Gå til innhold

PlastiDip på felger


EirikH

Recommended Posts

Ble tipset om dette forumet av en kamerat, og tenkte jeg skulle prøve å utnytte kunnskapen som sitter her litt. Er ikke noen detailing ekspert og driver ikke mye med styling og slike ting, men har en plan om å få fikset opp noen felger ved hjelp av PlastiDip.

Har gått noen runder frem og tilbake, og endte til slutt opp med å få tak i et sett originale felger som jeg ønsker å spraye i en mørk farge. Kjøpte 4 bokser PlastiDip + sprayhåndtak hos en båtbutikk for under 700.- og synes det var et ganske greit alternativ til lakking (hvis det holder).

Fordelen er jo at man kan skifte farge hvis man blir lei.. :)

Holder nå på med prepping av felgene (ikke bilen på bildet de skal på), og lurer på om noe har tips til hvor hardt man må gå til verks med rengjøringen i forkant. Tenker jo at jo bedre underlag, jo bedre resultat, men noe gammel moro sitter som besatt på aluen. Tror ikke forrige eier har renset felgene så ofte.

rvfw.jpg

Er også litt usikker på om man bør spraye inni, eller om det holder å ta forsiden av felgene. Det vil kanskje vise i mellom eikene. Siden jeg har tenkt å sette på nye dekk så er jeg litt i tvil om jeg skal vente med å spraye til etter jeg har satt på dekkene. Enklere å spraye bare felger, men større sjangse for skade ved omlegging.

Looken jeg går for er slik som denne:

post-6393-0-98479700-1372437715.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Etter det jeg har sjekket så tåler ikke PlastiDip avfetting alt for godt... Hadde nok satset på lakkering av noe slag.

Feil :P

Vannbasert avfettning er 0 problem.

Eksempel Surfex HD kan fint brukes på plastidipp, det meste annet også.

Eneste man skal være veldig forsiktig med er Petroleums basert avfettning som prickbort da ved berøring vil ødelegge plastidippen.. Selv har jeg fått sprayet prickbort flere ganger over min plastidipp og den er fremdeles like fin da jeg har spylt av med engang uten berøring..

Har også funnet ut at om du bruker en spray voks vil plastidippen også bli tilnærmet ripesikker :wub:

Angående rengjøring i forkant vil en skikkelig vask, men en sterk blandet avfettning være godt nok.

men vil nok anbefale Korrosol/iron-x også for å få ut metall partikler i lakken først.

Finnes en god FAQ her: https://www.dipyourcar.com/pages.php?pageid=1

Endret av Concker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra den FAQen, og samme med filmene. Tror nok dette er et stoff som passer for mitt bruk.

Spekulerte litt på å spraye før de nye dekkene skal på, men ser på filmen at de ikke maskerer dekkene i det hele tatt før spraying, så da er jo det en bekymring mindre. Antar at stoffet bare slites av gummien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

 Veldig bra den FAQen, og samme med filmene. Tror nok dette er et stoff som passer for mitt bruk.

 

Spekulerte litt på å spraye før de nye dekkene skal på, men ser på filmen at de ikke maskerer dekkene i det hele tatt før spraying, så da er jo det en bekymring mindre. Antar at stoffet bare slites av gummien.

Er vist bare å skjære i plastidipen mellom felg og dekk uten å komme borti felgen, også dra av fra dekket. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

 Veldig bra den FAQen, og samme med filmene. Tror nok dette er et stoff som passer for mitt bruk.

 

Spekulerte litt på å spraye før de nye dekkene skal på, men ser på filmen at de ikke maskerer dekkene i det hele tatt før spraying, så da er jo det en bekymring mindre. Antar at stoffet bare slites av gummien.

Anbefaler deg å ha på dekkene og maskere kanten med kortstokk.

Plastidip er noe værre å få av på gummi.. Vil spare deg for mye tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare å spraye på dekk, trenger ikke maskere. Husk å legge et ekstra tykt lag på dekkene, så det er lettere å dra av dippen etterpå. (Anbefales forøvrig alle steder du skal dra av dip, dess tykkere lag, dess lettere å dra av. Tynt lag med dip = håpløst å dra av i en fei)

Endret av Anaxyd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

JMossige

Masker dekk, hvis ikke må du legge tykt på dekka som nevnt, og det er bare sløs med dip. Første gang jeg plastidippet felger maskerte jeg ikke dekk, la heller ikke tykt på dekk, og var et rent helvete å fjerne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da blir det vel til at jeg må maskere dekk også. Har også kjøpt noen bokser fra et tysk firma Foliatec, tenkte jeg skulle spraye et sett felger med hver av typene for å sammenligne litt. Etter å ha søkt litt rundt på dette forumet og andre steder ser det ut til at det er litt forskjellige tanker og meninger rundt hvilken type som skal være best.


Noen i Norge som har heldippet en bil forresten? Har enda et prosjekt jeg ønsker å teste ut, må bare finne ut hvordan jeg får stoff og utstyr hit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noe slags klarlakk fra plastidip til å bruke oppå vanlig plastidip? Har brukt plastidip på et hengerfeste, men vil gjerne ha det blankt istedenfor matt.

Endret av _€mil_
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre S Nilsen

Skal være en slags clarecoat du får med den hvordan den er vet jeg ikke.

Foliatec sin felgspray funker på samme måte som plastidip skal vist sitte veldig godt og være et helvete og få av etter og sett en tråd her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Finnes det noe slags klarlakk fra plastidip til å bruke oppå vanlig plastidip? Har brukt plastidip på et hengerfeste, men vil gjerne ha det blankt istedenfor matt.

Det gjør det og den heter Glossifier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt dette på mine felger nå i 1 år og det ser fortsatt like bra ut. Jeg maskerte ikke "godt nok" og resultatet er som noen nevner ovenfor at det er borimot umulig å få av på gummi. Skal man klare å dra av er det lettere med tykt lag.

Har vært forsiktig med vask. Brukt tynn Surfex og bilshampoo, og det blir rent. Heller ikke turt å skrubbe for hardt. Har heller ikke vært nødvendig.

Husk å spray mange tynne lag for best resultat, rist boksen godt og ikke i for kaldt vær - ikke noe problem på denne årstiden vanligvis. Har en kamerat som forsøkte i vinter uten særlig hell... Klumpet seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sindre S Nilsen

Kollega av med varmet boksene i varmt vann og syntes plastidipen dekte bedre da. Har ikke prøvd selv så aner ikke om det er noe i det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
Concker

Kollega av med varmet boksene i varmt vann og syntes plastidipen dekte bedre da. Har ikke prøvd selv så aner ikke om det er noe i det.

Jeg varmet også mine bokser sist gang, ble hvertfall mye mindre problem med klumping i "tuten" på boksen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for masse gode tips, forhåpentligvis kommer boksene på mandag, men jeg har ikke fått leveringsdato på dekkene. Iløpet av uke 29 var siste tilbakemelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...