Gå til innhold

Eget firma eller ikke?


Espen Lenvik

Recommended Posts

Espen Lenvik

Driver å leker med tanken på enkeltmannsforetak da detailer jobben har forlengst gått bort fra hobby::)

synes det blir for mye svart penger å er skeptisk til dette da det blir så mye.

men har noen spmørsmål, kansje noen her har ett som kan svare meg.

Fordeler og bakdeler?

Hvordan blir det med beskattning av pengene man tjener?

disse pengene blir vell å føre inn i selvangivelsen som arb giver nr 2(50% skatt)

mva fritak under 50000 i omsettning.

Kan man bruke disse pengene uten at man blir beskattet gang nr 2 ( likt utbytte ved AS)

kansje noen har innvendinger her, mulig jeg tar feil også,

Disse parragrafene er jo så tvetydige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trond Johansen

Det finnes ein del info på forumet ang dette tema fra før men

ENK =deg

dvs att alt du tener blir lakt på din pers inntekt om du har arbeidsgjiver fra før enten om det er + eller - på poleringsfronten.

det aller enkleste for deg i ein så kallet oppstart fase er å ta ein tur til eit lokalt rekneskapsfirma og spør om det du måtte lure på og lufte iden din ang polering.

da dei kan alt du måtte lure på, ta med ei liste med spørsmål så er du godt på veg.

Dei aller fleste gjør dette gratis da dei er sugen på deg som kunde.

Uansett lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også vært inne på denne tanken. Men har valgt å holde mengden av jobber såpass lav at det ikke kan forventes at jeg kan drive med potensielt overskudd over tid (forsøkt å gjengi ordlyden i artikler jeg har lest). Skal du etablere ENK må du som du skriver skatte av alt overskuddet. Fordelen er jo at du kan skrive av kostnader også. Men så lenge du skal drive under 50.000,- i året ville jeg heller vurdert å holde arbeidsmengden på et nivå som gjør at du ikke kan defineres som ekstrainntekt, men som hobby.

Slik jeg har lest meg til kan dog skattevesenet alltid gjøre en ny vurdering av hobbyvirksomhet eller ikke. Leste en artikkel i Finansavisen som beskrev en som drev med hest. Konklusjonen til skattevesenet år #2 var at vedkommende ikke hadde potensiall i driften til å gå med overskudd. Men når hesten plutselig ble lønnsom noen år senere ombestemte de seg og skattla ha som næringsdrivende.

Slik jeg tolker det er det en skjønnsmessig vurdering og vil alltid ha rom for tolkning. Tjener du dermed ikke særlig mer enn dine egne utgifter bør du være innenfor, slik jeg har tolket reglene.

Husker jeg riktig kan man som hobbyvirksomhet ikke motta lønn for arbeid på mer enn 4000,- pr. oppdragsgiver pr. år. Noen som kan bekrefte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sigmund S Dy.

Husker jeg riktig kan man som hobbyvirksomhet ikke motta lønn for arbeid på mer enn 4000,- pr. oppdragsgiver pr. år. Noen som kan bekrefte?

Det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmsilset

Jeg har også vært inne på denne tanken. Men har valgt å holde mengden av jobber såpass lav at det ikke kan forventes at jeg kan drive med potensielt overskudd over tid (forsøkt å gjengi ordlyden i artikler jeg har lest). Skal du etablere ENK må du som du skriver skatte av alt overskuddet. Fordelen er jo at du kan skrive av kostnader også. Men så lenge du skal drive under 50.000,- i året ville jeg heller vurdert å holde arbeidsmengden på et nivå som gjør at du ikke kan defineres som ekstrainntekt, men som hobby.

Slik jeg har lest meg til kan dog skattevesenet alltid gjøre en ny vurdering av hobbyvirksomhet eller ikke. Leste en artikkel i Finansavisen som beskrev en som drev med hest. Konklusjonen til skattevesenet år #2 var at vedkommende ikke hadde potensiall i driften til å gå med overskudd. Men når hesten plutselig ble lønnsom noen år senere ombestemte de seg og skattla ha som næringsdrivende.

Slik jeg tolker det er det en skjønnsmessig vurdering og vil alltid ha rom for tolkning. Tjener du dermed ikke særlig mer enn dine egne utgifter bør du være innenfor, slik jeg har tolket reglene.

Husker jeg riktig kan man som hobbyvirksomhet ikke motta lønn for arbeid på mer enn 4000,- pr. oppdragsgiver pr. år. Noen som kan bekrefte?

Det er dessverre mange tolkninger og forskjellige artikler på nett som sier alt mulig.Men vi på dcn.no har diskutert dette ett par ganger før.

jeg tror en kan ta inntil 4000kr betalt årlig av hver person og inntil rundt 50.000kr totalt på ett år.OM det ikke ditt yrke ellers, og OM det er meldt fra til ligningskontoret om det på selvangivelsen.En av de absolutt beste detailerne i Norge hadde ett enkeltmannsforetak tror jeg det var, og han måtte avvikle det fordi området han jobber på ikke ble godkjent til sånn aktivitet da en fra kommunen kjørte forbi og sjekket opp hva han drev med, enda han har godkjenning fra naboer og at det er fint lite støy.

Endret av hmsilset

Hobby detailer som ofte har med bileiere på jobbene :)

10 timers detail som nybegynner.
Facebook-hmsilset-bilpleie

Twitter-@fastdetail

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haakon O

Driver eget enkeltmannsforetak selv, men det er hovedinntektskilde og utenfor dette feltet her, men kan uansett gi litt feedback ang beskatning og slikt.

Det er nevnt oppi her, men når det kommer til skattbar inntekt så er dette veldig enkelt. Total inntekt minus totale utgifter = grunnlag for skattbar inntekt. For å ta 3 veldig kjappe eksempler for å illustrere dette:

A: 100 000 i inntekt, 0 i utgifter = 100 000 i grunnlag som da blir 28 000kr i skatt og 72 000kr i overskudd(lønn) netto

B: 100 000 i inntekt, 50000 i utgifter = 50 000 i grunnlag som da blir 14 000 i skatt og 36 000 i overskudd(lønn) netto

C. 100 000 i inntekt, 100 000 i utgifter = 0 i grunnlag og 0 i skatt.

Regnet med 28% i skatt.

Det blir litt opp til deg selv hva du skal gå mot av disse oppsettene. Kanskje du vil sette bort mest mulig penger til andre ting/sparing etc? Da prøver du å holde utgiftene nede og sikte deg mest mulig inn mot A.

Om du vil bruke fortjenesten på å utvide samlingen med bilpleieting så kan du gå mot C, der pengene du får inn blir brukt på produkter og tjenester som er relatert til bilpleie.

La oss si at du har ved utgangen av året 30000kr på driftskontoen og helst ikke vil skatte av disse, så går du til innkjøp av ting til firmaet som kan relateres til driften (for meg er det folieruller og printerblekk, for deg er det høytrykkspylere, vokser og mf-kluter for eksempel). Men ikke svi av 30k som du egentlig trenger til andre ting, på å kjøpe fancy utstyr du egentlig ikke trenger ,for å slippe å skatte av de..

  • DCN Poeng 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan blir det med beskattning av pengene man tjener?

disse pengene blir vell å føre inn i selvangivelsen som arb giver nr 2(50% skatt)

mva fritak under 50000 i omsettning.

Kan man bruke disse pengene uten at man blir beskattet gang nr 2 ( likt utbytte ved AS)

Først: Det er ingen ting som heter 50% skatt på 2. arbeidsgiver, når det kommer til stykket er det uansett summen av det du har fått i lønn og hva du har betalt i skatt som teller.

Dersom du starter et enkeltmannsforetak skal det vel føres som næringsinntekt i selvangivelsen.

Dersom du heller går for et aksjeselskap må du jo velge om du skal ta ut lønn i det hele tatt, men i tilfelle du tar ut lønn er det først da det påvirker din personlige selvangivelse, og da som en ekstra arbeidsgiver, og beskatning er på linje med din ordinære arbeidsgiver.

Tar du ut "lønn" i form av utbytte fra et aksjeselskap er det et eget skjema for slikt, men da med 28% som en flat sats.)

Uten å ha finregnet veldig på det vil jeg tro at om du velger å registrere et foretak vil nettoen være ca lik om du tar det ut som utbytte fra et AS eller inntekt fra ENK, men da har du ingen pensjonsopptjening.

Fordelen med et AS er jo bl.a. at du kan være ansatt, og få de fordelene det medfører ;) (I tillegg står du ikke personlig ansvarlig, i motsetning til et ENK.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
vsbilpleie

låner denna tråden litt så slipper starte ny. også vært litt inne på tanken rundt enkeltmannsforetak. men pr.dags dato er det uaktuelt grunnet lav fortjeneste uansett.

men ser en del her inne har egne facebook / nettsider sider med "firmanavn" etc. hvordan er det å reklamere og skaffe jobber med sånne sider eller andre reklamemåter når man har det som hobby?

leste ett sted i skattesidene at hvis formålet med hobbyen er å "tjene penger" skal det skattes av kr.1 uansett hvor stort eller lite overskuddet blir. da frafaller reglen om å tjene 4000,- pr husstand i året bort. virker som det er en regel som skal komme unger / ungdom uten særlig inntekt til gode. så i praksisen kan skatteteaten kreve at du betaler skatt selv om du bare går med 1000 kr i overskudd i året. dette blir bare ett definasjons spørsmål på hva du gjør. hobby med "flaks at du tjener penger" eller "bevisst ekstra inntekt". Svaret jeg fikk på dette hos ett skattekontor var at jeg måtte skrive opp inntekten på selvangivelsen og så fikk jeg bare vente å se om jeg måtte skatte eller ikke. finnes ikke ett 100% fasitsvar på dette. hverken hva som regnes som hobby eller hvor mye akkurat du kan tjene på det. det finnes heller ingen laveste sum man kan tjene skattefritt. hadde selvfølgelig ikke fått noe problemer med sånne lave summer men...

ganske tydlig at reglene er såpass diffuse at skatteetaten kan tolke reglene sine selv dit det passer dem best.

så tanken min er at hvis jeg begynner å reklamere synlig. så er det tydlig at dette gjøres for å tjene penger. dermed skattepliktig fra kr.1. dermed burde man ha ett ENK firma med sine fordeler og bakdeler.

mulig jeg dramatiserer litt mye i huet da jeg uansett ikke blir en stor nok kjeltring som gjør at di høye herrer står på døra mi i sort dress og skal ha penger. men dere skjønner sikkert tanken min.

så for å oppsummere i ett kort spm: er det "farlig" å reklamere på forskjellig vis og eventuelt hvordan reklamer folk?

dedikert facebook side, egen nettside, gå med klær med firmanavn / logo / nettside etc sånn at man er litt mere synlig utafor vennekretsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meringdal

Den beste reklamen er jungeltelegrafen, samt at du lager ett par gode S&S.

Når det gjelder det å ha en facebookside, så har jeg opprettet en slik, for å kunne vise resultat osv. for de som er interessert i bilpleie. Slik som de mange tusen "fotosidene" som ligger ute på facebook.

Reglene med å ha en facebookside er jo også at de som er eier av siden ikke har lov (går faktisk ikke an) å sende private meldinger til en person, uten at den personen tar kontakt først. Jeg vil derfor si at dersom man klarer å få vist at man duger til noe, så kommer jobbene av seg selv. Og om du tar 4.000kr for å korrigere lakk i 30 timer så synest jeg strengt tatt at dette ikke skal være noe problem mtp. skatt. Å drive hobby er dyrt, du må fylle på med produkter, teste nye ting osv. Hvor mye sitter man da igjen med etter 4.000? Jeg tørr ikke tenke på hvor mye en "faglært" i ett AS skulle hatt dersom han skulle ha timesbetalt for å gnikke på bilen min i 30 timer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Forhandlere
polishduden

Jeg driver ENK ved siden av jobb og det er null stress å sette inngående og utgående i en perm sammen med kontoutskrift hver måned. Dette blir levert regnskapsfører ved årsskiftet sammen med alt av lønns og trekkoppgaver etc. Alt sammen blir ei smørje til slutt uansett.

Max Protect Certified Detailer - Max Protect Certified Car Care Center - Max Protect Certified Instructor
2001 Porsche 911 Turbo

2014 Volvo XC70
Blankbil AS - Følg oss på Facebook - www.blankbil.no

Gnukkehjørnet. Norges #1 detailing podcast www.gnukkehjornet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting som er litt morsomt er at jeg tok ene bilen til adm. dir i et av norges største selskap, og han ville ikke ha kvittering ;) Jeg jobber så hardt for så liten timeslønn og mye utgifter så denne hobbyen får ikke statskassa noen gevinst av :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Synes faktisk det er en uting å undervurdere verdien av ens arbeid.
Mange her inne gjør jobber som overgår de fleste av bilpleiesjappene, men gjør jobben "gratis".
Jeg forstår i grunn ikke hva som er grunnen. Om det er for familie og venner jo helt greit, men for fremmede også.

Det man er med å bidra til er å rive beina under de seriøse bedriftene med å skape en forventning til at en detailingjobb på 20-30t skal koste <4000kr, det er jo helt latterlig lite. man sitter jo igjen med en timepris på under 100kr/t når alle utgiftene er gjort opp.
Hva er hensikten? Hvorfor kan ikke de som driver med seriøs god bilpleie på hobbybasis ta seg den lønnen de fortjener?

Hvem andre fremmede vil jobbe for deg for under 100kr/t? Ingen!

  • DCN Poeng 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er lønnen man fortjener da?

Om de som gjør dette på hobbybasis bruker 2-3 ganger så lang tid med litt prøving og feiling med produkter, kanskje man ikke har alt på plass av produkter og utstyr som gjør jobben like effektiv og rask som en erfaren fagmann har osv, skal man alikevel ta samme timelønn?

Eller skal man ta 1/2 til 1/3 fordi at resultatet man får på 20 timers bruk er det samme som en proff klarer på en arbeidsdag? Lik pris og likt resultat?

Det blir jo helt bak mål om jeg skal ta 70000 for å legge folie på en bil fordi at jeg etter å ha tatt under 10 biler bruker 3 ganger så lang tid som de som gjør det for 25000 og har 200+ folieringer bak seg, for å ta et eksempel fra min bransje. Man kan ikke regne timepris uten å ta erfaring og effektivitet med i bildet.

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har enda ikke sett et "fagmann i et firma" klare i nærheten av det enkelte her inne klarer.

Gi en del her inni 10t og gi et firma det samme, og jeg tror 9/10 tilfeller minimum vil ende med firmaet gjør dårligerejobb.

Bare det faktum at de måtenke effektivitet er et tema. De har ikke tid til å kjøre flere runder med holo spotting etc, kanskje derfor 70% av bilerjeg har sett som har vært innom har kjørespor / hologrammer i større eller mindre grad.

Mange tilfeller av at folk har brukt x-tusen kroner på et firma, og tatt turentilen detailer for å fikse arbeidet etter firmaet.

Når jeg sier firma tenker jeg ikke på "tommys car spa, BAS" etc altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magne/Otta Detailing

Fordi da får man ingen oppdrag?

Da har man heller ikke venner eller familie..

Jeg snakker om oppdrag for fremmede.

Det er ikke noe problem å spørre familiemedlemmer etter en bil å polere, der er det nok noen titalls biler hvert år som helt sikkert kan poleres.

Hva er lønnen man fortjener da?

Om de som gjør dette på hobbybasis bruker 2-3 ganger så lang tid med litt prøving og feiling med produkter, kanskje man ikke har alt på plass av produkter og utstyr som gjør jobben like effektiv og rask som en erfaren fagmann har osv, skal man alikevel ta samme timelønn?

Eller skal man ta 1/2 til 1/3 fordi at resultatet man får på 20 timers bruk er det samme som en proff klarer på en arbeidsdag? Lik pris og likt resultat?

Det blir jo helt bak mål om jeg skal ta 70000 for å legge folie på en bil fordi at jeg etter å ha tatt under 10 biler bruker 3 ganger så lang tid som de som gjør det for 25000 og har 200+ folieringer bak seg, for å ta et eksempel fra min bransje. Man kan ikke regne timepris uten å ta erfaring og effektivitet med i bildet.

Dersom man ikke har noe erfaring så er det vel egentlig feil å ta penger for arbeidet i førsteomgang mener jeg.

Man begynner ikke med å ta penger for arbeid for fremmede dersom man ikke har snøring på hva man driver med.

Dersom 10-15t av de totale 30t er prøving og feiling blir jo også timelønnen reelt en helt annen!

Dersom "aktiv tid" av 30t egentlig er 15t, så blir jo også reel timelønn 200kr/t noe som jo er helt greit!

Det du sier her er jo på siden av hva jeg tok opp, det er jo ikke seriøs og god bilpleie om du ikke vet hva du driver med.

Endret av Magne/Otta Detailing
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo godt vite hva man driver med selv om man gjør ting ekstra forsiktig og det tar lenger tid. Prøving og feiling er vel et feilaktig uttrykk fra min side, prøving UTEN feiling er vel det jeg ville fram til. Og det tar gjerne endel lenger tid for de med 20 biler i portfolien enn de med 200 eller 2000.

Men om en hobbydetailer gjør akkurat like bra jobb som en proff, på like lang/kort tid, så bør han vel ta betalt for det også.

En annen diskusjon er hva som er "de andre bilpleiesjappene" og hva som er seriøse bedrifter av disse igjen (siden disse to begrepene ble nevnt i innlegget), for det er neimen ikke ett og det samme.

Endret av Haakon O
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...