Gå til innhold

OK å vaske bilpleie-relaterte ting i vaskemaskin?


Anaxyd

Recommended Posts

Lurer rett og slett på om det er OK å vaske bilpleie-relaterte ting i samme vaskemaskin som man bruker til daglig? Pads, mitter, håndkler osv, you name it. Tenker litt på stoffer som er i kjemikaliene som kanskje ikke er så fine å blande med vanlige klær, håndkler osv.

Noen som vet noe om dette?

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

juniormathisen

Jeg vasker alt i maskin på passende tempraturer. Sliter litt på pads, men bruker de ikke så mye at de ikke holder en god stund likevel. Det eneste jeg gjør er å kjøre ett skylleprogram på tom maskin før og etter. Noen ganger setter jeg igang ett vaskeprogram uten noe i på 95 grader uten noe såper. så stopper jeg den etter en liten stund og kjører skylleprogrammet. Litt ut ifra hva som ble vasket sist.

Endret av juniormathisen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker på om det er noe særlig sunt å blande bilpleievask med vanlig klesvask. Ikke nødvendigvis smelle mitten sammen med undertøysvasken, men å bruke samme maskin. Det er jo en del kjemikalier vi driver med i bilpleien som vi sikkert ikke bør bli eksponert for over lengre tid. Men jeg vet ikke om dette i det heletatt er farlig, om det "setter seg" i vaskemaskinen el.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

juniormathisen

Maskinen jeg bruker er den som brukes til klesvask hjemme. :)

Men vasker aldri bilpleie artikler samme klær! Der blander jeg aldri. Men har ikke merket noe til rester av kjemikalier på klesplagg vasket etter Bilpleie utstyret. Er hyperalergiker, så regner med jeg hadde merket det da jeg merker for på kroppen når jeg bruker kjemikaliene og glemmer hansker eller maske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vaskemaskina skal jo kjøre et intensivt skylleprogram etter vasken, og avslutter hele showet med sentrifugering. Mulig voksrester setter seg litt i trommelen, men alt som er flytende bør bli såpass utvannet at det ikke kan ha så mye å si ellers.

Om man i tillegg gjør som juniormathisen og kjører en tom maskin er man jo så sikret som man kan bli uten å demontere sulamitten og ta for seg del for del.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør maskina på 90 grader en gang i blant, sammen med en skvett vaskemiddel, så er ikke voksrester på utsiden av trommel noe problem. :)

Jeg vasker pads for hånd, da jeg syns maskinvasken sliter for mye på de.

Men alle tørkehåndkle og mikrofiber vaskes i maskin på 90 grader med en skvett vaskemiddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan tørker dere foam pads? Sliter med at mine ikke blir tøre før det har gått et par dager

[x] 1995 Toyota Carina

[x] 1999 Golf MK4 Variant

[x]  1996 Mitsubishi Galant 

[]    2008 Golf MK5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Ble bare plutselig litt skeptisk her om dagen, tenkte at det ikke kunne være så sunt å ha rester av Pricbort, IronX osv inne i vaskemaskinen. Så det er good så lenge man kjører en skikkelig skyllerunde etterpå?

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pleier ikke å skylle i det hele tatt jeg, ettersom det gjøres av maskinen selv en gang under vaskeprosessen. Mener det holder i massevis for min del. :)

Rester av prickbort og ironx skal du ikke ha på hverken pads eller microfiber, ettersom det skal skylles bort lenge før noe slikt rører lakken. ;) Eneste som kan være på pads/MF/Mitts er såpe, vann, polish og voks.

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Hvordan tørker dere foam pads? Sliter med at mine ikke blir tøre før det har gått et par dager

Jeg har stativ med søplesekk. Holder maskin nedi der og kjører på full guffe til den værste spruten gir seg :)

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...