freetexx 0 Skrevet 14 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2013 Dere som driver mye med lakk! Hvordan er lakk kvalitet, tykkelse Og holdbarhet på de forskjellige merkene? For hva er vel kjedligere enn en lakk som nærmest flasser av etter 2år eller som er så tynn at ripene går i grunninga ved hver minste skade! Feks: Vw Toyota Mitshubishi Nissan Bmw Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Admins truhaa 1 547 Skrevet 14 Juni, 2013 Admins Rapporter Share Skrevet 14 Juni, 2013 Finner en del her Siter Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.-Thomas A Edison Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
freetexx 0 Skrevet 15 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2013 Ja den har jeg lest:) men står bare om hardhet Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 15 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2013 For hva er vel kjedligere enn en lakk som nærmest flasser av etter 2år ... De merkene jeg synes litt oftere har lakkslipp enn andre er VW, Audi, Peugeot og Ford. Det gjelder ofte kanaler og utsatte deler nederst på bilen. Men det har vel mer å gjøre med rustbeskyttelse og grunning, enn det øverste lakklaget en er i kontakt med ved polering. Når det gjelder beskyttelse mot dype riper som går gjennom lakken, er tykkelsen på lakken mest av teoretisk betydning. Om lakken er 1/10 millimeter eller 2/10 millimeter ned til stålet betyr mindre hvis bilen blir utsatt for grove ripeskader. Ved moderate tilfeldige riper og tyngre bruksslitasje, er det naturligvis en fordel med lakktykkelse over gjennomsnittet, fremfor under gjennomsnittet. Typiske verdier på "samlebåndbiler" jeg har målt, varierer mellom 80 - 200 my. Alt mellom 110 - 150 gir muligheter for en fin maskinkorrigering av sliten finish. Når målingen overstiger 200 my, stiger mistanken om omlakkering proporsjonalt med måleverdien. Da bør en gå forsiktig frem med polering, for de færreste har utstyr til å måle verdiene på de ulike lagene med lakk Konklusjonen blir at det er vanskelig å si noe generelt om kvaliteten, siden det varierer innen samme bilmerke, dets modeller og ulike årganger. Skal en korrigerer tungt på sliten lakk, er en lakktykkelsesmåler uansett fin å ha for å bli kjent med akkurat denne bilens historie og beskaffenhet fra panel til panel. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian911 31 Skrevet 15 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2013 Når målingen overstiger 200 my, stiger mistanken om omlakkering proporsjonalt med måleverdien. Da bør en gå forsiktig frem med polering, for de færreste har utstyr til å måle verdiene på de ulike lagene med lakk Dette var interessant. Har du lyst/mulighet til å utdype litt? Jeg levde i den vilfarelse at det var tryggere å korrigere med tykkere lakk. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Øyvind G 2 128 Skrevet 15 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2013 Dette var interessant. Har du lyst/mulighet til å utdype litt? Jeg levde i den vilfarelse at det var tryggere å korrigere med tykkere lakk. Pga. en vanlig lakkmåler måler all lakk som ligger på metallet og gir en totalverdi av dette. Før lakkering blir jko ikke den gammle lakken fjernet, kun mattet ned slik at ny lakk får bedre heft. Derfor vet man ikke hvor tykkt det nye laget med lakk er. Er overflaten omlakkert så er ikke verdien du får med PTG verdt noe (så sant ikke all lakk er fjernet og det ikke blir spraklet). Siter Oversikt over mine S&S - Min Logg Hvordan komme igang med bilpleie Bilvaskguide - Maskinpoleringsguide Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 15 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2013 ... tryggere å korrigere med tykkere lakk. Det er ikke det hvis tykkelsen består av originallakk med et ekstra omlakkert lag farge og klarlakk på toppen. Da er det det øverste laget man må forholde seg til uavhengig av hva som ligger under, og uansett hvor høy den totale lakkmålingen ned til stålet er. Man bør ikke gjennom det øverste laget klarlakk uansett. Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Stian911 31 Skrevet 15 Juni, 2013 Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2013 Takk, gutta! Lærer noe nytt hver dag her på DCN! Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
freetexx 0 Skrevet 15 Juni, 2013 Forfatter Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2013 Mye bra svar her!! Noen som kjenner til lakk/ kvalitet på vw amarok vs hilux av nyere dato? Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer ØHN 5 315 Skrevet 15 Juni, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 15 Juni, 2013 Mye bra svar her!! Noen som kjenner til lakk/ kvalitet på vw amarok vs hilux av nyere dato? Til dels stor variasjon ut i fra årgang og farge, men generelt bør du forvente hardere lakk på VW enn Toyota. Det finnes unntak, så svaret får en først når en setter i gang på den aktuelle bilen. Derfor bør en alltid begynne forsiktig. Test en fin kombo pute/polish på lakk i god stand eller medium kombo pute/polish først, ut i fra tilstanden på bilen. Hvis det ikke fjerner tilstrekkelig, går en grovere til verks. Både VAG og Toyota har god lakk som responderer veldig bra på maskinpolering og løfter utseende mye. 1 Siter Detailers Club Norway Approved Detailer & Nanolex Approved Detailer Certified Bigfoot System Specialist Linker til nyere utførte jobber: Sort BMW X5 - Volvo XC90 - Mazda CX5 - Subaru Levorg - Sort Audi A4 - Sort Toyota Landcruiser - Sort BMW 3-serie - Mercedes-Benz Cabriolet - Sort Audi SUV - Audi Q5 - Volvo Cross Country - Jaguar XK8 - 2013 Volvo XC70 - Audi S6 - Jaguar XJ8 - Mercedes CLS - Volvo XC60 Link til liste med tidligere referansejobber: Klikk liste Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GENEXXA 27 Skrevet 3 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 September, 2013 Noen som har erfaring med Skoda Octavia 06 sort? Føler lakken er ganske sticky, og ta av polishen etter polering er et mareritt :/ Ser nesten ut som holos etter buffing, men etter 2 wipedown så er alt borte, så det er ikke holos. Bruker Rupes LHR 15ES med blå/blå kombo. Også lurer jeg på når skal man buffe av polish? Varm eller kaldt panel? Har brukt og tatt det på varmt panel. Kanskje man skal prøve Scholl S3 Gold isteden for Blå Rupes? Har også sample samlingen av CG sin V-serie. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 3 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 September, 2013 (endret) Hvis den ikke er knallhard, kanskje prøve med gul rupes på grønn pute? Ellers hadde jeg en lignende type lakknylig, og gul uber på v32/v34 virket åvære lettere å jobbe med enn s3gold Edit: Jeg hadde også gode resultat på å ikke kjøre polish så lenge, da ble den lettere å buffe. Ergo, istedenfor å kjøre 5-8pass + spre av produkt, så del antall pass opp på 2 omganger. Da blir det færre pass og hele greia blei ikke like sticky og slitsom.. Verdt et forsøk? Endret 3 September, 2013 av tr86 Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Skrevet 3 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 3 September, 2013 Hvis den ikke er knallhard, kanskje prøve med gul rupes på grønn pute? Ellers hadde jeg en lignende type lakknylig, og gul uber på v32/v34 virket åvære lettere å jobbe med enn s3gold Edit: Jeg hadde også gode resultat på å ikke kjøre polish så lenge, da ble den lettere å buffe. Ergo, istedenfor å kjøre 5-8pass + spre av produkt, så del antall pass opp på 2 omganger. Da blir det færre pass og hele greia blei ikke like sticky og slitsom.. Verdt et forsøk? Jeg har en Passat 99/2000. Turkis. Hvilken pute til hvilken polish anbefaler du og kan jeg bruke concorde etter den? med hvilken pute. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GENEXXA 27 Skrevet 4 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 September, 2013 Trenger SÅRT hjelp/tips nå! Skoda lakken er et MARERITT! Får ikke av Rupes blå eller grønn, Scholl S3 Gold eller S17+! Prøvd med 2 forskjellige typer MF, og ingen spessiell forandring fra de 2. (Megs og Eurow) Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 4 September, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 September, 2013 Får ikke av? Lar du polishen tørke før du skal tørke den av? Kjør bilen ut og dynk den med Surfex 1:10 og spyl, så får du det av. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GENEXXA 27 Skrevet 4 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 September, 2013 Har ikke latt den tørke på noen andre biler. Bare prøvd til panelet er kaldt/lik temp som garasjen. Men skal la den tørke, og se om det hjelper. Får ta hele bilen før jeg begynner og tørke da. Så sterk surfex vask. Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
tr86 529 Skrevet 4 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 September, 2013 Jeg har en Passat 99/2000. Turkis. Hvilken pute til hvilken polish anbefaler du og kan jeg bruke concorde etter den? med hvilken pute. Har dessverre ikke noe erfaring med disse Passatene, og fargen. Men ofte vil de "vanlige" produktene virke bra med litt variasjon av produkt og puter. Scholl,Rupes, menzerna går det mye i her, og det er gode produkt. Hva du skal bruke avhenger i hvor mye du skal korrigere, mye riper, lettere swirls, glans etc. Dersom du mener concorso voks, så kan denne legges etter du er fornøyd med resultat fra poleringen. Siter GTechniq Accredited Detailer S&S Ford Mondeo 2014 - S&S Lexus IS300h F-Sport - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Toyota Auris Touring Sports 2015 - S&S BMW 318d F30 - S&S Toyota Avensis 2012 - S&S Toyota Rav4 2013 - S&S Volvo V40 Rebell Blue v2 - S&S BMW 520d E60 Jet Black - S&S Renault 17 TL 1972' - S&S Toyota Corolla 97' - S&S Volvo V40 Rebell Blue Min bilpleielogg TRDetailing på facebook Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 4 September, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 September, 2013 Har ikke latt den tørke på noen andre biler. Bare prøvd til panelet er kaldt/lik temp som garasjen. Men skal la den tørke, og se om det hjelper. Får ta hele bilen før jeg begynner og tørke da. Så sterk surfex vask. Nei, ikke la den tørke. Tørk av umiddelbart etter polering, men restene fremdeles er fuktige. Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
GENEXXA 27 Skrevet 4 September, 2013 Rapporter Share Skrevet 4 September, 2013 Får den ikke av rett etter maskin er tatt vekk fra et panel :/ Siter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Moderatorer Christer 2 924 Skrevet 4 September, 2013 Moderatorer Rapporter Share Skrevet 4 September, 2013 Hvis du dusjer litt wipedown på, hjelper det? Siter It's not the end of the world, but you can see it from here. Samlede Werx | Bilpleielogg Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts
Bli med i samtalen
Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.