Simen 1 329 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 (endret) God kveld godtfolk. Forrige uke tok vi en kjapp hjulkontroll på jobben, da jeg tenkte jeg skulle få senkesettet godkjent i vognkortet. Men, verdiene er litt ute å kjøre, særlig camber: Verdiene blir fine når man dytter opp bilen fra undersiden, så med originale fjører blir jo camber fin igjen. Sitter og vurderer om jeg skal bestille time hos statens vegvesen eller ikke. Ville dere tatt sjansen? Og hvis jeg får mangellapp må jeg vel bytte tilbake til originale fjører, vise bilen igjen, og så slenge på senkesettet igjen? Isåfall blir det jo veldig mye styr for "ingenting" om det skjer, men på en annen side er det kanskje verd å prøve? Vet om en på MKN som fikk en Galant med slikt senkesett godkjent, verdiene hans var slik på camber:Forran: Venstre -1*22 Høyre -0*43 (skal ligge mellom 0*30 og - 0*30) Bak : Venstre -1*57 Høyre -1*32 (skal ligge mellom -0*30 og -1*30) Setter pris på alle svar her folkens. EDIT: Om det er noen som vet om det går an å gjøre noe som vil gi bedre camber på bilen, så fyr løs med tips! -Simen Endret 31 Oktober, 2013 av Simen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 Vet ikke hva slags understell det er på denne, men de fleste kan justere camber, gjerne med å løsne boltene på fjærbenet litt og så flytte det. bak er det på noen biler justering. (Om ingenting fungerer så er det jo ikke direkte vanskelig å "manipulere" bilen litt opp og ned under testing.. men det har jeg jo aldri sagt ) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 Vet ikke hva slags understell det er på denne, men de fleste kan justere camber, gjerne med å løsne boltene på fjærbenet litt og så flytte det. bak er det på noen biler justering. (Om ingenting fungerer så er det jo ikke direkte vanskelig å "manipulere" bilen litt opp og ned under testing.. men det har jeg jo aldri sagt ) Det er caster du tenker på her. Camber justeres ofte på toppen av fjærbenet. Som regel så er det ikke så mye å gå på. Ville ikke tenkt så mye på camberen Simen. Spissingen er den som er viktigst. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Evomorten 0 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 Så lenge vinklene er utenfor tolerert grense, vil ikke bilen bli godkjent, et tips for å fåmden godkjent er å ta en utskrift av gradene mens du presser bilen opp undenfra, slik at alt ser bra ut på utskriften også justere du slik du vil ha den uten å ta utskrift:) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 (endret) Caster? det er jo dragning fram/bak. Nei, det jeg tenker på er camber, det står til og med forklart som justeringsmetode på alle mine biler når jeg kjører de gjennom 4-hjulskontrollen og sjekker justering for camber i manualen. Det stemmer dog at noen biler har justering i topp, men det er mindre vanlig. slik: Endret 31 Oktober, 2013 av Magne/Otta Detailing Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 Caster? det er jo dragning fram/bak. Nei, det jeg tenker på er camber, det står til og med forklart som justeringsmetode på alle mine biler når jeg kjører de gjennom 4-hjulskontrollen og sjekker justering for camber i manualen. Det stemmer dog at noen biler har justering i topp, men det er mindre vanlig. Caster? det er jo dragning fram/bak. Nei, det jeg tenker på er camber, det står til og med forklart som justeringsmetode på alle mine biler når jeg kjører de gjennom 4-hjulskontrollen og sjekker justering for camber i manualen. Det stemmer dog at noen biler har justering i topp, men det er mindre vanlig. Du justerer ikke camber ved å flytte bunn av fjærbenet bakover. Da justerer du caster. Får å justere camber må du eventuelt flytte fjærbenet utover i bunn eller innover i topp. Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 Oppdatert innlegget med bildet så skjønner du. Tror aldri jeg har sett justering av fjærbein fram/bak, men det finnes kanskje på noen modeller. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 (endret) Oppdatert innlegget med bildet så skjønner du. Tror aldri jeg har sett justering av fjærbein fram/bak, men det finnes kanskje på noen modeller. Skjønner, men da blir det fel å si at du flytter fjærbenet bakover. Du flytter det innover eller utover (sideveis). Endret 31 Oktober, 2013 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 Jeg sa aldri bakover, jeg sa "de fleste kan justere camber, gjerne med å løsne boltene på fjærbenet litt og så flytte det." Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 31 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 31 Oktober, 2013 (endret) Jeg sa aldri bakover, jeg sa "de fleste kan justere camber, gjerne med å løsne boltene på fjærbenet litt og så flytte det." Ser nå at jeg leste litt fort. ...fjærbenet litt og så flytte det. bak er det på noen biler justering.... Da er vi enige da. Endret 31 Oktober, 2013 av Øyvind G Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
LarsnSupra 298 Skrevet 1 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 1 November, 2013 Bare å glemme å få dette godkjent uten at verdiene er innenfor vertfall! Siter Følg joa2jz på instagram for updates! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tharshan 52 Skrevet 1 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 1 November, 2013 Med mindre du har orginalt camber justering, så får ikkje du det godkjent. Verdiene skal vere innenfor. Når det er sagt så er litt camber sunt. Eg ville heller gjort slik andre foreslår og løfta bilen mens den står ved maskina for å ta utskrift når camberen er innenfor. Eller så blir det å investere i et camberkit. Siter Golf VI bluemotion 11' Honda Civic 97' VTiR Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 1 November, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 1 November, 2013 God kveld godtfolk. Forrige uke tok vi en kjapp hjulkontroll på jobben, da jeg tenkte jeg skulle få senkesettet godkjent i vognkortet. Men, verdiene er litt ute å kjøre, særlig camber: Verdiene blir fine når man dytter opp bilen fra undersiden, så med originale fjører blir jo camber fin igjen. Sitter og vurderer om jeg skal bestille time hos statens vegvesen eller ikke. Ville dere tatt sjansen? Og hvis jeg får mangellapp må jeg vel bytte tilbake til originale fjører, vise bilen igjen, og så slenge på senkesettet igjen? Isåfall blir det jo veldig mye styr for "ingenting" om det skjer, men på en annen side er det kanskje verd å prøve? Vet om en på MKN som fikk en Galant med slikt senkesett godkjent, verdiene hans var slik på camber: Forran: Venstre -1*22 Høyre -0*43 (skal ligge mellom 0*30 og - 0*30) Bak : Venstre -1*57 Høyre -1*32 (skal ligge mellom -0*30 og -1*30) Setter pris på alle svar her folkens. EDIT: Om det er noen som vet om det går an å gjøre noe som vil gi bedre camber på bilen, så fyr løs med tips! -Simen Hvis det står Mitsubishi på fjærene hadde jeg gitt faen og sagt "originalfjærer fra Mitsubishi" og gitt bæng i hele vognkortet. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Henkem 2 Skrevet 1 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 1 November, 2013 Jeg har en bmw e36 som vi ikke fikk camberen innafor på. Men under godkjenninga så han bare på at jeg hadde papiret, verdiene var det ikke så nøye med fikk jeg inntrykk av mulig jeg hadde flaks Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 1 November, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 1 November, 2013 (endret) Takk for masse gode svar her folkens. Tror jeg bare dropper hele greia, tørr ikke ta sjanen. Har ingen originalfjører til overs heller, og gidder ikke kjøpe 4 fjører bare for å kunne vise bilen med de for så å ta de av igjen. Viser heller bilen om jeg blir stoppet og får mangellapp. Christer: Det står ikke Mitsubishi på de, det er H&R-fjører. Men de er nok fulle av dinitrol sånt som alt annet så det ser nok helt originalt ut. Demperne er jo også originale Galant-dempere. Tviler på at jeg får noe trøbbel med dette, høyden tilsvarer sikkert originalhøyden til mange andre biler.. Bak er bilen faktisk 5 mm høyere enn originalt også. Foran er den 15 mm lavere enn originalt. Endret 1 November, 2013 av Simen Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 1 November, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 1 November, 2013 Jeg har hatt min gjennom to PKK uten at den kosmetiske senkingen har blitt nevnt med et ord... 1 Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
ODDATLE 56 Skrevet 1 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 1 November, 2013 Fikk godkjent gamlemercen med en hinsides camber bak. Skal du godkjenne senking er dette nødvendig: Tuv på senkesettet, hjulstillingspapirer og dok. at lys er justert. Men det skal nevnes at kontrolløren bemerket camberen etter at han kom tilbake og sa bilen var godkjent. Måtte vel bare.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 2 November, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Såpass ja hmm.. Har alt det der, utenom dokumentasjon på at lys er justert, men ifølge han som tok 4-hjulskontrollen (og lysjusteringa) trenger man ikke dok. på dette når man viser bilen, for det bare sjekker de selv på SV.. Menneh, vi tok faktisk en utskrift der verdiene var innenfor. Dyttet bilen litt opp fra undersiden, og trykka når alt var grønt. Så jeg kan skaffe papirer der de er innenfor. Men på papiret ser man jo før/etter, og når man dytter opp vil forskjellen på før/etter bli enorm. Er ikke dette noe de vil mistenke på vegvesenet? Hva skjer hvis de "skjønner" at jeg prøver å lure dem? (Om ingenting fungerer så er det jo ikke direkte vanskelig å "manipulere" bilen litt opp og ned under testing.. men det har jeg jo aldri sagt ) Med mindre du har orginalt camber justering, så får ikkje du det godkjent. Verdiene skal vere innenfor. Når det er sagt så er litt camber sunt. Eg ville heller gjort slik andre foreslår og løfta bilen mens den står ved maskina for å ta utskrift når camberen er innenfor. Eller så blir det å investere i et camberkit. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bang 4 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Holder ofte og ha dokumentet i svart/hvitt, så de ikkje ser de røde fargene på hjulstillingsarket ;-) Funket for meg! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Magne/Otta Detailing 384 Skrevet 2 November, 2013 Rapporter Share Skrevet 2 November, 2013 Du må ha dokumentasjon på 4hjulskontroll. Noen steder er det så enkelt som Bang skriver, ha det i sort hvitt, så henger de seg ikke opp i verdiene. Men andre plasser er de helt nazi. Har du da "røde tall" så kommer de til å kreve enten Tüv dokumentasjon eller dokumentasjon fra bilprodusenten om at disse verdiene er ok, og det finnes ofte ikke.. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.