Gå til innhold

Noen spørsmål rundt sealer og voks...


r_style

Recommended Posts

Når jeg har polert/korrigert en bil, og kjører på med Menzerna Top Inspection (wipedown), hvordan er lakken da egentlig preppa for voks som LSP?

Og hvordan hefter voks på DG111 når den har herdet ferdig?

Ser det er mange som bruker cleanerfluid som prepp før voks som LSP...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Scandicshine.no

Da skal lakken være klar for lakkforsegling/voks. Voks hefter nok bra på 111, ikke noe problem.

Cleaner fluid er helst før Swissvax vokser ja, mest for å rense lakken og gi en ren overflate for bedre heft.

www.scandicshine.no
Alt i bilpleie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt kjøre på med voks rett etter wipedown.

Men personlig liker jeg å påføre lime prime lite, cleaner fluid eller vertua bond først..

Produsentene påstår at voks hefter bedre, og dem tilfører lakken oljer.. Ser iallefall utrolig bra ut etter påføringen iallefall.

Er bare å prøve selv :)

Jeg har brukt voks over DG111 på et par biler, og det ser ut som om at det har holdt bra.

På den blå bmw 528'n jeg tok, beader det som bare det enda :)

Scandicshine Detailer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for bra svar begge to :)

Slet litt med holdbarheten på to-tre biler jeg tok i høst, men fant jo egentlig fort ut hva som gjorde dette, da bilen stod ute istedet for inne over natten, var dugg/fukt på bilen over natta, så DG111 fikk ikke herdet skikkelig, mens de som stod inne i varmen i over ett døgn har holdt seg bra!

Da fortsetter jeg med den kombo`n jeg har brukt på flere biler etter korrigering; Wipedown - DG111 - voks!

Blir spennende å teste Chemical Guys pete's 53 som jeg bestilte av deg her om dagen pirex, har hørt mye bra om den...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lexgtturbo
Takker for bra svar begge to :)

Slet litt med holdbarheten på to-tre biler jeg tok i høst, men fant jo egentlig fort ut hva som gjorde dette, da bilen stod ute istedet for inne over natten, var dugg/fukt på bilen over natta, så DG111 fikk ikke herdet skikkelig, mens de som stod inne i varmen i over ett døgn har holdt seg bra!

Da fortsetter jeg med den kombo`n jeg har brukt på flere biler etter korrigering; Wipedown - DG111 - voks!

Blir spennende å teste Chemical Guys pete's 53 som jeg bestilte av deg her om dagen pirex, har hørt mye bra om den...

Petes 53 er gromvoks :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Hiver meg på tråden her jeg.. Gikk over Legacy`n med Megs. 3 steg for hånd rett før jul, bilen stod inne i varmen opptil flere døgn etter at step 3 var lagt på, men nå kan jeg ikke se antydning til beading lenger. Dette er vel for dårlig holdbarhet vel?? Bilen står i garasje, kjøres på salta vei 3 dager i uka og blir vaska (som oftest for hånd) ca annenhver uke.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiver meg på tråden her jeg.. Gikk over Legacy`n med Megs. 3 steg for hånd rett før jul, bilen stod inne i varmen opptil flere døgn etter at step 3 var lagt på, men nå kan jeg ikke se antydning til beading lenger. Dette er vel for dårlig holdbarhet vel?? Bilen står i garasje, kjøres på salta vei 3 dager i uka og blir vaska (som oftest for hånd) ca annenhver uke.. :unsure:

Ja det høres merkelig ut.. sjekk tråden til truhaa med V40'n han har step3 på, den beader fint enda.

Kan være mange forklaringer; både med hensyn til selve produktet, påføring og vedlikehold. De mest vanlige er at flasken ikke er ristet godt, at det var kaldt eller fuktig ved påføring, for sterk såpe eller avfetting. Det blir vanskelig å gjette uten mer informasjon, men det kan jo hende du finner ut av det selv :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det høres merkelig ut.. sjekk tråden til truhaa med V40'n han har step3 på, den beader fint enda.

Kan være mange forklaringer; både med hensyn til selve produktet, påføring og vedlikehold. De mest vanlige er at flasken ikke er ristet godt, at det var kaldt eller fuktig ved påføring, for sterk såpe eller avfetting. Det blir vanskelig å gjette uten mer informasjon, men det kan jo hende du finner ut av det selv :)

Påføringen tror jeg blei riktig gjordt, men bilen er kjørt i maskin noen få ganger, (kan være der voksen forsvant, men slik jeg ser det er det bedre å få av saltet i kulda enn ikke å vaske i hele tatt..) og hvis jeg vasker bilen for hånd har jeg brukt autoglym shampo med riktig dosering, har nå gått over til NXT gen shampo.. Hvilken avfetting bruker dere for å få av gørra? :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Påføringen tror jeg blei riktig gjordt, men bilen er kjørt i maskin noen få ganger, (kan være der voksen forsvant, men slik jeg ser det er det bedre å få av saltet i kulda enn ikke å vaske i hele tatt..) og hvis jeg vasker bilen for hånd har jeg brukt autoglym shampo med riktig dosering, har nå gått over til NXT gen shampo.. Hvilken avfetting bruker dere for å få av gørra? :unsure:

NXT-shampo'n er sterk, men hvis man blander mildt går det som regel helt utmerket. Bruker Prickbort avfetting, den er ganske mild mot voksen med tøff som f* på asfalt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Brukte FerroBet sin universal avfetting ved siste vask her av V40n, og Steg 3 carnauba wax) henger på enda den, ikke bare mht til beading men også mht shedding (shedding er jo ikke som dagen etter du har lagt på voks, men vannet trekker seg tilbake) mener det var V40n som fikk litt dugg på taket etter at jeg la på steg 3 og det er der shedding er minst om dagen.. så det er en vesentlig faktor det at bilen står skikkelig tørt og herder i fred..

Kjører du i maskin er nok mye av grunnen der, om det er børsteløs er det greit sterke saker de har der på vintertiden, hva som er best vet jeg ikke, dvs om det lønner seg å la bilen gå noen uker uten vask men med sealer inntakt eller en runde i maskin innimellom for å fjerne møkka men smatidig sjanse på at sealer ikke tar skade av det. jeg lar det gå noen uker i mellom vask istedet jeg, i maskin (m el uten børster skjer ikke uansett ;)

Så jeg erfaktisk imponert over Carnaubavoksen til Meguiars her, hadde ikke ventet den skulle være såpass sterk etter noen måneder..

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte FerroBet sin universal avfetting ved siste vask her av V40n, og Steg 3 carnauba wax) henger på enda den, ikke bare mht til beading men også mht shedding (shedding er jo ikke som dagen etter du har lagt på voks, men vannet trekker seg tilbake) mener det var V40n som fikk litt dugg på taket etter at jeg la på steg 3 og det er der shedding er minst om dagen.. så det er en vesentlig faktor det at bilen står skikkelig tørt og herder i fred..

Kjører du i maskin er nok mye av grunnen der, om det er børsteløs er det greit sterke saker de har der på vintertiden, hva som er best vet jeg ikke, dvs om det lønner seg å la bilen gå noen uker uten vask men med sealer inntakt eller en runde i maskin innimellom for å fjerne møkka men smatidig sjanse på at sealer ikke tar skade av det. jeg lar det gå noen uker i mellom vask istedet jeg, i maskin (m el uten børster skjer ikke uansett ;)

Så jeg erfaktisk imponert over Carnaubavoksen til Meguiars her, hadde ikke ventet den skulle være såpass sterk etter noen måneder..

Nei da får jeg prøve en runde til med carnaubavoks, blande NXT gen såpa svakt og håpe det beste. Prickbort prøvde jeg idag, og den virka VELDIG effektivt! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Det bare er sånn..... he he

nei vet ikke hvorfor personlig, men jeg benyttet FerroBet universalvask her på V40n ikke Prickbort.. men prickbort tar ikke sealer den, voks kan den herje noe med, men Meguiars MG 21 tålte den, samme med Duragloss 111.. ska være sagt at jeg ikke benytter avfetting annet en på sjelden møkkete bil, er den behandlet er det ofte ikke noe problem med såpepistol/høytrykk/bøttevask

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Swissvax Concorso tålte Prickbort, men en annen voks jeg benyttet holdt ikke husker ikke hvem det var (mener det var enten Victoria rød eller Pinnacle souveran vax)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at prickbort er mildt mot voksen, hvordan kan det være mulig når den fjerner så mye asfaltflekker?

Er vel det som er hele "greia" ved Prickbort, og grunnen til at den er så sinnsykt populær... men det er jo ganske stor forskjell på bestanddelene i avfall fra fossile oljer, kontra naturvoks som er nesten steinhard i sin naturlige form ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht holdbarheten, ville det lønne seg å legge på en sealer mellom step 2 og 3 i Megs serien? Isåfall hva er å anbefale for hånd? Har ikke heelt fått med meg forskjellen på sealer og voks jeg da.. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mht holdbarheten, ville det lønne seg å legge på en sealer mellom step 2 og 3 i Megs serien? Isåfall hva er å anbefale for hånd? Har ikke heelt fått med meg forskjellen på sealer og voks jeg da.. :unsure:

Ikke dumt det, nei.. jeg har brukt mye MG21 under step3 og det funker fjell. Men mange skipper step2 og kjører techwax istedet, for så å legge step3 over.

En voks er basert på naturvoks (carnauba i beste fall) mens en sealer er syntetisk (derfor den skal etterherde så lenge)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dumt det, nei.. jeg har brukt mye MG21 under step3 og det funker fjell. Men mange skipper step2 og kjører techwax istedet, for så å legge step3 over.

En voks er basert på naturvoks (carnauba i beste fall) mens en sealer er syntetisk (derfor den skal etterherde så lenge)

Har techwax i skapet så da prøver jeg den komboen neste gang! Takker for tips! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...