Gå til innhold

Er dette kobberskruer? (bilde)


Simen

Recommended Posts

Hallo godtfolk.


IMG_5315.JPG?m=1381171237


De skruene som er til venstre i bildet her, noen som vet om det er kobberskruer? Og om de trygt kan skrues i vanlig stål uten fare for korrosjon? Tenker da med forborring og forsegling med sikafleks på gjengene.

De reagerer på magnet, så det er hvertfall ikke rustfrie skruer. Har opprinnelig vært i de plastpluggene som ligger der..

Setter stor pris på et kjapt og enkelt svar her. :)


Edit: Googlet litt og fant ut at kobber er edlere enn stål, men lurer fortsatt på hva slags materiale de skruene er i og om de trygt kan skrues i stål uten fare for korrosjon.

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

De gullfargede skruene er av stål ja.

Kobber er såpass mykt at jeg tror ikke det finnes skruer eller bolter av kobber. Jeg har aldri sett noe slikt hvertfall. Det er kanskje messing du mener?

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei jeg skjønner at de ikke ruster, siden de ser sånn ut etter å ha vært 11 år inni døra. Men er det ikke slikt at man skal bruke uedlere skruer enn stålet man skal skru i for at det ikke skal oppstå korrosjon?

Leste på en liste at zink er mindre edelt enn stål, så da kan vel disse trygt brukes? :)

De gullfargede skruene er av stål ja.

Ja jeg testet med en magnet, og den fikk god kontakt. Så da er det tut og kjør? Stål i stål er fint? :)

...eller har det ikke så mye å si siden jeg skal forseglet hullet med sikafleks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei jeg skjønner at de ikke ruster, siden de ser sånn ut etter å ha vært 11 år inni døra. Men er det ikke slikt at man skal bruke uedlere skruer enn stålet man skal skru i for at det ikke skal oppstå korrosjon?

Leste på en liste at zink er mindre edelt enn stål, så da kan vel disse trygt brukes? :)

Ja jeg testet med en magnet, og den fikk god kontakt. Så da er det tut og kjør? Stål i stål er fint? :)

...eller har det ikke så mye å si siden jeg skal forseglet hullet med sikafleks?

Riktig det. Tenk offeranode. Zink som ofte brukes på båt for at selve loddet skal ruste, og ikke kjølen, eller motor osv... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De gullfargede skruene er av stål ja.

Kobber er såpass mykt at jeg tror ikke det finnes skruer eller bolter av kobber. Jeg har aldri sett noe slikt hvertfall. Det er kanskje messing du mener?

Fryktelig OT, men... Vi bruker mye kobberskruer og mutre innen e-verksbransjen. Myke er de, men det er også en av grunnene til at de blir brukt. Man kan belaste de mye og de korroderer lite og ikke.

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Nei jeg skjønner at de ikke ruster, siden de ser sånn ut etter å ha vært 11 år inni døra. Men er det ikke slikt at man skal bruke uedlere skruer enn stålet man skal skru i for at det ikke skal oppstå korrosjon?

Leste på en liste at zink er mindre edelt enn stål, så da kan vel disse trygt brukes? :)

Ja jeg testet med en magnet, og den fikk god kontakt. Så da er det tut og kjør? Stål i stål er fint? :)

...eller har det ikke så mye å si siden jeg skal forseglet hullet med sikafleks?

Det er ikke lurt å bruke skruer som er uedlere enn basematerial. Du får da meget ugunstig arealforhold og skruene korroderer raskt. Grunnen til at disse skruene ikke har rustet er fordi de har vært i et mindre korrosivt miljø. Det belegget som er lagt utenpå stålet beskytter skruen en stund. Varighet avhenger av miljø, samt kvalitet og tykkelse på belegg.

Fryktelig OT, men... Vi bruker mye kobberskruer og mutre innen e-verksbransjen. Myke er de, men det er også en av grunnene til at de blir brukt. Man kan belaste de mye og de korroderer lite og ikke.

Ja det stemmer, legeringer med mye kobber danner som regel et korrosjonssjikt på overflaten som beskytter/bremser korrosjons hastigheten (også dette avhengig av miljø). En annen egenskap som gjør at det brukes i e-verksbransjen er ledningsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Husk å bruke syrefast borr

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar folkens. Endte opp med å bruke de skruene på bildet. For de som lurer på hva jeg har montert på bilen kan dere titte i showcase tråden min nå. :)


polishduden: Hmm, borret tenkte jeg ikke på. Brukte hvertfall et godt stålborr fra Wurth. Tror det er dette settet jeg har:

http://nettbutikk.wuerth.no/boring-gjenging-kapping-og-sliping/bor-kassett-hss-e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men husk nå for all del på! - Det må være en elektroøytt til stede for at uedelt metall skal korrodere! Det er ikke sånn at bare fordi du tar kobber skruer og deiser inn i aluminium så korroderer det!:)

Bare en heads up!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...