Gå til innhold

Må bytte partikkelfilter


smithes

Recommended Posts

Lurer på om noen bilkyndige kan gi sin mening om denne saken:

Har altså en Audi A6 Allroad, 2007-modell. For litt over en mnd. siden fikk jeg opp den gule varsellampa om feil på avgass-systemet. Ringte etter noen dager til nærmeste merkeverksted og spurte om dette var alvorlig og om jeg kunne kjøre en stund med dette. Fikk svar at hvis ikke bilen fusket eller jeg merket noe unormalt så kunne jeg vente en stund, da jeg hadde en garantisak (sinkslipp bakluke) til behandling som jeg kanskje kunne ta samtidig.

Kjørte da i ca. 1 mnd med dette og fikk da opp varsellampen for partikkelfilter. Prøvde da 2-3 ganger å kjøre dette rent slik det står i manual. Det hjalp ikke så jeg bestilte time. På tur til verkstedet mistet jeg plutselig motorkraft og "glødeplugg-lampen" blinket. Stoppet og fikk bilen sendt til verkstedet.

Neste dag hadde de skiftet spjeld på innsugningsmanifold og nødregenerert partikkelfilter 2 ganger. Bil prøvekjørt og alt ok. (Pris ca. 5000).

Hentet bilen og noen dager senere skjedde det samme. Lampe for partikkelfilteret kom på og glødeplugg-lampe blinket, samt at motorkraft ble kraftig redusert. Bilen ble på nytt sendt med bergingsbil til verksted.

Nå fikk jeg beskjed om at partikkelfilteret må byttes og de hadde prøvd regenerering flere ganger uten å få filteret rent. (Pris egentlig 16000, men reduseres med første regning, dermed ca. 11 000 kr.) De var enig med meg at dette var unormalt og at partikkelfilteret ikke skal være nødvendig å skifte ut etter så kort tid.

Bilen har jeg eid i ca 14 mnd. og har stort sett aldri kjørt turer mindre enn 2 mil. Minst én tur per uke har vært på 6-7 mil eller mer, så partikkelfilter har regelmessig hatt mulighet til å regenerere seg. Tidligere eier tror jeg derimot har kjørt mye rolig og bykjøring/korte turer.

Setter pris på om noen kyndige har synspunkter.

Endret av smithes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel 5års reklamasjonsrett, og dersom bilen er registrert i 2007 er den vel 6år? Jeg tror du vil slite med å få aksept for kostnadsfri utbedring.

Du skriver ikke hvor langt den har gått, men dessverre en kjent sak at DPF er en dyr slitedel man må påregne å bytte med (ujevne?) mellomrom.

Jeg sliter litt med å finne leverandører av DPF i utlandet også.

Jeg som liker dieselbiler selv, ville kanskje vurdert å erstatte filteret med et rør. :)

Endret av Knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at verkstedet skal kunne garantere at alt fungerer som det skal, må vel de anbefale bytting av filter. Jeg er ikke sikker på om fjerning av DPF på Audi fører til feilkoder eller ei, men her er noe info om temaet:

http://4x4norway.no/forum/viewtopic.php?f=12&t=6015

http://www.bimmers.no/forum/viewtopic.php?f=14&t=236385

http://www.bike.no/forum/off-topic/fjerne-dieselpartikkelfilter-137262

http://www.removemydpf.co.uk/

Jeg ville ihvertfall seriøst vurdere en slik løsning fremfor å bare bytte filter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mulig å fjerne det, men da blir ikke bilen eu-godkjent, så det er uaktuelt. Må vel også regne med lavere salgspris på bilen i Norge i så tilfelle.

Har hørt om tunap-produktet, men det er ikke noe jeg kan gjøre selv og neppe noe et merkeverksted er villig til å prøve.

Kan det ha en sammenheng at jeg kjørte i ca 1 mnd. med avgass-lampen lysende? Regner med dette var grunnen til at de skiftet spjeld på innsugningsmanifold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

De fleste jeg har snakket med virker å være mer positive til biler uten DPF enn biler med, grunnet høyere effekt, lavere forbruk, jevnere gange og færre ting som kan gå i stykker og koste penger man ikke har.

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja må nok betale dette selv. Den har kjørt 109 000 nå.

Okei, det vet jeg ikke noe om, i følge verksted var eneste mulighet å skifte det ut.

Takk for svar!

Merkelig at ditt filter har gått tett etter bare 109k Km, min 2008 C5 har rulla 228K km på originalt DPF.

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at ditt filter har gått tett etter bare 109k Km, min 2008 C5 har rulla 228K km på originalt DPF.

Det kommer veldig an på kjøremønster, som han skriver i første post.

For at DPF skal kunne rense seg, må man oppnå en viss driftstemperatur. Ofte merker man denne rensingen ved at bilen får en litt urolig gange. Rensingen foregår (om jeg husker rett) ved at det forbrennes litt mer diesel enn normalt, slik at temperaturen i filteret blir veldig høy og soten brennes dermed opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på kjøremønster, som han skriver i første post.

For at DPF skal kunne rense seg, må man oppnå en viss driftstemperatur. Ofte merker man denne rensingen ved at bilen får en litt urolig gange. Rensingen foregår (om jeg husker rett) ved at det forbrennes litt mer diesel enn normalt, slik at temperaturen i filteret blir veldig høy og soten brennes dermed opp.

ah I see, så det er derfor min bil høres helt ape kanari ut på tomgang når jeg har kjørt langt? :P type ferietur :P

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at dpf går tett, men det er særdeles sjeldent at det er defekt å må byttes.

Dersom feil kommer tilbake etter en stund, både en og flere ganger, kan dette tyde på andre feil som skaper dette problemet.

Dette kan feks være : injectorer, (dersom bilen har egen injector til DPF) defekt injector til DPF Evt tett kanal så det blir dårlig/ingen innsprøyting.

EGR-ventil kan lage en del kvalm - treghet,tett,åpen etc)

Det kan være en programmering som skal til.

Flere ufullstendige regenereringer kan også skape feil for ECU.

Uten å vite nøyaktig hva verkstedet har gjort eller ikke, er det umulig å si om filteret faktisk er defekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ah I see, så det er derfor min bil høres helt ape kanari ut på tomgang når jeg har kjørt langt? :P type ferietur :P

Burde ikke være noe lyd på tomgang etter lang tur som skulle være tilknyttet DPF normalt sett.

Temp vil som Knuts sier øke, på bakgrunn av det også Knuts nevner, men dette er snakk om i korte perioder og i en viss intervall. Det er ikke slike høye temperaturer hele tiden.

Det vil være en økning når regenerering settes igang og når den er kommet opp i en viss temp og regen. er fullført sluttes den tilleggsinnsprøytningen og tempen faller tilbake til normal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at dpf går tett, men det er særdeles sjeldent at det er defekt å må byttes.

Dersom feil kommer tilbake etter en stund, både en og flere ganger, kan dette tyde på andre feil som skaper dette problemet.

Dette kan feks være : injectorer, (dersom bilen har egen injector til DPF) defekt injector til DPF Evt tett kanal så det blir dårlig/ingen innsprøyting.

EGR-ventil kan lage en del kvalm - treghet,tett,åpen etc)

Det kan være en programmering som skal til.

Flere ufullstendige regenereringer kan også skape feil for ECU.

Uten å vite nøyaktig hva verkstedet har gjort eller ikke, er det umulig å si om filteret faktisk er defekt.

Greit, slik jeg også har forstått det. DPF skal vare mye lenger enn dette har gjort, særli når man kjører slik at det får regenerert seg. De har ikke opplyst nøyaktig hva de har gjort, men feilsøking og flere forsøk på regenerering er i hvert fall utført.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er mulig å fjerne det, men da blir ikke bilen eu-godkjent, så det er uaktuelt. Må vel også regne med lavere salgspris på bilen i Norge i så tilfelle.

Har hørt om tunap-produktet, men det er ikke noe jeg kan gjøre selv og neppe noe et merkeverksted er villig til å prøve.

Kan det ha en sammenheng at jeg kjørte i ca 1 mnd. med avgass-lampen lysende? Regner med dette var grunnen til at de skiftet spjeld på innsugningsmanifold.

Tror det er merkeverksted som bruker tunap'en du tenker på. Eller da lignende utstyr anyways.

Mener på BMW bruker det for å rense motorer, da de er plaget med at hele toppen sotes igjen, og slikt verktøy har vist seg mer effektivt enn å demontere hele motor for rengjøring.

Greit, slik jeg også har forstått det. DPF skal vare mye lenger enn dette har gjort, særli når man kjører slik at det får regenerert seg. De har ikke opplyst nøyaktig hva de har gjort, men feilsøking og flere forsøk på regenerering er i hvert fall utført.

Å kjøre tvungen regenerering har lite for seg dersom det er en annen feil som skaper problemet. Da vil du fikse bilen men ikke feilen, som gjør at det vil komme tilbake.

Men som sagt, uten å vite hva som er blitt gjort er det omtrent umulig å uttale seg..

Det burde være lenger ja, helt klart. Men såfremt det ikke er noe "utvidet garanti" på denne typen hos Audi. Så vil du nok måtte dekke dette selv utover 5.års reklamasjonsrett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Burde ikke være noe lyd på tomgang etter lang tur som skulle være tilknyttet DPF normalt sett.

Temp vil som Knuts sier øke, på bakgrunn av det også Knuts nevner, men dette er snakk om i korte perioder og i en viss intervall. Det er ikke slike høye temperaturer hele tiden.

Det vil være en økning når regenerering settes igang og når den er kommet opp i en viss temp og regen. er fullført sluttes den tilleggsinnsprøytningen og tempen faller tilbake til normal.

Det jeg mente med ape kanari på tomgang var ikke tilknyttet noe ulyd(kanskje dårlig formulert fra min side :P ) men får en veldig merkelig hard gange på tomgang og ryker en del svart om jeg drar på etter at den har fått stått en stund.

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg mente med ape kanari på tomgang var ikke tilknyttet noe ulyd(kanskje dårlig formulert fra min side :P ) men får en veldig merkelig hard gange på tomgang og ryker en del svart om jeg drar på etter at den har fått stått en stund.

synes likevel ikke det høres veldig typisk DPF relatert.

Regen er ofte avhengig av flere faktorer for å starte, bl.a temp og belastning ofte, det høres ikke vanlig ut at en regenerering skal drive på på tomgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

synes likevel ikke det høres veldig typisk DPF relatert.

Regen er ofte avhengig av flere faktorer for å starte, bl.a temp og belastning ofte, det høres ikke vanlig ut at en regenerering skal drive på på tomgang.

Ja ikke vet jeg, når den begynner slik er det bare en kort kjøretur med pådrag i motbakker og høyt gir, så er den som normalt igjen

[  ] Ford Mondeo 2.2 STTDCi Titanium X 05-mod

[X] Citroen C5 2.0 HDi 08-mod (citrobængen)
[X] Ford Focus 1.6 TDCi 06-mod.
[X] Opel Vectra B 2.0iCC 96-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det burde være lenger ja, helt klart. Men såfremt det ikke er noe "utvidet garanti" på denne typen hos Audi. Så vil du nok måtte dekke dette selv utover 5.års reklamasjonsrett

Ja ser slik ut. Skal be de om å sjekke det andre du nevnte. Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Ja ser slik ut. Skal be de om å sjekke det andre du nevnte. Takk for svar!

Hvor i landet holder du til? kunne kanskje gjort seg og lese ut feilkoder på bilen og sett om det ligger feil på den som har noe med DPF og gjøre

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...