Braathen142 5 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 La merke til her om dagen atter fram dekka på begge sider har slitt noe veldig. Er det spissinga? Trur ikke det kan være luft trykk da jeg har alltid kjørt med det samme både foran og bak og ingen ting bak. Og går spissing under 4hjulskontroll? Eventuelt kan det være noe i forstilinga som trengs og byttes som kan ha gjort det sånn? Har også begynnt og små riste i rattet ikke så veldig merkbart men ser det vis jeg slipper rattet. Bilder: Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenL 60 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 (endret) Så vidt jeg kan se, og skyt meg hvis jeg tar feil her, er de også mer slitt på innsiden enn utsiden? I så fall kan det tyde på at spissingen peker for mye utover (toe out), evt. negativ camber. Nå har jeg aldri vært på 4hjulskontroll men vil absolutt tro at spissingen er med - det er jo en av de viktigste Merker du at den trekker til høyre eller venstre under aks. eller nedbremsing? Endret 16 Juli, 2013 av EspenL Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Ser ut til at begge er slitt på venstre side av dekket. Det var da merkelig? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Ser ut til at begge er slitt på venstre side av dekket. Det var da merkelig? Hvorfor er det merkelig ? Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stein86 158 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Slik hadde jeg det på GTIen, og hjulstillingen var helt OK. Etter å ha fått bilen opp på bukken fant vi ut at den bakre foringen på bærearmen foran var gåen, samt noen andre foringer i forstillingen. Konklusjonen var den gang at hjulstilling var OK når bilen stod stille, men ble litt "feil" når en kjørte. Jeg endte opp med å bytte endel foringer i forstillingen, og har ikke hatt problemer siden da. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 (endret) Det kan være hjulstillingen som er feil, camber, spissing osv. Det kan være foringer, og det kan være slitte dempere/kulelager (vises som regel som "trapp" på dekket da) Bør ordnes før en setter på nye dekk, for dekk som har begynt å slites feil, vil normalt sett ikke rette seg opp, selv om feilen er rettet. Blir bare ekstra slitasje til syvende og sist. Endret 16 Juli, 2013 av Vårhus Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Hvorfor er det merkelig ? Hvorfor skrev jeg et '?' etter utsagnet mitt tror du? Poenget mitt var å poengtere for EspenL at dekkene var slitt på samme side på begge sider fremme, ikke på innsiden av begge. Det kan være hjulstillingen som er feil, camber, spissing osv. Det kan være foringer, og det kan være slitte dempere/kulelager (vises som regel som "trapp" på dekket da) Bør ordnes før en setter på nye dekk, for dekk som har begynt å slites feil, vil normalt sett ikke rette seg opp, selv om feilen er rettet. Blir bare ekstra slitasje til syvende og sist. Å? Kommer ikke gummien på magisk vis tilbake? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Hvorfor skrev jeg et '?' etter utsagnet mitt tror du? Poenget mitt var å poengtere for EspenL at dekkene var slitt på samme side på begge sider fremme, ikke på innsiden av begge. Å? Kommer ikke gummien på magisk vis tilbake? Det er ikke så uvanlig at de slites slik, om du ser bort ifra innside slitasjen. Vanskelig å se skikkelig på bilder hvordan slitasjen faktisk utarter seg. Om vi kunne fått bilder som viser "toppen" av dekket mens det er tverrstillt, så vises slitasjmønsteret bedre på begge bildene. Det jeg mente var at det minsker ikke på slitasjen der skeivslitasjen har begynt, selv om feil på bilen blir rettet opp det slites tilnærmet like fort som at feilen fortsatt skulle vært der. Men hadde vært fint med magisk gummi? på flere områder? :P Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
EspenL 60 Skrevet 16 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 16 Juli, 2013 Er det ikke kun høyredekket vi ser på bildene da? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Braathen142 5 Skrevet 17 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 Takker for svar Begge bildene er kun Høyre dekket, men er slitt helt likt på andre siden bare motsatt. Tar også bestiller 4hjulskontroll også ber de sjekke litt om det er noe som bør byttes da Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Simen 1 329 Skrevet 17 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 Det er ikke så uvanlig at de slites slik, om du ser bort ifra innside slitasjen. Vanskelig å se skikkelig på bilder hvordan slitasjen faktisk utarter seg. Om vi kunne fått bilder som viser "toppen" av dekket mens det er tverrstillt, så vises slitasjmønsteret bedre på begge bildene. Det jeg mente var at det minsker ikke på slitasjen der skeivslitasjen har begynt, selv om feil på bilen blir rettet opp det slites tilnærmet like fort som at feilen fortsatt skulle vært der. Men hadde vært fint med magisk gummi? på flere områder? :P Ok skjønner. Hadde vært kjekt det ja, haha! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Mighty 271 Skrevet 17 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 Det synes ganke tydelig for meg at begge dekkene er slitt på innsiden, selv om det at bildene et tatt forfra på ene siden og bakfra på andre siden kan være litt forvirrende Siter Ja, jeg vasker med svamp! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Braathen142 5 Skrevet 17 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 Er slitt fra insidan ja. Men syns det har slitt ekstra på de 2 remsene uten spor der. Begge bildene er tatt for fra og på höyre siden av bilen. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Vårhus 375 Skrevet 17 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 Jeg tipper spissing. Siter Vårhus Bilpleie & DetailingSwissvax Certified DetailerSwisswax Certified Instructor Carpro Proffesional DetailerGTechniq Accredited DetailerNAD - Nanolex Approved Detailer S&S av noen av mine jobber: Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70 Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
meganeRS 3 Skrevet 17 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 Jeg synes ikke det ser ut dim noe unormal slitasje. Tviler på at spissingen er feil her. Hvor mange millimeter mønster er det igjen midt i banen og på sidene, 3mm kanskje? Den slitajen du ser helt inne på dekket er sannsynligvis forårsaket av parkeringsmanøvrering, som f.eks full sving forover eller i revers, da hjulvinklene gjør at dekket påføres stor slitasje på akkurat det området. Litt vanskelig å forklare, men hvis du ratter fullt over til en side, og ser for deg hva som skjer med dekket, så kan det forstås:) Har du en skarp sving i f.eks innkjørselen din som du tar hver dag? Bare noe å tenke på, så ikke sikkert at verkstedet finner noe galt på 4-hjulsmåling. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Braathen142 5 Skrevet 17 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 har ikke målt men er "under" slitasje målern der. Har ingen spesielt skarpe svinger og bilen har heller ikke blitt kjørt så allt for mye etter jeg bytta til sommer dekka i slutten av mars trur jeg det var. Brukte samme dekka i fjord og var ikke tegn til samme type slitasje da. Men for allt jeg vet så er det ikke sikkert noe er feil Skal se om jeg bytter bak dekka fram til helgen også se om det blir noe slitasje i likhet på de. Det jeg bare syns er rart er atter de to ytterste "remsene" er så veldig slitt i forhold til resten? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Bangdalen 5 Skrevet 17 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 Vil tippe på slitt foring et sted foran der, siden du nevner risting i rattet Nå vet jeg ikke hvordan den forstillinga til Volvo ser ut, men dersom foringa på casterarmen på BMW blir sliten vil akkurat dette skje. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
JH86 113 Skrevet 17 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 De sommerdekkene jeg hadde på gamlebilen (V50 det også! ), sleit med det samme... Gadd aldri gjøre noe med det, da jeg oppdaget dette i Narvik, og skulle selge i Tromsø... Slo meg til ro med at V50'n er såpass smal på sprovidden, at den drar i et spor hele tiden... Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
meganeRS 3 Skrevet 17 Juli, 2013 Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 På bildene ser det ut for å være omtrent samme mønsterdybde på begge sidene av dekket, da selvfølgelig ikke helt på innsiden der det er mest slitt. Jeg vet ikke om du helt var med på hva jeg mente med full sving og det greiene der... Kort fortalt, pga. castervinkel og full sving - da er det "nesten" bare feltet som er mest slitt på dekket ditt som er nedi! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Braathen142 5 Skrevet 17 Juli, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 17 Juli, 2013 (endret) skjønner hva du mener med svingen. Når jeg tenker litt mer over det så byggde vi garasje i fjord og når jeg rygger ut derfra og skal inn som gjelder hver gang jeg skal kjøre så blir det fullt ratt ut slag både ut og inn, kan det kanskje ha noe og si? Er på grus og sakte fart. Skal se litt på forstilinga til helgen da jeg må bytte simmeringen på girkassa til drivakseln. Endret 17 Juli, 2013 av Braathen142 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.