Gå til innhold

Skal polere for første gang, takker for tips!


HPVL

Recommended Posts

Hei alle sammen!

Jeg har lest en del på DCN.no og skal nå prøve å klargjøre, korrigere, polere og vokslegge for første gang.

Bilen er en BMW 07' 1-serie, Sapphire black metallic med masse swirls

Jeg har handlet inn litt og tenkte å poste det her og se om det er noe jeg kan endre osv. Tips og triks mottas med stor takk :)

1. Vaske og rengjøre eksteriør:

- Bilt-Hamber Autofoam + Meguiars NXT såpe

- (Burde jeg bruke prickbort og IronX?)

2. Klargjøre for polering:

- Meguiars clay og lube

3. Korrigere:

- Meguiars Ultra compound

- Maskere med 3M-tape (blå)

- (Hva slags pad burde jeg bruke? (Hånd/maskin) helst noe fra MG)

4. Polering:

- Meguiars Deep Crystal Polish (Hånd eller med maskin?)

5. Voks:

- Meguiars NXT wax paste

Dette er sånn jeg har sett det for meg, men jeg må gå til innkjøp på pads til maskin dersom jeg skal gjøre det med maskin. Tenkte å kjøpe meg en DA, men vet ikke helt hvilken.

Det finnes så mange!

En annen ting jeg lurer på er NÅR jeg skal vaske bilen på nytt og hva det vil si. Vaske med hanske og såpe eller bare med høytrykkspyler? Skal jeg vaske bilen etter polering eller etter korrigering?

Håper på tilbakemelding, takk på forhånd!

Endret av HPVL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann! :)

Ja, du bør virkelig bruke PB. Den skal på tørr bil. Spyl av, og ha på IronX... :)

(Ellers er korrigering og polering samme begrepet her...)

Og hvis du ordner en DA-maskin, så trenger du ikke Deep Chrystal Polish om du bruker Ultimate Compound! ;)

Her har du eksempel på maskin og puter. Bruker samme maskin og puter, og dette er knall utstyr!

Bilen vaskes igjen, når den blir skitten! :P

(Selv går jeg over en runde med Surfex HD etter korrigering, for å få vekk støv fra sprekker, før jeg finpolerer og legger voks!)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, takk for raskt svar JH86!

Jeg trodde korrigering er for å fjerne riper og swirls, mens polering var for å tilføre glans og "wet-look".

Tenkte meg en DA ja, tenkte jeg kunne sette på liten hastighet og lite press på en DA-maskin så er jeg ganske safe :)

Jeg trodde også av UC var en lakkrens(?) eller for å fjerne swirls og riper, mens en ren poleringsolje som deep crystal polish var for å tilføre litt wet-look/glans! Da kan jeg jo bruke den når jeg ikke bruker UC og bilen ikke er så ripete!

Hvis jeg skal få kategorisere ultimate compound så er det en komponent som fyller/sliper ripene + gir glans?

Hørt en del om den DA-maskinen ja, men tenkte kanskje jeg skulle kjøpe en litt billigere, hvis det er noen billig-varianter å anbefale. Polerer ellers ganske sjeldent. Tenkte meg 1-2 ganger i året?

Angående det med vask så var det det etter korrigeringen jeg tenkte på. Så jeg vasker ikke bilen fri for clay-lube? jeg kjører på med UC med en gang og vasker etter det? Deretter slenger jeg på wax og buffer? så er jeg good to go?

Jeg har BH Surfex, men hvordan slags konsentrasjon tenker du deg? er Surfex og PB det samme?

Beklager mange spørsmål, men jeg er ikke helt into-it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, henger *litt* for mye rundt her... :P

Har ingen personlig erfaring med UC, men har fått med meg en hel del om hva andre mener og synes...

Den har visst litt / minimalt med cut, og det vil gjøre at lakken din blir blankere! :)

Så vidt jeg har fått med meg, så er det ikke fyllere i UC, så når du har fjernet swirls, så vil de være permanent gone!

Deep Chrystal Polish brukte jeg før, det en ren kjemisk lakkrens. Denne kan legges med DA, men har ingen hensikt.

Når det blir nødvendig med noe igjen, så kommer du nok til å bruke UC, (kanskje noe annet middel?) for å få mest ut av operasjonen! ;)

Maskinen jeg linket til er pro-versjonen (850W). Det finnes en som bare heter DAS-6, den er på 500W, men her er det lite som skiller på pris... Krauss har forøvrig liknende maskiner. Sjekk forsiden med samarbeidspartnerne her inne! ;)

(Poenget er: investér i Pro'en, da har du maskin som holder i lang tid fremover, til galskapen tar helt av! :P)

Jeg har ikke vasket etter clayingen. (Og hvis du går tom for claylube, så bland opp flaska med vann og en teskje såpe! ;))

Kjør på med UC etter clay, og vask hvis nødvendig, d.v.s. veldig støvete i kriker og kroker. Ellers er det bare å vokse, buffe og høste fruktene av bilen som skinner! :D

Surfex og PB er ikke det samme, de gjør hver sine ting.

PB tar asfalt/tjære, og Surfex'en tar den andre møkka...

Surfex'en blander jeg etter behov, men vanligvis:

1:10 på bil før polering

1:20 på nyvokset bil

Og f. eks. 1:3 - 1:5 på dekksider før gummifornyer...

Langt svar, det her, men håper du fikk svar! :)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for utfyllende svar! Da tror jeg at jeg har en plan :)

Ønsker at bilen skal bli skikkelig glansfull, det er ikke noe mer jeg kan slenge på etter korrigeringen/poleringen? hehe

For voksen vil jo ikke bidra til på dette.. eller?

Da er jeg nesten klar til å prøve og eksperimentere litt :-) (er det noe du ville advart meg mot? haha)

Hva med lakkrens? trenger jeg det?

Endret av HPVL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, da har du kommet til rett sted! Blanke biler er hva alle her er etter! :P

Tja, en har alltids no glaze-greier å ha på før voks, men disse (tror jeg) bør legges med maskin...

I grunn er det korrigeringen som gir glansen, mens en god voks vil gi beskyttelse og en siste touch på resultatet!

Jobber du for hånd, er det svært lite som kan gå galt. Jobb i skyggen, og pass på at ikke ting tørker inn, er det jeg kommer på i farta! ;)

Det jeg vil advare sterkt mot, er at dette er enormt avhenginghetsskapende!!! :P

Og fra lista du har over, så trenger du ikke lakkrensen, bare UC! ;)

(Fant forresten denne videoen, denne har du kanskje sett?)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Har vært mye jobb i det siste så fikk ikke lest innlegget før nå!

Den videoen og mange andre videoer med bruk av DA maskin har jeg sett :)

Skal bestille meg den DA-maskinen du linket til og da lurer jeg på hvilken pad jeg skal bruke sammen med UC?

Trenger jeg å bestille andre bakplater i tillegg? hørt at det er forskjellig fleksibilitet og diameter på dem!

en annen siste ting er om jeg trenger å finpolere etter bruk av UC?

Hvis du kunne satt sammen en liten handleliste fra bilnerden så hadde et vært topp! mange mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du bare skal ha ett sett med puter, så tror jeg de grønne fra Uber er de beste.

Kjøp to (helst tre), så kan du bytte underveis og ha en i reserve, hvis det skjer noe med dem.

Skal du ha flere sett, ville jeg nok tatt noen oransje også... Disse er grovere, og brukes hvis ikke de grønne gjør en god nok jobb.

Noen annen bakplate trenger du ikke i første omgang.

Husk å sette en strek på den ene kanten, så du ser at plata går rundt, og ikke bare rister! ;)

Og tilslutt, har vanskelig å tro det blir nødvendig å finpolere etter UC på grønn Uber.

Kanskje hvis du bruker de oransje, det må du nesten ta som det kommer.

Må nevne at jeg kjenner verken BMW-lakk eller UC, så det blir mye synsing fra min side.

Fint hvis noen andre bidrar med sine erfaringer! :)

Handleliste fra BN: (Tar med det som tidligere er nevnt, hvis du ikke har det fra før!)

Prickbort (1 liter / 5 liter, den store er å foretrekke!)

Korrosol (Gjør samme jobben som IronX.)

DAS-6 Pro

Uber puter 140mm (du må nok velge farge og antall selv!)

Og for ikke å glemme, noe som er veldig viktig:

Microfiberkluter! Disse er knallbra! (En ti-pakning er å foretrekke, selv om mange mener det er for lite... :P)

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bilxtra har en maskin som ligner veldig på kestrel das6 pro. Den er litt billigere.

Jeg har tidligere brukt meguiars ultimate compound. På kestrel og clas ohlson DA. Funker GULL! Det tar masse, men ikke alt.

140 mm pads til 120 mm bakplate. 160 mm pads passer til 150 mm bakplate. Du vil se de passer perfekt når du først prøver. Skumgummien skal stikke litt utenfor bakplaten.

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen,

Jeg er helt ny innen detailing, og kom over denne siden ved en tilfeldighet da jeg har en Rover 75 (vet.. galskap :P) som har alvorlig behov for bilpleie av lakken. Den er helt ren og glatt nå (etter inspirasjon herfra), men full av swirls, haloer og små riper.

Jeg har da vært vandt til å hive på avfetting, for deretter å vaske bilen med Scotch-Brite 363 fra 3M, og så spyle av etterpå. Tar asfalt, rustpigger og dritt, men er redd det er årsaken til at lakken er som den er også. Etter å ha lest masse her de siste dagene, ser jeg at det ikke er særlig lurt.... :D

Har nettopp kjøpt en VW Touran 1.9 TDI 2009-modell (strøken lakk, ikke steinsprut engang), og den har jeg heldigvis ikke vasket enda :P

Så det var min bakgrunn.

Har laget en vaskeliste ut fra infoen over her, og siden jeg tenker på mange av de samme tingene, fortsetter jeg bare i denne tråden.

Siden jeg er fersk, synes jeg, som trådstarter, det kan være greit å ha en vaskeliste å følge. Så gjør man alt i riktig rekkefølge, og med riktige produkter.

Jeg har ikke så mange spørsmål, annet enn følgende:

Punkt 3: Ønsker tips til polish på "vanlig lakk" (altså lakk som ikke er/lite oksidert). Gjerne rettet mot min Touran hvis noen har erfaring med dem.

Punkt 4: Er det forskjell på voks for vår/vinter? Ønsker helst en voks som holder lenge, som tåler bilvask og som kan brukes for begge årstidende. Har lyst på noe som gir beskyttelse på samme nivå som ditec-behandling.

Har også lyst på kommentarer til vaskelisten. Er rekkefølgen grei, produktene greie, annet som kan legges til/fjernes?

Mange takk på forhånd for all hjelp. Kjempegøy å lære av andre her inne. Har en handleliste på 15k liggende (inkludert Nilfisk P160 og Rupes LHR15ES), så nå er det bare å spare :)

Arbeidsliste for bilpleie

1. Vaske og rengjøre eksteriør

a.Nedre halvdel

i. Prickbort (tørr lakk, 5 – 10 min) + Bilthamber autofoam (5 – 10 min) samtidig.

b.Øvre halvdel

i. Surfex HD (1:15, varmt vann)

c. IronX (avspyling nedenfra og opp)

2. Klargjøring for polering

a. 3M clay + Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner (utblandet i varmt vann, som glidemiddel)

b. Nanolex Washcoat (manuelt, med CarPro Washmitt)

3. Korrigering og polering (med DA)

a.Oksidert lakk:

i. Meguiars Ultimate Compound

b.”Vanlig” lakk:

i. ??

4. Voks

a. Autoglym High Definition Wax (for hånd)

Endret av Exire
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nanolex washcoat brukes ikke til å "vaske" bilen. Den brukes på ren bil for å "booste" voksen/gi litt beskyttelse.

Med andre ord, du trenger ikke denne før du skal polere bilen. (edit: les:trengs ikke å brukes før bilen er ferdig polert. etter en måned eller to kan washcoat brukes for å booste voksen og gi mer beskyttelse)

Meguiars UC kan du bruke på vanlig lakk også. Jeg syns den er gull! Har brukt den mye og fått bra resultat.

Endret av Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg flyttet den over som B) i punkt 2 :)

Litt i tvil om voksen jeg har. Ble anbefalt den, men etter å ha kikket rundt på forumet her, ser jeg autoglym sjelden nevnes. Er det bare amatørprodukter med kort holdbarhet/dårlig resultat?

Er ute etter en voks/forsegler som beskytter godt gjennom vinteren, og da er jeg veldig i tvil om denne faktisk evner å gjøre det? Kan ikke finne noen endelig konklusjon på forumet her.

Når det gjelder høytrykksspyler, trenger man noe bedre enn Nilfisk P140? Vil ikke ha kärcher, da jeg har hørt og lest mye stygt om dem :P Flere som hevder holdbarheten er elendig, at de ikke takler flere timer i strekk med konstant bruk uten å ryke, dyre reservedeler osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klykken

Autoglym HD wax har fått mye skryt for sin holdbarhet og vannavvisning, så den er gull. AG har mye gode produkter ellers også, både rettet mot proffmarked og "vanlig benserthandling". Men er gjerne ikke like lønnsom å handle i forhold til mange andre tilsvarende/bedre produkter etter min mening. :)

Spyleren du har er også gulle god til det meste. Bruk den med måte så har du en som holder lenge.

Endret av Klykken

*201x Tesla Model 3 i reservasjon
*2015 Tesla Model S85D

*2016 Mazda CX-3 150hk 4x4

*2014 BMW i3

*2021 Tesla Model Y LR

Helelektrisk bilpark ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, da har jeg flyttet den over som B) i punkt 2 :)

Litt i tvil om voksen jeg har. Ble anbefalt den, men etter å ha kikket rundt på forumet her, ser jeg autoglym sjelden nevnes. Er det bare amatørprodukter med kort holdbarhet/dårlig resultat?

Er ute etter en voks/forsegler som beskytter godt gjennom vinteren, og da er jeg veldig i tvil om denne faktisk evner å gjøre det? Kan ikke finne noen endelig konklusjon på forumet her.

Når det gjelder høytrykksspyler, trenger man noe bedre enn Nilfisk P140? Vil ikke ha kärcher, da jeg har hørt og lest mye stygt om dem :P Flere som hevder holdbarheten er elendig, at de ikke takler flere timer i strekk med konstant bruk uten å ryke, dyre reservedeler osv osv.

Forklarte kanskje litt dårlig. Nanolex washcoat kan du vente med til du er heeeelt ferdig med bilen.. Så etter en måned eller to etter du har vasket bilen en dag, da kan du kjøre på med washcoat for å "booste" voksen og gi mer beskyttelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...