Gå til innhold

Drivledd eller Hjullager som er gåent?


Snowkar

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en VW polo 1.2, og den har i den siste tiden begynt å lage noen lyder. Jeg har ikke så mye peiling på bil, men har hørt med bekjente, og det er uenigheter om det er drivledd eller hjullager som foresaker lyden.

Lyden kan forklares på følgende måte: Når jeg kommer opp i ca 40 km/t begynner det å lage en slags romlelyd når jeg kjører rett frem eller svinger til høyre. Når jeg svinger til venstre forsvinner lyden. Når farten begynner å overstige 70 km/t, høres det ut som jeg har et propell fly over meg. Mansjetten til drivleddet på venstre framhjul har fått en sprekk i seg, og det er planlagt å skifte denne. Men hva er det lyden kommer av? Er det drivledd eller hjullager som det er problemer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alextech

Det høres ut som hjullager syns nå jeg...

Drivleddet vil neppe lage en slik konstant frekvent lyd kun ved hastighetsendring. Det er klart, at hvis hele leddet ligger løst kan det bli en form for egenannonsens, men utifra dine beskrivelser mener jeg det er hjullageret ditt som må skiftes :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Den skal på verksted i slutten av neste uke, så da kommer antageligvis fasiten. Mest sannsynlig kommer jeg nok til å bytte drivleddet også, siden jeg ikke vet hvor lenge jeg har kjørt med sprukket mansjett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres, som nevnt over, ut som et gåent lager...

Men på den annen side, en sprukken mansjett er ikke videre tøft... Da ryker det fort et drivledd! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...