killbox 9 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Bytter ut den gamle Focusen i en helt ny Ka om ei ukes tid, og tenkte da og være litt føre var og gjerne rustbehandle bilen med en gang. Dersom det lar seg gjøres. Skiftet bremsekiver og den saken som hjulet henger på (hva nå enn det heter) på Focusen tidligere i år og bare et par måneder etter så var det fullt av rust. Er det mulig å spray hele hjulrommet med noe som beskytter mot rust, eller er det praktisk umulig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_73&products_id=231 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killbox 9 Skrevet 24 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Supert, så da er det bare å fjerne dekkene og spraye alle flater i hjulrommet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Vil jo anbefale og demontere alle plast detaljer og gjøre rent før produktet påføres for best mulig resultat Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
killbox 9 Skrevet 24 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Ja, grundig rengjøring blir det så klart. "Kan også brukes på lakkerte overflater, fjæringer, krom, aluminium og andre overflater som trenger ekstra beskyttelse." Gjør vell ikke noe om jeg måtte treffe litt på plastikken i hjulbuen da vell? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Nei Nei, bare tenkte slik at du kom skikkelig bak plasten og inn i alle kriker og kroker Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Om bilen blir skikkelig understellsbehandlet, blir jo innerskjermen demontert og alt metall dekket av tectyl e.l. Det er hvertfall min erfaring. Om du ikke er tilfreds med standard dekningsgrad, er det jo bare å be om ekstra sprøyting over spindel og fjærbein når alt er demontert uansett. Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Tectyl er noe griseri, hadde ikke tatt det en ny bil.. 1 Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Skulle det være noen spørsmål om understellsbehandling generelt så kan jeg om ønskelig svare etter beste evne. :-) Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Skovdahl 58 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 (endret) Tectyl er noe griseri, hadde ikke tatt det en ny bil.. Gi meg en fornuftig grunn til hvorfor ikke? Og at det er 'noe griseri' er bare tull.. Gjort skikkelig, er det lite som beskytter understell og undersiden av bilen bedre. Har nettopp hatt min inne til behandling, og hadde bilen på rustkontroll iht. rustgarantien idag. De mente det var positivt mtp. nettopp denne, at det ble gjort nå(den er ikke behandlet fra bilen var ny, dessverre..), da de påpekte dette for et år siden og han som tectylerte den måtte blåse en god del og zinkbehandle. Bilen var også på sin første PKK idag, og da fant de begynnende vulkslipp på to foringer i bakstillingen. Dette hadde vært unngått om bilen var behandlet fra dag 1. Sier ikke at akkurat tectyl er svaret, da det sikkert er mye annen god understellsbehandling på markedet. Endret 24 Oktober, 2013 av Skovdahl Siter Vasker bil for terapiens skyld![ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.[X] Ford Focus ST170 '03-mod.[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Gi meg en fornuftig grunn til hvorfor ikke? Og at det er 'noe griseri' er bare tull.. Gjort skikkelig, er det lite som beskytter understell og undersiden av bilen bedre. Har nettopp hatt min inne til behandling, og hadde bilen på rustkontroll iht. rustgarantien idag. De mente det var positivt mtp. nettopp denne, at det ble gjort nå(den er ikke behandlet fra bilen var ny, dessverre..), da de påpekte dette for et år siden og han som tectylerte den måtte blåse en god del og zinkbehandle. Bilen var også på sin første PKK idag, og da fant de begynnende vulkslipp på to foringer i bakstillingen. Dette hadde vært unngått om bilen var behandlet fra dag 1. Sier ikke at akkurat tectyl er svaret, da det sikkert er mye annen god understellsbehandling på markedet. Gi meg en fornuftig grunn til hvorfor ikke? Og at det er 'noe griseri' er bare tull.. Gjort skikkelig, er det lite som beskytter understell og undersiden av bilen bedre. Har nettopp hatt min inne til behandling, og hadde bilen på rustkontroll iht. rustgarantien idag. De mente det var positivt mtp. nettopp denne, at det ble gjort nå(den er ikke behandlet fra bilen var ny, dessverre..), da de påpekte dette for et år siden og han som tectylerte den måtte blåse en god del og zinkbehandle. Bilen var også på sin første PKK idag, og da fant de begynnende vulkslipp på to foringer i bakstillingen. Dette hadde vært unngått om bilen var behandlet fra dag 1. Sier ikke at akkurat tectyl er svaret, da det sikkert er mye annen god understellsbehandling på markedet. Dette kan jo selvfølgelig variere fra verksted til verksted på hvordan kvaliteten er. Hadde en Pajero inne til polering for en stund siden, og den var meget tilgriset flere plasser. De hadde også unlatt å tectylere enkelte plasser, da eier løftet den opp på bukk selv. Han har reklamert flere ganger og ikke fått respons. Innlegget sier også min mening om Tectyl. Trådstarter skal få gjøre akkurat hva som passer til hans bilhold. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 24 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 24 Oktober, 2013 Konklusjonen som jeg har fått fra både forumet her og av egen erfaring er at det som blir tatt vare på og behandlet på et skikkelig vis, varer lengre. Lakk, motorer, understell etc. Tar man seg tiden til å gjøre det skikkelig, blir som regel resultatet og levetiden deretter. Takk for meg Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
hgnubel 335 Skrevet 25 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Det er såvidt jeg har oppfattet det nettopp på helt nye biler omfattende tectylbehandling eller lignende (seigtflytende gusje som herder og ligger som et beskyttende lag utenpå) har noe for seg. På biler som har gått noen år i saltlake er jeg fortalt at man bør være forsiktig med slikt siden sjansen for å stenge inne fukt og få en falsk trygghet er større, og her anbefales tynnere og krypende oljer som kan stoppe eller bremse eksisterende rust. Godt mulig at seriøse bedrifter innen understellsbehandling har løsninger på dette, men å ukritisk kline på tykk tectyl på en gammel bil er i hvert fall ikke noe som nødvendigvis er lurt En ting jeg lurer på når jeg hører om firma som sandblåser understell før påføring av tectyl eller lignende; hva bruker de mellom bart stål og tectyl? Blir det grunnet og lakkert på vanlig vis, eller risikerer man at hvis understellsbehandlingen slites bort så er det tilnærmet bart stål? Normalt har jo biler fra fabrikken en ganske røff "lakk" under som tåler ganske mye.. Siter bilpleielogg - Volvofamilien: V70 T4 2016 Dynamic Edition og V70R AWD 2000 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 25 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 (endret) Hos oss blir det grunnet med zink etter sandblåsing. Zink fungerer som en offeranode. Når det gjelder å understellsbehandle en bil full av rust så er det sant som du sier hgnubel at dersom man ikke fjerner rusten kan det virke mot sin hensikt. Vi kan også grunne med to-komponent epoxy, men den er betydelig mer kostbar. Endret 25 Oktober, 2013 av Freebird Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 25 Oktober, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Dette kan jo selvfølgelig variere fra verksted til verksted på hvordan kvaliteten er. Hadde en Pajero inne til polering for en stund siden, og den var meget tilgriset flere plasser. De hadde også unlatt å tectylere enkelte plasser, da eier løftet den opp på bukk selv. Han har reklamert flere ganger og ikke fått respons. Innlegget sier også min mening om Tectyl. Trådstarter skal få gjøre akkurat hva som passer til hans bilhold. Det der høres mer ut som feil arbeidsteknikk enn feil ved produktet, for å være ærlig. Det er ingen grunn til at Tectyl skal være mer eller mindre grisete eller skape mer eller mindre søl enn f.eks. Dynax-UB/UC. Er man ikke nennsom ved påføring blir det produktsøl uansett hva man bruker. Jeg synes det blir feil å slakte Tectyl fordi verkstedene som gjør jobben ikke klarer gjøre det riktig. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 25 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Det blir jo det samme som å levere nybilen til "polering" hos en ukyndig, og deretter fraråde alle å få bilen polert for den blir bare full av polishrester og holos. Som nevnt over er det jo nettopp når bilen er ny at dette bør gjøres ordentlig av noen som vet hva de driver med, og ikke minst har et snev av yrkesstolthet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
kimhas 24 Skrevet 25 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 25 Oktober, 2013 Jeg har selv jobbet med understelsbehandlig av biler, da med Mercasol. Et alternativ til Tectyl. Bilen jeg har nå ble Tectyl behandlet når den var ny. Og jeg kan til en vis grad bekrefte og være enig i at det er grisete. Men ikke som normal bruker og eier av bilen vil jeg si. Men når/vis du skal skru på noe under bilen er det grisete. Om du trenger/bør få den tectyl(eller lignende) behandlet er det ikke noe fasit svar på. Noen biler er bra beskyttet fra fabrikk, andre er ikke det(f.eks min Land Rover) Min forrige bil, volvo 940 fra 1996 hadde aldri fått noe guffe på seg av noe slag og var helt strøken under selv etter 18år så det varierer, åssen KA er på det område vet jeg ikke. Kim Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.