Gå til innhold

Fjerne rust?


steff95

Recommended Posts

Hei, har veldig lite synlig rust, og tenkte egentlig å holde det slik... Så leter etter produkter jeg kan smøre på, noen tips?

Jeg vet det er best å sandblåse, men usikker om det blir så mye av det... Kan være jeg sandblåser noe under bilen kanskje, og smøre på ett tynt tectyl-lag. Noen tips til billig og greit produkt her? (Tectyl). Og er sandblåser fra biltema greit?

Så tenkte jeg å gjøre noe i hjulbuene bak ettersom det er påbegynt litt rust helt innerst, hva kan jeg gjøre her? Har hørt syregrunning skal være bra? Hvilken? Og hva annet trenger jeg? En grei sølvfarge til å ha over, må jeg ha klarlakk også?

Har også noe lite mellom pakningene over bagasjeluken, her prøvde jeg å skrape bort og smøre på noe grunning (tror det var brunox), men det tok ikke lange tiden før det begynte å komme tilbake igjen...

Er veldig takknemlig for all tips! Og gjerne tilføy hvor man får kjøpt de forskjellige produktene. Trenger ikke akkurat å eliminiere rusten helt (noe som i teorien nesten heller ikke er mulig), men planen er vel å bremse/forsinke rusten endel ihvertfall.. Men dette er førstebilen min, så budsjettet er vel ikke det største :)

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble anbefalt Rust Bjørn av det lokale lakkeringsfirmaet. Har dog enda ikke prøvd det.

Hmm, trodde rustmelk, rustbjørn og alt det der var dårlig jeg? Er vel mye forskjellige meninger der... Men har sett det snakkes litt varmere om fosforesyre, syregrunning, epoxy osv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Simen

Jeg har hvertfall ikke noe trua på "rustbjørn" og slikt.. Owatrololje derimot, det har jeg mer trua på. Eller evt slipe vekk rust og legge epoxy-grunning over. Sistnevnte skal gjøre det 100% tett, og kan derfor beskytte området godt videre.

Correct me if I'm wrong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird

Først og fremst vil jeg gjøre oppmerksom på at jeg jobber hos Thorsen Antirust AS.

Dessverre finnes det ingen "vidunderprodukter" som "spiser" rusten som så mange av dem lover.

Det finnes måter å bremse rustutviklingen på, men til syvende og sist vil den aller beste løsningen være å fjerne den rusten som er der. Den beste måten å gjøre dette på er å sandblåse, da får man fjernet alt av rust der man kommer til. Sliping hjelper også, men det vil alltid være noe igjen i porer i metallet. Rust er som en sykdom der alt må fjernes for å klare å unngå at det kommer tilbake.

Som Simen sier vil nok en 2-komponent epoxy-grunning være den beste løsningen, men denne er kostbar. Zink er vanlig å bruke som grunning, men denne er en del svakere. Bruker du zink etter å ha fått fjernet rusten er du ca. tilbake til utgangspunktet. Du har fjernet rusten, men står fortsatt uten noen ytterligere beskyttelse.

Hvis det her i hovedsak er snakk om rust på karosseriet så er det greit å slipe med f.eks fingersliper, legge i en 2-komponent epoxy-grunning og deretter fylle med lakk og klarlakk. - Her er det nok noen på forumet som kan svare bedre enn meg på hvordan man kan få dette pent med blanding av lakk/klarlakk og eventuell våtsliping etter fylling. Sandblåsing på karosseri er også mulig, men svært tidkrevende og kostbart fordi det som oftest vil kreve sparkling og lakkering også.

Aleksander Wiken

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok takk for oppklaringen :)

Her ser dere bilder av de "verste" stedene, hva ville dere gjort her? Det er hjulbuene, mellom pakningene over bagasjerommet og begynnende rust på a-stolpen. Har klart å polere bort noe av rustfargen/saften, men må nok gjøre endel mer for å holde det i sjakk. Ser det sitter igjen endel hvite rester, hehe..

Mellom pakningene prøvde jeg med brunox grunning som dere ser, men her kom det fort tilbake igjen.

Bilder:

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freebird

Når det gjelder rusten på A-stolpen og bak pakningen på bildene så ville jeg nok prøvd å slipe dette ned så godt som mulig, ned til bart metall. Fyll med en 2-komponent epoxybasert grunning og fyll i med lakk. Du kan nok helt sikkert våtslipe over på A-stolpen etterpå for å få dette til å se best mulig ut, men det har jeg desverre ingen erfaring med. Det finnes nok noen her som kan mer om dette og du får nok sikkert svar fra en av dem etter hvert. :)

Når det gjelder hjulbuene så er det vanskelig å se utifra bildene hvor grovt dette er, men du kan jo alltids prøve samme teknikk der. Skulle det vise seg at rusten enten stikker for dypt eller at du rett og slett ikke får slipt nok vil nok dette bli vanskelig å klare å få 100 % bra igjen selv og da vil du nok eventuelt behøve hjelp fra et karosseriverksted.

1988 Mazda 626 GD

1997 Mercedes C-Klasse - W202

2001 Mercedes E-Klasse - W210

1986 Toyota Mr2 Mk1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, går det an å f.eks. smøre en god olje e.l. inn i hjulbuene? Noen som vet?

Eller må jeg pusse/slipe ned, grunne med epoxy grunning osv. som nevnes i forrige innlegg?

Og hvor man får tak i denne 2komponente epoxy grunningen som visstnok skal være så bra?

Endret av steff95
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hgnubel

Hjulbuene er desidert prioritet her vil jeg si. Første jeg ville gjort var å sjekke baksiden, ta ut innerskjermer og vaske bort gammel drit for å se omfanget.

Uansett hva du velger å gjøre bør du gjøre det NÅ, før det må kappes og sveises, noe som fort kan tredoble prisen for å få det gjort skikkelig og med kvittering.

Hadde jeg hatt lokaler til det ville jeg kanskje prøvd punktsandblåser, bilt-hamber Hyderate 80, før farge og 2k klarlakk. Men jeg er en googler og hobbymekaniker, ikke noen fagmann :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ColdFusion

Simen x2: Owatrol er brukt med svært god virkning ref MB klubben. Tester selv på en Suzuki Viagra og det ser meget bra ut så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Du får epoxygrunning hos mange bilrekvisitasjapper.
Her i byen har mekonomen 2K epoxygrunning på sprayboks blant annet..

Men det eneste som virkelig stopper rusten fra å komme tilbake er å fjerne den helt!
Da er sandblåsing det mest effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Som oftest kommer den fra baksiden av platen dersom den kommer tilbake.
Typisk der 2 plater er brettet sammen, som nedkant på dører og skjermbuer.

Der er det vanskeligere å hindre O2 tilgang.

Sandblåste takrennene på min 71' Mini, et typisk problemområde med stor vannpåkjenning, for 5år siden, og der har det ikke kommet noe tilbake. Der har begge sidene blitt behandlet, riktignok ikke sandblåst innsiden, men lakkert opp.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...