Gå til innhold

Oljefilter og olje?


steff95

Recommended Posts

Hei, tenkte å bytte oljefilter og olje på motor og kasse snart.

Noen som vet om rimelige steder å handle olje?

Og hva med oljefilter? Det finnes jo mye på eBay, men hvilke merker bør jeg se etter som er bra?

Automatkasse-oljen er jeg usikker på om jeg vil bytte selv, pga. det er ikke tappeskrue på converteren... Noen som vet om rimelige steder som fikser dette? Vet om bergs automatservice ihvertfall..

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags API- eller ACEA-koder er anbefalt til motoren?

Hvor finner jeg dette? I serviceheftet står det: Der må kun anvendes de motorolietyper, der er godkendt af Mercedes-Benz på blad 229.1. Der må ikke anvendes nogen specialtilsætninger. Er det 229.1 du mener da?

Påfyllingmængder, se Tekniske data i instruktions-bogen. (Hvor mange liter?? Det er blankt i instruksjonsboken, står ingenting på min motor...)

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes
Resistes

http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.1_en.html

her finner du info om 229.1 , ganske gammel standard , de fleste overgår denne

ps

which are distinctly marked with the label indicating the approval of Mercedes-Benz, e.g. “MB-Approval 229.51”. Labels referring e.g. to “MB 229.51” don't have an approval of Mercedes-Benz. Endret av Resistes

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://bevo.mercedes-benz.com/bevolisten/229.1_en.html

her finner du info om 229.1 , ganske gammel standard , de fleste overgår denne

ps

which are distinctly marked with the label indicating the approval of Mercedes-Benz, e.g. “MB-Approval 229.51”. Labels referring e.g. to “MB 229.51” don't have an approval of Mercedes-Benz.

Så hva skal jeg se etter når jeg skal velge olje da?

I serviceheftet er det tidligere brukt shell helix ultra 5w40, men nå i det siste så står det helix ultra/extra 5w30.

Men jeg vil helst finne en annen olje da.. regner med shell sin kan være litt dyr

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde brukt (og bruker) Mobil 1 på Mercedes.

Dette får du til en drøy hundrings per liter og det er ikke så ille.

Sjekk www.oljelåven.no

Kjenner du noen i VACN så får de også 44% rabatt på olje hos Meca og der får du Mobil 1 til rundt hundringsen per liter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes

Ville ikke kjørt helix , blir så sotete inni , mobil 1 etc er mye bedre

En ting er sikkert ikke kjøp på bensinstasjon, bedre om du tar fra Mekonomen , bilextra Meca etc. Penzoil og Shell er det samme så eg ville styrt unna dem. Alle med høyere enn 229.1 er ok

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Ikke akkurat det du spør etter, men kjekt å vite:

På naboen sin C220 (2002) er det faktisk ingen peilepinne. Er det slik på din også burde du finne ut av hvor mye olje som skal på. Man kan kontrollere oljenivå i display, men det forteller deg ikke annet enn om det er ok eller ikke.

Finner du ikke ut av hvor mye som skal på, så kan du måle opp det du tapper av og fylle samme mengde. Da har du hvertfall ikke fyllt for mye. Du kan jo dra innom et verksted for peiling og etterfylling.

Det er et rør til peilepinne der (under motordekselet på venstre side av motor), men det har kun en propp på seg. Vil tro at peilelinnen er et spesialverktøy som verkstedene har. Høres helt latterlig ut, men slik er det faktisk.

Jeg har ikke noe serlig greie på Merchedes, men når jeg søkte på W203 så kunne det se ut som at du har lignende bil. Har du peilepinne så er det bare å se bort ifra det jeg skriver her.

Edit:

Ser nå at du har en annen motor da du har en C200 som jeg vil tro er en 2 liter. Siden det er kompressor på den så er det sikkert også en bensinmotor. Bilen jeg snakker om har en 2,2 dieselmotor.

Endret av Øyvind G
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat det du spør etter, men kjekt å vite:

På naboen sin C220 (2002) er det faktisk ingen peilepinne. Er det slik på din også burde du finne ut av hvor mye olje som skal på. Man kan kontrollere oljenivå i display, men det forteller deg ikke annet enn om det er ok eller ikke.

Finner du ikke ut av hvor mye som skal på, så kan du måle opp det du tapper av og fylle samme mengde. Da har du hvertfall ikke fyllt for mye. Du kan jo dra innom et verksted for peiling og etterfylling.

Det er et rør til peilepinne der (under motordekselet på venstre side av motor), men det har kun en propp på seg. Vil tro at peilelinnen er et spesialverktøy som verkstedene har. Høres helt latterlig ut, men slik er det faktisk.

Jeg har ikke noe serlig greie på Merchedes, men når jeg søkte på W203 så kunne det se ut som at du har lignende bil. Har du peilepinne så er det bare å se bort ifra det jeg skriver her.

Edit:

Ser nå at du har en annen motor da du har en C200 som jeg vil tro er en 2 liter. Siden det er kompressor på den så er det sikkert også en bensinmotor. Bilen jeg snakker om har en 2,2 dieselmotor.

Ja, det stemmer det du sier. Det visste jeg fra før av, men jeg tror computeren sier fra hvor mye olje som mangler faktisk. Jeg vet ikke hvor nøyaktig den er, da. Når det er fullt sier den selvfølgelig OK, men har sett litt på YouTube, og da virker det som om den sier fra hvor mye du må etterfylle om du mangler noe.

Er det kun wix som leverer oljefilter til biltema? Er jo vanskelig å vite når det står biltema på alle delene... Og wix skal være ganske bra altså?

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes

Er ikke stor forskjell på filtre , de ligger på 20 my nesten alle med unntak av bypass , dyrt ettermonterbart kun for spes interesserte. Gå på Mekonomen , Bilextra, Meca de har alle rette sorten , priser er vanligvis fra 50 - 250 allt etter som bil. Ikke stress med å gjøre det vannskelig. Om du har problemer med å skifte er det mange som skifter gratis mot att du kjøper oljen der , da slepper du å kvitte deg med olja og, som sagt se til att du får rett kvalitet , de fleste nye 5-40 synt dekker ditt behov.

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes

Korrigerer meg selv her , din skal ha MB 229,31 IKKE 229,1

---------------------------------

Listen over mb godkjente 229,31 er her http://bevo.mercedes-benz.com/bevolistenmain.php?navigation_path=bevolisten&language_id=1&blatt=229.31&content_action=show&mark=229&suchbegriff=229

Oljelåven har Mobil Super 3000 XE 5W-30 som er i listen og koster 419 for 5 liter pluss 89 for 1 liter , du trenger 5,5 liter iflg noen tabeller 7 liter i følge andre.

Det er en god olje som er godkjent, du finner castrol også fra drøyt 100 lappen.

Du skal IKKE ha 10W60 , det er M5/M3 olje , tjukk som grøt laget for banebruk, og trekker mer bensin dessuten er den ikke godkjent MB 229,31.

Om du vil handle hos Billigbilpleie.no må du regne moms , frakt og 113 til 261 i fortolling på den prisen .

Kanskje du sparer en hundrings evnt , men det er opp til deg.

Eg synest det er bedre å støtte Norsk forhandler med lager som selger til nesten halve prisen av de andre, ikke en "trader" som er dansk forhandler med norsk .no domenenavn

Om ikke du klarer den prisforskjellen så vil eg annbefale biltema med korte skift intervaller og se bort fra MB kravet.

Skal du kjøpe i bulk så husk att det er vanligvis lagringstid på 3 år.

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Resistes

ANM , regn ut 10w60 sjøl , om du betalte 1200 så er det ikke prisen som står der

355*3 = 1065

mva = 266

Sm avg= 30

Frakt = 100

Fortolling

over 1000= 261

sum = 1722 114 pr liter

Oljelåven 550*3 = 1650 + 100 frakt = 1750 / 15 = 116 pr liter

tilnærma samme iflg prisene

OPTI COAT PRO Autorisert , Gtechnic Crystal Serum Autorisert, IGreenlover Autorisert, AmeriCoat Installer.

http://opticoat.no  post@opticoat.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...