Gå til innhold

Poleringspads blir røde + diverse spørsmål


Cube

Recommended Posts

Hei,

Holder på å polere min BMW E36 M3 3.0 93 modell som er "mugello rot".

Padsene blir da røde etter man har polert et område 50x50cm. Justerte ned til en mildere kombo men det virker som de fortsatt blir røde. Er det noe jeg bør være forsiktig med nå i forhold til at man polerer vekk lakken? Eller er dette normalt på røde biler?

Har ikke lakktykkelse måler, får vurdere å kjøpe dette til neste gang :)

Er det noen tips til slik type lakk?

post-3640-0-67682600-1374448512_thumb.jp

Endret av Cube
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rudilgr

Vær forsiktig på profiler/kanter/ plateknekker, død lakk forsvinner fort og lakk er tynn på knekker og profiler

Endret av rudilgr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Genexxa sier, SS lakk, altså det er kun base lakk uten klarlakk på toppen.

rudilgr har ett godt tips, har selv gått på en smell på plateknekker/profiler på bil med SS lakk :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som Genexxa sier, SS lakk, altså det er kun base lakk uten klarlakk på toppen.

rudilgr har ett godt tips, har selv gått på en smell på plateknekker/profiler på bil med SS lakk :blush:

Skal være ekstra forsiktig på kanter og brytninger i karosseriet. Jeg bruker DA maskin, (DAS 6 Pro) er vell mindre sjangs for at den tar for mye?

Et spørsmål til. Er dette typisk lakk på eldre biler eller fåes det på nyere biler også? Hva er fordel med SS lakk siden dette blir valgt på noen biler?

Endret av Cube
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal være ekstra forsiktig på kanter og brytninger i karosseriet. Jeg bruker DA maskin, (DAS 6 Pro) er vell mindre sjangs for at den tar for mye?

Et spørsmål til. Er dette typisk lakk på eldre biler eller fåes det på nyere biler også? Hva er fordel med SS lakk siden dette blir valgt på noen biler?

Med DA maskin er du ganske safe ja, så lenge du ikke går på med allt for mye press og kjører på samme spot veldig lenge.

Det er mer vanlig på gamle biler ja, men fåes også på nye biler. Om SS lakk har noen fordel over lakk med klarlakk aner jeg ikke annet enn at du sparer vekt (ett lag lakk på en hel bil blir faktisk en del kilo). Personlig synes jeg SS lakk kan se bedre ut enn lakk med klarlakk, spesiellt rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med DA maskin er du ganske safe ja, så lenge du ikke går på med allt for mye press og kjører på samme spot veldig lenge.

Det er mer vanlig på gamle biler ja, men fåes også på nye biler. Om SS lakk har noen fordel over lakk med klarlakk aner jeg ikke annet enn at du sparer vekt (ett lag lakk på en hel bil blir faktisk en del kilo). Personlig synes jeg SS lakk kan se bedre ut enn lakk med klarlakk, spesiellt rød.

Takk for svar :)

Forresten når jeg en gang blir ferdig med poleringen og skal legge på voks. Bruker dere å vaske bilen før dere tar på voksen?

Evt. hvordan midler vaskes med?

Endret av Cube
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :)

Forresten når jeg en gang blir ferdig med poleringen og skal legge på voks. Bruker dere å vaske bilen før dere tar på voksen?

Evt. hvordan midler vaskes med?

For mitt vedkommende varierer det. Er det veldig mye polish støv som ligger i kriker og kroker på bilen etter hard korrigering vasker jeg den med Surfex HD og en runde med skumkanon. Ellers bruker jeg bare whipedown og går rett på voks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mitt vedkommende varierer det. Er det veldig mye polish støv som ligger i kriker og kroker på bilen etter hard korrigering vasker jeg den med Surfex HD og en runde med skumkanon. Ellers bruker jeg bare whipedown og går rett på voks.

Sterk blanding bruker du da på Surfex HD til en slik vask?

En annen ting. Når jeg polerer og kommer nært maskeringstapen så blir det litt sånn klebat det poleringsmiddelet, virker som det er limen i tapet som blander seg. Dette virker å være litt tyngre å fjerne. Går dere alltid helt inntill/litt over maskeringstapen med maskinen når dere polerer?

Endret av Cube
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok lim du drar utpå lakken ja. Man lærer seg etterhvert å maskere og polere på en slik måte at en slipper dette.

Viktig også med god maskeringstape syns jeg. Etter å ha prøvd mye jeg vil karakterisere som dritt, har jeg funnet meg til rette med 3M's blå 3434 tape. Den syns jeg er knallgod og etterlater ikke limrester ved fjerning heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sterk blanding bruker du da på Surfex HD til en slik vask?

En annen ting. Når jeg polerer og kommer nært maskeringstapen så blir det litt sånn klebat det poleringsmiddelet, virker som det er limen i tapet som blander seg. Dette virker å være litt tyngre å fjerne. Går dere alltid helt inntill/litt over maskeringstapen med maskinen når dere polerer?

Blander 1:15

Det er nok lim ja. Som Knutis sier så lærer du deg å legge tapen slik att du unngår dette etter hvert.

Jeg bruker også samme tape som Knutis, den brede typen(50mm) og er fornøyd med den. Synes det er lettere å få til kantene på tapen bra når du maskerer lister etc med den brede kontra den smale tapen(25mm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kommer vell seg etterhvert. Bruker 3M maskeringstape (Grønn) 18mm og 36mm. Hvor kjøper dere blå 3m maskeringstapen fra?

Endret av Cube
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det kommer vell seg etterhvert. Bruker 3M maskeringstape (Grønn) 18mm og 36mm. Hvor kjøper dere blå 3m maskeringstapen fra?

Har brukt å handle det fra scandicshine, men ser de kun har grønn type i nettbutikken nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

///Jacobsen

Bruker 3M maskeringstape (Grønn) 18mm og 36mm. Hvor kjøper dere blå 3m maskeringstapen fra?

Har brukt blå før. Har grønn nå. Synes ikke det er noe forskjell på de. Like bra begge to :)

Mercedes Benz W211

Suzuki GSXR1000 K7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal ta å få vasket bilen i dag slik at man får vekk poleringsrester, som kan ha lagt seg i sprekker osv. Blir å kjøre på med surfex hd 1:15 blanding som nevnt over.

Det er jo "selvfølgelig" sol nå som jeg skal vaske (klager ikke på været :P) men regner med det går bra om jeg bare kjører ut for å skylle av og kjøre den rett inn i garasjen og tørke den.

Etter jeg har tørket bilen og den har blitt helt tørr tenkte jeg og vokse den med Collinite Marque D'Elegance 915 voksen som jeg har. Hva er rutinene her for å oppnå best resultat?

Ser på bilnerden at dem sier den skal stå i en 5-10 min. Er det for at den skal tørke litt?

Når vet jeg at den har ligget lenge nok før jeg tar å buffer av overflødig voks?

Endret av Cube
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...