Gå til innhold

Dårlige verdier etter 4hjulskontroll - vise bilen?


Simen

Recommended Posts

God kveld godtfolk.

Forrige uke tok vi en kjapp hjulkontroll på jobben, da jeg tenkte jeg skulle få senkesettet godkjent i vognkortet. Men, verdiene er litt ute å kjøre, særlig camber:


IMG_5795.JPG?m=1382884584


Verdiene blir fine når man dytter opp bilen fra undersiden, så med originale fjører blir jo camber fin igjen. Sitter og vurderer om jeg skal bestille time hos statens vegvesen eller ikke. Ville dere tatt sjansen?

Og hvis jeg får mangellapp må jeg vel bytte tilbake til originale fjører, vise bilen igjen, og så slenge på senkesettet igjen? Isåfall blir det jo veldig mye styr for "ingenting" om det skjer, men på en annen side
er det kanskje verd å prøve?


Vet om en på MKN som fikk en Galant med slikt senkesett godkjent, verdiene hans var slik på camber:

Forran: Venstre -1*22 Høyre -0*43 (skal ligge mellom 0*30 og - 0*30)
Bak : Venstre -1*57 Høyre -1*32 (skal ligge mellom -0*30 og -1*30)

Setter pris på alle svar her folkens. :)


EDIT: Om det er noen som vet om det går an å gjøre noe som vil gi bedre camber på bilen, så fyr løs med tips!

-Simen

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 43
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i dette emnet

  • Simen

    10

  • Christer

    8

  • Magne/Otta Detailing

    6

  • Øyvind G

    4

Magne/Otta Detailing

Vet ikke hva slags understell det er på denne, men de fleste kan justere camber, gjerne med å løsne boltene på fjærbenet litt og så flytte det. bak er det på noen biler justering.

(Om ingenting fungerer så er det jo ikke direkte vanskelig å "manipulere" bilen litt opp og ned under testing.. men det har jeg jo aldri sagt ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Vet ikke hva slags understell det er på denne, men de fleste kan justere camber, gjerne med å løsne boltene på fjærbenet litt og så flytte det. bak er det på noen biler justering.

(Om ingenting fungerer så er det jo ikke direkte vanskelig å "manipulere" bilen litt opp og ned under testing.. men det har jeg jo aldri sagt ;) )

Det er caster du tenker på her. Camber justeres ofte på toppen av fjærbenet. Som regel så er det ikke så mye å gå på.

Ville ikke tenkt så mye på camberen Simen. Spissingen er den som er viktigst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge vinklene er utenfor tolerert grense, vil ikke bilen bli godkjent, et tips for å fåmden godkjent er å ta en utskrift av gradene mens du presser bilen opp undenfra, slik at alt ser bra ut på utskriften også justere du slik du vil ha den uten å ta utskrift:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Caster? det er jo dragning fram/bak.

Nei, det jeg tenker på er camber, det står til og med forklart som justeringsmetode på alle mine biler når jeg kjører de gjennom 4-hjulskontrollen og sjekker justering for camber i manualen.

Det stemmer dog at noen biler har justering i topp, men det er mindre vanlig.

slik:

post-5569-0-56471600-1383253303_thumb.jp

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Caster? det er jo dragning fram/bak.

Nei, det jeg tenker på er camber, det står til og med forklart som justeringsmetode på alle mine biler når jeg kjører de gjennom 4-hjulskontrollen og sjekker justering for camber i manualen.

Det stemmer dog at noen biler har justering i topp, men det er mindre vanlig.

Caster? det er jo dragning fram/bak.

Nei, det jeg tenker på er camber, det står til og med forklart som justeringsmetode på alle mine biler når jeg kjører de gjennom 4-hjulskontrollen og sjekker justering for camber i manualen.

Det stemmer dog at noen biler har justering i topp, men det er mindre vanlig.

Du justerer ikke camber ved å flytte bunn av fjærbenet bakover. Da justerer du caster.

Får å justere camber må du eventuelt flytte fjærbenet utover i bunn eller innover i topp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Oppdatert innlegget med bildet så skjønner du.

Tror aldri jeg har sett justering av fjærbein fram/bak, men det finnes kanskje på noen modeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Oppdatert innlegget med bildet så skjønner du.

Tror aldri jeg har sett justering av fjærbein fram/bak, men det finnes kanskje på noen modeller.

Skjønner, men da blir det fel å si at du flytter fjærbenet bakover. Du flytter det innover eller utover (sideveis). ;)

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Jeg sa aldri bakover, jeg sa "de fleste kan justere camber, gjerne med å løsne boltene på fjærbenet litt og så flytte det." ;)

Ser nå at jeg leste litt fort. :rolleyes:

...fjærbenet litt og så flytte det. bak er det på noen biler justering....

Da er vi enige da. :P

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre du har orginalt camber justering, så får ikkje du det godkjent. Verdiene skal vere innenfor. Når det er sagt så er litt camber sunt. Eg ville heller gjort slik andre foreslår og løfta bilen mens den står ved maskina for å ta utskrift når camberen er innenfor. Eller så blir det å investere i et camberkit.

Golf VI bluemotion 11'
Honda Civic 97' VTiR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

God kveld godtfolk.

Forrige uke tok vi en kjapp hjulkontroll på jobben, da jeg tenkte jeg skulle få senkesettet godkjent i vognkortet. Men, verdiene er litt ute å kjøre, særlig camber:

IMG_5795.JPG?m=1382884584

Verdiene blir fine når man dytter opp bilen fra undersiden, så med originale fjører blir jo camber fin igjen. Sitter og vurderer om jeg skal bestille time hos statens vegvesen eller ikke. Ville dere tatt sjansen?

Og hvis jeg får mangellapp må jeg vel bytte tilbake til originale fjører, vise bilen igjen, og så slenge på senkesettet igjen? Isåfall blir det jo veldig mye styr for "ingenting" om det skjer, men på en annen side

er det kanskje verd å prøve?

Vet om en på MKN som fikk en Galant med slikt senkesett godkjent, verdiene hans var slik på camber:

Forran: Venstre -1*22 Høyre -0*43 (skal ligge mellom 0*30 og - 0*30)

Bak : Venstre -1*57 Høyre -1*32 (skal ligge mellom -0*30 og -1*30)

Setter pris på alle svar her folkens. :)

EDIT: Om det er noen som vet om det går an å gjøre noe som vil gi bedre camber på bilen, så fyr løs med tips!

-Simen

Hvis det står Mitsubishi på fjærene hadde jeg gitt faen og sagt "originalfjærer fra Mitsubishi" og gitt bæng i hele vognkortet. :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bmw e36 som vi ikke fikk camberen innafor på. Men under godkjenninga så han bare på at jeg hadde papiret, verdiene var det ikke så nøye med fikk jeg inntrykk av :P mulig jeg hadde flaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode svar her folkens.

Tror jeg bare dropper hele greia, tørr ikke ta sjanen. Har ingen originalfjører til overs heller, og gidder ikke kjøpe 4 fjører bare for å kunne vise bilen med de for så å ta de av igjen.

Viser heller bilen om jeg blir stoppet og får mangellapp. :)


Christer: Det står ikke Mitsubishi på de, det er H&R-fjører. Men de er nok fulle av dinitrol sånt som alt annet så det ser nok helt originalt ut. Demperne er jo også originale Galant-dempere. Tviler på at jeg får noe trøbbel med dette, høyden tilsvarer sikkert originalhøyden til mange andre biler..


IMG_6000.JPG?m=1382887450


Bak er bilen faktisk 5 mm høyere enn originalt også. :P Foran er den 15 mm lavere enn originalt.

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk godkjent gamlemercen med en hinsides camber bak. Skal du godkjenne senking er dette nødvendig: Tuv på senkesettet, hjulstillingspapirer og dok. at lys er justert. Men det skal nevnes at kontrolløren bemerket camberen etter at han kom tilbake og sa bilen var godkjent. Måtte vel bare.... :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja hmm.. Har alt det der, utenom dokumentasjon på at lys er justert, men ifølge han som tok 4-hjulskontrollen (og lysjusteringa) trenger man ikke dok. på dette når man viser bilen, for det bare sjekker de selv på SV..

Menneh, vi tok faktisk en utskrift der verdiene var innenfor. Dyttet bilen litt opp fra undersiden, og trykka når alt var grønt. Så jeg kan skaffe papirer der de er innenfor. Men på papiret ser man jo før/etter, og når man dytter opp vil forskjellen på før/etter bli enorm. Er ikke dette noe de vil mistenke på vegvesenet? Hva skjer hvis de "skjønner" at jeg prøver å lure dem?


(Om ingenting fungerer så er det jo ikke direkte vanskelig å "manipulere" bilen litt opp og ned under testing.. men det har jeg jo aldri sagt ;) )

Med mindre du har orginalt camber justering, så får ikkje du det godkjent. Verdiene skal vere innenfor. Når det er sagt så er litt camber sunt. Eg ville heller gjort slik andre foreslår og løfta bilen mens den står ved maskina for å ta utskrift når camberen er innenfor. Eller så blir det å investere i et camberkit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Du må ha dokumentasjon på 4hjulskontroll.

Noen steder er det så enkelt som Bang skriver, ha det i sort hvitt, så henger de seg ikke opp i verdiene.

Men andre plasser er de helt nazi.

Har du da "røde tall" så kommer de til å kreve enten Tüv dokumentasjon eller dokumentasjon fra bilprodusenten om at disse verdiene er ok, og det finnes ofte ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...