Dette er et populært innlegg ronnyn 720 Skrevet 15 Oktober, 2013 Dette er et populært innlegg Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 1968 - Ford GT40 Da var tiden kommet for å lage min mest omfattende show & shine så langt, så hent gjerne en kaffekopp på forhånd da det denne gangen også ble endel bilder av detaljer som fortjener oppmerksomhet. Eier av bilen er en kompis av meg og har lenge snakket om at han ville ha gjort noe med bilen sin. Men han synes det var litt dyrt, og tidligere i år gav jeg han et tilbud han bare ikke kunne si nei til. Vi ble også enige om å legge listen høyt, da dette er en søndags- og utstillingsbil. Dette er altså en 1968 Ford GT40 replica. Den er motorisert av en Ford 289cid smallblock som i nåværende utgave bremset 436hk. På en bil som veier under tonnet, gir det helt respektable ytelser. Hele motoren er oppbygd av Holman Moody. Karosseriet på denne er laget av glassfiber, over en rammeløsning det lukter motorsport av. Mer om disse bilene på wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_GT40 Jeg har også en liten mobilsnutt av lyden fra denne bilen: (ble dessverre filmet sideveis)http://s132.photobucket.com/user/realdrkaos/media/20130713_191507_zps2aacac1d.mp4.html Begynte med å få bilen innomhus: Helt normal bruks-skitten, så jeg begynte med å dekke bilen med Scholl Rapid i 1:10, deretter spyle av. Skummet med Scholl Rapid og avspylt igjen. Jeg visste at bilen ikke var helt tett, og siden det ikke fantes asfalt på lakken, brukte jeg ikke Prickbort. Felgene fikk Scholl Rim7 og alt fikk god liggetid siden dette er et godt skjermet lokale. Deretter var det tid for en skikkelig god håndvask, der bilpleier og bil knytter usynlige bånd. Her med Mr. Pink i bøtten og Swissvax puddel i hånden: Viktig å få med seg alle steder: Mange artige former på dette glassfiber-karosseriet: Deretter var tiden kommet for å spyle av alle såperester og evt igjenliggende møkk. De som hentet seg kaffe før de begynte å lese ser at jeg har tapet rundt åpningen i plexiglasset på førersiden, for å forhindre at det kom vann inn i kupeen. Deretter ble den tørket med CG Wooly Mammoth: Masse hull overalt, så det må også tørkes litt under: Tør jeg tørke litt her og? Oh yes I do! Tar deretter bort tapen: Titter deretter inn i kupe, og tenker "Åh pokker": Her var det jo stående vann på gulvet og alt annet var kliss vått. Da må det tørkes inni også: Dette er ikke en bil for de som er litt større enn snittet, eller som plages av stive ledd: Litt vel fuktig på frontruten også: Navnet GT40 kommer av Grand Touring og tallet 40 som er høyden i antall tommer: ca 1 meter. Så var den endelig tørr og på plass og klar til inspeksjon av lakk og bilens generelle tilstand: Eier hadde to klistremerker som skulle fjernes. Og bak de var det mengder med gammel lim. Måten limet ofte ødelegger lakken på, gjør at jeg selv aldri setter merker på lakk. Kun på glass. Det er også endel småskader rundtom, alle disse ble fylt med lakk i orginalfarge. Bilen har en tett farge og har således ingen klarlakk. Generelle inspeksjonsbilder fra under "skallet". Også her skal det gjøres mye jobb med å fjerne oksidering og skitt, for at den skal være så ren og pen som mulig. Her ser man ganske klart at aluminiumsplatene er oksiderte: Her finner man også litt data på girkassen som står i bilen, med serienummer og utveksling: Også tydelig at eier setter pris på litt komfort når han er ute og kjører: Klar melding når man skal sette seg inn i bilen. Under denne platen ligger en av to bensintanker. God plass til håndveske bak nakkestøttene: Litt inspeksjonsbilder av gulvet inne i bilen: Underveis på dag 1 ser det slik ut: Plexiglasset over motoren var så misfarget og stygt, at der rådet jeg eier om å bytte det. Jeg tok deretter kontakt med et lokalt firma som skjærer lexan, og ordnet deretter nytt glass. Bilde av det gamle: Etter å ha sett over og skaffet seg et inntrykk av tingens tilstand, dro jeg frem Rupes Bigfoot, med gul Scholl rubbingpad og Scholl S3gold. (Jeg testet for ordens skyld mange andre komboer også) Det gav dessverre ikke det resultatet jeg var ute etter: Hoppet deretter over på blå Rupes pad, med Chemical Guys V32. Og det gav etter to runder den overflaten jeg ville ha: Singelstage lakk? Mer lakk på taket etter flere runder med blå Rupes og CG polish: Tapet også opp for noen 50/50 bilder: Det ble brukt mye tid på å forsikre seg om at lakken var 100% strøken etter poleringen. Det var ganske mange riper som etter de første to-tre poleringsrundene så slik ut: Men etter mye jobb ble det veldig bra. I første omgang ble bilen jekket opp og satt på noen treklosser for å få en litt bedre arbeidshøyde. Motor-rommet ble dekket til for å unngå støv underveis: Her er det gått noen runder til høyre, ingen til venstre for sprekken: På tampen av dag nummer X, ble bilen satt bort til neste anledning. Avtalen med eier var at bilen skulle tas innimellom når jeg hadde tid og lyst, så bilen ble stående hos meg ganske lenge før jeg var ferdig og fornøyd. 7.september var satt som deadline, når bilen ble innlevert i mai. Så ble det etterhvert på tide å fortsette jobben, og bilen ble nok en gang heiset litt opp i arbeidshøyde. Demonterte også mer og mer av omliggende paneler og hjul. Litt flere inspeksjonsbilder: Utvalgte verktøy: De oksiderte alu-platene ble først børstet med matteklut, deretter med fin stålull. Målet var å få de rene og dempe RDS uten at de ble for blanke. Jeg ble godt fornøyd med resultatet. Jeg lette lenge og testet mye før jeg fant en kombo som gav meg Samme jobben ble gjort på alt av åpen og ubehandlet alu i motorrommet. Lokket på tenningsboksen måtte også få litt kjærlighet. Begynte først med Scholl S3gold på håndpad, men ble ikke fornøyd med resultatet. Som dere kan se: Så vi dro frem roterende maskin, med blå Scholl pad. Det ble veldig mye bedre, men ikke helt strøkent. Lakktykkelsen gjorde at vi ikke turte å kjøre enda hardere på. Metall ble jevnt over behandlet med Swissvax Autobahn som LSP. Nå begynner mye å se bra ut. På andre siden ser det også ille ut: Underveis: Forgasseren så litt stusselig ut: Eksosrørene i anlegget som internasjonalt bare kalles slangebolet, ble også pusset. Men de var ganske misfarget og heller ikke disse ville vi ha i en polert utgave siden dette er en racingbil. Toppdekslene fra Holman Moody ble rengjort etter alle kunstens regler: Mer pirkejobb på forgasseren. Dessverre ingen gode etterbilder av denne. Hjulene måtte også få litt ekstra mye oppmerksomhet. Rimelig sorte innvendig. Dynkes først i P21S: I flere omganger: Fortsatt ikke bra nok: Kraftig børstebruk: Til slutt gikk jeg over felgene med Prickbort, og vokset de med Collinite 845 på innsiden. Den blanke metallkanten på utsiden fikk Swissvax Metal Polish og hele utsiden til slutt Swissvax Autobahn. Jeg tok eksos-stussene med Swissvax Metal Polish. Skitne innvendig: Etterpå: Tok deretter av pluggledningene for å vaske de skikkelig: Etterhvert ble også mange "kjedelige" detaljer rene og pene: Så var tiden kommet for å ta litt innvendig. Greit med skitt på gulvet. Ferdig vasket: Ønsket litt bedre finish etter vask enn dette: En litt dårlig 50/50, men venstre halvdel er polert med roterende og gul pad, høyre halvdel er bare vasket. Vinduene ble tatt ut og polert de også. Dårlig frihånds 50/50: Eieren var innom ved en anledning, og ble også satt i arbeid. Gulvmatten måtte også tas skikkelig. Vasket godt med Scholl Spam og deretter satt inn med SV Pneu. Stolene ble tatt ut, men siden disse er laget av skai og ikke skinn, ble de bare nøye vasket med Scholl Spam. Arbeidet går fremover. Bakluka var også misfarget pga varme. Her prøvde jeg alt mulig rart, men endte opp med nanosvamp og vann som det mest effektive. Swissvax Metal Polish på metallet. Staget under ble pusset ned og lakkert. Det ble mange litt slitte detaljer i understellet også. Under panseret var det også behov for en skikkelig rengjøring. Deilig og rent etterpå. Her ble det brukt CG V7 som LSP. Etter mange omfattende kvelder med mye jobb både under og over skallet, var bilen ferdig. Felger og muttre ble behandlet med Swissvax Autobahn. Til finpolering prøvde jeg først med orange Scholl pad og S30ec, uten hell. Det funket rett og slett ikke. Prøvde mange forskjellige komboer, men all polishen tørket inn. Løsningen ble roterende med blå 3M Perfect-it pute og blå 3m polish. Bilen ble vokset med Mitchell & King Montgomery. Jeg snakket mye med Ketil og Ronny på Scandicshine om hvilken voks jeg burde bruke på denne bilen, og etterhvert ville Ketil stille disponibel sin private krukke med Montgomery.http://www.mitchellandking.com/luxurycarcare/high-content-natural-car-wax TUSEN takk for lånet! Dekkene ble behandlet med Carpro PERL, vinduene ble behandlet med Scholl Neo. Noen utvalgte ferdigbilder: Bilen ble ferdig dagen før årets høydepunkt: Moldestukets Right-on treff. To dager før treffet, fikk jeg en telefon fra Totjueto-film som var på jakt etter en spesiell bil, til bruk i en reklamefilm. Jeg henvendte filmselskapet til eier av bilen, og det ble avtalt at alle skulle møtes like før vi skulle på treff. Teknisk og kreativt crew bak reklamefilmen. Bilen på treff: Tusen takk til de av dere som holdt ut helt til slutten, for at dere tok dere tid til å lese/se alt. 1 106 Siter RN Autospa - Scholl Certified detailerTlf. 994256552012 Porsche Cayenne 3.0 V62006 Q7 3.0 V62012 Tesla RoadsterPassat 3B med kraftig skade1968 Ford GT40Porsche Panamera Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 15 Oktober, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 (endret) Hvor er teasern? EDIT: Der ja, oioi. Spennende! Ja takk! Endret 15 Oktober, 2013 av polishduden Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
mstrandbo 180 Skrevet 15 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 Oi oi oi. Det så spennende ut! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 15 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 (endret) Gleder meg! GT40? Endret 15 Oktober, 2013 av DavidRS Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
The Punisher 100 Skrevet 15 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 Ooh! Gulf GT40! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Audi S8 4 829 Skrevet 15 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 Tøft bilde, dette blir bra Siter Max Protect Certified Instructor Max Protect Certified Detailer Grindvikas Gnikkebu samlede S&S Følg oss på Facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Forhandlere polishduden 2 641 Skrevet 15 Oktober, 2013 Forhandlere Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 GT40 altså? Jeg gjetter på Barracuda! Siter Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor 2001 Porsche 911 Turbo 2014 Volvo XC70Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 15 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 Det er en svevebil! The future is here!! Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 15 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 Gromt, Gromt, Gromt! Dette blir bra! Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Norbech 69 Skrevet 15 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 Dette er nokk en GT40 ! Pga bostedet ditt ;P Om jeg ikke tar helt feil så går det en gt40 i molde Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Carburatore 71 Skrevet 15 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Oktober, 2013 Å, for en godbit.. Når er releasedate? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Når er releasedate? Sånn omtrent nå er den lagt ut. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Freebird 16 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Wow! Siter 1988 Mazda 626 GD 1997 Mercedes C-Klasse - W202 2001 Mercedes E-Klasse - W210 1986 Toyota Mr2 Mk1a Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Meget heftig jobb (og bil)! Må også si at jeg likte setene veldig godt. Tøft design med ringer som knapper. Skjeldent man jekker bilen opp for å få mer behagelig arbeidsstilling. Har desverre ikke fått sett alle bildene enda pga. dårlig nett, men fikk sett det meste. Igjen meget godt jobbet, flott tråd med gode bilder og passe mengde tekst. Jeg regner med at du fikk en prøvetur med denne racerbilen? Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EasyL 0 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Insane! Nesten 15 min lastetid på bildene Kjempe Show & Shine, fantastisk! Hall of Fame ? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Oi, lang lastetid på bildene ja. Spørs om ikke størrelsen på de må endres til noe litt mindre og mer brukervennlig. Hos meg tok det 10 minutter å laste inn alle. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Torkild 141 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Griselekkert Ronny! For en bil, og for en lyd! Jeg var heldig som fikk oppleve denne bilen på nært hold. Cred seff, men det føles litt stusselig med bare et trykk på knappen... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
D.Mikalsen 3 072 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Først må jeg få si wow for en omfattende jobb! Det tok sin tid å lese igjennom å se ja, jeg tror det mangler noen få bilder innimellom her kanskje. Samtidig kan det sies at bildene burde blitt endret til en mindre størrelse så en ikke må vente 10-15 min før alle bildene er ferdig lastet, men det går an å fikse Igjen, for en omfattende jobb, cred i lange baner! Tenker eier er meget fornøyd Siter Mine jobber: Show and Shines Garasjen min: Mikalsens garasje 7x7 Showcase: Mikalsens Audi A3 Coupè - 1.8 TFSI - 2009 mod Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Dette blei jo rett og slett helt supert. Alt for lang lastetid på bilder, og kanskje litt overload på den stakkars servern til Christer. Men etter å ha reloadet en hel del ganger kom bildene opp. Cred er gitt! Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Knutis 763 Skrevet 16 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Oktober, 2013 Nå er bildene resizet, så det skal gå mye raskere. Siter Knutis' maskintråd Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.