Stein86 158 Skrevet 3 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2013 Tenkte jeg kunne lage en liten tråd om Golfen som jeg har kjøpte for noen uker siden, denne fungerer nå som en god nummer 2 bil Det er litt småplukk som må fikses, men ingenting alvorlig. Og både motor, girkasse og understell kjennes veldig bra ut, noe som ikke er overraskende med tanke på full servicehistorikk og at endel slitedeler er blitt byttet de seneste årene. Forrige eier hadde tatt NAF-test, så denne er bakgrunnen for to-do listen jeg har laget: Undersøke nærmere rust på bremserør - Hverken jeg eller to mekanikere klarte å finne noe rust på bremserørene. Fikse vindusmekanisme høyre bakdør - Ny motor er bestilt og installert. Bytte ytre mansjett på drivaksel på førersiden. Mansjett er kjøpt Justere nærlys høyre side - Justert på verksted Fikse lekkasje inn i bilen. (Gulvet på passasjerside var vått når jeg kjøpte bilen.) - Ferdig Rengjøre alle seter og gulvteppe. - Ongoing Fikse dugg i venstre baklykt - Lykten er skikkelig tørket så håper den holder seg slik fremover. Fikse rust helt fremst på taket Fikse rust på bakluke Fikse bakrutevisker. Plugg fra Gecleant er bestilt og montert Nye vinterdekk med pigg på stålfelg trengs før vinteren. Slik så bilen ut når vi fikk parkert den på "mekke-lokasjonen" aka hjemme hos Kjell. Det første vi gjorde var å fjerne passasjersete og skjære ut dempematten under teppet og sette inn en varmeovn for å tørke opp. Samtidig tok vi ut filterboksen til pollenfilteret. Deretter rengjorde vi godt nedi der og fuget litt før vi re-installerte filterboksen. Så nå håper jeg at det blir tett nedi der. Baklykten ble tatt ut og lagt inne i varmen slik at den kan få tørket skikkelig. Vinduet i høyre bakdør virket ikke, og når en prøvde å operere vinduet skjedde det ingenting utenom at en hørte at det klikket i releet. Vi fjernet dørpanelet og alle bevegelige deler ser OK ut, så dermed konkluderte vi med at det må være motoren som er gåen. Så da ble de bestilt inn en ny slik, og etter 5 minutter innsats en ettermiddag fikk jeg byttet motoren så nå funker alt tipp topp. Legger bare ved et bilde slik at jeg husker delenummeret på motoren: Fikk startet med å rense passasjersetet, og slik så det ut før jeg begynte: Har ingen bilder etter rengjøring, men tar med et bilde halvveis i prosessen: Var ihvertfall masse dritt i rensevæsken i maskinen, så det bør ha blitt endel bedre. Siste vi fikk gjort var å legge dempematter under panseret: Dette vil sannsynligvis ikke ha noen effekt i det hele tatt med tanke på at en bensinmotor går relativt stille uansett. Har hatt stor suksess med å gjøre dette tidligere på en Caddy 1,9tdi. Siste vi fant ut er at lyset i taket ikke fungerer skikkelig, den ene leselampen funker bare på gode dager. Så tenkte jeg skulle få tak i en ny enhet, men tar det litt på sikt foreløpig. Etter at bilen hadde tørket i en god uke fikk vi satt inn dempematten, gulvteppet og passasjersetet. Deretter var det fjerning av vindusvisker bak som var på agendaen. Var selvfølgelig et par småting som knakk underveis i prosessen med å fjerne panelet på bakluken, men ikke rare tingene. Bilde rett etter at glassplugg var satt inn og limt på plass. Da tenkte vi at det var en god ide å fjerne alt av emblemer slik at sluttresultatet ble slik: Fant litt rust på innsiden av bakluken, så der må det nok gjøres noe snart. Tar gjerne imot tips, har en plan om å bruke BiltHamber Hydrate 80 inni der. Hadde også tenkt å bytte ytre mansjett på venstre drivaksel, men akselbolten satt noe helt vannvittig. Og uten en skikkelig latmannsarm tilgjengelig så fant vi ut at det var bedre å gjøre det en annen dag. Det hadde ikke hadde gått hull på mansjetten enda, så er ikke veldig hast med å få ordnet det. Fikk også undersøkt rusten på bremserørene, som var nevnt i NAF salgstest. Det viste seg at alle bremserørene ser helt topp ut, så ingenting som trengs å gjøres der med det første. Ellers ble det byttet til gule nærlys og gul parklyspære og byttet det meste av pærer innvendig i bilen til LED. Byttet pakning på begge baklyktene: Og vasket over all plast i bilen med 1:20 Surfex HD. Litt irriterende at jeg ikke tok noen gode før/etter bilder av det for det ble en enorme forbedring på den lyse plasten. Eneste jeg tok bilde av var fra vaskingen av antiskli-matten som ligger i førerdøren: Begynner å nærme seg en "ordentlig" bil snart: Håndbrekket tar ujevnt, så er et eller annet som må gjøres der. Tar ikke skikkelig på venstre side. På venstre kalipper så er den "armen" der håndbrekksvaieren er koplet til litt slapp i fisken så må pønske litt på hva jeg må gjøre der. Har funnet ut at venstre kalipper ble byttet på verksted for cirka et år siden, så skal ringe dem og høre om de er fornøyd med at det slutter å virke etter et år. Endelig var det tid til å få rengjort bilen skikkelig. Startet med en relativt skitten bil, er nok lenge siden den har fått en skikklig vask: Kapslene trengte også en god vask. Endel svarte prikker under begge frontlyktene: Som alle ser så trengte motoren også en god vask: Inne i tanklokket så det heller ikke så bra ut. Startet med Prickbort på hele bilen og dette fikk ligge i 5-6 minutter før jeg skummet bilen med BiltHamber Autofoam. Var endel dritt som kom rennende på dette tidspunktet. Etter avspyling var det på tide å få renset gummilistene rundt dørene, og plastlistene på bilen med Surfex HD blandet 1:10 og en børste. Tok av hjulkapslene slik at disse fikk en god vask, samt at jeg fikk vasket felgene i samme slengen. Endelig var det tid for å bli kvitt jernpartikler i lakken, og idag var det Iron-X som fikk æren av å gjøre denne jobben. Ingen tvil om at det var endel å ta tak i her. Når både asfalt og jernpartikler var fjernet fra lakken så bilen slik ut: Endelig var bilen ren nok til at en kunne begynne med håndvask, tok ingen bilder av dette. Vasket også alle rutene med en "nano-svamp" fra Nanolotus. Etter at jeg hadde fått tørket bilen med et mikrofiberhåndkle la jeg Gtechniq G3 glassforsegling på alle rutene (Har nå byttet navn til G5) og tok en kjapp runde med å legge Collinite 845 voks på bilen. Hadde ikke tid til å polere bilen nå, men ville ha noe beskyttelse allikevel for å gjøre det lettere å vaske bilen i tiden fremover. Endelig var bilen noenlunde presentabel: Beklager at jeg klarte å rote inn hånden min på dette bildet, men det viste at jeg fikk fjernet de svarte prikkene under frontlyktene så tok med bildet her allikevel. Motor-rommet ble også seende endel bedre ut: ok også et kjapt bilde for å vise forskjellen mellom passasjersetet (som jeg har renset tidligere) og det litt mer skitne førersetet: Et kjapt bilde av bilparken hjemme for tiden: De litt mer observante la merke til noe tape og greier på bunnen av førerdøren på ferdigbildene, og tenkte jeg kunne skrive litt om dette nå. Mellom vask og lakkforsegling fant jeg ut at jeg skulle prøve meg på litt rustfjerning og forebygging av rust i dørkarmen på førerdøren. Ser ut som om at siden døren ikke er perfekt justert, så har det blitt slitt bort litt lakk iløpet av en periode: Startet jobben med å bruke en stålbørste på dremelen og slipe bort endel rust og fjerne løs lakk Deretter la jeg Deox gel på der jeg hadde slipt, og la plastfolie over. Dette fikk ligge på bilen til neste dag slik at den fikk fikk "spist" så mye rust som mulig, og slik så det ut dagen etter: Her hadde jeg gjort en litt slett jobb med å fjerne løs lakk, så ble en ekstra strafferunde etterpå her: Tok frem dremel og sandpapir og fikk fjernet litt mer lakk og pusset litt bedre: Når forhåpentligvis all rust var borte så var det på tide å finne frem BiltHamber Hydrate 80 og male denne på. Er lyseblå de første minuttene etter at den er påført: Deretter blir den gjennomsiktig: Hydrate 80 har nå tørket skikkelig, og er blitt helt svart. Skal se om jeg ikke får tatt noen bilder av dette i ettermiddag. I tillegg har jeg endel bilder av før/etter av dørhengslene som jeg skal få lagt ut bilder av etterhvert. En smakebit på hvordan dørhengslene så ut: Tar gjerne imot tips og triks, en ting som står høyt på listen er å fjerne innerskjermene og rengjøre skikkelig der. Har også kjøpt inn BiltHamber Dynax UB, men får se om jeg ender opp med å bruke dette i hjulbuene. 3 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 3 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2013 Dette gikk fra fin Golf til veldig fin Golf i løpet av en relativt kort stund. Please do tell hvordan du rengjør hengslene og inni dørene der da mine også ser sånn ut, men får aldri helt gjort de ren uten at jeg står i fare for å spyle ned Focal-settet som står i døra. Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 3 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2013 Takk for det. Skal få tatt et nytt bilde av hvordan dørhengslene ser ut nå, er virkelig en enorm forskjell. Det gikk med store mengder prickbort, et par gamle tannbørster (fordi de blir så pakket med gris at det er håpløst å rense dem), litt tålmodighet og forsiktig spyling med pistol på hageslangen underveis. (Pleier å bruke HT men ville ta litt hensyn til naboen som hadde barnebursdag) Avsluttet med å smøre opp hengslene med CRC Multilube. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 3 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2013 Brukte du noe til å behandle gummislangen mellom dørkarm og karosserisiden? Og evt. hva ? Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 3 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 3 Oktober, 2013 Nei, gjorde ikke noe med den denne gangen. Men har tidligere på kundebiler brukt Einzett gummipfledge (?) eller noe sånt eller valetpro protectant. (Tror denne heter talos protectant nå.) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 17 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Oktober, 2013 (endret) Tenkte jeg kunne oppdatere med litt før/etter bilder av dørhengslene: Er noen uker siden de ble rengjort, så de har blitt litt støvete allerede. Noen som har noen gode tips til å friske opp den gummimansjetten mellom dør og karroseri? Førerdør: Venstre bakdør: Passasjerdør: Høyre bakdør: Fikk i tillegg støvsugd bilen og byttet gulvmattene til nye originale matter, det var en billig oppgradering som gjorde mye for interiøret. Skal få vasket pedalene og fothvileren også iløpet av uken. Gammel: Neste på listen er å bytte takantennen og trekke ny ledning frem til radioen, rense setene og gulvteppet og så ta en ozonrens av interiøret. Endret 17 Oktober, 2013 av Stein86 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JohanR 169 Skrevet 17 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Oktober, 2013 Veldig fin golf mk4! Har samme selv og syns det er en veldig fin biø! Enda finere ble din etter shine! Gratulerer Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
DavidRS 2 248 Skrevet 17 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Oktober, 2013 Ser veldig bra ut! Hvordan skal du gå frem videre med rusten du har pusset på døra og i kanalene? Siter Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2, Lamborghini Murcielago LP640-4, Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Tommy 6 673 Skrevet 17 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Oktober, 2013 På gummimansjetten, så vil jeg anbefale Swissvax seal feed. Siter Tommy TOMMY'S CAR SPA FOUNDERSWISSVAX CERTIFIED DETAILER SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR DCN APPROVED DETAILER 2017 RUPES AMBASSADOR RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR Tommy's CAR SPA (facebook) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 17 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Oktober, 2013 Dette blir jo bare bedre og bedre Stein! Utrolig forandring! Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 17 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Oktober, 2013 Veldig fin golf mk4! Har samme selv og syns det er en veldig fin biø! Enda finere ble din etter shine! Gratulerer Takk for det. Har alltid hatt sansen for mk4 og dette er ikke den første Golf 4'en i familien så er ganske kjent med disse etterhvert. Begynte med detailing-karriere fordi jeg skulle få mine foreldre og min bror sin mk4 blanke og fine. Et lite mimrebilde over tidligere mk4 i familien. Ser veldig bra ut! Hvordan skal du gå frem videre med rusten du har pusset på døra og i kanalene? Siden jeg brukte Hydrate 80 så er ihvertfall metallet godt beskyttet for fremtiden. Planen videre er å påføre litt BiltHamber Electrolyx og deretter lakkere i riktig farge og med klarlakk. Men blir ikke farge før jeg har fått tatt all rusten, slik at jeg kan lakkere med fargen på alle plassene samtidig. På gummimansjetten, så vil jeg anbefale Swissvax seal feed. Godt tips, skal få testet dette ut. Dette blir jo bare bedre og bedre Stein! Utrolig forandring! Takk for det, er jammen gøy å ha en "gammel" og sliten bil å jobbe på. Tror GTIen føler seg litt tilsidesatt for tiden, siden det alltid blir jobbing på mk4'en og det er denne jeg bruker til jobb hver dag. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
alexanderst 1 918 Skrevet 17 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Oktober, 2013 Kjempebil dette. Mor har en 2001 IV 1.6 som fortsatt oppfører seg bra. Siter ✓ 18' Tesla Model S 75D X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance Alexander's bilpleielogg X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde Alexander's S&S oversikt Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 18 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2013 Fikk gjort litt mer med bilen igår. Fikk vasket fothvileren: Fikk tatt pedalene også, startet med clutch-pedalen: Og her er alt tatt: Siste jeg fikk gjort var å rense en del av førersetet, noen som klarer å se hvilke del av setet jeg har renset? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
MKLars1 141 Skrevet 18 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 18 Oktober, 2013 hehehe! Det ble litt forskjell på det setet ja! Siter 2006 Audi A6 2.7 TDI Quattro 1998 Opel Omega STV Skru opp til ribbeina rasler i takt med musikken. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 23 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 I helga fikk jeg endelig tid til å få vasket hjulbuene foran. Fikk bare tid til å ta hjulbuene foran, men satser på å få tatt de bakre om ikke så lenge. Utgangspunktet på førersiden: Var litt godsaker her kan du si: Ble ikke perfekt, men det var så godt som jeg hadde anledning til denne gangen: Brukte Surfex HD 1:10, Prickbort, Børster og HT vasker for å få det rent. Innerskjermene hadde gnisset bort litt lakk, så der pusset jeg rent og la litt Hydrate 80 for å stoppe videre rust. Var litt godsaker i høyre hjulbue også: Brukte samme prosedyre på denne siden, men glemte å ta bilde av det. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
bsa 289 Skrevet 23 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 Her snakker vi utgraving! Må jo være noe utrolig jallakonstruksjon siden det blir sååå ille? Nesten så en lurer på om det skulle vært et hull i bunn der? Eller er dette noe som er ansamlet over tiår av tidligere eier? Bra forbedring iallefall! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 23 Oktober, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 Ja, det var litt arkeologi-feeling en liten periode. Har hørt rykter om at det er et kjent problem på golf 4 og vil anta at dette har blitt oppsamlet jevnt og trutt siden -98. Tviler på at tidligere eiere har giddet å gjøre denne jobben. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Krisse 332 Skrevet 23 Oktober, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Oktober, 2013 Dette er helt vanlig på IV ja Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 18 Desember, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 18 Desember, 2013 Fikk byttet mansjetten på venstre side for noen uker siden, ikke helt gåen men sannsynligvis ikke lenge til den hadde røket: Begynte å undersøke bremsene litt igår, og slik så 3 av 4 glidebolter på bakbremsene ut: Gummien var gåen på en av dem, så heldigvis var Møller åpent og hadde et sett på lager. Så da ble det gjenbruk av gummien på to av dem, og gjenbruk på de to siste. Renset glideboltene og smørte dem opp igjen så nå burde det bli bedre, fikk tatt på litt kopperpasta på bremseklossene også så nå burde det bli bra. Har ikke hørt noe hyling fra bremsene enda ihvertfall. Men fatter fortsatt ikke helt hva som skjer med håndbrekket, virker faktisk som om håndbrekkvaieren på venstre side er litt treg. Men i tillegg så tror jeg kalipperen er gåen, fordi når jeg manuelt dytter inn armen til håndbrekkvaieren så kan jeg enda rotere på venstre hjul. Er ganske sikker på at jeg har kvittering på at venstre kalipper er byttet ifjor så tror jeg skal få tatt meg en telefon til de som byttet den forrige gang. Et lite stemningsbilde etter jevnlig pendling på motorveien, og bilen ble vasket forrige lørdag... Oppgraderte fra stålfelger på sommeren til Vr6 originalfelger på vinteren. Mangler alle senterdekslene, men sliter med å finne ut hvor jeg kan få kjøpt nye. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 5 Januar, 2014 Forfatter Rapporter Share Skrevet 5 Januar, 2014 På torsdag hadde jeg prosjekt som var å fikse dørlåsen i førerdøren. Sentrallåsen har bare virket sporadisk i det siste, så da måtte vi åpne døren og prøve å fikse loddingene på "datakortet" som sitter i dørlåsen. Litt mer stress en nødvendig å få den elendige dørlåsen ut, men det gikk forsåvidt greit helt til vil skulle løsne vinduet. Og selvfølgelig knakk en av de plast-klipsene som guider vinduet i vindusheismekanismen når vi skulle løsne skruen... Det ble ghetto-fix med tape når alt skulle monteres igjen, og nye klips som er laget i stål må handles inn. For det som er interesserte så tok jeg noen bilder av dørlåsen i forskjellige stadier i prosessen. ' Kort fortalt så demonterte vi låsen og loddet noen av punktene på "data-kortet" i dørlåsen. Så nå fungerer sentrallåsen igjen, og håper den har tenkt å fungere i lang tid fremover. Dersom jeg får noen feil igjen så bytter jeg bare hele driten, gidder ikke å pusle med slike småting flere ganger. Dagens gladnyhet er at jeg snakket med verkstedet som byttet venstre caliper for halvannet år siden, og de tok gledelig bilen inn for å vurdere om det er en garantisak med tanke på at håndbrekket ikke virker på venstre side. Er 98% sikker på at caliper er gåen, med tanke på at uansett hvor mye jeg beveger den "håndbrekk-hendelen" på caliper så klarer jeg ikke å låse hjulet. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.