Gå til innhold

S&S Sort Audi A6 Avant Quattro Sportline 3.0TDI!


rogersolmyr

Recommended Posts

rogersolmyr

Det ble faktisk en Audi A6 denne helgen også. Denne gangen en sort 2006 modell 3.0 TDI Quattro Sportline med utrolig mye utstyr og finesser. Bilen virket i utgangspunktet velholdt, men eier ønsket en salgsshine siden bilen altså skal selges.

Fikk overlevert bilen på jobb i Oslo fredag, og fikk dermed gleden av å kjøre bilen noen mil til Askim.

Når jeg kom hjem fredag ettermiddag var det rett i gang med vask DCN-style og vel så det.

Men først av med skiltene og ta noen bilder. Når det gjelder skiltene var det forresten kul umulig å få løsnet skruene til skiltholderen bak så den måtte få sitte på plass. I alle fall, her er et par bilder før vask.

DSC01919_zps6648a122.jpg

DSC01921_zps21e9e142.jpg

DSC01924_zps0f220d17.jpg

DSC01925_zpsdf1d8768.jpg

DSC01927_zps4a2e22f8.jpg

DSC01928_zps2a51463f.jpg

DSC01930_zps1dcc5c98.jpg

Det var som forventet og det var bare å sette i gang.

Prickbort på hele bilen under vinduer.

DSC01932_zps3c194883.jpg

Felgene fik Rim7.

DSC01934_zps33363d78.jpg

DSC01936_zpsc4495c5d.jpg

Dette fikk virke noen minutter mens jeg fant frem høytrykkspyler og skumkanon. Skumkanonen ble fyllt opp med Bilt Hamper Autofoam. Skumlaget ble lagt ovenpå Prickbort / Surfex HD og Rim 7.

DSC01940_zps77b7cb28.jpg

DSC01942_zps259ece55.jpg

DSC01943_zps0f2f45a4.jpg

DSC01945_zps2d8ec53c.jpg

Noen detaljer fikk litt ekstra oppmerksomhet med en detailbrush.

DSC01946_zps0161abf0.jpg

Etter at skummet hadde fått virket ca 10 minutter spylte jeg av med HT.

Bilen fikk renne av seg litt mens jeg spiste middag. Neste steg var Bilt Hamper Korrosol for å løsne eventuelle metallpartikler som satt igjen.

DSC01949_zps26340b87.jpg

Fant overraskende lite, selv på felgene. Spylte av igjen og satte i gang med håndvask. Brukte Jif Bilshampo i bøtta og en Bilnerden-svamp.

DSC01952_zps0c02ad24.jpg

Ferdig vasket, og vannet lå som forventet helt flatt på bilen. Egentlig ganske fin wetlook dette.

DSC01954_zpsd2e7edc3.jpg

DSC01956_zps377e2887.jpg

Inn i garasjen for tørk og claying.

DSC01957_zps0c67ac2e.jpg

DSC01958_zpsd57e1be6.jpg

Etter at bilen var tørr var det tid for litt inspeksjonsbilder. Og det viste seg snart at bilen hadde blitt utsatt for polermaskin før meg.

DSC01962_zps455ec4ab.jpg

DSC01969_zpsd7a37e70.jpg

DSC01978_zps561c08db.jpg

Slik var mesteparten av bilen.

Lakkmålingene viste som forventet at enkelte paneler var lakkert om igjen (høye verdier) mens andre steder var det normalt. Ikke noe skumle, lave verdier noe sted.

DSC01998_zps968755f6.jpg

Når lakkmålingen var unnagjort var det sengetid for gamle Solmyr, men lørdag morgen var jeg ute i garasjen allerede kl. 0800 :-)

Maskering var et passelig rolig første punkt en lørdags morgen.

DSC01999_zps2106489f.jpg

DSC02002_zps53b6013e.jpg

DSC02004_zpsde25c5d5.jpg

Satte i gang med kombinasjonstesting. Delte opp panseret prøvde mye rart. Sola skinte ute så jeg fikk litt lyst til å ta bilen ut for å se på tilstanden og resultatet av kombinasjonstestingen i sollys også.

DSC02010_zps3d0c8561.jpg

DSC02008_zps56d06121.jpg

DSC02017_zpsc38b264b.jpg

Jeg endte opp med å bruke Scholl S3 gold på grønn Rupes pute. Maskinen som ble brukt var i hovedsak Rupes Bigfoot 21, men på de værste ripene brukte jeg DeWalt roterende. Den gamle Einhell maskinen ble brukt der spot-pad var nødvendig.

Når jeg skulle polere taket syns jeg bilen var litt vel høy, og kom etterhvert på at denne bilen har luftfjæring. Det viste seg at bilen sto på høyeste nivå etter vaskingen.

DSC02022_zps50bed3f2.jpg

Det var bare å trykke på et par knapper så var det hele mer komfortabelt.

DSC02024_zpsb49651b3.jpg

På mindre detaljer kom som nevnt Einhell-maskinen til nytte. Merker at den begynner å få litt lagerproblemer for den lager mye rare lyder nå...

DSC02026_zpsafe5c1b0.jpg

Pianolakken på B-stolpen ble også polert med spotpad og her ble Menzerna FG400 brukt.

DSC02030_zpsd9250d7d.jpg

Alle 4 hjørnene på bilen hadde litt skrubbemerker som måtte få ekstra oppmerksomhet. Ettersom støtfangerne er laget av plast, måtte jeg være forsiktig med varmeutvikling. Men roterende maskin var det eneste som hjalp her. Brukte en medium pute, S3 gold og moderate hastigheter.

DSC02038_zps0eb56385.jpg

DSC02045_zps26f655cb.jpg

DSC02048_zps285d3e8d.jpg

Det ble ikke helt perfekt, men mye bedre.

En ripe på høyre bakdør krevde også en del ekstra oppmerksomhet.

DSC02054_zps606207e6.jpg

Her måtte jeg frem med pussepapiret. Brukte 2000 grit papir på tvers av ripa og 3000 grit papir på tvers av ripene som 2000 papiret laget. Brukte ONR som smøring.

DSC02055_zpsf63e7d0c.jpg

DSC02056_zpse2ef8d42.jpg

Polerte over med Rupes grønn pute og Scholl S3 Gold på Bigfoot 21.

DSC02060_zps6c346e69.jpg

Ripen ble nesten helt borte.

DSC02062_zpse6ca0b76.jpg

Ellers var det veldig lite riper på denne bilen, og det var ikke lett å ta gode 50/50 bilder. Men noen forsøk ble det jo.

DSC02070_zps116a498e.jpg

DSC02086_zps656f8128.jpg

Innimellom trengte jeg en pause fra poleringen, og da ryddet jeg litt i bilen og puslet med andre ting. Man finner altså mye rart.

DSC02091_zps19ffe829.jpg

Mattevask var også en passelig poleringspause-jobb. Her brukte jeg Surfex HD 1:5 og børste.

DSC02095_zpsca521aef.jpg

DSC02098_zps2fbbeb2a.jpg

DSC02099_zps3fd91873.jpg

På en av mattene var det sølt noe maling eller lignende (sikkert noe som satt på en sko) og her måtte jeg bruke en melanmin-svamp (Nano-svamp lignende) for å få løsnet dette.

DSC02101_zpsc61b2f2c.jpg

DSC02102_zps2b6c19ee.jpg

Det ble bra, og mattene ble hengt til tørk.

Fjerning av skiltoblater var også en hyggelig liten puslejobb. Brukte en plastikskrape fra Biltema og Biltema Label Off. Funker gull hver gang.

DSC02104_zpsb2775351.jpg

DSC02105_zpsfc42100b.jpg

DSC02106_zps818476b0.jpg

Men poleringsjobben ventet og jeg vente tilbake til hovedjobben.

DSC02109_zps5f6f1cd4.jpg

DSC02113_zpsc7984220.jpg

Klokka begynte å bli mange, og det var på tide å få noen timers søvn igjen.

Søndag var det litt tyngre å komme ut av senga enn på lørdag. Nå var jeg ikke i garasjen før kl. 0930 og følte at jeg hadde sløst bort masse tid på å sove.....

Men det var bare å plugge til maskinene igjen og sette igang.

DSC02135_zps4d483ae8.jpg

DSC02140_zpsac35dfcc.jpg

Bakstøtfangeren hadde de vanlige ripene som er på nesten alle stasjonsvogner. Her var det ikke mulig å få bort alt, men det ble bedre her også.

Lyktene fikk også en oppfrisking. Brukte medium Über-pad og Menzerna FG400 her.

DSC02141_zps93dc41ae.jpg

Bakluken.

DSC02146_zps2b11bb5c.jpg

Litt håndarbeid ble de også.

DSC02151_zpsf30a253c.jpg

Speilen var helt uten riper, men var rimelig matte.

DSC02152_zpsde236a5d.jpg

Frontlysene fikk samme behandling som baklyktene.

DSC02156_zpsc0800d08.jpg

Etter at jeg hadde tatt hele bilen med Scholl S3 gold ble det en ny runde. Denne gangen med Menzerna FF3000 på den myke Rupes-puta. Dette for å få opp igjen dybden i glansen.

DSC02160_zpsb600ec6c.jpg

Før jeg tørket av dette fjrenet jeg fortløpende maskeringstapen.

DSC02161_zps4b6a4b3c.jpg

Og gikk over listene med Mothers alu og metall-polish.

DSC02162_zps1cde8e86.jpg

Fikk også denne gangen Alexander til å hjelpe meg litt mot å lokke med litt betaling. Han satte inn felgene med Collinite 845. Denne voksen ble også brukt på lakken forøvrig.

DSC02164_zpsea41e153.jpg

Når jeg skulle legge på voksen oppdaget jeg at det var merker etter våtsliping igjen på panseret. Så her ble det en strafferunde. For å være sikker på hva jeg hadde å jobbe med tok jeg en ny lakkmåling her.

DSC02169_zpsd6c86569.jpg

Måtte bruke gul Über pute, Scholl S3 og roterende for å få bort ripene. Gikk over med to runder med Bigfoot etterpå, før jeg vokset på nytt.

Jeg begynte endelig på interiøret.

DSC02166_zpsfcc4ea2f.jpg

DSC02168_zpse3aae77f.jpg

DSC02205_zpsabf6d2d1.jpg

DSC02208_zps3448dfd7.jpg

Setene ble renset med Surfex HD i første omgang.

DSC02210_zps03dc1083.jpg

Tørket godt av dette, og satte til slutt inn setene med Wolf's Leather Conditonier. Dette fikk trekke inn en stund før jeg tørket av overskuddet.

DSC02214_zpse8e6512c.jpg

Frontrutene fikk Rain-X og interiøret ble tørket over med Scholl Purple.

Gummimattne ble lagt på plass og på tide med ferdigbilder.

Interiørbildene ble tatt lenge etter eksteriørbildene (det var for lengst mørkt ut når jeg var ferdig med interiøret), men jeg syns det er hyggelig å samle alle ferdigbildene til slutt, så her kommer de:

DSC02215_zpsd49477b7.jpg

DSC02217_zps5b464441.jpg

DSC02219_zps40f8ca1a.jpg

DSC02220_zps312a1419.jpg

DSC02240_zps9e167233.jpg

DSC02241_zpsf2291ab4.jpg

DSC02246_zps12798338.jpg

DSC02248_zpscfecc55e.jpg

DSC02173_zps981f949a.jpg

DSC02174_zps9ae4e252.jpg

DSC02177_zps6cabde78.jpg

DSC02181_zpsff1e9707.jpg

DSC02184_zpsd24c1b2d.jpg

Dette ble en større jobb enn jeg hadde forestilt meg, for jeg har jo litt problemer med å begrense meg.. Men bilen var altså veldig flott, og morsom å jobbe med. Og bilen er som nevnt til salgs. Den som kjøper denne får etter min mening en fryktelig god bil.

Endret av rogersolmyr
  • DCN Poeng 38

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Du leverer gang på gang. Flott jobb som selvsagt er credverdig :thumbup:

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er min 'ultimate familieracer'-bil, og fikk ikke mindre lyst på en nå :)

Flott levert og cred avgitt!

Liker forøvrig at du teaser med den klokken din ;) Fin kombo med den Natoen!

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Dette er min 'ultimate familieracer'-bil, og fikk ikke mindre lyst på en nå :)

Flott levert og cred avgitt!

Liker forøvrig at du teaser med den klokken din ;) Fin kombo med den Natoen!

Det er kanskje ikke den klokka du tror på bildene. ^_^ Har en Vostok Amphibia på armen her. Klokka tas forøvrig av når det er fare for at den kan komme borti noe på bilen og lage riper.

Litt o.t. men Breitlingen er også flott på Nato:

DSC_0057_zps00a7a8f9.jpg

Og til alle dere andre: Tusen takk for tilbakemeldingene.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er kanskje ikke den klokka du tror på bildene. ^_^ Har en Vostok Amphibia på armen her. Klokka tas forøvrig av når det er fare for at den kan komme borti noe på bilen og lage riper.

Litt o.t. men Breitlingen er også flott på Nato:

DSC_0057_zps00a7a8f9.jpg

Og til alle dere andre: Tusen takk for tilbakemeldingene.

Var den jeg trodde det var :) Men den tar seg absolutt bra ut på nato den og ja!

Vasker bil for terapiens skyld!

[ ] Ford Mondeo 2.0TDCi Titanium S '10-mod.
[X] Ford Focus ST170 '03-mod.
[X] Seat Leon 1.6 Sport '02-mod.
[X] Opel Kadett E 1.6i cab. '89-mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Pen og grundig jobb (og det ante meg at det kom til å knipe med tida denne helga) :)

Takk, Roar. Du hadde en riktig forutanelse der ja...

Nato?

Nato-rem er en type klokkerem som på bildet over.

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Glimrende jobb Roger :)

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

rogersolmyr

Lekker jobb igjen Roger, cred levert.

Glimrende jobb Roger :)

Takk for det gutter!

Swissvax Certified Detailer

Certified Bigfoot System Secialist
Modesta Installer
CarPro Certified Installer

 

Min blogg
Mine produkter

Solmyr AutoDetailings samlede verker.

 

 

Besøk og lik gjerne Solmyr AutoDetailing på Facebook.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...