Gå til innhold

Gjennoppliving av 1970 VW Boble


Runelang81

Recommended Posts

Hei!

Jeg er relativt nye i faget detailing, men har i mitt voksne liv alltid hatt sansen for dette fenomenet og alltid hatt over snittet rene biler, dog ikke dratt det den siste biten til show shine.

Har nå handlet inn roterende og en god pakke med diverse midler, alt fra forvask til polerings biten.

Spørsmålet mitt omhandler poleringen og da altså med denne roterende maskinen.

Jeg vet at dette er den slemme maskinen, men det er det jeg har og må lære meg å bruke.

Har kun prøvekjørt den en runde på bilen min, en XC 70, og da bare den ene døra,. Det gikk så polishen spruta, men fikk faktisk fjernet en av to riper ved håndtaket, før jeg ikke turte mere :-)

Jeg kjøpte både Scholl S serien på småflasker og 3M 3 steg(gul,blå,grønn) med tilhørende puter.

Skal nå altså ta en falmet, rød boble som prøve bil. Jeg anser dette som en ypperlig sjanse for å se resultater fort, men hvordan er lakken på de eldre bilene egentlig? Hard? Tynn?

Hva er fallgruvene i nettopp denne fasen?

Sett at jeg og bilen overlever dette og får ett bra resultat, er det da rett på en voks for forsegling?

Er det jeg nå spør om jeg er skikkelig usikker på og beklager litt vage spørsmål, men trenger en liten miniguide utfra det jeg har for hånden av produkter .

På forhånd tusen takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke så mye om roterende. Men vet at du må bevege deg HELE TIDEN, det er så fort gjort å brenne lakken. Kjenn på panelet hele tiden med hånda/fingen for å få indikator på hvor varm panelet er. For roterende genererer enormt mye varme, ihvertfall med grove polisher. Å hold deg unna ulakkert plastikk/detaljer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Les og lær :)

et lite tips er at det blir sinnsykt varmt over skarpe kanter med en eneste gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

http://www.detailingworld.co.uk/forum/showthread.php?t=66024

Les og lær :)

et lite tips er at det blir sinnsykt varmt over skarpe kanter med en eneste gang ;)

Heldigvis ikke så mange skarpe kanter på ei boble da! ;)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Heldigvis ikke så mange skarpe kanter på ei boble da! ;)

Noen finnes ;)

kantene på døra, rillene på bakluka, ytterste kant av skjermer osv

er nok noen om man går å ser etter vil jeg tro, uansett kjekt å vite at i områder rundt kanter osv så burde man være litt forsiktig.

jeg har brent meg på dette før og det gikk i et helt normalt tempo som jeg alltid har kjørt, men tydeligvis var det ganske svekket i kantene (gammel bil) så derfor slo tanken meg at en boble med gammel lakk burde man kjøre litt pent på ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Jeg har en 1966 Boble (Sea Blue). Har prøvd meg litt frem denne, men kun med DA og finere slipemidler. Tror du skal være forsiktig med roterende. Du kan fort gå helt gjennom på den gamle nitrolakken og gjøre vondt verre! Har du tilgang på DA så ville jeg kanskje prøvd DA og S17/S30 hvis det var det du hadde først.

Endret av Breitling
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle gode råd og tips!

Har ikke tilgang på DA, så må nok bruke det jeg har.

Må nok være ekstremt forsiktig skjønner jeg, og i tillegg følge med på varmen.

Ved kontroll kun ved å føle på panelet, hvordan skal det føles? Lunkent var så mye jeg turte på XC70 døra, men antar vel det kan være litt varmere enn det...

Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Man skal ha i bakhodet at man kan brenne igjenom lakken ja, men det skal mer til enn det mange her gir inntrykk av.

Selv startet jeg rett på med roterende. Jeg har hatt noen små uhell, men dette har hvert på mine egene biler og jeg tar det som lærdom.

Ved å lese litt om dette her poå forumet slik at du vet hvilke "feller" du kan gå i så skal det endel til før det går galt. Går det galt så kan det rettes opp i ved en sener anledning når det er på din egen bil.

Over knekker og ender av panelet kan man gå igjenom lakken, men skjeldent på et flatt panel.

Siden du mest sansynlig ikke har klarlakk på den gammle bilen din skal det dog sies at når man har oksidert lakk, så forsvinner noe av lakken (mer og mer jo mer okisdert den er) og her kan du gå på en smell. Jeg har lært dette på den harde måten (ta en titt i denne tråden så skjønner du hva jeg mener) så en lakkmåler budre du ha.

Hvis ikke du har lest guidene mine, så burde du gjøre det. Har sammlet en god del info der som skal være grei å lese av en nybegynner.

Med en DA tror jeg ikke du får bort all den døde lakken på en så gammel bil. Du vil få det blankt der og da, men når det har gått litt tid blir det matt igjen hvis ikke du har fåt fjernet nok. Min bil hadde faste områder som dette skjedde flere ganger. Etter noen runder ekstra der begynte jeg å få tynn lakk. Årsaken er at solen har med tiden fjernet lakk og man fjerner også litt ved selve poleringen.

Derfor vil jeg tro at roterende er rette verktøyet. En ullpute bør du også ha da den er mer effektiv og den pakker seg ikke like fort med død lakk iforhold til en skumpute. Vær obs på at ull er mer effektiv og da går du fortere igjenom lakken hvis det er tynnt en plass. Ull lager også endel kjørespor og riper som må fjernes ved neste steg.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Med en DA tror jeg ikke du får bort all den døde lakken på en så gammel bil. Du vil få det blankt der og da, men når det har gått litt tid blir det matt igjen hvis ikke du har fåt fjernet nok. Min bil hadde faste områder som dette skjedde flere ganger. Etter noen runder ekstra der begynte jeg å få tynn lakk. Årsaken er at solen har med tiden fjernet lakk og man fjerner også litt ved selve poleringen.

Derfor vil jeg tro at roterende er rette verktøyet. En ullpute bør du også ha da den er mer effektiv og den pakker seg ikke like fort med død lakk iforhold til en skumpute. Vær obs på at ull er mer effektiv og da går du fortere igjenom lakken hvis det er tynnt en plass. Ull lager også endel kjørespor og riper som må fjernes ved neste steg.

Har erfart at, som deg, DA og fine slipemidler gir det umiddelbart blankt, men ingen varig løsning. Det blir sakte, men sikkert matt igjen! Roterende er definitivt det rette verktøyet, men du kan fort gå gjennom fargelakken på gammel oksidert Boble-lakk. Putene jeg brukte ble gjennomdynket i fargekode L360 og krevde mucho Surfexos for å bli rene :) Men ble jo blankt!

Men den falmede rød Bobla blir blank(ere) uansett metode, bare prøv deg frem og bruk hodet :)

Ser gjerne en logg/SS fra Boble-poleringen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for flere gode tips!

Så bra ut den 240'n, synd med takluka, men det er vel sånn man lærer av? :-)

Bobla blir ikke før over jul, og må presisere at den ikke er min, men en kompis tilbøy den som prøve-bil, så da takket jeg ja og han får forhåpentligvis en shiny boble......Jeg har faktisk ikke sett den enda, men blir forhåpentligvis en befaring kommende uke.

Skal prøve å få lagd en liten logg på den, jeg har selv store glede av å se andres prosjekter!

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
Runelang81

Da var befaring og faktisk en vask av Bobla gjennomført, for å se hva man har å jobbe med.

Den er veldig matt, så forventer stor forskjell!

MEN fargen smitter veldig, det syntes godt på håndkleet vi tørket den med.

Er dette normalt , eller har vi med en ekstra skjør lakk å gjøre?

Jeg gleder meg til å teste ut det jeg har kjøpt, men litt redd for å bruke for harde midler på den.

Har blå, grønn og gul 3M, som jeg skal leke med på denne.

Noen med generell erfaring på denne type gammel og "smittsom" lakk?

Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Carburatore

Da var befaring og faktisk en vask av Bobla gjennomført, for å se hva man har å jobbe med.

Den er veldig matt, så forventer stor forskjell!

MEN fargen smitter veldig, det syntes godt på håndkleet vi tørket den med.

Er dette normalt , eller har vi med en ekstra skjør lakk å gjøre?

Jeg gleder meg til å teste ut det jeg har kjøpt, men litt redd for å bruke for harde midler på den.

Har blå, grønn og gul 3M, som jeg skal leke med på denne.

Noen med generell erfaring på denne type gammel og "smittsom" lakk?

Rune

Ull og roterende er nevnt allerede. Bruker du skumpute, er det viktig å rengjøre puten ofte! Bruk børste og vann. Som du erfarer allerede, blir putene dine raskt farga. Jeg har ikke vært borti 3M, så kjenner ikke til noe her, uansett vanskelig å anslå hvilke slipemidler du bør bruke uten å ha sett bilen. Men det holder ikke med finpolering ;)

Og ja, veldig oksidert lakk er mer "skjør". Lettere å gå gjennom.

Se her:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/7121-volvo-240-gle/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/6808-volkswagen-golf-ii/

http://www.detailersclub.no/forum/topic/13393-s-s-vw-boble-62-mod/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Runelang81

Hei!

Da nærmer ilddåpen seg, nærmere bestemt allerede førstkommende helg! Gru-gleder meg litt,men satser på å begynne pent og bli mer brutal etterhvert skulle det trenges. Bilen er godt vasket, og den matte lakken....skinner...

Jeg mener jeg har det meste jeg trenger, fint med innspill om noe prekært mangler.

Jeg har :

.Oppvarmet garasje med godt lys.

-Roterende maskin

-Diverse puter, både 3M og av typen "fulgte med maskin"

-Ullpute om jeg tør å bruke den....

-Diverse microfiber

-Maskeringstape

-3M polish(gul,grønn og blå)

-Voks av god kvalitet.

Har en følelse at noe er glemt, og det pleier som regel å stemme.

Har ikke lakkdybdemåler som noen mente jeg burde ha, og må klare meg uten denne gang.

Setter pris på innspill!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Vær obs på at gamle biler med oksidert lakk, der kan enkelte punkter være ganske tynnslitt mht oksidering, tak, topp på skjermer og panser.

Du tetter nok pads ganske fort også med lakk, så greit å ha noen å bytte på med, legg de som er brukt i vann også, og kna de godt der, så kan du kjøre de tørre på maskinen (start med lav hastighet, og vinkle de så du ikke sprayer ned deg, garasjevegger og andre biler) Tørker de inn er de vriene å få rene igjen.

Ull funker best, men den fjerner mye lakk fort, så greit å starte rolig med pads særs på en oksidert 70 modell :).

Hvor i landet holder du til?

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runelang81

Takker for alle gode tips!

Hva var oppskriften på hjemmeblandet kontrollspray igjen? Og brukes denne etter polering/korrigering for å sjekke status før.voksing?

Bestilte meg forresten en Swisswax Shield voks som ligger på posten nå, den virket som en god allround voks.(?)

Jeg holder forøvrig til på Gran, Hadeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runelang81

Hjemmelaget kontrollspray er vel oftest 50/50 batterivann og isopropanol. Isopropanol, også skrevet som 2-propanol, er enklest tilgjengelig som kondensfjerner, blårens/blåsprit, og lignende :)

Lever GranBar lenger foressten?

Takk for oppskrift! Hørtes ut som en drink du fikk kjøpt på Granbar, muligens derfor den også gikk konkurs for noen år siden :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med en DA tror jeg ikke du får bort all den døde lakken på en så gammel bil. Du vil få det blankt der og da, men når det har gått litt tid blir det matt igjen hvis ikke du har fåt fjernet nok.

Er det noen måte man kan se der og da at "nå har jeg fjernet nok"?

Gjelder forsåvidt uansett hva slags maskin man bruker, enten man står i et år med en DA eller noen timer med roterende.

Jeg trodde egentlig i min naivitet at kjørte man med maskin til oksidert lakk ble blank og fin igjen så var det "ferdig"... men det blir jo gjerne blankt og fint igjen bare av srp for hånd f.eks. men med tilhørende korte varighet, så lignende oppfrisking kan vel også komme bare av oljene i poleringsmiddelet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runelang81

Heisann!

Da var dag 1 unnagjort. Jeg er ødelagt i rygg og arm etter en dag med roterende, men nå skinner en 44 år gammel boble som den sjelden har gjort! Ble meget bra, men er selvsagt en del jeg ikke er fornøyd. Blant annet var lakken på panseret ekstremt tynn, og dette oppdaget jeg på den harde måte..... Ingen stor sak, men har tatt bildet av "skaden" så dere kan se uhellet....(kommer i loggen)

Har ett par spm jeg håper noen kan svare på kjapt , før vi skal gjøre oss ferdig imorgen.

1: Er "masse" mikrospopiske riper i lakken,sett i det rette lyset, til tross for ganske bra glans. Problemet er at jeg ikke tør å ta mer, grunnet panser gjennomslaget. Vurderer en siste runde med enten 3M blå eller Scholl S40. Er dette en god ide utfra forutsetningene?

2: Man vasker bilen for å fjerne støv og polish FØR voksing? Mildt såpevann og svamp som gjelder da?

Skal lage en logg med både bilder og info, mulig jeg rekker det i morgen,så kan dere vurdere min første jobb :-)

Fortsatt god kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...