Gå til innhold

Sealer på langrennski


Rogern

Recommended Posts

Er det noen som har prøvd voks eller sealer som gliprodukt på langrennski, vannavvisning er jo grunn til at det brukes fluor produkter. Kanskje sealer 845 kan være et produkt som kan brukes. Jeg kan jo kjøpe fluorprodukter, men det er krevende å legge på og er noe så inn i hel... dyrt, 1600 kr for 15ml for gallium.

Spørsmålet er vel hvordan sealeren/voksen vil greie å binde seg til plastbelegget (uhmw-pe) og om den er like vannavvisende som fluor, jeg har tenkt å prøve flere alternativer til å støtte den overhypede skismøringsbransjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

FredrikRinge

Du har delvis rett, men om du er kun marginalt opptatt av god glid tror jeg at jeg ville prøvd mer velutprøvde metoder. Ski er konstruert for å drenere mest mulig vann ved hjelp av struktur i sålen, en tradisjonel bilvoks vil fylle disse microskopiske ujevnhetene og mister derfor mye av dreneringsevnen. Skismøringsbransjen er vel ikke mer opphypet enn alle andre bransjer (inklusive detailerbransjen) Northug/Svindal Larsen og co hadde ikke brukt fluor om det ikke ved vitenskapelige tester, gjenntatte ganger hadde vist seg å være det mest effektive. Hvorvidt det forsvarer prisen, og har noe for seg til hvermansen må bli opp til hver enkelt å avgjøre. Som i alle andre utholdenhetsidretter som mannfolk i 40 årene plutselig blir bitt av, er det stort sett VO2 max som er problemet, ikke at det ikke er nok fluor i smørningen, eller at carbonramma på sykkelen veier for meget ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Under skiene bruker jeg vanlig skismøring og glider, ikke de dyreste fluor greiene men er litt nøye og da har man mer en god nok gli til tur/trening/eventuelle turrenn

Men oppå skiene er det full rulle med polering og voks / forsegler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Må jo få testa sealer her i år, tenkte på det i fjor også faktisk.

Er jo bare å ta en side by side test i en bakke det og se hvem ski som kommer lengst :) Kanskje vi snakker VM prepp her ;)

Har testa på snøskuffer, og det er jo suverent, samt Nanolex/Nanolotus på rutene gjør jo at isen ikke setter seg noe spess fast når det er kaldt.

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...