Gå til innhold

Spørsmål om Meguiars Ultimate Compund.


Nitrius

Recommended Posts

Hei! =)

Prøvde meg for første gang idag på noe polering av bilen. Vasket bilen godt på forhånd med Meguiars NXT Generation Car Wash, tørket godt. Så prøvde jeg meg med Ultimate Compound, for hånd. Problemet mitt forøvrig er at jeg ikke vet hvor lenge man skal holde på før man kan tørke av, og når jeg begynte å tørke av så var det noe plasser Ultimate Compound forsvant lett, mens andre plasser måtte jeg gni skikkelig for at alle restene skulle forsvinne, og hvis jeg holdt på lenge nok med poleringen så begynte væsken å "flasse" virket det som.

Etter det jeg har sett på videoer så virker det som de ganske så lett får tørket av Ultimate Compound, men følte ikke det var tilfellet her. Nå har jeg i ettertid sett at det kan være lurt å gå på med Clay Bar etter vasken, men vet ikke om den hadde gjort prosessen noe lettere for Ultimate Compound?

Er som sagt helt fersk, men gikk til innkjøp av Meguiars NXT Generation Car Wash for vasken, Meguiars Ultimate Compound for "poleringen" og Meguiars HI-Tech Yellow Wax for beskyttelsen til slutt, samt en del microfiberkluter/håndkler, microfiber mitt, og polering pads. Men etter å ha lest litt rundt her nå så kan det virke som jeg muligens har bommet litt?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Clay etter vask er ikke dumt.

UC kan du jobbe til er klar, ikke overdriv bruken av den, lite på padsen går langt.

Du er ikke langt fra mht komboen der, men prickbort og ironx er også anbefalte produkter til pre polish vask, da har du fjernet mye, det lille som er igjen tar du lett med clay

  • DCN Poeng 1

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser nå idag, som solen er oppe, at ble en noe skjolder/hologrammer i panseret, eller hva jeg skal kalle det. Er det bare å polere oppå dette igjen for å få det bort? Eller må jeg nå ha noen andre produkter for å få det fint igjen?

Og regner med at det ikke er noe lur ide å starte med noe polering så lenge solen er oppe? Så sant man ikke finner noe skygge?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt at jeg har sett noen bilder av biler som ikke ser ut i solskinn etter at noen har brukt UC for hånd, det så nesten ut som om noen hadde laget hologrammer med roterende.

Jeg tror denne bør/skal helst brukes med DA maskin, noen kan sikkert korrigere meg om jeg husker feil :)

Edit: Sjekk ut post nr.5 på første side i denne tråden: http://www.detailersclub.no/forum/topic/10466-nybegynner-poleringskjolder-hjelp/

Endret av trogha
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener bestemt at jeg har sett noen bilder av biler som ikke ser ut i solskinn etter at noen har brukt UC for hånd, det så nesten ut som om noen hadde laget hologrammer med roterende.

Jeg tror denne bør/skal helst brukes med DA maskin, noen kan sikkert korrigere meg om jeg husker feil :)

Edit: Sjekk ut post nr.5 på første side i denne tråden: http://www.detailersclub.no/forum/topic/10466-nybegynner-poleringskjolder-hjelp/

Hmm, står nå på baksiden av den kan brukes for hånd, og har jo sett noen par videoer på youtube hvor folk bruker produktet for hånd og utfallet ser ut til å bli bra, selv om man ikke får med alt av detaljer på filmen.

Men uansett, vil jeg gjøre ting vondt verre om jeg prøver meg på en poleringsrunde til?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes UC er en grei og billig polish. Brukte denne for noen år siden før Scholl osv. og den fjernet riper ;) Ikke like brukervennlig som Menzerna, Scholl og Swissvax, men absolutt bedre enn det meste fra Turtle og Autoglym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Ulitmate compound skal være veldig lett å fjerne. Mulig du har kjørt på så det ble for varmt? (enten for høy hastighet på maskin, eller hatt veldig varme panel hvis bilen har stått i sola)

Ikke poler i sola med UC. Finn deg et sted med skygge, helst under tak.

Hvis du skal polere vekk hologrammer, bruk en pute som er mindre røff og helst en polish som er mindre grov. (feks meguairs swirl-x)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å prøve på nytt, det værste som kan skje er vel at du må gå over med maskin og finpolish for å fjerne spor/skjolder etter UC. I beste fall blir det strøkent etter en ny runde :)


Ulitmate compound skal være veldig lett å fjerne. Mulig du har kjørt på så det ble for varmt? (enten for høy hastighet på maskin, eller hatt veldig varme panel hvis bilen har stått i sola)

Ikke poler i sola med UC. Finn deg et sted med skygge, helst under tak.

Hvis du skal polere vekk hologrammer, bruk en pute som er mindre røff og helst en polish som er mindre grov. (feks meguairs swirl-x)

Han har ikke brukt maskin, kun håndmakt, står i første post :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe maskin, tenkte jeg skulle prøve for hånd først for å se hvordan det blir, men blir nok en maskin etterhvert.

Har en anelse om at disse skjoldene/hologrammene kom fordi jeg brukte såpass med makt for å tørke bort poleringen, for det jeg har sett av videoer så tørker de bort UC ganske enkelt.

Ellers, når jeg påfører UC på Meguiars paden, blir en liten sirkel rundt for mye? Og når jeg begynner å polere, så skal jeg polere helt til UC blir blank på bilen før jeg tørker vekk? Og bakpå flasken står det at jeg skal bruke sirkulær bevegelse, regner med at det er riktig?

@trogha: Det bilde har jeg faktisk sett, fant det når jeg drev å søkte litt igår, så skummelt ut, men er langt ifra så ille her. Har bare tatt panseret på bilen, og store deler av panseret ble bra, men er noen få plasser i midten av panseret, kan vel nesten fange det i en firkant på 30X30cm ca. som ser ut til å lignede noe på det bilde.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har brukt makt for å fjerne produktet er det stor sjanse for at du har laget "skjolder" som synes godt i sola. Gå over på nytt, hvis produktet sitter godt noen steder løser likt likt, ta på en dråpe til med produkt og jobb lett inn. Da burde det være lett å fjerne :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er ikke noe vits å prøve å fjerne produktet før overflatet er tilnærmet blank? Prøvd meg litt nå, men sliter fortsatt med å få fjernet noe av produktet, blir liksom alltid igjen litt, kan få det bort om jeg gnir hardt nok, men da lager jeg sikkert bare mer skjolder, så prøver å unngå det.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Høres ut som du har lagt for mye produkt.

Kjøp en billig maskin, da får du sikkert ordnet opp i dette.

To hodet maskin på biltema eller clasohlson koster ikke stort (ca 350kr) og er greit å begynne med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når poleringsmiddelet brytes ned blir det ofte gjennomsiktig, men i hvor stor grad det skjer kan være litt avhengig av både lakken og energien i påføring. Mange polisher kan være ekle å fjerne når de er bare halvveis brutt ned, og i ytterkanten av området man jobber på så er det også ofte umulig å få alt blankt. Det er ikke noe galt i å bruke litt vann/IPA-miks for å hjelpe til på vrien polish. Men bare vær klar over at det blir et helsikes søl om det er mye/tykt lag poleringsmiddel du forsøker å fjerne på den måten ;)

...o.O... småbarnsmor ...o.O...

 

'13 BMW F31 316d og en  '00 BMW E46 323Ci 
x12 Volvo V50 D2, rød (612) - solgt etter 49.365km
x05 BMW E87 118i, sparkling graphite - solgt etter 47.331km
x87 BMW E30 325ix, "sort" (lachsilber originalt) - solgt etter tur/retur Gol
x07 Toyota Avensis stv 2.0 D-4D, blå metallic - solgt etter 5950km
x01 Toyota Yaris 1.0 VVT-i, sort metallic - solgt etter 143.348km
- mangler fremdeles en søt sportsbil
Loggen. S&S: V50, E61, 340R, 996, A3, Mazda2, X5, Lotus Europa, E87, Golf Stv, V70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde med litt UC på dette "håndkle" jeg har brukt til å tørke med, er Meguiars Supreme Shine Microfiber Towel om jeg ikke husker feil, og må si at det virket en smule enklere å få av produktet igjen da, men til gjengjeld så virker det ikke som det blir like godt "gnidd" inn i lakken som med paden.

Men ellers, hvis det blir igjen litt produkt etter poleringen og tørk, så skader det ikke å prøve med litt vann på håndkle for å tørke av alt? Eventuelt blande vann med isopropanol, vil det si 50/50?

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...