Gå til innhold

Videresalg av bil handlet hos forhandler.


Maarten

Recommended Posts

Hei, er det noen som kan hjelpe meg med ett spørsmål. Jeg har kjøpt meg bil hos forhandler for litt siden. Da fikk jeg med 3 års garanti. Hvis jeg nå skal selge den videre, vil da kjøper fortsatt ha denne garantien? Kan jeg selge den med garanti?

Skal selge pga overgang til firmabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Det fikk i allefall jeg beskjed om når jeg tenkte å gjøre det samme :)

Utrolig rart, men da er det bare til å ta en naf test å avdekke alle muligheter for feil og rette opp i dem. Kan ikke være allverdens på en bil som har rullet 51000 km.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

garantien følger vel bilen ikke personen. sånn er det i alle fall på Toyota. hadde en som hadde to eiere før meg men toyota to en garantisak for meg som eier nummer tre. dette var noe de gjør og ikke for at det var meg for skaden var på over 20000kr. :) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garant følger produktet.

De sier at det følger person for å spare penger og sno seg unna eventuelle kostnader.

Garanti må per definisjon være bedre enn reklamasjon etter kjøpsloven og kjøpsloven åpner for å gfå på tidligere eiere om nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle er det en Skoda Octavia 2009, men solgt som 2010 mod. De hadde en veldig god forklaring på hvorfor det er en 2010 mod solgt som 2009. Jeg skulle selfølgelig også få innbytte som en 2010 hvis det var aktuelt senere. Håper dere siste har rett i forhold til at jeg kan selge den med garantien gitt fra forhandler. Har kun hatt bilen i noen mnd og enda ikke kjørt opp 1 full tank ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg vet praksisen på Toyota. kan ikke tenke at de slenger penger i rundt seg bare for at de synes de er best. de må nok i følge norsk lov skulle jeg tro. hvorfor selge en bil som du ikke har brukt?

Enig i det, skal gå over til firmabil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som kan linke til en side hvor det står at jeg kan selge bil med bruktgaranti gitt fra forhandler. Ringte i dag, og svaret var at han ikke var sikker :blink: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fabrikksgaranti / reklamasjon (5år) følger produktet.

Men dersom det er snakk om en bil 1.gangs reg i 2010, er det før de første utvidet til 5 års garanti etc, da er nok sannsynligvis garantien fabrikken har satt utgått, og man må forholde seg til reklamasjonsrett, denne burde da vare noen år til.

Sett bort ifra dette, dersom en bil er av slik alder at den ikke lenger har garanti, og forhandler har en såkalt brultbilsgaranti på 3mnd / 6 mnd så må vel ikke denne følge produktet, men er ment som en sikkerhet til kjøperen av bruktbil, ikke nødvendigvis for at en kan videresende en 7år gammel bil med "garanti" gitt av forhandler?

Dette burde dog kanskje stå i kjøpskontrakten vil jeg tippe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...