Gå til innhold

Avfetting brent fast på pulverlakkerte felger


Knutande

Recommended Posts

Dette er dog en stund siden men jeg håper at det finnes kunnskap her inne så jeg slipper å lakkere felgene på ny.

Forrige sommer i solsteiken skulle jeg vaske den nye bilen i godværet og begynte med å spraye felgene med avfetting. En standard petroleumsbasert avfetting som en får kjøpt på alle bensinstasjoner. Når jeg hadde tatt runden rundt bilen hadde avfettingen tørket inn på grunn av solsteiken men var umulig å gnikke bort.

Det er nå tydelige rennemerker fra avfettingen som ikke går bort og som er ganske sjenerende iforhold til hvordan bilen er ellers.. Har ikke nærbilde av felgene, men skal prøve å få tatt et ila dagen imorgen. Legger ved et bilde for sommerklargjøringen ;)

post-6669-0-50216100-1372286259_thumb.jp

post-6669-0-08785800-1372287696_thumb.jp

-Felgene er pulverlakkerte

Finnes det håp?

På forhånd takk for hjelp.

Knut

Endret av Knutande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Et bilde av felg med skade er ikke dumt som du nevner :)

Kan nok polere det opp igjen vil jeg tro, har det etset seg ned i lakken, så kan det være verre å fjerne

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble litt gira nå så fikk tatt en bilde av skaden. Er nokså likt på begge felgene bak.. Se første post :)

post-6669-0-89206600-1372287567_thumb.jp

Endret av Knutande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ofte så kan likt løse likt så jeg ville prøvd en ny runde med samme avfetting, så lenge det er snakk om rennemerker og ikke fysisk skade/etsing.

Takk for svar. Ja jeg prøvde dette, men hadde ingen hell. Har i tilegg til dette prøvd følgende:

-Swisswax Wheel cleaner

-Chemical guys Orange Degreaser(sterk blanding)

-Chemical guys Grime reaper

-Scandic Shine Snowfoam 5L(konsentrat)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du samme avfettingen med litt virketid, og lett agitering med en myk børste? Har hatt hell med slikt selv før...

Er disse pulverlakkert med klar oppå, altså glatte? Egne felger (hvite) har ikke klar, og har en bitteliten anelse av struktur/tekstur i seg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

alexanderst

Ville prøvd clay og polering

18' Tesla Model S 75D

X 22' Mercedes-Benz EQE43 AMG

X 22' Mercedes-Benz EQC 400 AMG 4matic 

X 08' Mercedes-Benz E220 CDI Elegance                                                                      Alexander's bilpleielogg

X 03' Mercedes-Benz E220 CDI Avantgarde                                                                 Alexander's S&S oversikt

 

                                                                   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde du samme avfettingen med litt virketid, og lett agitering med en myk børste? Har hatt hell med slikt selv før...

Er disse pulverlakkert med klar oppå, altså glatte? Egne felger (hvite) har ikke klar, og har en bitteliten anelse av struktur/tekstur i seg...

Nei felgene er rue/med tekstur. Om det hadde vært et lag med matt klarlakk oppå tror jeg dette problemet kunne vært unngått.

Nå husker jeg ikke hvor lenge jeg lot det virke, men var nok ikke altfor lenge fordi jeg ikke ville forverre skaden.. Prøvde med børste og knikking med en fille ja.

Ville prøvd clay og polering

Hvordan vil clay hjelpe på her? Det brukes vel først og fremst for å fjerne skitt? Ang. polering har jeg også prøvd dette for hånd, kansje det hadde blitt bedre med maskin?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

cesandberg

Ville først prøvd å jobbe inn samme avfetting som du brukte tidligere med en microfiber, hold medium trykk, jobb på en felg av gangen, sørg for at den er godt fuktig hele tiden, og spyl den grundig etterpå. Kan også prøve andre typer avfetting på samme måte.

Kan jo prøve en kjemisk prewax cleaner, så lenge det er struktur i matt lakk så tror jeg at polering med mekaniske egenskaper ikke er optimal.

Vær oppmerksom på at noen prewax cleaners som for eks Dodo Juice Lime Prime har glaze oils i seg, dette er en glossifier som endrer utseende på lakken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...