Gå til innhold

Basskasse i hjulbrønn


GlennN

Recommended Posts

Tenkte å lufte ideen jeg fikk på bilturen hjem idag. Tanken slo meg at jeg ville prøve å få til en basskasse i hjulbrønnen. Noen som har erfaringer eller vet om det blir bra nok lyd? Og evt linker til andre prosjekt? Hvilket materiale er det lettest å forme/bøye slik det blir en sirkel?

Endret av GlennN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd med glassfiber fra Biltema en gang. Det lukter veldig stramt mens man holder på. Så stramt at jeg ga opp og lagde en firkantet kasse i MDF i hjulbrønnen istedenfor.

Hvorvidt resultatet blir bra kommer an på volumet elementet du har tenkt til å bruke stemmer med det du får laget. Jeg ble fornøyd med det hvordan det spilte i min bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke med reservejul på w203'en min. Er istedet repairkit å kompressor i bagasjerommet. Hadde lett droppa hjulet for en basskasse:P

Vet ikke om jeg skal ha firkantet eller rund kasse. Må ut å ta noen mål og bilder imorgen.

mstranbo: lagd kassen selv, eller kjøpt? Hvilket materiale?

Endret av GlennN
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får kjøpt aktive småsubber til hjulbrønn, og man får kjøpt ferdige runde kasser i ulike str. Søk litt rundt, på tlf selv og i vei i seng, hvis ikke skulle jeg hoste opp en link :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er lettest å forme er nok glassfiber tror jeg, og ja! Det lukter rimelig stramt, men dog resultatet blir som regel veldig bra!

Husk at glassfiber ikke akkurat er støydempende så kan fort bli resonans/gjenklang (høres ut som den ikke spiller helt rent), men det ordnes ved å lime på filt på innsiden og dempe godt rundt (og ville anbefalt på undersiden).

Etter litt googling fant jeg en side som hadde ferdigbygde kasser:

http://transmedia.mystore.no/index.php/cPath/343_721

Skulle jeg laget til egen bil ville jeg lagt lyddempematter først, så tapet over med gaffa (for at glassfiberen ikke skal sette seg fast i lyddempingen), så er det bare til å begynne å lage bunnen, når bunnen er ferdig så (nå er jeg på tynn i merker jeg da jeg kun har skumlest dette på forum) tar du ut bunnen og strekker et laken over den ferdige bunnforma og pensler på med herderstoff og glassfiber.

håper det var litt til hjelp om ikke annet :)

2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro

1998 Opel Omega STV

Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det letteste er å kjøpe en ferdig (eller egentlig halvfabrikat) rundkasse fra f.eks dynaBel, de har kasser med forskjellig diameter og høyde. Disse kommer som en ring i kryssfiner, med løse MDF topp og bunnplater som du fester selv, og kutter ut hull til element og eventuelt bassport i. Har man et flatt gulv kan man bruke MDF platen, har man et gulv med forhøyninger i midten eller lignende, så kan man støpe en bunn selv i glassfiber.

http://www.dynabel.no/Shop/List/Runde-kasser/842/1

Har man plenty med plass i forhold til elementet man skal ha der, så kan man bygge firkantet (lettest), seks- eller åttekantet kasse i brønnen i MDF. Raskere, billigere og mindre arbeid enn glassfiber.

Er man dreven i støping så kan glassfiber være en god løsning, spesielt om man trenger å utnytte hver minste liter i brønnen. Men det kommer ann på hva man er mest fortrolig å jobbe med.

En siste løsning er å lage MDF-platene bøybare på egen hånd, krever endel arbeid, men fungerer veldig bra: Lagde selv en kasse på denne måten bare for å prøve for en stund siden. Her vises teknikken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mstrandbo

GlennK: Ingen kasse i sin normale forstand. Med reservehjul også forøvrig, se hvordan Volvo løste dette fra fabrikk i loggen min:

http://www.detailersclub.no/forum/topic/15263-mortens-bilpleielogg/?p=346817

Nå sier jeg ikke at du kan gjøre det på denne måten, bare at hjulbrønnen er lur å bruke, plasseffektivt også :)

Den matta som blir lagt på toppen er med på å lukke kassa forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med volum for elementene. Går det an å ha for stor kasse(snakk om 1-2L for stor), for liten, eller er det optimal størrelse?

Har en gammel 10" stående i en kasse hjemme. Så er spørsmålet om jeg får stort nok volum i hjulbrønnen. Finnes det noe fasit på dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre A A

Hallo. Jeg har lang erfaring med glassfiberarbeid og har støpt flerfoldige kasser, både enkeltstående og innebygde i brønn. Du klarer faktisk og få helt akseptabel lyd ut av glassfiber sammenlignet med mdf, som jo er best. Men hvis du bruker riktig dempemateriale under og inne i glassfiberkassa så vil du nok bli positivt overrasket over resultatet. Dessuten er det jo mye morsommere å jobbe med glassfiber når det kommer til valgmuligheter med tanke på form og fasong. Legger ved noen bilder av deler jeg har støpt før så kan du se selv.

post-3061-0-06945500-1382976322_thumb.jp

post-3061-0-80532400-1382976330_thumb.jp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det med volum for elementene. Går det an å ha for stor kasse(snakk om 1-2L for stor), for liten, eller er det optimal størrelse?

Har en gammel 10" stående i en kasse hjemme. Så er spørsmålet om jeg får stort nok volum i hjulbrønnen. Finnes det noe fasit på dette?

Jeg vil råde til at du begynner med å finne ut spesifikasjonene på elementet ditt, for deretter å finne riktig størrelse på kassen.

Hvorvidt det finnes en fasit kommer an på hvor rent og bra du vil at det skal spille. Men ja, det finnes volum som er bedre enn andre. Det er ikke helt tilfeldig.

Sindre A A har laget noen flotte deler i glassfiber, men tror det også ligger en del erfaring og arbeid bak hver produksjon vi ser bilde av her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser utvilsomt morsomt ut å kunne kunsten å støpe glassfiber! Sammen med foliering er det noe jeg vil lære meg med tiden. Men etter å ha målt hjulbrønnen, så klarer jeg få til en firkantet kasse på 40L. Så setter jeg bare i en skillevegg i kassen alt etter hvilket element jeg skal ha.

Men har enda ikke funnet ut om jeg vil ha lukket, eller portet kasse. Noen inspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Bare sjekk at det ikke er drenering i brønnen din. Det var det på min 190E

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke lagt merke til noe som skulle antyde det. Hvordan fant du det ut?


Hallo. Jeg har lang erfaring med glassfiberarbeid og har støpt flerfoldige kasser, både enkeltstående og innebygde i brønn. Du klarer faktisk og få helt akseptabel lyd ut av glassfiber sammenlignet med mdf, som jo er best. Men hvis du bruker riktig dempemateriale under og inne i glassfiberkassa så vil du nok bli positivt overrasket over resultatet. Dessuten er det jo mye morsommere å jobbe med glassfiber når det kommer til valgmuligheter med tanke på form og fasong. Legger ved noen bilder av deler jeg har støpt før så kan du se selv.

Ser at du har festet forsterkeren til kassen på det ene bildet. Satt å tenkte på det idag. Hvordan påvirker alle vibrasjonene fra basskassen på forsterkeren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Det var hull i bunnen på den :D

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha :P Må nesten dobbelsjekke nå, men er temmelig sikker på at det var tørt og fint der da jeg målte idag, med pisseregn ute.

Har dere tips til noe enkelt og billig dempende materiale mellom bunnen i kassa, og hjulbrønnbunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre A A

Det er klart det ligger mye jobb og erfaring bak hver av de to delene, men belønningen er jo et resultat som ingen andre har likt da.

Det finnes jo ingen former til slikt heller, så hver del er unik og må støpes på frihånd. Man bør være glad i å pusse sparkel for å si det sånn.

Når det gjelder den hvite kassa, så var dette en kasse jeg skulle ha selv. Ingen problemer med tanke på vibrasjoner i det hele tatt.

Det som er lakket hvitt er jo glassfiberarmert polyester. Men kassa sin bakvegg, sidevegg og bunnplate er i 19mm mdf. Dessuten er det også en skillevegg mellom basselement og forsterker i 19mm mdf. Forsterkeren sitter montert på en 19mm mdf-plate som er forankret ned i bunnplaten og basselementet er skrudd fast i en utfrest ring, også i mdf, som er forankret i skillevegg og sidevegg.

Så på denne kassa er faktisk mesteparten i mdf, men det du ser er glassfiberarmert polyester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løfter denne litt med et litt relevant, og kanskje litt teit spørsmål:

Hva har man over selve basselementet?
Altså, ser det er mange som har basselementet stikkende opp i bagasjerommet. Ikke aktuelt for min del da jeg har tenkt til å kunne bruke bagga som vanlig.

Mstrandbo sin originalkasse ser ut til å ha originallemmen intakt og alt er tildekket(?)
Påvirker ikke dette lyden på noen som helst måte? Jeg er sånn delvis klar over at bassfrekvenser går igjennom litt av hvert, men det skal jo flytte luft og da må vel den lufta kunne flyttes et sted?
Kan jeg virkelig slenge en sub i hjulbrønnen, lukke originallemmen og beholde gummimatta over og nyte buldrende godtoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...