Gå til innhold

Holdbarhet på voks...


JohanR

Recommended Posts

God søndag alle DCN'ere! :)

Har en problemstilling som jeg gjerne vil lufte for dere, og forhåpentligvis få noen svar på..

Jeg har en meget sterk følelse på at ingen vokser holder spesielt godt på min 2003 modell Golf (denne).

I vår (april) polerte jeg bilen for å få et perfekt utgangspunkt før voks. Valget falt da på Nattys Paste Blue Wax. På denne tiden fikk jeg lappen og bilen rullet 1000 km første uken med lappen, på tørre og fine veier! Bilen ble vasket på DCN-måte med skumkanon og håndvask kun når det har trengtes. Av avfetting ble det kun brukt surfex, selvfølgelig svak!

Bilen beadet forferdelig dårlig etter 1 mnd, og jeg valgte derfor å legge Collinite 476, som jeg da hadde brukt på en del biler som jeg hadde shinet, og som jeg hadde lest mye positivt om (utenom lukten...) Bilen ble strippet for det som var av voks (ikke mye igjen) og det ble lagt et lag 476.

476 la jeg i mai, og i juli synes jeg allerede den prellet dårlig ved vask.. og den som jeg hadde lest så mye bra om.. Innkjøp ble da gjort og AG sin HD WAX (som jeg hadde lest ekstremt mye bra om) ble handlet inn og bilen ble strippet for det som var av dritt og lort! HD WAX ble lagt den 21 juli og allerede NÅ preller den dårlig på steder (under en mnd siden)

Har vasket med prickbort en gang (etter kjøring på nylagt asfalt, nedre paneler helt rue) og kun med utblandet surfex..

Jeg nevner:
- Bakluke har INGEN tendens til prelling
- Nedre paneler på dører (begge sider) har ingen tendens til prelling
- Tak preller litt (der ligger fortsatt 476)
- Panser synes jeg preller fint, men trodde HD WAX skulle være bedre!
- Framskjerm førerside preller helt ok
- Framskjerm passasjerside er nesten helt død
- Framfanger preller ok
- Bakfanger preller dårlig
- ''Stolpe'' mellom bakdører og bakluke preller bra, uten rundt hjulbuen

Er det jeg som gjør noe helt feil, er lakken helt feil? Kan bilen være omlakkert? (Har ikke PTG...)
Burde jeg gå over bilen med finpolish for å få helt frie flater, for å så legge HD WAX?

Er veldig kjedelig for en bilpleieentusiast å se at voksen på egen bil svekkes så ekstremt fort... Innspill tas imot med STOR takk! :)



(Om noen har en sample av Swissvax Shield eller lignende Swissvax-vokser med god holdbarhet, gjerne ta kontakt på PM, kanskje jeg vil gi en eksklusiv voks et forsøk også!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

De siste gangene du vokset bilen, polerte du da lett over for og lage heft for voksen først?

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Virker som om det ikke er voksen som er problemet, men prep?

Ja det skal jo gi bedre heft med en runde polish/pre-wax.

Kjedelig når det ikke blir helt som forventet!

Håper det ordner seg:)

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De siste gangene du vokset bilen, polerte du da lett over for og lage heft for voksen først?

Nei.. jeg gjorde ikke det! Her problemet ligger?

Er bilen vasket? Skitt perler dårlig...

Hehe, glemte den detaljen! Vasket så ofte som det trengs for å ha ren bil omtrent hele tiden:) 1-2 ganger per uke!

Virker som om det ikke er voksen som er problemet, men prep?

Ja det skal jo gi bedre heft med en runde polish/pre-wax.

Kjedelig når det ikke blir helt som forventet!

Håper det ordner seg:)

Ja, begynner å lure på dette.. spørs om jeg må kjøre over med en runde polish og surfex for å gi bedre heft! Har ingen typer pre-wax (tror jeg), forslag til dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lena Kristin

Jeg bruker ikke wipedown annet enn for og sjekke etter holos etter polering, når jeg ser att det er holofritt, blir det ikke noe wipedown på resten.

Nanolex Approved Detailer

Certified Scholl Consept Detailer

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal jeg få prøve å få gjort dette i løpet av uken! :) (rolig skolestart forhåpentligvis..)

Skal oppdatere i showcasen etterhvert! Tusen takk for svar :)

Endret av JohanR
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Som de andre her sier så hjelper det å få ett godt grunnlag under! :) Men sørg også for å slå i en ekstra skvett vann i flaska med surfex. Det skal utrolig lite til med surfex for å få bilen ren. Kjenn også med en liten fingertest om det er nupper på disse områdene som ikke preller. Dersom det er nupper/skitt så preller det ikke.

Dette har jeg testa en del på en hvit bil jeg fikk skitne til og vokse og skitne til igjen. På hvit bil ser man den hinnen med skitt etter hver eneste vask. Denne hinna hindrer voksen i å prelle, og vises kun på hvite biler. Mange ganger når du tror bilen er ren, så er hinna der fremdeles. Handvask er derfor viktig for å få bort denne, eller surfex. I dette tilfellet er handvask ett godt alternativ, da for å slippe å strippe voksen for mye :)

Oppdater oss om hvordan det går. HD Waxen skal jo vare utrolig mye lengre. Jeg kjørte en poll på de bilene jeg polerte i fjor, og der svarte kun 1 av 15 at han merket dårlig prelling 0>2 mnd. De fleste lå imellom 6 og 8 mnder, og 1 stk 1 merket prelling ett år etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Høres ut som du har akkurat samme problem som det jeg har. Alt av vokser jeg har prøvd blir dårlig etter ca en mnd. I noen tilfeller ser jeg forskjell allerede etter første berøringsvask. Dette har jeg filmet en gang, men finner ikke filmen igjen akkurat nå.

En gang i vinter har jeg fått Shield til å vare 3 mnd. Dette har jeg kun fått til den ene gangen. Da ble voksen lagt på jobben og jeg kjørte rett ut i vinterværet uten herdetid.

Har laget en tråd om dette jeg også, men har ikke funnet årsaken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som de andre her sier så hjelper det å få ett godt grunnlag under! :) Men sørg også for å slå i en ekstra skvett vann i flaska med surfex. Det skal utrolig lite til med surfex for å få bilen ren. Kjenn også med en liten fingertest om det er nupper på disse områdene som ikke preller. Dersom det er nupper/skitt så preller det ikke.

Dette har jeg testa en del på en hvit bil jeg fikk skitne til og vokse og skitne til igjen. På hvit bil ser man den hinnen med skitt etter hver eneste vask. Denne hinna hindrer voksen i å prelle, og vises kun på hvite biler. Mange ganger når du tror bilen er ren, så er hinna der fremdeles. Handvask er derfor viktig for å få bort denne, eller surfex. I dette tilfellet er handvask ett godt alternativ, da for å slippe å strippe voksen for mye :)

Oppdater oss om hvordan det går. HD Waxen skal jo vare utrolig mye lengre. Jeg kjørte en poll på de bilene jeg polerte i fjor, og der svarte kun 1 av 15 at han merket dårlig prelling 0>2 mnd. De fleste lå imellom 6 og 8 mnder, og 1 stk 1 merket prelling ett år etter.

Etter vask kjenner jeg ingen nupper, da etter utblandet surfex og håndvask- men jeg skal gi det et forsøk med ekstra vann i surfex når jeg har fått vokset igjen! :)

Høres ut som du har akkurat samme problem som det jeg har. Alt av vokser jeg har prøvd blir dårlig etter ca en mnd. I noen tilfeller ser jeg forskjell allerede etter første berøringsvask. Dette har jeg filmet en gang, men finner ikke filmen igjen akkurat nå.

En gang i vinter har jeg fått Shield til å vare 3 mnd. Dette har jeg kun fått til den ene gangen. Da ble voksen lagt på jobben og jeg kjørte rett ut i vinterværet uten herdetid.

Har laget en tråd om dette jeg også, men har ikke funnet årsaken.

Sitter å leser gjennom tråden nå, blir ikke mye klokere jeg heller..

Regner med du også har polert og lagt voks på clean overflate, flere ganger? Jeg får vel gi dette et forsøk uansett... Er det på den røde volvoen din det er snakk om at dette skjer? Den er vel nylakkert i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er til hjelp kan jeg godt ta en film av hele bilen etter neste vask, slik at jeg skikkelig får vist forskjellen. Er det virkelig kun forarbeidet det ligger i?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Nå fant jeg filmklippet som jeg snakket om. Legg merke til hva som skjer med vannet allerede etter første berøringsvask.

th_FILE0027.jpg

Første avspyling legger det seg ikke noen hinne etter avspyling. Så fort jeg har berørt lakken så legger vannet seg litt. Det forsvinner ganske fort, men likevel synes jeg at det er rart at dette skjer etter 1 berøringsvask.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fant jeg filmklippet som jeg snakket om. Legg merke til hva som skjer med vannet allerede etter første berøringsvask.

th_FILE0027.jpg

Første avspyling legger det seg ikke noen hinne etter avspyling. Så fort jeg har berørt lakken så legger vannet seg litt. Det forsvinner ganske fort, men likevel synes jeg at det er rart at dette skjer etter 1 berøringsvask.

Og slik skal det ikke være i mine øyne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Nå fant jeg filmklippet som jeg snakket om. Legg merke til hva som skjer med vannet allerede etter første berøringsvask.

th_FILE0027.jpg

Første avspyling legger det seg ikke noen hinne etter avspyling. Så fort jeg har berørt lakken så legger vannet seg litt. Det forsvinner ganske fort, men likevel synes jeg at det er rart at dette skjer etter 1 berøringsvask.

Konklusjonen her må jo være at bilen din liker vann :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...