Gå til innhold

S&S: Nissan Qashqai - drs detail


DavidRS

Recommended Posts

DavidRS

En liten jobb som kom inn etter at jeg la ut en bilde på Facebook av panseret på bilen min etter å ha polert den.

Bilen ble levert til meg Onsdag kveld, startet med jobben Torsdag morgen.

Avtalen var å få bort en del riper og få den litt blankere. Vi avtalte en pris som tilsa at dette blei en enstegsjobb. Så var litt testing for å finne ut av hvilken puter og polisher som skulle brukes.
Lakken var hard å jobbe med, så en grov polish fungerte greit for fjerning av riper, samtidig som det ga et greit sluttresultat. Måtte nok kjørt hele bilen en runde eller to til med grov polish for å få dette helt 100, også kjørt på med en fin polish tilslutt for å få helt super glans.

Utstyrsliste:
Maskin: Rupes LHR15ES

Polish: Blå Rupes og Wolf Chemicals No. 5

Pads: Blå Rupes, gul, orange, lilla og sort Scholl.

Avfetting: PrickBort og SurfexHD 1:5 + IronX

Såpe: Jif Bilshampo i skumkanonen og Meguiars NXT Generation i bøtte

Vask: P&R-Gritguardbøtte og murersvamp. Karcher K5.700 HT.

Felger: Sonax Extreme Felgrens og børste fra Biltema. Liker denne børsten på felger, myk og god, så den kommer godt til.

Div: Detailingkost, bøttevis med mikrofiber og diverse påføringspads.

LSP: CG 5050 på lakk, Wolf Chemicals Trim Coat på plast, og en eller annen gummifornyer på dekk.

Bilen ankom Onsdag kveld i tungt regnvær, samtidig som jeg kom hjem fra en 47 mil lang kjøretur fra Stryn, så startet med denne Torsdag morgen.

Startet med å gå en runde rundt bilen for å se tilstand.

1.jpg

2.jpg

3.jpg

Sånn umiddelbart så det ikke så aller verst ut, bortsett fra et par småskader.
Blant annet var det en dårlig flekket skade på panseret, samt en skade på plastlist på bakdøren på passasjersiden.

4.jpg

5.jpg

Prickbort påført. Fikk virke i ca 15 minutter da det var litt yr i lufta. La samtidig på Sonax Extreme Felgrens.

6.jpg

7.jpg

Bilde etter at PB er spylt av:

8.jpg

Spylte av PB med høytrykk før jeg la på SurfexHD blandet 1:5, som fikk sitte i ca 15 minutter før jeg skummet bilen.

9.jpg

La skum på felger og i hjulbuer mens Surfex jobbet med lakken.

10.jpg

Rant ut litt møkk

11.jpg

Vasker felgene

12.jpg

Skummet bilen med skumkanon ladet med JIF.

13.jpg

14.jpg

Spylte av bilen og gjorde klar bøtte for håndvask.

15.jpg

Heller i siste rest av Megs NXT.

16.jpg

Skummer med HT

17.jpg

Glemte helt å ta bilder under håndvask. Tok en runde med detailingbørste på trange og lite tilgjengelige steder.

18.jpg

19.jpg

20.jpg

Åpnet panseret, der så det ut som om noen hadde kjørt bilen hele vinteren uten panser, så jeg dekket til dynamo og luftinntak og satte i gang med en sterk Surfexblanding før jeg skummet.

21.jpg

22.jpg

23.jpg

Gikk over med en detailerkost for å få bort den inngrodde møkka. Glemte jo selvfølgelig å ta ferdigbilde tilslutt. Men kan ikke få med seg alt heller! ;)

24.jpg

Slik ser bilen ut etter vask og tørk.

25.jpg

26.jpg

Da var alt klart for IronX. Hadde bittelitt til inne i garasjen, så dette holdt akkurat.
La merke til at det rant noe IronX inn mellom en plateskjøt mellom bakskjerm og bakfanger og inn i hjulbuen et sted. Det som kom ut derfra var så sinnsykt rødt, så forklarte for eier at jeg tror det er noe rust der inne, og at hun burde se om hun finner ut av dette.

27.jpg

28.jpg

Da var alt klart for kombotesting. Teipet opp tre felter på panseret for testing, men glemte å skrive ned hva jeg testet ut. Det beste resultatet fikk jeg med Gul Scholl og Wolf Chemicals No. 5 og noen steder måtte jeg jobbe med blå/blå Rupes. Siden jeg ikke husker hva jeg har testet med gidder jeg heller ikke legge ut bilder fra kombotest.

29.jpg

Maskerte plastlister og annet tjafs før jeg satte i gang.

30.jpg

Kjørt en runde på den bakerste stolpen opp mot taket.

31.jpg

Glemte også helt å teipe opp 50/50 bilder, men husket er par. Her fra bakdør på førerside.

32.jpg

33.jpg

Refleksjonsbilde fra bakdør

34.jpg

35.jpg

En lei ripe på framdør på passasjersiden. Kjørte en runde med Gul Scholl og WC-5, uten at dette hjalp noe særlig. Fant frem våtsliperondell og 2500-papir og slipte litt på ripen, samt et par andre steder på bakdørene. Korrigerte opp igjen med blå/blå Rupes.

36.jpg

Dempet til ubetydelig

37.jpg

38.jpg

Våtslip bakdør

39.jpg

Polert opp

40.jpg

Så husket jeg igjen et 50/50 bilde, dette fra bakluke.

41.jpg

Så kjørte jeg bilen ut i sola for holo-sjekk. Her var det ingen hologrammer å spore.
Rygget bilen inn i garasjen igjen, sprayet med sterk Surfex og kjørte ut for avspyling.
Tørket bilen og tok en wipedown for sikkerhetsskyld. Ingen hologrammer å spore.

42.jpg

Rygget igjen inn i garasjen for å legge voks og ruteforsegling, samt plastfornyer.
Har dessverre ingen bilder av dette, så kutter heller til noen få ferdigbilder.

43.jpg

44.jpg

45.jpg

46.jpg

Leverte bilen til en fornøyd eier.

Ved en senere anledning skal jeg prøve å få gjort noe med de nederste plastlistene på bilen, samt den stygge skaden på panseret og et par andre småskader. Men eier trengte bilen og vi hadde ikke tid til å gjøre det denne gangen.

Takk for at dere tok dere tid til å lese.

Endret av DavidRS
  • DCN Poeng 10

Et utvalg S&S: Ferrari 458, Lamborghini Gallardo 1 og 2Lamborghini Murcielago LP640-4Porsche 911 996 GT2, Tesla Model S P85D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...