Gå til innhold

Forskjellig fargenyanse på halve bilen


Dennis

Recommended Posts

  • Admins

Er noe jeg har lurt litt på, Ser at flere Opel, Nissan ++ har forskjellig farge nyanse på halve bilen, hva er grunnen til det? Synes det ser litt rart ut. Nesten som den ene siden er polert, og den andre ikke :P

Har sett det på blant annet nyere Nissan Primera, Opel Corsa og Vectra og er sikkert på mange andre biler også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chris-520e39

Har jeg aldri lagt merke til, er ikke dårlig lakkjobb? Hvis nissan har dårlige fargekoder med flere farger på en kode kan det være vanskelig å matche eksakt. Men, hva vet jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pOwerslave

En annen ting er at nye biler har en slags "stuktur" i lakken. bilen min fra 86 er speil blank mens på nye bilene ikke er helt "glatte". Veit ikke om det har så mye og si for selve detailingen. Så hva blir blankest, gammel eller ny bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Dette er ikke noe lakkfeil, eller noe slikt det jeg mener, bilen er rett å slett delt opp i to forskjellige farger fra fabrikk hehe.. :P

Har funnet noen bilder, men er litt vanskelig å se, men ser man nærmere på en slik, spes sølv, sort og rød av nevnte biler ser man det fort.

Se nøye på bildene og man ser at den ene siden er litt mørkere enn den andre.

Det er ikke noe lysforhold på bildene som gjør det, sto å så på en sølv farget primera og klødde meg i hode over det det der her om dagen, så rett å slett ut som man hadde tatt maskeringteip og lakkert halve bilen i en litt annen farge :lol:

post-1-1231266643_thumb.jpg

post-1-1231266651_thumb.jpg

post-1-1231266659_thumb.jpg

post-1-1231266669_thumb.jpg

post-1-1231266678_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Bernhard

På Nissanen og Opelen så jeg det veldig klart og tydelig, han som programerer maskinene hadde sikkert vært på fest dagen før..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins

Postet bare noen tilfeldige bilder jeg har funnet på finn.no nå, men har sett flere av bilene og man ser tydelig den skille stripen i midten med forskjellig farge på vær sin side :huh: Er neppe noe synsbedrag har stått å sett nøye på en Primera og den stripen er der i real life, å ikke bare på bilder hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hans Marius
ClearCoatChristR

Kanskje ingen tilfeldighet at alle disse bilene er typiske pensjonistbiler? Ingen av eierne ser noe forskjell uansett. Så lenge radioen får inn P1, og bagasjerommet er rommelig er det greit liksom. :P

Fargeforskjell doesn't matter med grå stær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er måten lyset bryter mot lakken som skaper den effekten. Den Primeraen har jo en markert kant på panseret og dermed blir det ekstra fremtredende. På en bil med runde former vil denne overganger være mindre synlig. Hvis du sammenligner de to øverste bildene av den røde Primeraen ser du at den ene siden ser mørkere ut fra en vinkel, men fra en anne vinkel så virker den andre siden mørkere. Dette har ingenting med fargeforskjell å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du samme forskjell om du ser på taket da? Både fangerene og panseret har jo en "knekk" på midten.

Synes det er veldig rart om en ny bil har fargeforskjell, samme hva slags merke det er.

Nå er ikke jeg noen lakkerer, men sølvfarge kan gi mange rare nyanser. Den ene døra på bilen min er lakkert opp igjen, og fra en vinkel ser man ikke forskjell i det hele tatt, mens fra en annen vinkel så ser man helt tydelig at fargen ikke matcher.

Endret av Torby

mvh
Torbjørn

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sølv metallic? "Metall-spon" i en opplakkering vil ikke se lik som det opprinnelige. Forskjellige fabrikater av lakk kan gi store forskjeller, samt at hver lakkerer har sin egen finurlige vri på innstillinger på sprøyta, metoder etc. Dermed vil "metall-sponet" legge seg forskjellig og lyset vil brytes med en annen vinkle.

En kompis som jobber som lakkerer påstår sølv metallic er en av de verste fargene å få 100%. Generelt foretrekker jeg biler uten metallic, både fordi jeg synes det gir mer glans i lakken og fordi det er lettere å få et bra lakkeringsresultat.

Endret av omrognan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
Det er måten lyset bryter mot lakken som skaper den effekten. Den Primeraen har jo en markert kant på panseret og dermed blir det ekstra fremtredende. På en bil med runde former vil denne overganger være mindre synlig. Hvis du sammenligner de to øverste bildene av den røde Primeraen ser du at den ene siden ser mørkere ut fra en vinkel, men fra en anne vinkel så virker den andre siden mørkere. Dette har ingenting med fargeforskjell å gjøre.

Har sett den kanten og er nok rett som du sier at lyset blir brutt, det ser uansett merkelig ut, og jeg synes personlig det ødelegger litt. Jeg hadde ikke ville hatt min bil slik, da hadde jeg klaget :P . Noen som vet hvorfor de har gjort det slikt?

Er jo vanlig at biler blir lakkert slikt at det ikke skal være så synlig på forskjellige deler av bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...