Gå til innhold

Øreplugger til iPod og mobil


bjorke

Recommended Posts

Jeg har slike små propper fra Sennheiser, betalte vel hmm kr. 600 for dem, og de har skikkelig lyd med fyldig bass, ren klar lyd, god diskant også, uten at den blir for skarp. Jeg sliter dog, uansett type og pris, å finne et sett som passer skikkelig godt inn i øregangen min, selv om de fleste dyrere settene fås med 2-3 forskjellige størrelser på "proppene"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd de du mener fra Sennheiser tror jeg, og de passet bra i øret syntes jeg. Er jo en hel verden unna vanlige typer som bare ligger i øret. Lyden var bra den, men lurer på om den kan bli enda bedre uten å betale 2000...hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil du ha plugger du putter inn i øret, eller utenpåliggende høretelefoner? Vil fraråde deg kjøp av plugger som dyttes inn i øret, da det er lettere å få hørselsskader gjennom slike. Etter hva jeg har hørt, så kommer mye av det at lyden sendes så konsentrert inn i øregangene dine, og siden de dyttes inn klarer ikke øret i like stor grad å blokkere ut støy, når lyden er såpass lukket inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte på slike man putter inn i øret ja. Men etter det du skriver nå, ble jeg litt skeptisk. Prøvde slike her for litt siden, og det var skikkelig digg at man fikk vekk alt støy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil fraråde deg kjøp av plugger som dyttes inn i øret, da det er lettere å få hørselsskader gjennom slike. Etter hva jeg har hørt, så kommer mye av det at lyden sendes så konsentrert inn i øregangene dine, og siden de dyttes inn klarer ikke øret i like stor grad å blokkere ut støy, når lyden er såpass lukket inne.

Mulig du har rett i det du sier, men jeg har hørt det stikk motsatte.

Med pluggene godt inn i øret så blokkerer du ut annen lyd, å kan derfor spille mye lavere.

Med utenpåliggende høretelefoner vil du få en del forstyrrende lyd fra omgivelsene, å må da naturlig nok øke volumet for å kompensere for dette.

Hva som er mest rett har jeg ikke peiling på. Noen som vet?

Har forøvrig Sennheiser CX300 selv, å er kjempefornøyd med lydkvaliteten. Kanskje litt mye bass for noen. Bassen kan kanskje sammenlignes litt med Koss Porta-Pro.

Endret av sw77
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ingen usannhet at du blokkerer ut annen støy, men skulle du bli litt for modig, eller godt vant med lydnivået, så er det lettere å dra på med disse pluggene, og det er da skaden skjer, ved varig eksponering for høye lydnivåer.

Det jeg fikk fortalt den gangen var at øret har en naturlig mulighet til å filtrere lyd, eller blokkere øregangene (eller noe sånt), men denne muligheten får man ikke når ørepluggene er stappet inn i øret og "holder de åpne". Eller no ^^

Selv hater jeg hele følelsen av slike plugger. Som en interessant ting (uten at det nødvendigvis betyr noe som helst), så kan jeg si at jeg aldri har brukt sånne. Har alltid brukt klokker og utenpåliggende høretelefoner, og per idag hører jeg MYE bedre enn venner som har brukt plugger. Da snakker jeg om hvor langt opp i kilohertz jeg klarer å høre lyden. Lydkortet på PCen stoppet før jeg gjorde. Og jeg har alltid hørt på høy musikk når jeg sitter med hodetelefoner, men jeg har aldri brukt plugger.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Det er egentlig ikke selve lyden som er farlig med øreplugger, men trykket! Siden pluggen sitter så "langt" inn i øret er det ikke så veldig høyt volum som skal til før du får samme trykk som nå du spiller i alle fall 5 ganger så høyt med et vanlig anlegg i f.eks bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jo også all lyd trykk, da det er trykkbevegelser i luft som skaper det vi kjenner som lyd.

Så 100dB inni øret ditt, er akkurat det samme som 100dB inni øret ditt, om det kommer fra ekstern lydkilde.

Googlet litt her, og det er som sw77 en viss trygghet i små ørepropper, da de isolerer ut bakgrunnsstøy, som gjør at du ikke trenger å spille så høyt. Men, så spørs det jo selv hvor du setter grensen for hva som er høyt. Mennesket er konstruert sånn, at om vi utsettes for støy over tid (for eksempel på offentlige steder), så fungerer ikke alltid øret sånn at man merker smerte om støyen overskrider den kritiske grensen for hørselsskade. Derfor er det mange som skader seg ved å skru volumet for høyt opp på slike steder, når de ikke merker noe ubehag.

Endret av fredrikrb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres fornuftig ut det du sier Fredrik.

Det jeg har gjort er å sette en volumsperre på min MP3 spiller der jeg synes lyden er behagelig. Så selv om jeg venner meg til lyden, kan jeg ikke skru den opp, uten å måtte gå inn i innstillingene på spilleren.

Men nå spiller jeg stort sett MP3 (på spilleren) og FLAC (på PC) jeg selv har rippet i god kvalitet, å er mer opptatt av lyd kvalitet fremfor lyd kvantitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Det er forsåvit sant, men om du holder ørepluggen ute fra øret hører du jo uansett ikke det så godt. Dermed blir trykket større når du putter den inn i øret, selv ved lavt volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du hører det bedre fordi volumet jo er høyere jo nærmere du kommer. Lyd rekker bare så langt. Det er derfor det er regler for hvor volummålere skal plasseres i lydkonkurranser.

Lyden blir veldig konsentrert med en liten plugg, og gir deretter høyere lydnivå jo nærmere man kommer. Styrken (lydtrykket) dabber av jo lenger bort du beveger deg fra kilden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius

Akkurat, og siden lydkilden er såppass nærme, blir lydtrykket høyere også siden lyden da bare har en vei å gå, inn i øret. Dermed blir lydtrykket høyere enn om du skulle brukt hodetelefoner, der det er et større rom der lyden kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, på lik effekt, men du spiller jo ikke musikk etter posisjon på volumkontroller - det går jo på din oppfatning av lyden. Det er like fullt mulig å spille like høyt i desibel ved bruk av utenpåliggende klokker. De må bare "jobbe litt hardere" :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Hva med Bose? Spaceworld har jo tatt inn det nå.. Men koster vel sikkert litt.. Ang. Bose så har jeg Bose Dockingstasjon til I-poden min og det er sykt god lyd...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har sett litt på Bose og. Men hi-fi "entusiastene" omkring skriver mye om at Bose handler mer om marketing enn lyd. Selvfølgelig mer enn bra nok for "mannen i gata", men ikke noe mer enn det. Litt overpriset altså. Men det skal jeg egentlig ikke uttale meg noe om, da jeg ikke har noe av Bose selv. Bruttern har også den dockingstasjonen, og jeg er enig i at lyden er veldig bra. Var forresten på en Apple-butikk i Dubai som hadde B&W Zeppelin ...Den var helt rå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

Oki, jeg husker ihvertfall "back in the good old days" at Bose var noe av det bedre du kunne få tak i...

Det blir litt som med I-Pod da iforhold til marketing osv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...