Halvtann 0 Skrevet 21 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2013 Vask: - HT - PB og P21s BH autofoam på toppen - HT - håndvask med såpe - HT - tørk med MF Må jeg ha noe "wipedown" her før neste planlagt steg. - CG blacklight - CG 109 jetseal - col. 845 Dette blir mitt første forsøk. Blir maskin etterhvert men ikke "just nu" (ikke noe korigering her, men lest at blacklight "fyller" i litt ? ) For 2mnd siden vasket jeg bil med svamp!! Så har kommet et stykke ; ) Bil: 07 525d carbon svart Ønsker konkrete innvendinger/tips Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 21 Juli, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2013 Jeg hadde droppet Jetseal, det er bortkastet energi i denne sammenhengen. Eller ser det ut som en fin plan for kjemisk lakkrens og beskyttelse. Det kan være at collinite fjerner Blacklite, så egentlig får du kanskje like fint resultat hvis du legger et par lag Collinite. Det første som en wipe on wipe off/lakkrens og deretter et lag til som beskyttelse Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Thomsol 8 Skrevet 21 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 21 Juli, 2013 Burde ikke PB'en legges på før bilen spyles? Siden den er petroleumsbasert. Bare et lite innspill. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GENEXXA 27 Skrevet 22 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2013 For best effekt av Prickbort bør den legges på tørr bil. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvtann 0 Skrevet 22 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2013 (endret) Jeg hadde droppet Jetseal, det er bortkastet energi i denne sammenhengen. Eller ser det ut som en fin plan for kjemisk lakkrens og beskyttelse. Det kan være at collinite fjerner Blacklite, så egentlig får du kanskje like fint resultat hvis du legger et par lag Collinite. Det første som en wipe on wipe off/lakkrens og deretter et lag til som beskyttelse OK. så den fungerer som en "rens". Er det noe som fungerer bra som en "filler" har lette vaske swirls som hadde vært gøy å jukse vekk. Leste at Blacklight hadde denne egenskapen. derfor jeg tenkte å legge denne først. Noen innspill her ? oppsumert, ønsker rens av lakk "fylle" i swirls god og lang beskyttelse. har Collinite autoglym rinsing polish MEG swirlremover 2.0 (tror jeg den heter) Burde ikke PB'en legges på før bilen spyles? Siden den er petroleumsbasert. Bare et lite innspill. Dette er notert ; ) takk for at dere gidder bruke tid på "newbees" Endret 22 Juli, 2013 av Halvtann Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvtann 0 Skrevet 22 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2013 Dette med "Wipedown", bruker Sonax snabwax og MEG QD etter vask. Dette ligger jo på bilen, tar jeg Collinite rett oppå dette..?. trenger jeg ikke fjerne dette først? Disse forsvinner jo ikke ved vask (ettersom det beader ennå... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 22 Juli, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2013 OK. så den fungerer som en "rens". Er det noe som fungerer bra som en "filler" har lette vaske swirls som hadde vært gøy å jukse vekk. Leste at Blacklight hadde denne egenskapen. derfor jeg tenkte å legge denne først. Noen innspill her ? oppsumert, ønsker rens av lakk "fylle" i swirls god og lang beskyttelse. har Collinite autoglym rinsing polish MEG swirlremover 2.0 (tror jeg den heter) Blacklight funker som filler, men som jeg sier lenger opp kan det hende Collinite fjerner mesteparten, og da er det liten vits å legge den. Hvis du har Autoglym Resin Polish kan du bruke den som lakkrens og filler. Den er veldig god til det. Legg på Collinite over den, så er du bra beskyttet. Collinite fjerner kanskje mye SRP også, mens da har du i hvert fall kjemisk renset lakken før du legger det siste beskyttende vokslaget. Dette med "Wipedown", bruker Sonax snabwax og MEG QD etter vask. Dette ligger jo på bilen, tar jeg Collinite rett oppå dette..?. trenger jeg ikke fjerne dette først? Disse forsvinner jo ikke ved vask (ettersom det beader ennå... Bare tull å bruke snabbwax, quick detailer og annen kjapp beskyttelse etter vask rett før du skal lakkrense og vokse, hvis det er det du mener. Slike produkter brukes som kriseløsning på beskyttelse hvis det er evigheter siden bilen er vokset, eller som støvfjerner på nyvokset lakk når du er på bilutstilling etc. Hvis du mener gamle sprayvoksrester fra tidligere vasker, kan du la det ligge før lakkrens og voks. Både Autoglym SRP og Collinite har renseegenskaper som gjør at de fjerner mye av det som allerede ligger på lakken. Etter å ha brukt slike produkter er gammel beskyttelse fra sprayvoks etc borte uansett. Wipedown som begrep på DCN.no brukes om rensemidler som skal fjerne polisholjer etter ripefjerning (Produkter som isopropanol og ulike polishprodusenters egne polisholjeavfettinger) Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvtann 0 Skrevet 22 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 22 Juli, 2013 "Hvis du mener gamle sprayvoksrester fra tidligere vasker, kan du la det ligge før lakkrens og voks. " det va det jeg mente ; ) takk, ser ut til at jeg har en plan. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvtann 0 Skrevet 23 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Juli, 2013 Atter et spm. Leste en liggnende tråd her i går. Bør jeg ha en voks uten løsemiddler på "toppen"? Forbedret holdbarhet? Evt. Anbefalinger. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
trogha 460 Skrevet 23 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 23 Juli, 2013 Atter et spm. Leste en liggnende tråd her i går. Bør jeg ha en voks uten løsemiddler på "toppen"? Forbedret holdbarhet? Evt. Anbefalinger. F.eks er collinite voksene fulle av løsemidler, men også noe av det mest holdbare som er å oppdrive. Jeg liker 845 best av collinite voksene, da den er litt enklere å jobbe med enn de andre. Så nei, du bør/må ikke ha en voks uten løsemidler "på toppen" Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvtann 0 Skrevet 23 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Juli, 2013 Takk ; ) nå begynne eg sikkert å bli plagsom hvis eg ville hatt 2 lag. vil lag 2 av 845 "løse" opp det første-------tilbake til start? i dette tilfelle bedre med en voks uten løsemiddler.? Eller..... god tørke tid etter 1 lag med 845 deretter lag 2 sorry skal gi meg etter dette.... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 23 Juli, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 23 Juli, 2013 hvis eg ville hatt 2 lag. vil lag 2 av 845 "løse" opp det første-------tilbake til start? i dette tilfelle bedre med en voks uten løsemiddler.? 2 lag voks legger seg ikke oppå hverandre i dobbelt lag uansett, så problemstillingen blir litt meningsløs. Eneste grunn til å legge to lag er at en sikrer god dekning hvis en er litt slurvete ved pålegging. Men du er ikke tilbake til start når voksen løsner det under. Jeg snakket om to lag tidligere i tråden, men da med det første laget Collinite som en rens, slik at neste laget ble lagt på en ren lakkoverflate. Poenget var å slippe å handle inn mange ulike produkter, legge på tre ulike ting og likevel ende opp med et lag Collinite til slutt. Nå er det bare å sette i gang med bilpleien og gjøre seg egne erfaringer. Tråden er nå på smådetaljer som betyr mindre for resultatet, enn hvordan du utfører selve arbeidet. Dessuten er det mye energi og tankevirksomhet brukt på noe som lett kan ta en helt annen retning hvis lakken på din bil er sær. Det vet du ikke før du har jobbet med lakken og blitt kjent med den. Om du vil ha to lag voks for best holdbarhet er det mest fornuftige å legge et lag, bruke bilen en stund, vaske den grundig og legge lag 2 med voks da. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Halvtann 0 Skrevet 23 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 23 Juli, 2013 oki. motttatt takk alle for god hjelp. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.