Gå til innhold

Rensing og fjerning av lukt


Lysholm

Recommended Posts

Har en liten utfordring.

For en stund siden så hadde jeg en vannlekkasje i bilen og isolasjonen under teppene ble bløte. Det var ikke store mengder, men isolasjonen/lyddempingen var likevel god og bløt. Dette har nok kommet i små mengder over noe tid.

Jeg fjernet setene og løftet opp teppet slik at jeg fikk tørket isolasjonen. Jeg renset det med greencleen og brukte børste for å jobbe det inn. Deretter brukte jeg Mimoen til og suge opp overføldig vann. Avsluttet med tørk.

Utfordringen er at det fortsatt lukter litt "sølevann" i bilen. Har dere noen gode forslag til hvordan jeg kan få bort denne lukten i isolasjonen/lyddempingen? Lyddemingen er ca 10 cm tykk.

Jeg skal selvfølgelig gjøre prosessen en gang til, men har dere noen tips så er det bare og rope ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozonmaskin uten tvil. Har bruka det i jobbsammenheng, det har fjerna det mest utrolige av lukt. Men du må ha en skikkelig en, ikke sånn sånn jalla som de selger på Meca eller lignende. De sprer bare lukt via en patron/flaske. Må være en Ozongenerator som Belle sier :D

Ta ut alt av løsøre i bilen når du ozonerer, gulvmatter spesielt. Oxo bør bilen være søkke rein, da får du best resultat.

Har sikkert ozonert 40+ biler, så har fått testa litt. :D

Lykke til.

Håvard_B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ozonmaskin uten tvil. Har bruka det i jobbsammenheng, det har fjerna det mest utrolige av lukt. Men du må ha en skikkelig en, ikke sånn sånn jalla som de selger på Meca eller lignende. De sprer bare lukt via en patron/flaske. Må være en Ozongenerator som Belle sier :D

Ta ut alt av løsøre i bilen når du ozonerer, gulvmatter spesielt. Oxo bør bilen være søkke rein, da får du best resultat.

Har sikkert ozonert 40+ biler, så har fått testa litt. :D

Lykke til.

Håvard_B

Har prøvd å lest litt på det her og har vert på tanken med å kjøpe en men siden du har testa slike så vet du sikkert litt mer ;) hvor stor kapasitet trenger man til bilen, ser det koster en del jo mer dem leverer Ozonproduksjon max 100 mg/t som denne:

http://www.clima-norge.no/kategori-1/airmaster-bl100.html

for å få best resultat bør bilen være tørr og ikke fuktig innvendig? og etter man har kjørt en slik runde må da bilen Renses innvendig igjen?

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den der så grei ut for biler den. :D

Bilen bør være tørr ja, rein og fin. Du vil merke att det kan bli litt klissete på girkule, ratt +++ om det ikke er vaska skikkelig før Ozonering. Samma om du ikke tar ut løsøre av div slag og gummimatter. Bilen må overhodet ikke renses etter ozonering, MEN det MÅ luftes skikkelig. Jo lengre jo bedre. Kanskje litt rutevask og litt tørking av div flater, men det har gått begge veier for min del.

Oxo er det ekstremt viktig å passe på att dyr/mennesker ikke kommer seg inn i bilen da du ozonerer. Det er null oksygen i bilen etter kort tid med ozonering. Jeg pleide ofte sette inn ozonmaskin/generatoren, legge skjøteledning inn via bunn av ei dør. For så å låse bilen utenifra. Har selv satt meg inn i en bil raskt etter en litt heftig ozonering. Det var ikke trivelig, ble umiddelbart trøtt og døsig grunnet mangel på oksygen.

Det er litt styr, men gud for en effektiv metode for å drepe lukt.

En annen sak er å ikke OVERozonere, da kan det fort bli luktende veldig "dødt" i bilen i lange tider. Korte runder, lufte heftig. Det var oppskrifta for min del. Men det er ikke sikkert dette er noe fasit, men det har funka fjell for meg.

Lykke til

Håvard_B

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte oppskriften til Bernhard, det fjernet lukt fra gammel gubbe i 10 år som våtrens og klimarens ikke fjernet i min passat.

Rense tepper, taktrekk, stoler, dashbord, belter osv osv og deretter sette inn en ozonrens i minimum 24 timer..

Interiøret SKAL være helt tørt.

Så legg gjerne en vifte i bilen over natten i forkant.Dette er forøvrig den jeg har:

http://shop.poleringskongen.no/ozongeneratorer/326-ozongenerator-.html

Edit: jeg lånte maskinen som B linker til og den er kraftig ift pris sammenlignet med andre ozongeneratorer.

Bernhard leier den ut tror jeg hvis man sender han en PM

Endret av Belle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Hvis jeg har forstått det riktig så suger ozongeneratoren inn O2 gjennom en høyspenning og gjør om det molekylet til ozon(O3)

Så jeg tenker at hvis maskinen står inni bilen så vil virkningen bli dårlig pga mangel på O2.

Ser mange som setter den inni bilen og andre mener den må stå utenfor. Jeg selv mener at effekten må bli bedre hvis den står utenfor bilen og har rikelig tilgang på oksygen. Andre sier det er nok å ha vinduene litt på gløtt. Hva er egentlig best?

63047673_zps4731a8e1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Inni bilen.

Da det er tomt for o2 så dør jo alt siden det kun er o3 i bilen. Det er jo det som er hele greia. Kommer det luft inn så vil ting overleve.

Blir samme prinsipp som at du er fanget i en tett gruvesjakt :P

Endret av polishduden

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men står den inni bilen vil det jo ganske kjapt være tomt for oksygen. (Avhengig av effekten på maskinen. f.eks 12000 mg ozon pr. time) Står den utenfor bilen vil maskina hele tiden ha tilgang på friskt oksygen og kan produsere større mengder ozon å putte i bilen. Det er visst heller ikke bra for maskinen å dra inn ozon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12.000mg pr/time synes jeg hørtes ekstremt høyt ut, men det er forsåvidt en annen sak.

Det er ikke alle ozongeneratorer som har slange, disse må naturlig nok stå inne i bilen.

Jeg har alltid hatt generator inne i bilen og det har fungert for meg, men har ikke vært borti elstremtilfeller da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det funker nok med begge deler tenker jeg. Når den leveres med slange og det står i innstruksen at den skal stå utenfor bilen så gjør jeg det. På en liten modell uten slange går det tydeligvis å ha den inni bilen iom at mange gjør det.

12.000 mg/h er mye, så selv om det står det på produktet er det nok i realiteten mindre. men det er jo maskiner beregnet på hus osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...