Gå til innhold

Vaske bil før voks. Lakkrens?


Session

Recommended Posts

Hei.

Skal vaske bilen og legge voks før vinteren. Jeg har handlet utstyr til å polere, men dette venter jeg med til våren kommer.

Stegene jeg har tenkt å følge som jeg gjerne vil ha kommentar på:

Tenkte å først HT spyle bilen godt.

Legger så på Prickbort for så å HT spyle.

Vasker bilen med såpe og så HT spyle.

Legger på Iron-X og så HT spyle.

Vasker bilen med såpe og så HT spyle.

Tørker med trykkluft og microfiber.

Legger på 845 med DA maskin.

Hvordan høres dette ut? Mangler jeg et punkt med lakkrens her? Hva bruker jeg for å tørke av voks etterpå?

Mvh

Eirik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Prickbort på tørr bil, så spyler du den.
Deretter Iron X og avspyling.

Så en håndvask til slutt.
Voks legger man normalt best for hånd..
Jeg liker å i det minste gå en rask runde med fin polish som SV CFP Finish eller Scholl S30/40 før voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Prickbort på tørr bil, la virke i 5-7 min, pass på så den ikke tørker i direkte sol,
  2. Spyl av
  3. Surfex 1:5-1:10 la virke 5-7 minutter samme her ikke la den tørke i direkte sol
  4. Spyl av
  5. Iron x 5-7 min
  6. spyl av
  7. clay
  8. Berøringsvask
  9. tørk
  10. polering/voks

Ser Otta detailing kom meg bi forkjøpet her :)

Max Protect Certified Instructor

Max Protect Certified Detailer

 

Grindvikas Gnikkebu samlede S&S

Følg oss på Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg glemte punktet med clay. Det skal selvfølgelig brukes. Ellers takk for gode svar. Føler meg litt tryggere nå. Men lurer fortsatt på hva jeg skal bruke for å tørke av overflødig voks etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg glemte punktet med clay. Det skal selvfølgelig brukes. Ellers takk for gode svar. Føler meg litt tryggere nå. Men lurer fortsatt på hva jeg skal bruke for å tørke av overflødig voks etterpå?

Microfiberklut. Ikke bruk samme på hele bilen
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En runde med finpolish/prewax produkt som renser lakken litt vil ihvertfall gi voksen bedre holdbarhet.

Husk at du i værste fall kan få litt claymerker som må fjernes med maskin, hvis du ikke har clayet bilen før og har kontroll på hvilken type clay som er safe å bruke. Mild clay kan også lage merker, overflødig voks fjernes med microfiber.

Jeg vil anbefale deg å lese en del av nybegynnerguidene på forumet før du setter i gang :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Microfiber er innforstått, men etter å ha lest flere innlegg her så skjønner jeg at microfiber ikke alltid er microfiber ;)

Dvs, kvaliteten er forskjellig...

Endret av Session
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Prickbort på tørr bil, la virke i 5-7 min, pass på så den ikke tørker i direkte sol,
  2. Spyl av
  3. Surfex 1:5-1:10 la virke 5-7 minutter samme her ikke la den tørke i direkte sol
  4. Spyl av
  5. Iron x 5-7 min
  6. spyl av
  7. clay
  8. Berøringsvask
  9. tørk
  10. polering/voks

Har det ikke mest for seg å ta runden med clay etter berøringsvasken, eller tar jeg feil?

06' Mini Cooper                     -Mine Bilpleie Produkter                            -Loggen

X: 89' Volvo 760GLE, 98' BMW 520i 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay etter berøringsvask, å claye før vask er naturlig nok ikke å anbefale ;)

Godt å vite :)

Savner fortsatt forslag til MF produkter. En til å gå over med etter voksing og en til å tørke bilen med etter vask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Prickbort på tørr bil, så spyler du den.

Deretter Iron X og avspyling.

Så en håndvask til slutt.

Voks legger man normalt best for hånd..

Jeg liker å i det minste gå en rask runde med fin polish som SV CFP Finish eller Scholl S30/40 før voks.

Er det noen problem å legge S30 for hånd? har en helt ny bil som jeg skal legge voks på, og tenkte da å "rense" lakken med S30. Tør ikke å kjøre på med maskin da jeg har en roterende med startfart på 1200 rpm som jeg ikke er så stødig på enda og det ikke er min bil :) føler da det er litt mer safe å bare ta det for hånd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal ta det for hånd og må kjøpe produktet likevel så ville jeg kanskje heller gått for noe ment for håndbruk :)

Skal du handle fra Bilnerden kan jeg anbefale Auto Finesse Rejuvenate: http://bilnerden.no/index.php?main_page=product_info&cPath=25_3_44&products_id=329 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...