Gå til innhold

Hjelp til kjøp av min første maskin


Mantis

Recommended Posts

Vet det finnes noen tråder her og der hvor man tar for seg sin første poleringsmaskin, men jeg oppretter en tråd likevell.

Jeg trenger altså litt hjelp og diskusjon rundt min første maskin. Har nå polert bilen min med roterende maskin fra Flex (LK 602 VR). Litt knoting i starten, men på slutten følte jeg at jeg hadde rimelig god kontroll på maskina. Tempraturene kunne bli høye - men aldri farlig høy. Dette hadde nok med at jeg var helt oppe på 3000 - 3500rpm og jeg fikk lest i ettertid at dette er litt mye.

Kriterier og tanker:
- Det må være en kvalitetsmaskin som jeg kan ha lenge. Flex er det eneste jeg har vært borti og den vi har på jobb har vi hatt i mange mange år og den går klokkefint fremdeles. Tror det er byttet børster i den, men til Flex er vel ikke dette noe problem å få tak i?

- En maskin jeg kan "vokse" på. Det vil si at den ikke er direkte knyttet opp til nybegynnerstadiet. Jeg tar gjerne en utfordring og det er viktigere for meg at maskinen er robust og "skikkelig" framfor veldig lett å håndtere i starten.

- Pris ikke over 4.000,-

DA eller roterende er jeg veldig usikker på. Her vet jeg ikke hva som fordelsmessig vil være lurt eller hva som er mest alsidig. Som sagt beherska jeg roterende fint på min lakk.

En maskin jeg har sett litt på er Flex XC 3401 VRG som vistnok skal være en av de bedre DA-maskinene på markedet.
Flex_3401.jpg
Denne ligger på litt over 4.000,- kr hos norske nettbutikker, men kan fint skaffes for under 3.000,- fra f.eks Tyskland (ikke meningen å ikke støtte norske nettbutikker!) og da er den fint innenfor budsjett.

Tips om maskiner og hva jeg burde gå for (som sikkert ikke går ann å gi noe spesifikt svar på) mottaes med stor takk :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Ville sett på bigfoot 21 el 15..

Meget stabile og er en drøm å bruke, også null vibrasjoner i forhold til noen andre:)

ligger vel en på forumet, som kanskje kan komme i prisklassen din?

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rupes ser så absolut interessant ut.

http://www.ebay.com/itm/Rupes-LHR15ES-Bigfoot-Random-Orbital-Machine-Polisher-Machine-Only-/290981493893?pt=UK_Car_Accessories_Car_Care_Cleaning&hash=item43bfd93c85
Er det denne? Ligger jo godt innenfor budsjett. Eneste var at den så litt "spinkel" ut i front og dermed kanskje vanskelig å håndtere? Nei jeg vet ikke. Holder maskinen for det meste i front, men likte også håndtaket på siden på flexen jeg brukte sist. Var spesielt fint å ha håndtak når man holdt på midt oppå taket der og det kunne være vanskelig å fordele vekten.

Endret av Mantis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Bruker denne selv, i tillegg til megv220v2 og das6-pro som da maskiner.

Meguiars maskinen brukes ikke så mye lenger, das6 er vassere ved korrigering (iallefall kjappere), men bogfoot blir noe annet..

Håndtaket er (etter min mening) nydelig plassert og meget god å bruke.

Flex-da roterer vel mot klokken og kan være litt slitsom å bruke noen ganger, men dette er også en maskin jeg bruker ofte (glemte det litt..)

og resultatet blir vel rimelig likt.

Etter jeg fikk bigfoot å bruke, er det blitt mange biler med den, og minibigfoot bruker jeg på fangere/stolper og lykter etc..

Synes det er greit å ha makitaen i hylla. Bruker den på store biler med ss lakk og rds blandt annet:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider


(Slitsom fyr å høre på. Haha.. men han beskriver fint)

Må si jeg begynte å sikle litt på den bigfoot`en etterhvert som jeg ser videoer og undersøker litt. Ganske dyr maskin, men som sagt ønsker jeg en skikkelig maskin fra starten av. Kanskje det ville vært dumt å satse på 21-maskinen som eneste maskin da arbeidsområdet er stort? Tenker på at det kan bli problematisk å komme til på stolper, fangere og det som er. Endret av Mantis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Siden det høres ut som du synes roterende fungerte greit, så ville jeg kjøpt en roterende.

Den er mer effektiv og den er også mer behagelig å jobbe med siden den ikke har noen viberasjoner.

Roterende sliter også mindre på putene enn det en DA gjør.

Selv startet jeg rett på roterende og trives med det, men jeg har i senere tid også kjøpt meg en DAS6 pro. Jeg har ikke tatt så veldig mange biler så jeg har enda ikke hvert borti lakk som jeg ikke klarte med roterende. DAS6-p har blitt brukt en gang iblandt pga. jeg har den, ikke fordi jeg ikke fikk det til med roterende. Som sagt så er det endel vibrasjoner i en DA maskin, derfor liker jeg roterende bedre da dette blir slitsomt i lengden.

Uansett hvilken maskin du ender opp med så er riktig teknikk det viktigste.

Hvilken maskin du bør gå for er en smakssak, men jeg kan jo dele den erfaringen jeg har med mine maskiner.

Selv har jeg Flex og er fornøyd med den (eller de, da jeg har 2 stk). PE 14-2 150 f.eks er en meget god maskin. Med 10% igjenom VIP-rabatt så er den ikke langt unna budsjettet ditt heller. Synes du det er for dyrt så er også 3403 en god maskin. Denne er billigere, litt lettere og mindre. Ulempen med den er at den starter på høyere turtall (på de fleste lakktyper har ikke dette noe å si). Fordelen med den (for min del) er at den er mer behagelig å holde i og den er som sagt billigere.

3403 kan også bli litt varm ved hard kjøring på lavere turtall. I begynnelsen skjedde det ofte at den gikk varm, men etter å ha funnet ut at jeg ikke trengte å presse så hardt som jeg gjorde først, så har ikke dette hvert noe stort problem lenger.

PE 14-2 blir ikke varm slik som 3403 og den starter på lavere turtall. Den er også mer behagelig å kjøre (3403 rister litt. Ikke mye, men jeg tar det med i her). Den er litt større enn 3403 og har heller ikke det fine håndtaket i front slik som 3403 har. Derfor synes jeg 3403 er bedre å holde i, men dette er en smakksak og en vanesak. PE 14-2 bråker også litt mindre enn 3403.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Audi S8

mangen gode erfaringer her som kommer på rekke å rad ser eg :thumbup:

Om du har en test bil og du har lyst til å teste ut noen av maskinen som blir pratet om her, og siden du bor så nært så skal du få låne dei eg har her for testing om du vil, så sandt eg ikke trenger dei sjøl da :)

DSC_0084_1200x800.jpg

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bayersk-mach-werk

hadde nokk satsa på en god DA maskin vist jeg var deg, men skal man virkelig ta litt dypere riper så er det jo enklere og ikke minst raskere med en roterende da, men så får man jo alltid den jobben etterpå med å rette opp etter kjørespor ofte ved grov polish , eller skjolder, hologrammer og annet som bringer med.

de gangene jeg går skikkelig tilverks for å ett pent resultat så grovpolerer jeg først med en roterende for å fjerne mest mulig dype riper og javne ut klarlakken igjen, etter det går jeg for en runde med krauss da og polish typ scholl s30+ og lignende for å rydde i ugangen til den grove polishen.

har jeg ikke like god tid , men skal få et greit løft på en sliten klarlakk så kjører jeg krauss da maskina og scholl s17+ med grov rubbe pute da får man også korrigert mye og hevet glansen en god del.

eneste som er no herk med kraussen og de andre liknende maskinene i dens kategori er vell problemet med at bakplata på maskina sender så mye varme rett ned i senter av padden som gjør at limet der smelter og borrelåsen løsner fra padden.

er det en maskin jeg kunne tenkt meg å prøve så er det bigfooten, for å vite hvor bra den korrigerer og hvordan resultatene blir med litt grovere polish med en sånn maskin om den lager like mye ugang som ofte de roterende gjør med litt grov polish.

hadde jo vært deilig å slippe¨å kjøre 2 steg visst man kan få nesten like bra resultat bare ved å kjøre ett stegs polering.

hadde gått for bigfooten jeg ihvertfall da det er så mange som skriver så mye postivt om den , og siden det er en DA maskin, disse er ofte greie å begynne med, også har du jo den flexen på jobben din som du sikkert får lov til å låne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Har prøvd rupes bigfoot.Grei maskin, men dens bevegelser skal visst slite en del på pads(??),sånn som krauss DA.Jeg ville uten tvil valgt Flex DA uansett.Jeg kan ikke forestille meg at noen andre DA maskiner kan være særlig mere effektive eller solide.

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for gode tips folkens og takk til Audi S8 for tilbud om å prøve maskiner (sender PM når det blir aktuelt)! Det kommer kjempegodt med og mange av dere har nok mange mange timer med diverse maskiner.

Når det kommer til at DA kan være slitsom i lengden pga vibrering tror jeg ikke dette vil være et problem for min del. Nå har ikke jeg planer om å kanskje ta mere enn en bil i måneden etterhvert og da er ikke dette noe jeg bekymrer meg sånn nevneverdig for. Når det kommer til sliting av pads der i mot synes jeg dette er en litt større ulempe. Skikkelige pads koster litt og det vil være kjedelig å måtte gå til innkjøp av pads så alt for ofte.

Faller mer og mer på enten Rupes Bigfoot DA 21 eller Flex DA.

Når det gjelder pris kan jeg få begge for rundt 3.250,- kr stk inkl frakt og mva.

Endret av Mantis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt fersk og har akkurat korrigert min første bil. Jeg har en Bigfoot 21 og en Flex roterende. Jeg brukte Bigfooten overalt jeg kom til og fikk, i mine øyne, et fantastisk resultat. Flexen ble kun brukt på steder jeg ikke kom til med Bigfoot. Nå er det en liten 75mm Bigfoot på gang fra Rupes og i det øyeblikket jeg får lagt mine klamme hender på den, tviler jeg på om Flexen blir brukt noe særlig mer. Da kommer jeg til med Bigfeet(!) overalt :D.

Foreløpig ser jeg ikke helt fordelen med roterende. Greit nok at den sikkert korrigerer raskere men hvor mye tid sparer man egentlig totalt når man må gå over etterpå å fjerne kjørespor og holo's?

1967 Ford Mustang

1999 Chevrolet Blazer

2003 Chevrolet Tahoe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trenger altså litt hjelp og diskusjon rundt min første maskin. Har nå polert bilen min med roterende maskin fra Flex (LK 602 VR). Litt knoting i starten, men på slutten følte jeg at jeg hadde rimelig god kontroll på maskina. Tempraturene kunne bli høye - men aldri farlig høy. Dette hadde nok med at jeg var helt oppe på 3000 - 3500rpm og jeg fikk lest i ettertid at dette er litt mye.

En Flex LK602VR har turtallsområde fra 800-2400rpm, at du har klart å få den opp i 3500rpm høres jo spennende ut ;)

Jeg ville kjøpt en roterende til 2500-3000.- og en billig DA maskin sånn i tilfelle. Det er både mer effektivt og behagelig å kjøre med roterende, også kan du ha DA maskinen i bakhånd om du skulle treffe på lakk som vanskelig å avslutte uten hologrammer.

Jeg synes folk har blitt mer og mer "hysterisk" i.fht hologrammer i løpet av årene, man planlegger korrigeringen med roterende og avsluttingen med DA, til og med på hard lakk. På medium og hard lakk er det gull å rydde opp i hologrammer med roterende maskin med f.eks S30 på orange pad, hologrammer/kjørespor er også riper, og skal man fjerne de mest effektivt velger du hvilken maskin? ;) At folk kjører grovkorrigering med roterende, og hopper rett på DA med noe så fint som f.eks S40....det er sikkert holofritt de neste ukene, men når oljene i polish og voks har tapt seg litt tror jeg nok det er mange som har fått seg en overraskelse. Personlig har jeg ikke rørt en DA maskin på 4-5 år, men har heller ikke polert andres biler hver helg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En Flex LK602VR har turtallsområde fra 800-2400rpm, at du har klart å få den opp i 3500rpm høres jo spennende ut ;)

Jeg ville kjøpt en roterende til 2500-3000.- og en billig DA maskin sånn i tilfelle. Det er både mer effektivt og behagelig å kjøre med roterende, også kan du ha DA maskinen i bakhånd om du skulle treffe på lakk som vanskelig å avslutte uten hologrammer.

Jeg synes folk har blitt mer og mer "hysterisk" i.fht hologrammer i løpet av årene, man planlegger korrigeringen med roterende og avsluttingen med DA, til og med på hard lakk. På medium og hard lakk er det gull å rydde opp i hologrammer med roterende maskin med f.eks S30 på orange pad, hologrammer/kjørespor er også riper, og skal man fjerne de mest effektivt velger du hvilken maskin? ;) At folk kjører grovkorrigering med roterende, og hopper rett på DA med noe så fint som f.eks S40....det er sikkert holofritt de neste ukene, men når oljene i polish og voks har tapt seg litt tror jeg nok det er mange som har fått seg en overraskelse. Personlig har jeg ikke rørt en DA maskin på 4-5 år, men har heller ikke polert andres biler hver helg heller :)

Hva? Da har jeg tatt utganspunkt i at justeringshjulet går fra noe sånt som 1-7. Kan godt være du har rett og at "3" på justeringshjulet slett ikke betyr 3000rpm.

2400rpm høres ganske lite ut på den maskinen. Prøvde på gøy å justere den på maks og det hørtes omtrent ut som et jetfly og paden fløy rimelig fort rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har pr dags dato ikke ødelagt eneneste pad på bigfoot. De originale funker også gull med rupes polish,god holdbarhet (kommer MF pads straks) lett å bruke,og ganske billige er de også:-)

Bigfoot21 korrigerer også meget bra,ingen problem på hard tysk lakkhos meg, og sjeldnere behov for opprydding som på roterende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva? Da har jeg tatt utganspunkt i at justeringshjulet går fra noe sånt som 1-7. Kan godt være du har rett og at "3" på justeringshjulet slett ikke betyr 3000rpm.

2400rpm høres ganske lite ut på den maskinen. Prøvde på gøy å justere den på maks og det hørtes omtrent ut som et jetfly og paden fløy rimelig fort rundt.

Kan tenke meg at trinn 3 tilsvarer ca.1100-1200rpm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har, med 1 unntak, kun brukt roterende. Jeg kunne ha brukt roterende da og, men må prøve litt nytt når en står fast :) blitt litt mye styr om DA mener jeg, ja det er "idiotsikkert" og kan korrigere veldig bra. Men til syvende og sist sparer du egentlug så utrolig mye tid om en planlegger litt? Jeg ser jo på tidsforbruk på jobber her inne at for det meste ligger de som bruker roterende like lang/kort tid som de som bruker DA på 2-3 stegs. På 1 stegs vil jeg si at lakken bestemmer alt av tidsforbruk. Jeg kommer til å kjøpe meg en DA innen rimelig tid, men det er for å ha både roterende og DA. Blir 2 roterende, om flexen min kan repareres ( en med konstant spotplate og en med konstant minimum 120mm plate) og en DA. Mitt tips: roterende og en rimeligere DA. Flex eller makita roterende er et vanskelig valg, jeg har en av hver og liker å ha litt forskjellig :P

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...