Gå til innhold

TEST: Blandingsforhold, Foamlance/Nilfisk C115.3


efurd

Recommended Posts

I mangel på bra bilpleievær (det var sol....) så fant jeg ut at jeg skulle teste min nye foamlance og hvor mye vann i forhold til såpe den leverer med min Nilfisk C115.3. Håpet var å finne rett blandingsforhold til blant annet Autofoam og evt andre såper om jeg skal bruke det.

Jeg leste en tidligere test og benyttet samme fremgangsmåte, 1L vann i såpeflasken og så spylte jeg i vaskebøtten til flasken var tom. Enkelte har diskutert om justering på spredningen har noe å si på blandingsforholdet så jeg tok en raskt test av dette også.

Det som overrasket meg litt var at det å stramme justeringskruen på blandingsforholdet (mot minus) faktisk øker mengden såpe i forhold til vann. For meg virket det mest logisk at det ville være åpning og pluss som betydde mer såpe, men det er altså mengden vann i forhold til såpe en justerer og ikke motsatt.

Resultatene er som følger ("liter såpe" : "liter vann"):

  • Helt stengt justeringsskrue (helt mot minus) + spredningsdyse helt åpen
    • 11,5L i bøtte, altså 1:10,5
  • Helt stengt justeringsskrue (helt mot minus) + spredningsdyse med 1mm åpning
    • 10,5L i bøtte, altså 1:9,5

Som en ser har altså åpningen på spredningen også en betydning, men jeg vet ikke hvordan dette vi si utover resten av skalaen. Har ikke gjort noe videre testing utover dette, men har brukt 1mm åpning på sprederen ettersom jeg tror det er denne innstillingen jeg kommer til å bruke. Gjentar resultatet slik at vi får en samlet liste med alle resultatene:

  • Helt stengt justeringsskrue (helt mot minus) = 10,5L i bøtte, altså 1:9,5
  • Helt stengt justeringsskrue + 0,5 runde mot pluss = 18,0L i bøtte, altså 1:17
  • Helt stengt justeringsskrue + 2,5 runde mot pluss = 50,0L i bøtte, altså 1:49
  • Helt åpen (dette tilsvarer ca 5 runder fra helt stengt) = 66,7L i bøtte, altså 1:65,7

Jeg kan altså ikke oppnå 1:100 (autofoam) ved full flaske og full åpning, det nærmeste jeg kommer er 1:66 og blandingen vil bli for sterk med denne fremgangsmåten.

Ved de to siste resultatene så gikk det så tregt og ble så mye vann at jeg målte hvor mye vann jeg hadde og hvor mye "såpe" jeg hadde igjen etter en stund, og regnet med så frem til hvor mye det ville tilsvare ved forbruk av 1 liter såpe.

Som det kom frem i den tidligere testen (husker ikke hvem som hadde lagd den ut), så er justeringsskruen ikke lineær. Det er derfor vanskelig å gjette seg frem til hvor mye såpe i forhold til vann en får ut, om en ikke har tatt en test som et utgangspunkt. Ser det er flere som skriver at de skummer med rent produkt i flasken og så justerer de til ønsket mengde på skruen... men uten å vite hvor mye som leveres av skumkanonen så har en egentlig ikke peiling på hva blandingsforholdet er og da er det jo lett å enten bruke for mild blanding eller for sterk blanding (antar at sistnevnte er mest vanlig).

Med utgangspunkt i at skumkanonen leverer 1:10 på helt stengt(runder av for enkelhets skyld), så trenger jeg altså et blandingsforhold på 1:10 i flasken for å får Autofoam på 1:100. Jeg vet ikke hvor sterk denne såpen er og om det har mye å si om en bruker for sterk blanding, men ut i fra det jeg har lest så er hvertfall CG CWG ganske sterk om en blander mye såpe i.

  • Ut i fra det som står på CG CWG flasken så skal det være 30 ml per 15L vann, som tilsvarer 2 ml per liter vann = 2:1000 og med skumkanonens 1:10
    • så må jeg blande 20:1000 = 20ml såpe med 980ml vann for å få et blandingsforhold på 2:1000 ut av skumkanonen (?, høres latterlig lite ut, rett meg her om jeg har feil) .
  • Og på sterk vask så er det 70ml per 15l -> 4.7ml per liter vann
    • -> 47ml per liter vann i såpebeholderen, som er i underkant av 1,5cm i såpebeholderen.
    • Dette er det samme blandingsforholdet som ONR skal ha ved vasking.

Vet ikke om jeg kommer til å bruke noe annet enn Autofoam i skumkanonen, men jeg har ihvertfall innsett at såpene er veldig drøye i bruk om en skal følge blandingsforholdet som er anbefalt av produsenten.

edit: endret litt på tekst. PS: FoamLance levert fra ScandicShine (via Alien Autospa)

Endret av efurd
  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil autofoam i en blanding på 1:66 være stygg mot LSP da?

Det kan jeg egentlig ikke uttale meg om, er helt fersk i gamet. Men anbefalt blandingsforhold er jo 1:100 så 1:66 er jo vesentlig sterkere. ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...