Gå til innhold

Tette eksoslekkasje


Christer

Recommended Posts

  • Moderatorer
Christer

'ning!

Trenger litt hjelp fra eksoskyndige her...

Jeg oppdaget en eksoslekkasje da jeg var under bilen i forbindelse med oljeskift. Et hull på ca 7mm i diameter, samt at enden av røret fra manifolden (grenrøret? Tror det heter "downpipe" på engelsk) mot mellomstykket før katalysatoren har rustet av og bare henger fast på gammel vane.

Budsjettet tillater ikke nytt slikt nå siden det koster 4500 kroner. Jeg kan få tak i for under tusenlappen inkl frakt/mva fra Utlandet, men det blir ikke råd til det heller før tidligst oktober.

Bilen går som en bøtte drit og fiser som en hippie full av ertestuing, så strakstiltak må iverksettes. Jeg har hørt om såkalte eksosbandasjer, men er usikker på om dette vil være egnet for å lappe en skjøt mellom to rør. Kan jeg evt legge noe varmebestandig klebeguffe av noe slag i selve skjøten og så pakke hele stasen inn i en eksosbandasje? Eksosklemmen så ut til å være intakt, men en ny slik koster jo ikke allverden på Biltema, så jeg kan spandere en ny hvis det har noe for seg.

Jeg kan ikke sveise, ellers hadde jeg kappet og sveist inn nytt metall. Alternativt kan jeg kappe og snike inn en ny rørbit og feste denne med klebeguffe og klemmer hvis det er mer hensiktsmessig. Rørbiter koster heller ikke allverden på Biltema, men siden jeg har tenkt å få dette skikkelig med nytt grenrør (om det er det det heter) på noenlunde kort sikt vil jeg helst kappe minst mulig da jeg ser for meg at det bare skaper mer problemer når jeg skal fikse det skikkelig senere.

Hjelp!


(Og ja, jeg vet jeg burde hatt med bilder, men det tenkte jeg jo ikke på da jeg lå under bilen og lyste på eksosanlegget med mobilen... doh.)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer

Dele en rørbit i to, sette det over der det er hull, mye tetteguffe og et par eksosklemmer til å holde det på plass. Det kan holde Hippie-distraksjonen på avstand til økonomien tillater en noe mer varig løsning.

Detailers Club Norway Approved Detailer  &  Nanolex Approved Detailer          

Certified Bigfoot System Specialist              

 

Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4Sort Toyota LandcruiserSort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 

  

Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde eksoslekkasje på Saaben på samme plass, kjøpte sånn eksosbandasje på Biltema. Holdt i ca 1 uke før det ble like ille. Satt bort jobben etter det. Problemet er vel å få det stramt nok og få det til å henge.

 

Asbjørnsen Automobilvaskeri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mja, det er vel gjerne en sugemitor du har?

Uten å ha kjennskap til forbruk og hvor mye du kjører, vil jeg uansett tro forbruket øker så mye at det er lønnsomt å gjøre tiltak snarest mulig.

Slik du beskrev det (nå er jeg stuuuptrøtt og sitter med tapatalk, så ber om forståelse for feil tolkning) tenkte jeg at det også var en flens inne i bildet? I tilfelle blir den værre..

ØHN's forslag hørtes glimrende ut mtp hull! :)

Selv sveiser jeg både MIG og TIG, og har hatt rustfrie anlegg i 10 år nå, men husker fra tida før det at det ble prøvd løsninger med forskjellig pasta etc for å forlenge dødsleiet på gamle eksosanlegg, men felles for dem alle var (dessverre) at de virket heller dårlig. Bandasje tetter ikke overhode, og er laget for noe helt annet ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Mja, det er vel gjerne en sugemitor du har?

Uten å ha kjennskap til forbruk og hvor mye du kjører, vil jeg uansett tro forbruket øker så mye at det er lønnsomt å gjøre tiltak snarest mulig.

Slik du beskrev det (nå er jeg stuuuptrøtt og sitter med tapatalk, så ber om forståelse for feil tolkning) tenkte jeg at det også var en flens inne i bildet? I tilfelle blir den værre..

ØHN's forslag hørtes glimrende ut mtp hull! :)

Selv sveiser jeg både MIG og TIG, og har hatt rustfrie anlegg i 10 år nå, men husker fra tida før det at det ble prøvd løsninger med forskjellig pasta etc for å forlenge dødsleiet på gamle eksosanlegg, men felles for dem alle var (dessverre) at de virket heller dårlig. Bandasje tetter ikke overhode, og er laget for noe helt annet ;)

Det er en sugen motor, ja. :)

Oppgitt forbruk er 0,75/mil på langkjøring, 0,8-ish på blandet og 0,9 på bykjøring. Nå ligger jeg på 1,05-1,1/mil på blandet og godt over 1,2 på bykjøring.

Jeg har byttet olje og tilsatt Metabond uten at det har gjort noe som helst for forbruket så langt. Det er som nevnt et hull i bøyen på grenrøret, samt at en skjøt (ikke flens) er rustet i stykker og nå bare henger sammen av gammel vane. Delen som har rustet av var opprinnelig en del av nedre del av grenrøret (eller flexrøret, er litt usikker på hva alt egentlig heter). Denne går inn i et strakt rør på ca 40-ish cm som ender i en flens mot katalysatoren. Bakover derfra ser alt intakt ut.

Hvis jeg får målt litt diametere på rørene kan jeg prøve ØHN sitt triks for å fikse den avrustede delen, men hva gjør jeg med hullet? Plaster? :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv ØHN's triks der også!

Har du vinkelsliper er det mulig å tilpasse det du legger utenpå slik at det blir tett selv om det er i et bend.

Sugemotorer er veldig følsomme for feil i eksosanlegget så langt fremme (viktig lengre bak også, men fremst er desidert viktigst), og du merker det sikkert godt både på effekt og forbruk.

Kom på en ting..

Du skriver at hullet er så lite som 7mm i diameter..

Hva med å pusse litt på det, og prøve å skru inn litt av en 10mm bolt f.eks? Jallaløsning? JA, men dette er vel uansett bare midlertidig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Moderatorer
Christer

Prøv ØHN's triks der også!

Har du vinkelsliper er det mulig å tilpasse det du legger utenpå slik at det blir tett selv om det er i et bend.

Sugemotorer er veldig følsomme for feil i eksosanlegget så langt fremme (viktig lengre bak også, men fremst er desidert viktigst), og du merker det sikkert godt både på effekt og forbruk.

Kom på en ting..

Du skriver at hullet er så lite som 7mm i diameter..

Hva med å pusse litt på det, og prøve å skru inn litt av en 10mm bolt f.eks? Jallaløsning? JA, men dette er vel uansett bare midlertidig...

Å skru inn en bolt var jaggu ikke dumt! Jeg har jo Dremel, så å slipe det til slik at det blir rundt skal jo ikke være noe problem. Bra helgeprosjekt (forutsatt at jeg får bilen tilbake fra karosserisjappen før helgen) dette her :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...