Gå til innhold

Tips til rensing av alcantara?


Martin.S

Recommended Posts

Har kjøpt en 96mod Volvo 855 R. Den har mye beige alcantara. Det meste av setene består av dette, også detaljer på dørsidene.

Det har blitt rimlig møkkete oppigjennom årene og skriker etter en grundig rens. Finnes det noe gode løsninger på dette, utenom for eksempel alcantara-settet Swissvax selger? Redd det ikke blir sterkt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble ikke så veldig mye klokere. Titta litt på en S&S av en mercedes i den tråden du linket til og der ble det også brukt SV alcantara rens.

Må være noen som har teste noe annet?


Endret av Martin.S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du laget tråd på den på VCCN enda Martin? :)

Jeg har brukt Raceglaze sin alcantara-rens i R-en min, men ville ikke vært redd for å prøve greenclean 1:15 eller lignende. Usikker på hvem som selger Raceglaze nå, elite car care i uk kanskje?

Bruk neglebørste eller lignende børste til å jobbe inn såpen, og så våtsug eller rensemaskin.

Vipper du opp baksetet eller drar av sideputene til bakseteryggen finner du antagelig noen litt skjulte områder å prøve på hvis du vil se hvordan stoffet reagerer før du kliner det på alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke laget noe tråd ennå, det kommer når litt flere ting faller på plass;)

Tror jeg skal prøve meg på en Green Celan/ Surfex metode. Kan ikke være så ømfintlig dette stoffet. Tester en plass det ikke er så "farlig" med som du sier.

Bestilte SV sin rens så også, så har jeg den å prøve med. Men tror ikke den er sprek nok allså. Av tidligere erfaringer jeg har med skinnpleie derfra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Utifra det jeg kan finne med et (raskt) Google-søk så tror jeg ikke at Alcantara tåler noe mindere enn vanlig stoff, da det er basert på polyester og polyuretan.

Alcantara er syntetisk imitert semsket skinn av ultrafine fiber av polyester og polyuretan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig. De rengjøringstipsene som jeg husker fra alcantara.com som i stor grad er "tørk av med fuktig klut" er mest beregnet på regelmessig vedlikehold av stoff som ikke blir veldig skittent. Blir det veldig skittent så må nok litt kjemikalier til.

Ellers er nuppefjerner et must for oss med alcantaraseter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Riktig. De rengjøringstipsene som jeg husker fra alcantara.com som i stor grad er "tørk av med fuktig klut" er mest beregnet på regelmessig vedlikehold av stoff som ikke blir veldig skittent. Blir det veldig skittent så må nok litt kjemikalier til.

Ellers er nuppefjerner et must for oss med alcantaraseter :)

Da har jeg stor tro på Surfex. Det stoffet der er overlegent på det meste av skitt!

Jeg og Martin skal nok ta dette interiøret sammen når han får kjøpt seg rensemaskin (og pangsjonere den gammle Foma våtsugeren). Skal nok ikke se bort ifra at det blir en S&S tråd på denne. :fun:

For de som ikke vet det, så er dette en ganske heftig bil. Det første innen "sportsbiler" som ble levert fra Volvo. Dette var nok noe av det råeste innen stasjonsvogner som ble levert på midten av 90 tallet. Her er det ikke spart på noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sparte litt på bremsene... kunne med fordel ha hatt litt bedre bremser selv etter datidens standard synes jeg.

Denne med sine 240-250hk hadde originalt nøyaktig de samme bremsene som min gamle 850 med 126hk; 280mm ventilerte skiver foran. Mulig R-bilene fikk/får litt bedre klosser fra Volvo, men kjøper man tredjepartsklosser fra Mekonomen o.l. er det ingen forskjell.

Vil tro oppgraderingskit til V70-bremsene på 302mm er på ønskelisten om det ikke allerede er på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har renset alcantaraen i min R med SV sin rens. Og det fungerte fint, det. Det var rimelig møkkete mitt også, og jeg fikk ut masse dritt.

Sprayet på rensen til SV, jobbet den inn med en kost (ikke stiv bust), tørket av i rette bevegelser (ikke gni). Synes det ble en del renere da. Men ikke helt fornøyd, så jeg brukte rensemaskin til slutt (Foma Mimo) for å få ut resten. Ble fornøyd da. Så brukte jeg Leather Master forsegling til slutt, lot det tørke, og dro over med en tørr svamp som det sto på flaska. Ble fornøyd med det resultatet. Og om det blir nupper, så er det bare å gå over med nuppefjerner til slutt.

En ting som er verdt å merke seg er at rensen til SW ikke er spesielt drøy (om jeg gjorde det riktig). Brukte ei hel lita flaske på mitt interiør. Men det er mulig det kan tilskrives brukerfeil... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skriver du gikk over med mimon til slutt. Brukte du bare vann da? Eller noen annen form for såpe?

Brukte bare vannet i maskinen. Men etter første steget med SV rensen, så får man ikke tørket bort alt med klut. Så det var allerede rens i alcantaraen. Hadde aldri renset alcantara før, så jeg var litt skeptisk til å spyle vann med mimo'n. Men det fungerte fint uten problemer. Tenkte det var greit å teste på min bil først før jeg tar en kundebil på samme måte. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...