Gå til innhold

Nybegynner vs Rupes


freakshow87

Recommended Posts

freakshow87

Ser litt på maskiner nå og planlegger innkjøp innen kort tid. Hadde i utgangspunktet bestemt meg for å gå for Krauss 900w, men etter å ha lest litt til her inne samt hatt en kaffe med en kompis med denne maskinen er jeg mer forvirret enn bestemt. Jeg synes ikke det virker som maskinen oppfyller forventningene jeg har til maskinjobber.

Dette ledet meg til slutt til Rupes LHR15. Jeg har aldri brukt maskin før, men tenker å gå for deluxe kittet hos SS; http://www.scandicshine.no/index.php?route=product/product&path=103&product_id=652

Er dette en maskin for en fersking? Dette spranget i kronasjer er mye for meg, men tenker per nå at det blir tatt en eller annen gang uansett, men det er store sjanser for ødelegge noe, så får jeg heller vente.

Bonusspørsmål: Iron X på Passat med mye krom og aluminium orginalt, er dette særlig smart? Blir jo kun opptil vindushøyde, men har jo lister rundt, samt mye i front.

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg valgte LHR 15 nettopp fordi det systemet er bevist at det sparer tid i motsettning til andre DA.

Jeg er også nybegynner, og at faren for og skade lakken med den var mindre var også en av grunnene jeg valgte nettopp den.

Store navn som Paul Dalton bruker kun Bigfoot systemet. Og mest av alt LHR 15 og LHR 75.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

freakshow87

Har tenkt på Flex også, men ser så mye skryt av Rupes nå, at den er umulig å komme unna føler jeg. Planen på sikt er flere biler enn egen. Men har mye å lære før jeg sikter meg inn på andres biler, og det er jo litt av greia.

Om jeg kan kjøpe en maskin allerede nå som jeg kan ha lenge og som samtidig er relativt trygg i bruk for ikke å snakke om mer effektiv, så er det vel kanskje ikke så mye å tenke på egentlig.

Er LHR15 brukende på trangere plasser som fronten?


Jeg er knallfornøyd med min Rupes LHR 15 ES. Har litt erfaring med maskin fra tidligere, både roterende og DA, og har aldri brukt noe som er så behagelig som Rupes. :)

Er det en maskin du kunne startet med med tanke på erfaring med tidligere maskiner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DavidRS

Ja, uten tvil en maskin som kan brukes av nybegynnere. Kan være litt vanskelig på trange steder og kanter, men det er overkommelig. Samt med litt trening blir det lettere. :)

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 er mye bedre å bruke på trange steder enn 21 og Flex DA syns jeg.

Tvungen rotasjon gjør at man må være litt forsiktig der det er trangt, og slaglengden på 21 kan gjøre den litt uforutsigbar der det er trangest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Fordelen med å velge Flex DA, som første maskin, er at du lærer deg grunnstegene i hvordan du kjører roterende (spe polish, 4 pass med press, 1-2 uten press). Flex kjøres med press på maskinen, Rupes uten.

Jeg har begge maskinene, men har enda ikke fått testet korrigeringsevnen opp mot hverandre. Flex er en meget god maskin, men har hatt noen produksjonsfeil (spising av bakplaten m.m). Min Flex er nå inne for reparasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird

Jeg er ikke enig i at Rupes gir best resultat helt uten press. Nå har jeg bare prøvd min LHR15 på en bil, men min erfaring er at Rupes trenger litt press for å komme noen vei. Å kjøre maskinen helt uten press, med en hånd f.eks gjør at man ikke får korrigert noe. Det er dog tilfelle at man ikke trenger mye press. Vekten av maskinen, hendene dine og litt ekstra press er nok til å utgjøre en forskjell. :-)

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Press er jo selvfølgelig relativt. Det er klart at man styrer Rupes maskinen med begge hender og gjennom det så legger man litt press på maskinen. Presset er riktignok ikke i nærheten av det man gjør på en Flex DA og/eller en roterende.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har planer om å ta flere enn egen bil, så gå for Flex DA. Dyrere ja, men det har du tjent inn etter første jobb :)

Enig utsagnet, kjøp heller én god maskin. Nå har jeg tre maskiner og bruker primært bare Rupes-maskinen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke flex DA er noe glad i press heller jeg. Min spiste opp deler av bakplaten og er også på reparasjon nå.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må vel kalle meg fersk i gamet jeg også. Polerte min første bil i går med Rupes maskin. Har lært mye av å lese på forumet her og synes jeg fikk det til veldig bra og med et godt resultat. Har Rupes LHR15ES :) Flott maskin hvis økonomien tillater det.

Mvh

Andre Hoff

VCDS/VAGCOM

Biler:

2016 VW Golf GTE

2008 VW Transporter

Mine S&S:

1. S&S VW Caravelle 2009

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

freakshow87

Registrerer delte meninger, som jo er noe av grunnen til at jeg spør :P

Hva vil eventuelt bakdelene med Rupesmaskinen være da sammenlignet med Flex? Foruten det

Lysholm skriver ang grunnstegene med tanke på roterende.

For meg virker det jo som maskinen er komplett for en fersking. Lett i bruk og godt likt av detailere med

bred erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

Det er fristende å si Rupes, da konseptet er så veldig enkelt, men Flexen er også en veldig god maskin. Rupes er litt "hype" nå her på forumet. Tidligere var det kun Flex som var tema. Dette endrer seg sikkert noe over tid når nye maskiner kommer på markedet. Uansett hva du velger mellom disse så får du en veldig god og stødig DA maskin. Det er en grunn for at disse to maskinene er i topp sjiktet hva gjelder pris.

Det er ikke noe negativt med Flexen slik jeg ser det, men Rupes er enda mer intuitivt lagt opp for kombinasjonen maskin, padder og polish = Enkelt og perfekt konsept for nybegynnere, men også for mer erfarne.

Endret av Lysholm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lysholm

IronX, Korrosol el.l er forøvrig ikke noe problem på krom/alu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

....

Hva vil eventuelt bakdelene med Rupesmaskinen være da sammenlignet med Flex?

....

Den største ulempen vil nok være at Rupes vil fungere dårligere på trange steder. Man kan da heller ikke bytte bakplate for å montere mindre, enda. Vi får håpe dette kommer.

Ellers er det vel mer praktisk bruk som er forskjellene. Den ene kan ha press, den andre ikke. Rupes skal alltid rotere, men stopper på ujevne pariter. Der Flex´en alltid vil rotere.

For et par uker tilbake stod jeg med akkurat samme valget, så jeg tror dette oppsummerer hovedforskjellene jeg la vekt på. For deg som da kanskje kjøper din første maskin ville jeg ikke se bort i fra at det er praktisk med mulighet til å bytte pad-størrelse/bakplate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

freakshow87

Ellers er det vel mer praktisk bruk som er forskjellene. Den ene kan ha press, den andre ikke. Rupes skal alltid rotere, men stopper på ujevne pariter. Der Flex´en alltid vil rotere.

Hva menes med at den stopper på ujevne partier?

Dette med bakplater kan jeg sende mail til Holgers for å høre om det kommer løsninger på i nærmeste framtid kanskje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...