Gå til innhold

Trenger bærearm til galant! Haster!


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

Står hos Simen og herjer med forestillingen og trenger nedre fremre bæream (den rette, ikke buede), venstre side foran (evt høyre, i verste fall) til Mitsubishi Galant 8G, 2003-modell, da vi har klart å ødelegge to stykker... Vi har en til på delebilen hans, men hvis den ikke samarbeider trenger vi en ny, helst i kveld.

Hvis noen har, eller kjenner noen i Haugesund/Karmøy/omliggende områder som har, setter jeg stor pris på tips. Jeg er i området til i morgen (og i hele morgen om det må til), men må være hjemme igjen søndag kveld og helst med bil...

Hjelp!

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mekker i helgen igjen, trodde du hadde lært? ;)

Beste jeg kan bidra med bortsett fra skitprat er vel å lufte etterlysningen videre til skrotnissene på vccn.no, utrolig hvor mye rart enkelte der sitter med også av ikke-volvo ting :)

Edit: Og lykke til forresten!

Endret av hgnubel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ordnet seg, fikk løs høyre bærearm fra delebilen min og den sitter nå montert på venstre siden av bilen hans. Men de så temmelig like ut så det går nok fint, hvertfall å kjøre hjem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mekker i helgen igjen, trodde du hadde lært? ;)

 

Beste jeg kan bidra med bortsett fra skitprat er vel å lufte etterlysningen videre til skrotnissene på vccn.no, utrolig hvor mye rart enkelte der sitter med også av ikke-volvo ting :)

 

Edit: Og lykke til forresten!

Jeg nekter å lære av mine feil! ;) Men kan ikke akkurat ta fri fra jobben på dagtid for å skru bil heller...

Men som Simen skrev ordnet det seg til slutt. Blir å kjøre med feil bærearm til neste lønning og handle ny for riktig side. Innen da har jeg sikkert glemt hvor jævlig jobb det var også, slik at jeg prøver meg på jobben selv igjen :P

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvom bærearmen var rett har vi konkludert med at den burde byttes snarest allikevel, selvom vi fikk den på. Bærearmen går ut til en slags gaffel/kyllingbein som holder demperen i bunn, og denne bærearmen sitter i bunn av denne gaffelen igjen. Med høyre bærearm på venstreside ble kyllingbenet litt skjevt, slik at vi måtte presse den ganske mye for å få den til å stå rett opp og få på demperen oppi den. Ser for meg at denne gir et konstant press på demperen og vil tro det er lite gunstig både for bærearmer og demper. Vi klarte hvertfall å montere coilovers foran på bilen hans da, tilslutt. Bak måtte vi gi oss etter flere timers banking med kraftig smihammer, den siste demperen ville ikke rikke seg.


IMG_4057.JPG?m=1377452265


Litt for lav foran iforhold til bak ja. :P Forøvrig var det, forutenom alle hindringene, morro å skru litt bil med deg Christer. Og takk for delebyttehandelen, tror jeg blir fornøyd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Da er jeg hjemme igjen, og alt er vel. Dvs, har vært hjemme i snart tre timer allerede. :) Bilen ble mye bedre å kjøre med coilovers foran. Mye mer responsiv og mindre gyngete, men det var tydelig noe i forestillingen som ikke likte røskingen fra i går. Mye klunkelyder, særlig fra venstre side, litt fra høyre og litt fra demperen bak som fikk regelrett pryl. Neste steg er jo da å skru den opp 1-1,5cm foran og få på coilovers bak også, men er i tenkeboksen på om jeg skal gjøre det selv eller få noen til å gjøre det for meg... Kom også til å tenke på at vi gjorde det helt feil bak da vi dengte på demperen - vi jekket den opp, mens vi skulle jekket den ned for å få mindre press rundt øyet på demperen - slik vi gjorde da vi skulle ha på igjen originaldemperen på venstre side... Blir vel en bestilling på bærearmer på neste lønning, som sagt. Kjenner dog på kroppen at jeg ikke har veldig lyst å ta den jobben en gang til, men tror nok det vil være mye lettere når alle delene som skal på er helt nye.

Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Ser heller ut som den er for høy bak i forhold til foran ;)

Nei, den er for lav foran.

Høyden som var på bilen før coilovers var i mine øyne perfekt. Kunne kanskje fått den bittelitt lenger ned bak, men da snakker vi om en halv centimeter eller så.

Vi skrudde de fremre opp 1,5cm før montering, og da ble det som på bildet. Skal ta meg en kveld og skru dem opp ca 1-1,5cm til sånn at jeg får samme høyden igjen foran, og så må jeg få på de bak... og da må jeg finne på noe lurt. Tror kanskje jeg skal snakke med mekanikeren og høre om vi kan ta det sammen i garasjen hans en kveld, men da må jeg ha komplett bakstilling høyre side i bakhånd i verste fall - helst allerede demontert, slik at det ikke går med tre timer på å demontere fra en delebil :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

En kveld en ukedag du kan avspasere dagen etter om nødvendig... ;) Men ja, er vel enig i at bilen hadde riktig høyde før.

Tror kanskje ikke det er veldig mange som monterer coilovers for å beholde høyden på bilen dog :)

Jeg liker jo å skille meg ut litt :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente bare forholdet mellom akslingene er for stort, liker når det er ca like mye rom i hjulbuene foran som bak. Slik så det ut før vi satte igang, er enig i at dette er en fin høyde (har samme senkesett på min bil tror jeg (?))


IMG_4015.JPG?m=1377454687

Da er jeg hjemme igjen, og alt er vel. Dvs, har vært hjemme i snart tre timer allerede. :) Bilen ble mye bedre å kjøre med coilovers foran. Mye mer responsiv og mindre gyngete, men det var tydelig noe i forestillingen som ikke likte røskingen fra i går. Mye klunkelyder, særlig fra venstre side, litt fra høyre og litt fra demperen bak som fikk regelrett pryl.


Bytt bærearmen på venstre side, og stabstag på andre siden som er delvist løst. Kanskje du skulle tatt den med deg allikevel? Jeg har jo en som er forholdsvis ny og i perfekt stand..

Endret av Simen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Stabstaget der ble løsnet litt på, ja, stemmer... Mulig det er det som lager lyder da.

Men ja, bærearmen må byttes. Var voldsomt med klunking i morges på vei til jobb, siden veiene jeg kjører på til vanlig er i noe dårligere forfatning enn E39 over Stord (uten at den er voldsomt bra hele veien heller). :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsøk lavprisdeler.no leverer dagen derpå 85 i frakt, foreløbig ligger det bare et forespørselskjema på websiden, prisene og kvaluteten er god, min bror skulle ha bærearm til volvo den lå på 1400 hos bcb.no , veil var 1300 hos dem. med 2 års garanti .

De har deler til alle bilmerker. Prisene er gode og kvaliteten er høy, Blir ikke bedre enn det :)

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Har sittet og sett litt på priser på bærearmer nå.

japsedeler.no: 5 bærearmer foran (øvre høyre ble byttet for en måned siden): 5512 kroner

skruvat.no: 5 bærearmer: 5 939 kroner pluss frakt

Komplett forstillingssett med 6 bærearmer (øvre h/v, fremre nedre og bakre nedre h/v s) fra Polen: 1000 kroner + frakt + mva, ca 1500 kroner (så da kan jeg kjøpe to sett og bytte på konebilen også, og kjøpe to stabilisatorstag fra Skruvat til 161 kroner stykket).

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...