Martin Rojahn 0 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Hei, jeg har litt problemer idag med den nye Makita maskinen min. Jeg er ganske fersk i detta, har tidligere brukt en Krauss Pro DA men denne tok ikke nok så jeg har gått til innkjøp av en Makita 9227CB roterende. Så idag var jeg helt klar for å begynne, startet med å vaske bilen etter alle kunstens regler og clayet. Men når jeg prøver med medium stor pad, usikker på nøyaktig str. men tror det er rundt 150mm. Så går liksom maskinen litt løpsk. selvom jeg holder med begge hender og har et godt grep så drar den liksom litt rundt når den finner feste. Noen som har noen tips til en fortvilet kar? Hva gjør jeg feil?? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere Bernhard 2 385 Skrevet 2 November, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Slapper mer av og jobber med maskinen, ikke imot. Om du tilter litt på maskinen i den retningen du skal så hjelper det veldig.. Siter Facebook: Brynildsen Autospa Hjemmeside: Brynildsen Autospa Hjemmeside: BAS-ShopAudi RS6 Ducati 1199 Panigale S Audi Q7 S-line BMW 318D Ferrari 360 Modena BMW E92 320D Lemansblau Audi A8 D3 4.2 Quattro Audi A4 B7 Granatrød Audi RS4 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Willy Wonka 123 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Hvilken polish bruker du? Høres kanskje ut som du har lite produkt på. Hvis paden er ny må den mates godt med produkt først. Deretter sprer du produktet på lavt turtall eller helt manuelt på det området du skal ta. Begynn deretter å gå over området med lite/ingen press et par runder. Når polishen er godt fordelt kan du presse på etter behov. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Rojahn 0 Skrevet 2 November, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Jeg har prøvd Scholl S03 og Chemical Guys V32 med Menzerna sine hvite Compound pad. Jeg startet med masse produkt og smørte først rundt på pad før jeg fordelte det på panelet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 En god bakplate er viktigst synes jeg. Hard gummi mellom borrelås og plate med gjenge i er en vanskelig start Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Rojahn 0 Skrevet 2 November, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Jeg har de to bakplatene de selger på concours.no fra Manzerna. Men de kjentes ganske harde ut Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Det handler om teknikk, ikke utstyret ditt. Enkelte lakktyper er også klebrige og rett og slett vonde å jobbe med, men alt går så mye bedre med god teknikk. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hmsilset 3 855 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Bare å øve men ville prøvd en bakplate med skum. Jeg plutselig mye stødigere Siter Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene 10 timers detail som nybegynner.Facebook-hmsilset-bilpleie Twitter-@fastdetail Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Martin Rojahn 0 Skrevet 2 November, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Regner jo med at jeg ikke var verdensmester med en gang ja så jeg får fortsette å øve Heldigvis så skal jeg på "kurs" hos Roger Solmyr om noen uker så forhåpentligvis så lærer jeg mer da! Takk for tips Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Jeg synes den hvite harde menzernaputa er litt ekkel å jobbe med.. Den gule gjør mer eller mindre samme jobben men oppfører seg som den skal Mulig den hvite blir bedre etter litt bruk, men jeg har satt den til sides for øyeblikket. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Sånn er det bare med roterende. Det er noe man må lære å kontrollere. Jeg holdt på å hive hele maskinen igjennom bilruta første gangen. Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 (endret) Hvis du vurderer ny bakplate, så er Sholl sin lilla/grå og 3M sin gode bakplater. Sholl sin blå/sort som blir brukt på videoen over er veldig hard. Har en slik også, men har aldri brukt den. Lilla/grå fra Scholl er litt mykere enn 3M sin, men begge er like gode å bruke. Du burde gå for Scholl sin da den er billigere. Det som sies med teknikk er også viktig. Prøv å stå så stødt og behagelig som mulig og ha et godt grep på maskinen. Selv liker heg å holde venstre hånd i enden av maskinen foran bakplaten og høyere hånd rett bak bakplaten isteden for på grepet der knappen er. Føler jeg klarer å styre maskinen bedre da. Øvelse gjør mester. Å kante maskinen slik som Bernhard sier gjør maskinen enklere å styre, men dette tror jeg kan lage litt mer kjørespor i noen tilfeller. Det er hvertfall slik jeg har forstått det utifra det jeg har lest her på DCN. Derfor prøver jeg alltid å holde puten så flatt som mulig mot panelet. Der det er trangt må man kante maskinen for å komme til. Endret 2 November, 2013 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
rogersolmyr 3 151 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 (endret) Mange gode tips her Martin. Bakplaten du har er nok litt hard i fohold til noen andre, men er helt ok. Det er nok ikke der skoen trykker. Prøv deg frem litt med litt mykere puter enn Menzerna hvit og gjerne litt mild polish også, maskinen er lettere å kontrollere da. Dessuten gjør du ikke så mye ugagn i lakken da. Prøv som Bernhard sier å tilte maskinen ørlitegrann for å lede den på rett vei. Nytter ikke å kjempe mot når den stikker i alle retninger. Om du ikke er fullt utlært i løpet av et par uker så får vi se om vi finner en teknikk du er komfortabel med når du kommer på garasjebesøk. Endret 3 November, 2013 av rogersolmyr Siter Swissvax Certified Detailer Certified Bigfoot System Secialist Modesta Installer CarPro Certified Installer Min bloggMine produkter Solmyr AutoDetailings samlede verker. Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 3 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2013 Som Solmyr nevner er det langt enklere å kjøre med fin/myk pute og fin/mild polish, så det kan være en veldig god ide å kjøre seg "komfortabel" med fin kombo før du starter med det grove. Har du stiv bakplate og sticky lakk i tillegg, kan det nok virke litt håpløst til å begynne med Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 3 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 November, 2013 Jeg bruker litt tid på å sentrene paden på bakplaten riktig, synes maskina stikker mye fortere av hvis paden ikke sitter helt i hundre. :-) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.