Gå til innhold

Første erfaring med vaskeprodukter + QD + CG G6


efurd

Recommended Posts

Har dessverre ikke kommet i gang med polering/voksing, har ikke hatt tid eller hatt riktig vær til å gjøre det. Men fikk en ettermiddag/kveld med skygge fra solen og fikk endelig testet ut vaskeproduktene + QD og plast-/gummi-fornyer. Alt er kjøpt hos Alien Autospa, men enkelte produkter kom i fra Scandicshine ettersom Alien Autospa ikke hadde alt på lager.

Her er utgangspunktet, en rimelig skitten bil. De har skrapt og lagt en del ny asfalt i området der hvor jeg bor, og den ene skvettlappen var fylt opp med asfaltrester (2-3 cm tykt) :blink:
1.jpg2.jpg

3.jpg5.jpg

6.jpg7.jpg

Glemte å ta bilder underveis, men prøver å beskrive hva jeg gjorde:

  • Bilen ble dekket med Degreaser WET (Ser folk skriver Black Pro wet 704, men det står Degreaser WET på dunken min, handlet hos Alien Autospa) med Kwazar 360 Doubleaction sprayflaske. Flasken fungerte veldig godt, men når en skal dekke en bil av denne størrelsen så tror jeg at en trykksprøyte er tingen. Neste gang spyler jeg nok at den værste dritten med høytrykkspyler først, det må vel være en fordel og denne skal vel kunne legges på våt lakk i motsetning til Prickbort.
  • La så på Espuma Revolution Wheel cleaner på felgene
  • Spylte av bilen etter en stund, tok ikke tiden men tipper det gikk 5-10 min.
  • Deretter ble det lagt på Autofoam (dette var gøy :D ) med FoamLance, blandingsforhold 1:10 i flasken og 1:10 på foamlance (har skrevet om dette tidligere). Ser flere har kommentert at en egentlig ikke trenger foamlance og at SurfexHD gjør jobben like godt, men for min del som har så stor (og høy bil), så sparte det meg for utrolig mye arbeid ved å bruke foamlance :)
  • Denne fikk ligge på ca like lenge til den ble spylt av.
  • La så på noen få sprut med korrosol på felgene bare for å sjekke effekten. Spylte av igjen relativt raskt, men den begynte å blø og calippere og bremseskivene ble overraskende rene etter så kort tid :)
  • Så var det på frem med bøtte og ullvott, og satte i gang med å vaske bilen for hånd med CG Citrus Wash & Gloss med normal styrke (innså i ettertid at jeg fint kunne brukt sterk blanding, ettersom det er null lsp igjen på lakken min).
  • Etter avspyling brukte jeg CG Speed wipe som drying aid og då la jeg enda et tynt lag med samme produkt etter at bilen var helt tørr. Først prøvde jeg med en ganske tykk og myk mickrofiber, men den gled ikke fint i det hele tatt... mulig det var fordi lakken var såpass tørr eller bare det at det var mer vann i kluten enn det burde. Gikk over til enn helt tynn microfiberklut og da gikk det veldig lett.
  • Deretter la jeg CG G6 plast/gummifornyer på alt av utvendig plast samt dekk. Dette ble gjort litt vel raskt ettersom det begynte å bli sent og jeg burde nok vært litt mer nøyen og i tillegg tørket av produktet etter noen minutter (det ble veldig shiny enkelte steder). Men den var vertfall veldig enkel å legge på, og heller ikke krise om en er uheldig å legge den på lakk ettersom den er enkel å fjerne med en QD.

Uansett, bilen ble hvertfall ren og her er resultatet (uheldigvis var det dårlig lys så sent på kvelden):

8.jpg9.jpg

10.jpg11.jpg

12.jpg13.jpg

Tok noen bilder etter en kjøretur dagen etter (bilen ble selvsagt fort full i støv/pollen og nye insekter, men men...) :

14.jpg15.jpg

Vedlig shiny plast, burde ha buffet av etter noen minutter for å få en litt mattere finish... ser også tydelig at her har det gått litt vel fort unna... flere plasser jeg har glemt å legge på G6... (var trøtt og sliten og det begynte å bli veldig sent)

16.jpg

Her er det rom for forbedring ang swirls, får håpe jeg får kommet i gang med polering også snart.... men jeg synes de ble mindre synlig etter jeg la på Speed Wipe... er det noe filler i den ?
17.jpg

Sånn så parkeringsplassen ut dagen etter jeg hadde vasket, tydelig at det har vært mye dritt på bilen ja.... det er fortsatt merker, snart 1,5 uke etterpå (og det har regnet godt enkelte dager)
18.jpg

Glemte å ta bilder før jeg la på Speed wipe, men jeg orket ikke å legge på taket så den viser hvordan lakken på hele bilen var.... null lsp.

20.jpg

Og slik var lakken over en uke etter at jeg la på Speed Wipe, tydelig at den gir en form for beskyttelse ihvertfall:

21.jpg

19.jpg

Neste gang får jeg legge sealer eller voks etter en grundig vask. Er redd jeg ikke får tid til polering og det er knapt med dager der det er rett vær og temperatur til å jobbe utendørs nå.

Bør jeg claye bilen før jeg legger voks/sealer, eller gjelder det kun når en skal bruke maskin ?

Takk igjen til Alien Autospa for fantastisk god service og kundebehandling, og ikke minst en veldig god pakkepris på alt jeg har handlet. Anbefales på det sterkeste :excl::)

Endret av efurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et spørsmål ang avfetting, autofoam og evt korrosol; kan jeg sprøyte dette godt inn og oppunder hjulbuer og lignende, eller risikerer jeg å avfette ting jeg ikke bør da ?

Endret av efurd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Speed Wipe har litt fillers, ja. Jeg har hovedsaklig brukt den til clay lube, men nå da jeg er tom kjøper jeg ikke ny. Misforstå meg rett, det er en god QD/claylube, men den er forferdelig dyr i forhold til å kjøpe en flaske konsentrat til 170 kroner som gir meg mange liter ferdigblandet guffe. :)

Avfetting i hjulbuer etc skal gå bra, men vær forsiktig med Prickbort/Wet 704 da disse kan finne på å spise opp understellsbehandlingen din. Så lenge de ikke får ligge for lenge skal det være trygt. Jeg dusjet på noen svarte prikker i motorrommet på bilen til min mor ved en anledning. Dette viste seg å være tectyl, som etterhvert smeltet og rant nedover og etterlot seg noen lite delikate merker. Tok ganske lang tid, så om du sprayer på, lar ligge 2-4 minutter og spyler av igjen burde du være godt innenfor sikkerhetsmarginene.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også ONR som jeg tenkte å bruke som claylube og evt drying aid... den er jo veldig drøy i bruk, men er den like god til QD? Leste en plass at enkelte opplevde at den fjernet lsp veldig fort.

Tror jeg skal holde meg til autofoam og høytrykk i hjulbuene da.. viktigste er å få bort salt og skitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speed Wipe har litt fillers, ja. Jeg har hovedsaklig brukt den til clay lube, men nå da jeg er tom kjøper jeg ikke ny. Misforstå meg rett, det er en god QD/claylube, men den er forferdelig dyr i forhold til å kjøpe en flaske konsentrat til 170 kroner som gir meg mange liter ferdigblandet guffe. :)

Har også ONR som jeg tenkte å bruke som claylube og evt drying aid... den er jo veldig drøy i bruk, men er den like god til QD? Leste en plass at enkelte opplevde at den fjernet lsp veldig fort.

Hva bruker du til QD og hva bruker du til claylube?

Litt usikker på om det er tilfeldig eller ikke, men forrige gang jeg vasket bilen og la Speedwipe som eneste LSP så opplevde jeg at bilen ble veldig fort full av støv etter første kjøretur.

Nå som jeg har lagd på både jetseal og Nattys paste så kunne jeg ikke se noe særlig til støv på bilen etter nærmere 2 timers kjøring, det eneste va en del insekter og mye dritt på dekk og hjulbuer....

Kan dette være tilfellet for speedwipe eller evt QD generelt, eller er det bare tilfeldig med tanke på hvor mye støv og pollen det har vært i lufta (det har regnet en del de siste dagene, så mye veistøv har kanskje blitt vasket bort?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Har også ONR som jeg tenkte å bruke som claylube og evt drying aid... den er jo veldig drøy i bruk, men er den like god til QD? Leste en plass at enkelte opplevde at den fjernet lsp veldig fort.

Hva bruker du til QD og hva bruker du til claylube?

Litt usikker på om det er tilfeldig eller ikke, men forrige gang jeg vasket bilen og la Speedwipe som eneste LSP så opplevde jeg at bilen ble veldig fort full av støv etter første kjøretur.

Nå som jeg har lagd på både jetseal og Nattys paste så kunne jeg ikke se noe særlig til støv på bilen etter nærmere 2 timers kjøring, det eneste va en del insekter og mye dritt på dekk og hjulbuer....

Kan dette være tilfellet for speedwipe eller evt QD generelt, eller er det bare tilfeldig med tanke på hvor mye støv og pollen det har vært i lufta (det har regnet en del de siste dagene, så mye veistøv har kanskje blitt vasket bort?)

Nå for tiden bruker jeg Blank Bil sin QD som claylube. QD bruker jeg ikke generelt sett, siden bilen blir for skitten for fort til at det har noe for seg. Jeg skummer den ned en gang i blant og spyler av og håper jeg får vasket den skikkelig "snart"... og det har jeg tenkt siden juni :P

QD har generelt sett beskyttelse som varer i timer og er ment for lett støvtørking på utstillinger etc. Skal du ha noe spraybart som varer lenger må du ha en sprayvoks. Disse varer etpar uker til etpar måneder. Jeg bruker Scholl SW40 fra tid til annen når jeg bare skal booste vokslaget allerede på bilen litt. Alene varer SW40 4-6 uker. En sprayvoks gjør også at pollen, støv og skitt får mindre feste enn hva en QD gjør, da QD'en er laget for maks blingfaktor.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå for tiden bruker jeg Blank Bil sin QD som claylube. QD bruker jeg ikke generelt sett, siden bilen blir for skitten for fort til at det har noe for seg. Jeg skummer den ned en gang i blant og spyler av og håper jeg får vasket den skikkelig "snart"... og det har jeg tenkt siden juni :P

QD har generelt sett beskyttelse som varer i timer og er ment for lett støvtørking på utstillinger etc. Skal du ha noe spraybart som varer lenger må du ha en sprayvoks. Disse varer etpar uker til etpar måneder. Jeg bruker Scholl SW40 fra tid til annen når jeg bare skal booste vokslaget allerede på bilen litt. Alene varer SW40 4-6 uker. En sprayvoks gjør også at pollen, støv og skitt får mindre feste enn hva en QD gjør, da QD'en er laget for maks blingfaktor.

Takk for info :)

Da tror jeg heller jeg legger voks når det er behov for det og evt har sw4/carpro reload i bakhånd som krise løsning hvis sealer/voks synger på siste verset og det ikke er tid/mulighet for å legge voks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Takk for info :)

Da tror jeg heller jeg legger voks når det er behov for det og evt har sw4/carpro reload i bakhånd som krise løsning hvis sealer/voks synger på siste verset og det ikke er tid/mulighet for å legge voks :)

Tidsbruk for å legge sprayvoks: 20 min (stasjonsvogn)

Tidsbruk for å legge "skikkelig voks": 30 min (inkl hazetid på ca 10 minutter)...

Er ikke store forskjellen :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...