Gå til innhold

Lakk på sort Porsche Carrera 4s 2007


erikstein

Recommended Posts

erikstein

Skal i gang med en godbit i helga :)

En kamerat har dratt til, og anskaffet seg overnevnt bil. Den har selvsagt mye vaskeriper, men ingenting som ikke lar seg korrigere.

Tok noen testrunder forrige helg, og ble ikke klok på den.

Bilen har ikke metallic så vidt jeg vet.

Problemet er at etter 3 steg der vi kjører f.eks s3 på gul scholl (roterende) s17 på lillascholl (flexDA) samt S30 på orange scholl på DA så sitter det ofte en del mikroriper igjen.

Bilen har original lakk på alt utenom panser som ble lakkert grunnet en skade.

Forslag til komboer som funker på bilen om noen har erfaringer med tilsvarende lakk hadde vært kjekt..da spesielt fremgangsmåter :) Jeg antar at det har noe med teknikken her?

En tanke som har falt meg inn er at vi kan ha buffet av polish for tidlig etter korrigering mtp. varme. Jeg målte panelet til ca. 30 grader før jeg buffet av. Temp under korrigering var 45-55 grader. Er temp for høy?

Har følgende tilgjengelig av polish og pads:

1. Scholl s3, s17 og s30 + scholl pads

2. Alt fra SW (strong, medium, cfp og cf finish)

3. Alt fra Rupes + rupes pads

4. Alt av uber pads

5. CG polish (v32, v34, v36 og v38)

Maskiner:

Flex roterende

Flex DA

Rupes LHR 15

"Vanlig" DA maskin aka Kestrel DAS 6 Pro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Mikroriper er lett å fjerne :) Omtrent hva som helst av milde produkter kan brukes på mange lakker.Untatt de mest vriene, da er det meste vanskelig.Orange Scholl pad og S30.Medium press og medium hastighet+ på flex DA må da kunne ordne opp i dette ;) Grunnen til medium press er at det skal ta litt.Grunnen til middels hastighet er at det ikke skal ta for mye og gå tørt for fort.Bare å kose seg å kjøre på.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Les Meringdal sin S&S på samme type bil. Ble lagt ut for en ukes tid siden. :)

Ble vel ikke mikroriper på den? Brukte samme kombo men DA han.Det blir noe veldig annet :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jada, det blir jo absolutt noe annet. Men da kunne han jo lest hans fremgangsmåte og kanskje endret sin egen. Det var jo ikke akkurat utstyrsmangel her! :)

Sant det :)

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Aha, folk er "redd" for roterende på den type lakk. Var jeg ikke klar over :)

Av alle komboer jeg prøvde, var ikke lilla scholl og s17 på DA en av dem faktisk..

Blir spennende i ettermiddag! Satser på noen bilder og kanskje en liten ss om vi husker det. Blir alltid så ivrig at vi glemmer bilder :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tok en helsvart 996 for en stund siden.

SS kan leses her: http://www.detailersclub.no/forum/topic/17016-s-s-2001-porsche-911-turbo/#entry338260

Vi slet litt med microriper etter buffing.

Det endte med tur til swissvax for å kjøpe nye, gode MF.

Buff heller flere ganger med veldig lite trykk på mf, enn å ta i for mye.

Det er nitidig arbeid med slik kranglete lakk...

Lykke til! Håper du deler resultatet her inne etterhvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Helga er over, bilen er lagt på hat (bare lakken, ellers er den gøyal å kjøre :P )

Et lite sammendrag slik at folk kanskje kan komme med noen tips.

Vi var 2(!) stk fra fredag til søndag som slet med denne bilen.

Før noen sier noe, vi er amatører, men jeg innbiller meg at jeg har en viss teoretisk forståelse.

Tok for en tid tilbake en Sort 99 SL med samme type lakk, det gikk helt fint, det var mikroriper der også, men det rydda jeg greit unna med DA, grønn uber og S30. Denne bilen derimot...

Dag1: Vask DCN style + fylling av steinsprut.

Dag2: Våtslip (vi fikk lakken fredag, derfor dagen derpå) og korrigering.

La oss si det slik, den er OK å korrigere, alt av vaskeriper/våtslipemerker/RDS forsvant uten problemer, men det etterlot en del holos og mikroriper. Vi tenkte ikke nevneverdig over det da vi regnet med at det ville gå fint senere.

Kombo ved grovpolering ble etter en del prøving og feiling: Rupes LHR15 + grønn pad og Zephir. Grunnen var at den lot oss jobbe lenge uten å tørke ut men etterlot jevnt over en del mikroriper + holos. Andre komboer og maskiner ga ikke oss samme

resultat. Det berømte "s17 på¨lilla pad" trikset syntes ikke vi funka spesielt bra. Ei heller alt fra SW eller Scholl.

Som andre steg (planen var 3 steg med blå uber og SW Finish som siste steg før voks) ble vi aldri fornøyd med.

Dette har vi prøvd på DA, Flex DA og Roterende

Blå/grønn uber, orange scholl på s30 + s17 + SW CFP og Finish. Fortsatt riper og holos

Alle komboer jeg klarte å mikse sammen på Rupes (utenom blå). Fortsatt riper og holos.

Teknikker: Lavt turtall på DA, så vidt nær lakken, samme med flex DA og roterende. Høyt turtall og så vidt press. Middels turtall og lavt/mye press.

La oss si det sånn, dere skjønner problemet...jeg har lest alt av SS som jeg har funnet, både ØHN, TCS (Tommy?), Meringdal + alle dere andre.

Bruk av diverse kluter (nye som brukte) med kort eller lang fiber ga ikke ønsket resultat.

Hjelp? :wacko:

Det vi ikke har prøvd som vi vurderer å kjøpe inn er Menzerna og SW pads.

Eventuelt om det er noen som kan gi oss et lite privatkurs i området Oslo/Grenlandsområdet. Vi betaler selvsagt noen hundrelapper for en time eller to av din tid. Utstyr har vi eventuelt selv.

Endret av erikstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som sagt, mener jeg leste en viss BAS hadde roterende, blå Uber og menzerna FF4000 på en slik etter mye prøving og feiling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Hva med CFP Regular på medium- eller polishpad fra Menzerna? Tok akkurat en sort Avensis, hvor det meste annet lagde holos, gul medium pad.

Brukte roterende maskin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

erikstein

Neopad? aldri hørt om...finnes det noe tilsvarende hos andre? Scholl, uber, rupes, SW?

Er det noe mer du kan si? Avslutte på 600 med lite press..hva med maks? og antall pass?

Jeg må ha ting med t-skje!

Bah, da må jeg handle inn Menzerna-puter også...hehe.

Har jo snart handla ekstra produkter lik verdien på bilen.. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...