Gå til innhold

Mini-S&S: Pipenøkkelsett


hgnubel

Recommended Posts

Minishine av pipenøkkelsett

Har ikke alltid hatt tid til å rengjøre verktøyet mitt etter bruk, siden jeg gjerne er ute et sted og bruker det i mange flere timer enn forventet, og kommer hjem like mange timer senere enn antatt.

Nå var det på tide å gi litt kjærlighet tilbake til disse to pipenøkkelsettene :)

Det ble ikke vurdert å gjøre noe korrigering eller voksing her, da disse plutselig blir dradd gjennom gjørmen, kastet i veggen og mistet i oppsamlingskaret for varm motorolje igjen.

Medvirkende:

Surfex HD

Meguiars All Metal Polysh

CarPro P.E.R.L.

Børste fra Felleskjøpet, medium hard

"detailingsticks" fra Lindex

Før-bilder:

2013-08-01202427_zps087995d0.jpg

2013-08-01203744_zps842a71f0.jpg

2013-08-01205702_zpsb029b9ee.jpg

Her er nok en god miks av alt fra maling og automatgirolje til blod, svette og tårer..

Dag 1

Begynte med det lille settet, da jeg helt korrekt regnet med det var mest arbeid. Synes det er greit å ta det verste først.

Her gikk jeg rett og slett på med bøttevask med en dæsj Surfex og børste, i badekaret i kjelleren. Skyllet godt av hver håndfull bits/diverse på den blå matten. Plastdelene ble dyppet kjapt og skrubbet, det var noen hulrom der med små hull som jeg ikke hadde lyst til å fylle med vann.

2013-08-01204748_zpsae037d72.jpg

50/50 skittent/rent (til tørk):

2013-08-01204834_zps1728f00d.jpg

50/50 skitten/ren:

2013-08-01205406_zps26c91e64.jpg

Det ble etterhvert veldig tydelig at noen piper antagelig aldri var brukt, mens andre hadde levd et hardt liv. De vanligste størrelsene måtte ha en runde med Surfex 1:10 og vask med detailingstick.

2013-08-01213558_zps72bfb850.jpg

50/50 detailingstick:

2013-08-01215305_zps6501b070.jpg

Kom en del møkk ut av dette...

2013-08-01215403_zps0f64cd01.jpg

Skrubbe...

2013-08-01211939_zpsd8a5a2ac.jpg

Skrubbeskrubbeskrubbe...

2013-08-01212022_zps36f84cd0.jpg

Så etter litt tørking fikk disse plastetuiene en runde CarPro P.E.R.L. 1:5. Her er en slags 50/50 :)

2013-08-03212233_zps1b9c6558.jpg

Dag 2

Da var det tid for metallpolish!

2013-08-03211322_zpsd49f21b8.jpg

Gnikke med tynn MF... blir shiny :)

2013-08-03213018_zps4379b497.jpg

Alle skal få..

2013-08-03213803_zps02f98c17.jpg

50/50:

2013-08-03214220_zps5ccdf6a6.jpg

Ferdig:

2013-08-03214836_zpsca0b756d.jpg

Alle skal få sa jeg...

2013-08-15194519_zps82899729.jpg

Og da mener jeg alle!

2013-08-15195413_zpseb8a7303.jpg

Her i hullene i midten i de mindre Torx-bitsene måtte jeg modifisere detailingsticks med en kniv (skråskjære den så jeg fikk en tyyynn spiss).

Frihånds 50/50 på skrallehodet:

2013-08-15204241_zps1055719e.jpg

Og ferdig:

2013-08-15204449_zpse156211d.jpg

Skrallene fikk en liten sprut Würth HHS og ble dreid noen omdreininger før de ble tørket av og lagt bort.

La ikke P.E.R.L. på skraller og skrujernet da jeg vet den kan gjøre plast glatt.

Ferdigbilder:

2013-08-15201016_zps77f3225f.jpg

2013-08-15210419_zps0bf0a715.jpg

Takk for titten, og håper andre kanskje inspireres til å holde verktøyet sitt i toppform hvis det ikke er der allerede :)

Tidsbruk: kanskje ca 6 timer totalt (mye smått fiklearbeid)

  • DCN Poeng 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åiåiåi hva skal man skrive nå??

Cred for at du tar vare på verktøyet ditt, den innsatsen på 6 timer overgår sikkert verktøyets verdi.

Hva med plastfornyer på boksene?

Du bør for ettertiden se deg godt rundt over skulderen når du beveger deg utendørs, ser du noen personer med hvit frakk, LØP!, de er garantert ute for å legge deg i tvangstrøye.

  • DCN Poeng 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at du gidder!? :P Cred for tålmodigheten, ble jo knall dette!

Du bør for ettertiden se deg godt rundt over skulderen når du beveger deg utendørs, ser du noen personer med hvit frakk, LØP!, de er garantert ute for å legge deg i tvangstrøye.


:rofl1:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra! Det ligger i detaljene ;)

Åiåiåi hva skal man skrive nå??

Cred for at du tar vare på verktøyet ditt, den innsatsen på 6 timer overgår sikkert verktøyets verdi.
Hva med plastfornyer på boksene?

Du bør for ettertiden se deg godt rundt over skulderen når du beveger deg utendørs, ser du noen personer med hvit frakk, LØP!, de er garantert ute for å legge deg i tvangstrøye.

Det er vel ikke til å stikke under en stol at alle som sitter her inne har et snev OCD... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er egentlig mer misunnelig på ditt overskudd av tid enn ditt rene verktøy.

Mine pipesett ser sånn ca. like ille ut som dine før du begynte og de skal jammen få bli værende slik også.. :)

Men du skal virkelig ha for at du tar vare på verktøyet ditt.. B)

--Vw Sharan 2.0 Tdi 170 HK 2013--

-- Vw  E Up 2015 --

-- Vw Touran 2.0 Tdi 170 HK 2011 varebil--

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart det koster penger å få detailet bilen sin når detailer bruker 6t på å rengjøre verktøyet etter bruk :D

Cred!

Bruker ikke så lang tid etter hver bruk da, det er vel heller snakk om at det ble tatt skikkelig etter 3-5 år uten noe rengjøring å snakke om.

Takk!

Åiåiåi hva skal man skrive nå??

Cred for at du tar vare på verktøyet ditt, den innsatsen på 6 timer overgår sikkert verktøyets verdi.

Hva med plastfornyer på boksene?

Du bør for ettertiden se deg godt rundt over skulderen når du beveger deg utendørs, ser du noen personer med hvit frakk, LØP!, de er garantert ute for å legge deg i tvangstrøye.

Liker å ta vare på det jeg har, hvis jeg skulle fakturert min vanlige timepris (som ikke har noe med detailing å gjøre) kunne jeg kjøpt nytt 6 ganger og vel så det... :)

La P.E.R.L. 1:5 på plastboksene. Og hva får deg til å tro jeg ikke allerede er sperret inne? :P

Skjønner ikke at du gidder!? :P Cred for tålmodigheten, ble jo knall dette!

Takk. Blir noen kvelder i måneden hvor jeg må sitte alene hjemme og egentlig bare passe på at småen sover... så da har jeg stort sett valget mellom å gjøre noe nyttig som f.eks. å vaske og rydde (som ofte blir valgt), eller gjøre noe gøy, se en film eller shine verktøy... :wub:

Bruker forsåvidt å vaske verktøyet mitt etter bruk men IKKE på denne måten.. Men cred til deg for innsatsen..

Takk! Det blir nok enklere vedlikeholdsvask heretter. Begynte egentlig med at jeg skulle skru sammen en ny kommode fra Ikea tidligere i sommer, og måtte vaske batteridrillen med greenclean og en klut underveis for å ikke kline møkk på alt. Da slo det meg hvor skittent alt verktøyet mitt egentlig var... så her måtte noe gjøres.

Artig S&S dette. Deilig med rent verktøy igjen. Tør du å bruke det nå da? :P

Takk for det. Klart det skal brukes! Men jeg innrømmer jeg sto der med SV Autobahn i hånden og tenkte meg om før jeg lot være... ;)

Arh, nå får jeg dårlig samvittighet for hvordan verktøyet mitt ser ut! :P Pussa riktignok hammeren min med Autosol her om dagen, men. :rolleyes:

Bare å komme seg ut og shine! :)

Så bra! Det ligger i detaljene ;)

Det er vel ikke til å stikke under en stol at alle som sitter her inne har et snev OCD... :P

Takk, og nei ;)

Din syke faen :)

Jeg spanderer en pils om du tar settet mitt også :)

Så billig jobber jeg ikke ;)

Er egentlig mer misunnelig på ditt overskudd av tid enn ditt rene verktøy.

Mine pipesett ser sånn ca. like ille ut som dine før du begynte og de skal jammen få bli værende slik også.. :)

Men du skal virkelig ha for at du tar vare på verktøyet ditt.. B)

Takk :) Når det gjelder overskudd av tid er det heller snakk om å ha tid man er fastlåst hjemme og bare må finne på noe for å aktivisere seg, se svaret til Simen.

Hadde det ikke regnet hele tiden så kunne jeg stått utenfor boden og polert litt mer på døren jeg har liggende.. men så heldig var jeg ikke.

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe morsom S&S! Jeg hadde ikke brukt verktøyet etterpå, men kjekt å jobbe med rent og pent verktøy da ;) Det ble jo veldig pent, akkurat som nytt :)

Takk for det :)

Ser ut som du er fra riktig side av askøy forresten... sør/øst-siden? Jeg var heldig nok til å vokse opp i verdensmetropolen Florvåg :)

You psycho!! ;)

Ikke alle som gidder å bruke så mye tid på å få verktøyet sitt i orden. Cred for det der.

Takk!

Cool, and a bit mental maybe?? :P

Cred din vei åkkesom.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

D.Mikalsen

Takk for det :)

Ser ut som du er fra riktig side av askøy forresten... sør/øst-siden? Jeg var heldig nok til å vokse opp i verdensmetropolen Florvåg :)

Hehe ja, øst siden, nærmere bestemt Erdal :) Slett ikke værst, Florvåg er et fint sted også, blir bra når de bygger ny vei i Bakarvågen nå ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...