopropanol/vann.(wipedown ?)

Jeg bruker maskin til å slipe med hvis jeg har sjansen, men når jeg håndsliper sliper jeg i begge retninger med samme korning før jeg går til finere korning.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...