Gå til innhold

Jobbe i Tesla?


Phanzi

Recommended Posts

hgnubel

Kunne godt tenke meg å jobbe i Tesla, men de har jo blitt fullstendig oversvømt med søknader av folk som tenker det samme som meg. :)

Må ikke la det hindre deg i å sende en søknad hvis du er interessert, de kommer garantert ikke til å hente inn folk som ikke søker til jobbintervju :)

Akkurat som at du garantert ikke vinner i lotto hvis du ikke spiller... som jeg sier til meg selv hver gang jeg spiller.. :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så i Bergen da gitt :)

Ser på sidene til Tesla at de har kontor i Bergen, Drammen, Oslo, Rygge, Stavanger og Trondheim. Ikke verst med tanke på at jeg fremdeles har tilgode å se en Tesla i trafikken.

Tesla roadster er vel en bil med et snevert salgspotensiale. Model S som er nettopp lansert har litt bredere apell, og det er rundt 2000 nordmenn som har bestillt en slik såvidt jeg forstår. Leser at Norge er det nest største markedet til Tesla, etter USA. Må si at jeg godt kunne tenke meg en model S selv. Fremstår som et godt kjøp i avgiftsstaten Norge. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat som at du garantert ikke vinner i lotto hvis du ikke spiller... som jeg sier til meg selv hver gang jeg spiller.. :blink:

Det er logistikk som er min forse, og der hadde de heller ingen aktuelle stillinger. :)

Det går faktisk flere Tesla Roadsters her i området, og enda flere har bestilt model S.

For meg er den uaktuell fordi jeg må ha 4wd, så jeg venter i spenning på den nye model X eller hva den nå vil hete. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • Moderatorer
Christer
Og så i Bergen da gitt :) Ser på sidene til Tesla at de har kontor i Bergen, Drammen, Oslo, Rygge, Stavanger og Trondheim. Ikke verst med tanke på at jeg fremdeles har tilgode å se en Tesla i trafikken.
Jeg passerer en hvit Model S omtrent daglig (noen ganger i uken, hvertfall) på vei til/fra jobb, faktisk... med Ferdinandlogo. Endret av Christer

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vårhus

De selger visst som hakkamøkk. Fikk forespørsel om jeg hadde tid og mulighet til å legge inn tilbud på klargjøring på 4 bilder pr dag i snitt. Fikk en titt på første bilen i trondheim. Den trengte detailing... Den ble tatt i går kveld av en dyktig detailer. Spent på å se resultatet :) Skal prøve å få tak i bilde.

Vårhus Bilpleie & Detailing
Swissvax Certified Detailer
Swisswax Certified Instructor

Carpro Proffesional Detailer
GTechniq Accredited Detailer
NAD - Nanolex Approved Detailer

S&S av noen av mine jobber:

Hvit Jaguar XF MV Agusta Brutale Rød Tesla Model S85 Audi S6Hvit Tesla Model S P85, Sort Tesla Model S 85, Rød Tesla Model S P85, Volvo XC70

Besøk gjerne facebook siden til Vårhus Bilpleie & Detailing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Vi driver her å bygge 7stk STORE ladestasjoner for Tesla, da disse må stå for store deler av infrastrukturen rundt lading langs hovedfartsårene i landet...

Så de satser stort.

Dette er hurtiglade stasjoner som skal stå rundt om i landet.

de har inntak på rundt 2500A alle sammen.. det tilsvarer ca 1,75 Mega Watt....

hva hver lader skal yte er jeg usikker på, men er vel snakk om full opplading på ca 30min såkalte "superchargers"

og skal være gratis for ALLTID!...

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting har jeg lært de 21,5 årene jeg har levd. I Norge er ingenting gratis.... Og at staten har en holdning på tirsdag, betyr ikke at de har den samme på onsdag. Nei, er bare et spørsmål om tid før de finner ut at de må straffe el-biler hardt, bare se på diesel vs bensin-konflikten. De har jo allerede gitt forbud mot at el-biler får kjøre i kollektivfeltet noen veier i Oslo allerede. Alt som virker for godt til å være sant i Norge, er det også dessverre. Jeg synes Tesla er spennende og ønsker de lykke til, men når bittelille Norge står for en så stor del av el-markedet i verden, og det bare er spørsmål om tid før en stor avgift på disse, så tror jeg ikke dette er noe langsiktig prosjekt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit nok at de har solgt noen få tusen biler i Norge nå, men når avgiftene kommer så gidder ikke folk å lade bilen hvis de kan slippe, da kjøper de diesel/bensin. Så alt de bygger opp nå i lille Norge tror jeg ikke kommer til å gå. Hvorfor investere så mye her, når ingen andre utenom USA (bekjedent her dog) følger etter? Blir spennende å følge med på dette, men bare vent på staten....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat den biten har jeg liten tro på...

Det vel bl.a. fordi i USA er de solcelledrevet slik at de har lave kostnader ved de.

Hvordan de skal driftes i Norge vil jo tiden vise, men såfremt salget av biler opprettholdes vil det jo gå helt greit å dekke kostnadene :)

Greit nok at de har solgt noen få tusen biler i Norge nå, men når avgiftene kommer så gidder ikke folk å lade bilen hvis de kan slippe, da kjøper de diesel/bensin. Så alt de bygger opp nå i lille Norge tror jeg ikke kommer til å gå. Hvorfor investere så mye her, når ingen andre utenom USA (bekjedent her dog) følger etter? Blir spennende å følge med på dette, men bare vent på staten....

Veldig typisk argument uten noe hold i virkeligheten.

At staten skal skru opp avgiftene på elbil er godt mulig, men dette hindrer jo ikke de som allerede har bilen å bruke den. Den er mye billigere å drifte uansett hva den vil koste å kjøpe i fremtiden. Det er ingen som kommer til å parkere elbilen sin bare fordi staten skal ha 25% mva på salgssummen av nye. En mil koster en brøkdel av hva det koster med flytende drivstoff uansett.

Det som er så kjekt er at de heller ikke kan differensiere strømprisene etter hva de brukes til.

Strøm er strøm.. De kan ha avgift på diesel og bensin men strøm er vi avhengig av til så mye annet enn bil at det er praktisk talt umulig å holde kontroll. Hvor mange er det ikke i dag som lader elbil i garasjen fra samme plugg som de kobler høytrykkspyler, strøvsuger og radio?

Det eneste som skjer når staten setter opp el-bilprisene er at de som allerede har en el-bil vil oppleve at denne øker i verdi da det vil koste mye mer å få tak i en ny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når avgiftene på el-bil øker, så synker også interessen for disse bilene. Grunnen til at el-biler selger i Norge nå, er rett og slett fordi at det er gunstig økonomisk for forbrukeren. Folk tenker ikke på miljø når de kjøper bil, men kostnader kommer først. Når avgiftene kommer, og når alle kollektivfelt blir forbudt for el-biler (noe de har begynt med i smug) så gidder ikke folk å kjøpe de. Bilprodusentene følger med i timen, og de senker jo antall sylinder og forbruk på motorene sine nå. Dette fører til lavere priser og mindre forskjell i forhold til el-biler. Bare se på Opel Ampera og Volt, kan vel ikke akkurat si at folk har valgt disse for å spare miljøet? Kostnader er alltid viktigst for hvermansen og når el-bil blir skattet her og der i tillegg til redusert forbruk på biler med fossilt brennstoff, så synker interessen. Se på europa, kan vel ikke akkurat si at el-biler har tatt av der? Norge klarer ikke å holde liv i et selskap.. se på Think...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tyggern

Akkurat den biten har jeg liten tro på...

Det vil si at det skal være gratis for tesla brukeren. å lade bilen sin i den levetiden den har.

Det er nok neppe staten som står for kostnaden av strømforbruket. det er det "vi" som bor i landet som gjør.

Se på statnett og hvor stort overskudd det har. som liksom skal være en "nonprofitt" selskap..

Mvh Torgeir Thorud
"just looking for that perfect shine"

Min S&S "samletråd" noen av mine jobber  |||  Porsche 964RS 100t Detail  ||| Porsche 996 GT3 MKII  |||  
TAS on Facebook      |||    Mine biler BMW E24 635CSi og fler  |||  TAS Instagram

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil si at det skal være gratis for tesla brukeren. å lade bilen sin i den levetiden den har.

Det er nok neppe staten som står for kostnaden av strømforbruket. det er det "vi" som bor i landet som gjør.

Se på statnett og hvor stort overskudd det har. som liksom skal være en "nonprofitt" selskap..

Det er Tesla som står for kostnadene. Staten har ikke noe med det å gjøre på noen som helst måte.

Men det er egentlig kundene som betaler. Det er lagt inn en kostnad på hver bil på ca. 12.000 kroner for tilgang til ladenettverket. Dvs. det er obligatorisk på utgaven med 85kWh batteri, på 60kWh-utgaven kan man velge det som ekstrautstyr.

12.000,- dekker strøm til ca. 70.000km kjøring så Tesla går neppe i underskudd på dette.

Byggingen av selve stasjonene går over markedsføringsbudsjettet. De må selge ca. 8-10 ekstra biler pr. ladestasjon de setter opp for å tjene inn investeringen. Tatt i betraktning at det alt er skrevet over 1600 kontrakter så er heller ikke den delen spesielt problematisk.

Det trengs forøvrig 40-50 ladestasjoner om hele landet skal dekkes slik at man kan kjøre akkurat hvor man vil. For å kunne nå hele landet men med noen restriksjoner på veivalg trengs ca. halvparten. Så 7 stk. er en god start.

En ting har jeg lært de 21,5 årene jeg har levd. I Norge er ingenting gratis.... Og at staten har en holdning på tirsdag, betyr ikke at de har den samme på onsdag. Nei, er bare et spørsmål om tid før de finner ut at de må straffe el-biler hardt, bare se på diesel vs bensin-konflikten. De har jo allerede gitt forbud mot at el-biler får kjøre i kollektivfeltet noen veier i Oslo allerede. Alt som virker for godt til å være sant i Norge, er det også dessverre. Jeg synes Tesla er spennende og ønsker de lykke til, men når bittelille Norge står for en så stor del av el-markedet i verden, og det bare er spørsmål om tid før en stor avgift på disse, så tror jeg ikke dette er noe langsiktig prosjekt..

Norge står for ca. 6-7% av salget av Nissan Leaf og Tesla Model S. Så det selges da endel biler andre steder også. Tesla har vel levert ut ca. 14.000 biler nå, Leafen nærmer seg 100.000.

Vi driver her å bygge 7stk STORE ladestasjoner for Tesla, da disse må stå for store deler av infrastrukturen rundt lading langs hovedfartsårene i landet...

Så de satser stort.

Vet du lokasjonene på disse? Vi på elbilforumet vet bare om 6 av de, nemlig Lillehammer,Dombås,Brokelandsheia,Lyngdal,Gol og Aurland. Så vi er veldig interessert i å vite hvor nr. 7 dukker opp ;) (personlig tror jeg på ett eller annet sted i nærheten av Oslo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19quiz76

Hehe - her var det mye hobbysynsing ute og gikk ;) Alltid lurt å lese seg opp litt før man breker ut sin uvitenhet - anbefaler elbilforum.no for de som er interessert. Forliket om videreføring av dagens ordning står til 2017, tvilsomt at noe skjer på avgiftsfronten før det. Tipper inndragelse av rett til å bruke kollektivfelt samt en lav transport-mva kommer først etter det. Men å tro at det ikke samtidig blir tilsvarende ugunstig å kjøre forbrenningsmotor er i beste fall naivt. At det ikke er lov å kjøre i kollektivfeltet enkelte steder i Oslo er sprøyt, kom i motsatt fall med link som bevis. Ad "gratis" superlading - denne er ikke gratis å få tilgang til, men er bakt inn i kjøpsprisen for bilen med største batteripakke, og som tilvalg på den minste (ca. 12.000). Drift av denne er minimal da de hovedsakelig benyttes på utfartsdager (ref amerikaneres bruksmønster). Dersom de blir soldrevne som i USA, vil de med samme begrunnelse kunne generere overskudd ved å selge ubrukt strøm til nettselskapet og kjøpe tilbake ved behov. Eventuelt lagre strømmen i batteripakker gravd ned under ladestasjonene. At norske skattebetalere skulle betale for strømmen på superladerne faller på sin egen urimelighet - normal lading vil for 99% av eierne skje hjemme og ikke belaste de offentlige ladestasjonene da strømbehovet er langt større enn hva disse kan levere. Ampera/Volt er for øvrig ikke klassifisert som elbil i avgiftssammenheng og belegges likt som biler med vanlig forbrenningsmotor.

Endret av 19quiz76

Blodfersk, men hekta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...